יש לך צליאק? מה זה אומר ומה יורד מהתפריט
צליאק היא מחלת מעי תורשתית שנגרמת בגלל רגישות לגלוטן. באופן עקרוני, חולי צליאק לא יכולים לאכול את החלבון המצוי בדגנים מסוימים ולכן עליהם למצוא אלטרנטיבות
צליאק ידועה כמחלה אוטואימונית שבה מערכת החיסון תוקפת בשוגג תאים בריאים. במילים אחרות, מערכת החיסון של חולי צליאק מזהה את הגלוטן כחומר שמסוכן עבור הגוף ולכן היא תוקפת אותו לאחר שהוא נחשף אליו. מבחינה בריאותית, מחלת הצליאק גורמת דלקת ברירית המעי הדק ומונעת מהגוף לספוג חומרים חשובים שנמצאים במזונות מסוימים.
הגורם הספציפי לצליאק קשור לנטייה גנטית, חשיפה לגלוטן והפעלה של מערכת החיסון. הגלוטן נמצא בעיקר בחיטה, בשעורה ובשיפון והתסמינים למחלת הצליאק עשויים להתעורר בעקבות חשיפה אליו בגילאים שונים בחיים. עם זאת, הסימפטומים משתנים בין חולה לחולה ותלויים בחומרת המחלה.
כך תדעו מה אסור לכם לאכול
אין דרך שידועה למדע כדי למנוע צליאק והתמודדות יום יומית מבוססת בעיקר על שינוי תזונתי. מטרת הטיפול בהיבט הזה היא להביא להחלמה של המעי ולרוב נעלמים תסמיני המחלה בתוך שבועיים עד שמונה שבועות מרגע המעבר לדיאטה המותאמת. דיאטה נטולת גלוטן גם מומלצת בחלק מהמקרים עבור אנשים שלא בהכרח סובלים מצליאק אלא רוצים לרדת במשקל.
- חג שמח לפודיז: 20 מתנות מקוריות לראש השנה לאוהבי אוכל
- כך תשלטו בכמות הפחמימה שאתם צורכים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קודם כל, במסגרת התאמת התפריט לחולי צליאק יש להוריד לגמרי דגנים שמכילים את החלבון ואת המזונות שעלולים להכיל שאריות גלוטן. מומלץ להימנע משיבולת שועל, קוסקוס, בורגול, סובין, סולת, גריסים, פסטה, דגני בוקר, גרנולה, כוסמין, מצה, סייטן ואפילו בירה.
במידה ומדובר על מזון תעשייתי, יש לקרוא היטב את ההנחיות המופיעות על גבי האריזה. ברוב המזונות שמיוצרים על ידי חברות אחראיות מופיעים מרכיבי המוצר יחד עם התייחסות ספציפית לגלוטן. אם אין מידע כזה ובכל זאת מעוניינים לצרוך את המזון, ניתן ליצור קשר עם מוקדי השירות של החברה.
ומה כן מותר לאכול?
כלל המפתח הוא לאכול מוצרי מזון שאין בהם גלוטן. ברמה המעשית והפרקטית יותר, כדאי לעבור לאורז לבן או מלא, תירס, בטטה ותפוחי אדמה כדי לתת לגוף את החומרים שחיוניים עבורו. אפשר גם לצרוך קמח אורז כתחליף לקמח רגיל, אטריות אורז וקמח תפוחי אדמה או סוגי קמח מיוחדים ללא גלוטן ללא הגבלה.
במקביל, יש מאכלים מהנים שמיועדים מלכתחילה עבור חולי צליאק ואנשים שמעוניינים לרדת במשקל. ברשימה הזו נכללים לצד פיצה ללא גלוטן גם קטניות, מוצרי חלב, גרגירי חומוס, קמח חומוס וכמובן שעועית ועדשים.
צילום: יח"צמה משקיעים בשוק ההון יכולים ללמוד מהמפרסמים בגוגל אדס ואיך עקרונות השקעות הערך חזרו לעולם השיווק הדיגיטלי
בעולם שבו כל קליק שווה כסף, מומלץ להסתכל על עולם השיווק כהשקעה, לא כהוצאה
בעולם שבו כל קליק שווה כסף וכל שנייה של תשומת לב מתומחרת, יש טשטוש גבולות בין פרסום להשקעה. גיא אברמוב, מומחה לשיווק דיגיטלי עם ניסיון של למעלה מ-17 שנה בניהול קמפיינים בגוגל אדס, מציע דרך אחרת להסתכל על עולם השיווק - לא כהוצאה, אלא כהשקעה. בעידן של חוסר יציבות כלכלית, עליות ריבית ואי ודאות בשווקים, ייתכן שדווקא מפרסמים בפלטפורמה של גוגל אדס יכולים ללמד את המשקיעים שיעור חשוב על ניהול הון, משמעת וסבלנות.
שיווק דיגיטלי כהשקעה, לא כהוצאה
הגישה של אברמוב נולדה מתוך חיבור אינטואיטיבי בין שני עולמות שנראים במבט ראשון זרים זה לזה. מצד אחד ניהול תקציבי פרסום בגוגל, עולם של ניסוי וטעייה, מדדים משתנים בזמן אמת ותחרות אינסופית על תשומת לב. מצד שני עולם ההשקעות הקלאסי, שבו ערך נבנה לאורך שנים דרך החלטות שקולות ומבוססות נתונים.
לדבריו, “הטעות הנפוצה ביותר של בעלי עסקים היא שהם מתייחסים לפרסום כהוצאה מיידית, במקום לראות בו השקעה לטווח ארוך. כל שקל שמושקע נכון בקמפיין אפקטיבי פועל בדיוק כמו הון שמושקע במניה טובה והוא מייצר תשואה לאורך זמן”.
גיא אברמוב מסביר, כי ממש כפי שמשקיע בוחן את ביצועי התיק שלו בפרספקטיבה של שנים ולא של ימים, כך גם משווק חכם צריך לבחון את יעילות הקמפיינים שלו בפרקי זמן רחבים יותר. “מי שמסתכל על נתוני קליקים יומיים ומקבל החלטות רגשיות יגלה מהר מאוד שהכסף בורח לו בין האצבעות” הוא אומר. “אבל מי שמתייחס לגוגל אדס כמו משקיע שמתכנן קדימה יוצר מערכת יציבה וצומחת”.
- חברת A2Z והסטארט-אפ Pluro מציעים את הפתרון המלא להנגשת אתרים - איתור, תיקון וניטור במערכת אחת
- השילוש הקדוש של הצמיחה הדיגיטלית: נוכחות, נראות ואינטליגנציה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המכירה הפומבית של גוגל הינה מראה לשוק ההון
במרכז מערכת גוגל אדס עומדת מכירה פומבית בזמן אמת. מפרסמים מתחרים על מילות מפתח כאשר מחירי הקליקים והבידינג עצמו משתנים מדי רגע, והאלגוריתם מחליט מי יופיע ואיפה. זהו מנגנון שמזכיר באופן מפתיע את שוק המניות שהיא תחרות על נכסים בעלי ערך נתפס, מבוססת ביקוש, היצע וציפיות.
