שוק IT
צילום: מריה ספיבאק

שוק ה IT בקולומביה מוכיחים כי משבר ההייטק ממנו והלאה

הקיצוצים, הצמצומים וגלי הפיטורים בענף ההיי טק אינם בלעדיים לשוק הישראלי ושווקי העולם כולו נמצאים במצב זהה. מצד אחד נדמה שהמשבר הנוכחי מסרב לדעוך ובכל יום חברה נוספת מודיעה על פיטורי עובדים וסגירת מרכזי R&D, אך במקביל חברות אחרות בוחרות דווקא עכשיו לנצל את ההזדמנות ולייעל את תהליכי הגיוס ומאפשרות לעצמן לבחור את המפוטרים הטובים ביותר ולגייס אותן לשורותיהן.
נושאים בכתבה היי טק הייטק

בשנת 2022 ניתן לראות פעילות ערה של חברות ישראליות המחפשות לחדור לשוק האמריקאי ולצורך כך מתכננות היקפי גיוס של עשרות עובדים. אם עד כה אותן חברות התמודדו עם הבדלי השעות על ידי עבודה לילית של עובדים טכניים בארץ ובמזרח אירופה, הרי שהיום הגיוסים מתמקדים בעיקר בשוק ה IT בקולומביה שם ניתן לראות גידול משמעותי של גיוס מהנדסי תוכנה ואנשי תמיכה טכנית.  

לפי שלמה (סולומון) עמר, מנכ"ל ALLSTARSIT , בית תוכנה ישראלי בעל התמחות בתחום שירותי פיתוח תוכנה ומיקור חוץ, בשנת 2022 לפחות עשר חברות ישראליות הפועלות בשוק האמריקאי החלו להפנות את תהליך הגיוס שלהן לקולומביה. 

"מחלקות תמיכה טכנית בקרב חברות ההייטק הישראליות המובילות כיום מהוות חלק משמעותי ממצבת כוח האדם של כל חברה ולהערכתי מדובר בכ-5%- 10% מכוח האדם בכל חברה", מרחיב עמר, "בנוסף חברות ישראליות רבות, במיוחד בשוק התקשורת ומוצרי אינטרנט, חומרה ותוכנה, מרחיבות את פעילותן בשוק הדרום אמריקאי ומרבות להטמיע בשווקים אלו את מוצריהן".  

ההערכה היא שכיום פועלות בשוק הדרום אמריקאי כ-50 חברות הייטק ישראליות המוכרות את מוצריהן בהיקפים של מיליארדי דולרים. לצורך הטמעה ואינטגרציה חברות אלו משתמשות באנשי מקצוע מקומיים המסוגלים לספק שירותים טכניים בזמן ארצות הברית וברמה גבוהה למדי.  

"עובדה זו כלל אינה מפתיעה שכן הממשלות מקבלות בידיים פתוחות את החברות הזרות ומקלות עליהן מבחינת מיסוי, רגולציה ותמיכה מקומית", מסכם עמר.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אופיר לוינגר. צילום: יח"צאופיר לוינגר. צילום: יח"צ

מדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?

בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר



נושאים בכתבה נדל"ן

רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה. 

אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו. 

לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.

כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה. 

לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.

צילום: Freepikצילום: Freepik

מיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?

 שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב 

נושאים בכתבה רכב

כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.

המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"

אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.

גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.

מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"

המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.

מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.