שוק IT
צילום: מריה ספיבאק

שוק ה IT בקולומביה מוכיחים כי משבר ההייטק ממנו והלאה

הקיצוצים, הצמצומים וגלי הפיטורים בענף ההיי טק אינם בלעדיים לשוק הישראלי ושווקי העולם כולו נמצאים במצב זהה. מצד אחד נדמה שהמשבר הנוכחי מסרב לדעוך ובכל יום חברה נוספת מודיעה על פיטורי עובדים וסגירת מרכזי R&D, אך במקביל חברות אחרות בוחרות דווקא עכשיו לנצל את ההזדמנות ולייעל את תהליכי הגיוס ומאפשרות לעצמן לבחור את המפוטרים הטובים ביותר ולגייס אותן לשורותיהן.
נושאים בכתבה היי טק הייטק

בשנת 2022 ניתן לראות פעילות ערה של חברות ישראליות המחפשות לחדור לשוק האמריקאי ולצורך כך מתכננות היקפי גיוס של עשרות עובדים. אם עד כה אותן חברות התמודדו עם הבדלי השעות על ידי עבודה לילית של עובדים טכניים בארץ ובמזרח אירופה, הרי שהיום הגיוסים מתמקדים בעיקר בשוק ה IT בקולומביה שם ניתן לראות גידול משמעותי של גיוס מהנדסי תוכנה ואנשי תמיכה טכנית.  

לפי שלמה (סולומון) עמר, מנכ"ל ALLSTARSIT , בית תוכנה ישראלי בעל התמחות בתחום שירותי פיתוח תוכנה ומיקור חוץ, בשנת 2022 לפחות עשר חברות ישראליות הפועלות בשוק האמריקאי החלו להפנות את תהליך הגיוס שלהן לקולומביה. 

"מחלקות תמיכה טכנית בקרב חברות ההייטק הישראליות המובילות כיום מהוות חלק משמעותי ממצבת כוח האדם של כל חברה ולהערכתי מדובר בכ-5%- 10% מכוח האדם בכל חברה", מרחיב עמר, "בנוסף חברות ישראליות רבות, במיוחד בשוק התקשורת ומוצרי אינטרנט, חומרה ותוכנה, מרחיבות את פעילותן בשוק הדרום אמריקאי ומרבות להטמיע בשווקים אלו את מוצריהן".  

ההערכה היא שכיום פועלות בשוק הדרום אמריקאי כ-50 חברות הייטק ישראליות המוכרות את מוצריהן בהיקפים של מיליארדי דולרים. לצורך הטמעה ואינטגרציה חברות אלו משתמשות באנשי מקצוע מקומיים המסוגלים לספק שירותים טכניים בזמן ארצות הברית וברמה גבוהה למדי.  

"עובדה זו כלל אינה מפתיעה שכן הממשלות מקבלות בידיים פתוחות את החברות הזרות ומקלות עליהן מבחינת מיסוי, רגולציה ותמיכה מקומית", מסכם עמר.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: קרני תכלתצילום: קרני תכלת

פילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים

הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם 

נושאים בכתבה תאורה

בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים

כשמעצבים פנים או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?

הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה

בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.

הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך

במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה. 

הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה

בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.



צילום: קרני תכלת
צילום: קרני תכלת