תוצאות ניסוי חיוביות לנוסטרומו - האם הניסוי רלבנטי לממציאות בשטח?

בניסוי נבדק הבלאי של המוצרים של החברה באמצעות הפעלתם במספר רב של פעמים - אבל בהרבה מאוד מקרים מה שגורם למוצרים להתקלקל זה לא כמות הפעמים שהם עובדים אלא הבלאי לאורך השנים
גלעד מנדל |
נושאים בכתבה נוסטרומו ניסוי

חברת נוסטרומו, אחת משתי החברות שנוצרו מהמהלך של פיצול סומוטו ומיזוגה מחדש עם פעילות אנרגיה מתחדשת, דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי שערכה לבדיקת הבלאי במוצרים שלה. על פי הניסוי תאי אגירת האנרגיה של החברה היו עמידים במחזורי טעינה-ופריקה תרמיים, עם שחיקה זניחה של 1%.

הניסוי נעשה במסגרת שיתוף הפעולה שיש לחברה עם חברת הנפט והגז הענקית ROYAL DUTCH SHELL PLC. במסגרתו, נבדקו כ-98 קפסולות אגירה של החברה - המקפיאות מים בשעות הלילה בהן החשמל זול. בעת שהחשמל יקר, הקרח שנוצר מופשר ומהאנרגיה של ההפשרה נוצרת אנרגיה שאמורה להחליף את החשמל היקר.

במהלך הניסוי, עברו הקפסולות מספר רב של הקפאות והפשרות. חצי מהקפסולות עברו כ-6,600 מחזורי הקפאה-הפשרה שזה כמות הפעמים שהקפסולות יצטרכו להיות מוקפאות ומופשרת במשך תקופה של כ-25 שנים. כמו כן, חלק אחר מהקפסולות עברו תהליכי שקורים במים בשביל לבדוק את העמידות בעוד אספקט.

מבחינת התוצאות - הן היו טובות. רק קפסולה אחת מבין ה-98 התקלקלה במסגרת הניסוי. אבל התוצאות האלו, אינן באמת תוצאות שמדמות את המציאות. הסיבה היא שחלק ניכר מהמכשירים שמתבצעים עליהם ניסויים מהסוג הזה מתקלקלים לא רק בגלל שבוצעו בהם הרבה הפעלות - אלא בגלל הבלאי שנובע מאורך החיים שלהן. אך יש להדגיש שהדבר נכון לגבי כל שאר המוצרים בענף האנרגיה המתחדשת - בהם לא מבצעים ניסוי לאורך זמן אלא ניסוי מהסוג הזה שנועד לבדוק את הבלאי מהאספקט של מספר הפעולות ולא של בלאי הזמן.

ולכן ניסוי, שמתבצע בזמן קצר - שבמהלכו לא באמת ניתן למדוד בלאי, הוא לא באמת ניסוי עם תוצאות מוחלטות ואמינות, כאשר הסיכוי שתהיה הלימה בין התוצאות שלו לתוצאות של המציאות - נמוך מניסוי שמתבצע לאורך זמן. ועדיין - בהינתן הבדיקות האלו, המערכת של החברה נמצאה טובה. 

חשוב להדגיש שבסופו של יום מה שיקבע זה לא אורך החיים של המוצר אלא האם הוא בכלל עובד. והאם הוא עובד נקבע לפי רמת נצילות האנרגיה - כלומר האם יש אנרגיה שנאבדת בתהליך. אם לדוגמה החברה אוגרת חשמל ב-100 שקל לכמות מסוימת  ואז היא מנסה למכור אותו ב-150 בשעות השיא , אזי השאלה מה הנצילות. אם הנצילות היא 90%, היא מצליחה למכור את החשמל שאגרה ב-135 שקל (150 כפול 90%), אבל אם הנצילות היא 60% זה לא כלכלי.

נוסטרומו נסחרת בבורסה לפי שווי שוק של כ-200 מיליון שקל ומאז השלמת המיזוג-פיצול עם סומוטו בסוף חודש יוני השנה ירדה מניית החברה בכ-44%.

בשנת 2019, על פי הדיווחים של סומוטו לפני המיזוג הציגה נוסטרומו הפסד נקי של כ-10 מיליון שקל ללא הכנסות והיה לה הון חוזר של 2 מיליון שקל. במסגרת המיזוג-פיצול לקופתה של נוסטרומו התווספו כ-10.3 מיליון דולר (33.3 מיליון שקל).

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תחום אגירת האנרגיה צובר תאוצה בשנים האחרונות, כאשר בבורסה ישנן כבר כמה חברות שעוסקות בתחום, אם כי כמו נוסטרומו גם הן הפסדיות וללא הכנסות מהותיות. בין החברות: פינרג'י -0.91%  (איבדה 31% מאז ההנפקה), ברנמילר (איבדה 57% מההנפקה ו-63% מתחילת השנה), וחברת אוגווינד -2.93%  (איבדה השנה 45%).

כך למשל, בראיון לביזפורטל אור יוגב, מנכ"ל אוגווינד לא יודע להגיד מתי החברה תצליח לסגור חוזים בהיקפים משמעותיים ותגיע להכנסות ורווחים, אך טען כי "פוטנציאל המכירות שלנו הוא מאות מיליוני דולרים". בפועל עד כה - המכירות ברצפה וההפסדים גדלים.

ניתחנו גם את תוצאותיה הכספיות של ברנמילר והראנו כי מדובר בחברה עם הרבה חלומות, בינתיים התוצאות חלשות והחברה שורפת כסף.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳