דוחות

יפאורה תבורי: הרפורמות של האוצר יפגעו בחברה - אך לא מספקת תחזית

החברה מדווחת על גידול של 20% בהכנסות ל-262 מיליון שקל, וגידול של 18 ברווח התפעולי ל-42 מיליון שקל. החברה צופה כי הרפורמות בתחומים מס הקניה והחקלאות יפגעו בהכנסותיה - אך לא מוכנה עדיין לספק תחזיות מה יהיה היקף הפגיעה
נתנאל אריאל | (1)

שתי חברות שנסחרות בבורסה אינן מעניינות באופן מיוחד. הן חברות אחזקות. אבל משהו אחר הופך אותן למעניינות: שתיהן מחזיקות בחברת המשקאות הקלים השנייה בגודלה בישראל, יפאורה-תבורי. חברת קרור 0.82%  מחזיקה ב-70% מיפאורה (בשרשור), החברה השנייה בגודלה בישראל לייצור ושיווק משקאות קלים. וב-30% הנוספים מחזיקה חברת כלל משקאות. 

הכנסותיה של יפאורה הסתכמו ברבעון השני ב-262.1 מיליון שקל,  עליה של 20% לעומת 217.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. גם הרווח התפעולי עלה ב-18% והסתכם בכ-42.4 מיליון שקל, לעומת כ-36 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח הנקי של יפאורה עמד ברבעון על 33.7 לעומת 26.4 מיליון שקל, גם כאן עלייה משמעותית.

כזכור בסוף חודש יולי משרד האוצר פרסם טיוטת החלטת ממשלה להטיל מס קניה על משקאות ממותקים, בגובה של 1.3 שקל לליטר למשקאות מתוקים עם שיעור סוכר גבוה מ-5 גרם ל-100 מ"ל משקה, ושל 70 אגורות על משקאות עם אחוז סוכר נמוך יותר. ברור כי מדובר בסיכון לחברה אך לפחות על פי הדוחות - החברה לא יודעת להעריך בכמה זה יפגע בחברה, אם כמובן ההצעה תאושר.

בנוסף, החברה צופה כי הרפורמה בענף החקלאות שמקדם משרד האוצר גם תפגע בחברה - אך היא עוד לא מספקת תחזיות מה יהיה היקף הפגיעה.

יפאורה גם מחזיקה ב-30% מחברת גרין פט למיחזור וחלקה בהפסד של החברה עומד על 1.9 מיליון שקל.

בנוסף, לפני כחודשיים אישרה הממונה על התחרות את המשך ההסכם בין יפאורה תבורי וחברת מי עדן להפצה בכל הארץ (למעט באילת) למשך 6 שנים נוספות. ההסכם החל כבר ב-2004 ומאז קיבל 4 פעמים פטור מהגדרתו כהסדר כובל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חמיד 24/08/2021 11:15
    הגב לתגובה זו
    סביר כי טעם הצרכנים לא ישתנה. דיבידנד שנתי כעשרה אחוז. הרבה יותר מבטוח מכל אג'ח BVI. דעה בלבד
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳