העתיד על פי נייקי: תכניות מנויים לשיווק נעלי ספורט לילדים
אחד האתגרים השיווקיים שכל מותג מצליח מתמודד אתו, הוא שימור הלקוחות וטיפוח הדור הבא של הצרכנים/משתמשים במיוחד בעידן שבו ההיצע שהאינטרנט מספק במרחק לחיצה על מקש הוא אינסופי. נייקי, מעצמת הביגוד והנעלת הספורט (ועוד) משיקה בימים אלו פרויקט שאפתני ומדובר בניסיון לגדל דור חדש של צרכנים, מהצעד הראשון וזוג נעלי הספורט/סניקרס הראשונים, באמצעות תכנית מנוים רבעונית, דו חודשית וחודשית.
התכנית שנקראת Nike Adventure Club היא פרי פיתוח של החברה לאחר פיילוט בן שנתיים שבו השתתפו 10 אלף משפחות בארה"ב שנאספו מתוך מאגר הלקוחות של החברה. היא מאפשרת להורים לרכוש נעליים לילדים במסגרת תכנית מנוים שעולה 20, 30 ו-50 דולר לזוג נעליים חדש בכל רבעון (4 זוגות נעליים בשנה), זוג חדש בכל חודשיים (6 בשנה) וזוג נעליים חדש בכל חודש, בהתאמה.
מדובר בתכנית מנוים ראשונה מסוגה אי פעם של נייקי, אך היא לא היחידה שמנסה את המודל החדשני. קדמו לה מותגי ענק בינלאומיים כגון IKEA שהודיעה בתחילת השנה על השקת מודל ניסיוני לשיווק רהיטים, במסגרתו הצרכנים יוכלו לשכור את הרהיטים מהרשת במקום לקנות אותם, באמצעות מנוי. הטרנד שמתחבר גם למגמת המחזור, כלכלה ירוקה וקיימות נמצא בצעדיו הראשונים גם במותגי אופנה כגון אורבן אאוטפיטרס ועוד.
מעבר לזאת התכנית טעונה ב"אמת צרכנית" שמבוססת על כך שילדים ונערים שוחקים את נעלי ההליכה והספורט שלהם בקצב מהיר מהממוצע ובנוסף, בגילאים קטנים יותר, קצב הגדילה הטבעי שלהם גורם לכך שלעתים בשנה אחת הם נעים בין 2 מידות ואף יותר מכך במקרים מסוימים.
לקוחות נייקי שיירשמו לשירות יוכלו לדלג על חודשים מסוימים ולא לרכוש נעליים במידה שלא ירגישו צורך או שלא ימצאו זוג שבו יחפצו, וכך ישמרו את זכותם לעתיד. המשלוח הביתה הוא חינמי וכמו כן, במידה והזוג שירכשו לא יספק אותם הם יוכלו להשיב אותם ולקבל עליהם החזר מלא ללא עלות. בנייקי מסבירים, כי במסגרת הפיילוט שרץ מתחת לרדאר במשך שנתיים, למדו בחברה על אילו צרכים עונה השירות וגילו כי במקרים רבים מדובר בהורים שייעזרו בו כדי לחסוך את זמן הנסיעה לקניון והזמן שיידרש להיכנס, למדוד ולרכוש את הנעל פיזית.
קופסת הנעליים שתשלח לבתיהם של הצרכנים תהיה ממותגת וממעונת פרסונלית לילד שעבורו רוכשים את הנעליים בצירוף שמו על הקופסה. כמו כן החברה מאפשרת להורים ולילדים להשתתף באופן אקטיבי במלאכת המחזור באמצעות משלוח חוזר של נעליים שמידתם כבר אינה מתאימים לילדים או אפילו זוגות נעליים ישנות שאינן נייקי. במידה ומצבן של הנעליים טוב, היא מתחייבת לתרום אותן לעמותות שעוזרות למשפחות מעוטות יכולת ובמקביל תמחזר נעליים שאינן ראויות לנעילה ותהפוך אותן לחומר שיוכל לשמש כמשטח לגני משחקים.
בנייקי מספרים עוד כי מתוך המידע שעלה במסגרת הפיילוט נמצא שתכנית המנויים לא שינתה את העדפות הרכישה של הצרכנים. מתוך 10 אלף המשפחות שהשתתפו בפרויקט, 60% מהלקוחות בחרו במסלול 4 זוגות בשנה, 30% במסלול 6 הזוגות ורק 10% בחרו במסלול של זוג נעליים חדש בכל חודש.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
בשלב זה כל מי שמעוניין להירשם לשירות נכנס בתחילה לרשימת המתנה עד שנייקי מצרפת אותו לתכנית. הטיימינג של השקת היוזמה אינו מקרי ומתואם לעונת החופשים, רגע לפני החזרה לבית הספר שמאופיינת ברכישת ציוד רב, לרבות נעליים חדשות. הבחירה בתכנית מנוים לילדים גם היא אינה מבוססת רק על התחלופה המהירה של הנעלה בגילאים אלו, אלא גם על העובדה שמדובר בסקטור צומח שרשם בשנה האחרונה עלייה של 11% במחזור המכירות. עם זאת החברה רומזת לכך שבעתיד ייתכן ותשיק את התכנית גם לבוגרים, חובבי ספורט וריצה, חצי מקצוענים ומקצוענים ששוחקים נעליים בקצב גבוה.
באותו הנושא, דו"ח של חברת המחקר מקיזני מ-2018 גילה כי שוק המנויים על מוצרים בפלטפורמות של אי-קומרס צמח בכל שנה מאז 2013 בקצב של 100%. מנגד, סקר של מקינזי בקרב 5,000 לקוחות אמריקאים מגלה כי 40% מתוך אותם המנויים מבטלים את ההתקשרות.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
