טל גרנות גולדשטיין HOT
צילום: אלכסנדר כץ

אחרי 16 שנה: חלק מהמגבלות הרגולטוריות על HOT יופחתו

לאחר איחוד חברות הכבלים בתחילת שנות ה-2000, הוטלו על HOT מגבלות כדי למנוע פגיעה בתחרות. כעת הממונה על ההגבלים שוקלת לאפשר לה לרכוש ערוצים זרים

אלכסנדר כץ | (1)

רשות ההגבלים העסקיים בוחנת את האפשרות לאפשר לחברת HOT לרכוש ערוצים זרים ולשדרם, דבר שאסור עליה מאז אוחדו מספר חברות כבלים אזוריות (כגון תבל, מת"ב וערוצי זהב) לחברת כבלים אחת, בשנת 2002. המגבלה הרגולטורית מאותה עת, נועדה לאפשר תחרות מצד גופי שידור אחרים, אולם מאז שוק התקשורת השתנה, אבל המגבלה על HOT נותרה בעינה. כעת הרשות מעוניינת לקבל את הערות הציבור בנושא שינוי תנאי מיזוג חברות הכבלים.

 

כזכור, מסוף שנות ה-80 ואז לתחילת שנות ה-2000 פעלו בישראל מספר חברות כבלים, כל אחת באזור גיאוגרפי אחר. חברות אלה התמזגו לחברה אחת שנקראת כיום HOT. לאור החששות התחרותיים שהתעוררו כתוצאה מהמיזוג, הוא אושר בשעתו על ידי הממונה על הגבלים עסקיים בתנאים. חלק מהתנאים נועדו להרחיק את HOT מבעלות בערוצים ובתכנים, וזאת כדי למנוע ממנה לנצל את כוחה כרוכשת המשמעותית של תכנים וערוצים באופן שיפגע בתחרות בשוק שידורי טלוויזיה רב-ערוצית.

 

על רקע השינויים הגדולים בשוק התקשורת, בין היתר עם התבססותה של yes – שאז הייתה רק בחיתוליה, הקמת חברות טלוויזיה נוספות על בסיס אינטרנט כגון סלקום TV ופרטנר TV, חברות הסטרימינג הבינ"ל כגון נטפליקס, ועוד, סברה הממונה עו"ד מיכל הלפרין כי יש מקום לבחון את תנאי המיזוג מחדש.

 

ממצאי הבדיקה שערכה רשות ההגבלים מראים כי מבנה שוק שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית היום עדיין אינו תחרותי: קיימת תחרות מועטה בין 2 השחקניות המרכזיות HOT ו-yes. בנוסף, HOT היא עדיין חברת השידורים הרב ערוציים הגדולה בישראל, ורוכשת משמעותית של תכניות וערוצי טלוויזיה.

 

על בסיס תוצאות הבדיקה שנערכה ברשות, נמצא כי החששות שהתעוררו בעת שאושר המיזוג, עומדים בעינם ביחס לתכני מקור מקומיים ותכני ספורט: חסם כניסה מרכזי לשוק שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית הוא היכולת להשיג תוכן טלוויזיוני עשיר ואיכותי שיאפשר בידול מהמתחרים. תכני מקור מקומיים, המופקים בישראל לטובת שידור מקומי (ובכללם תכני מקור לילדים) ותכני ספורט נחשבים תכני עוגן בשל חשיבותם לצופים ישראליים. בנוסף העלתה בדיקת הרשות שלהפקת תוכן מקור מקומי יתרונות משמעותיים לגודל, כלומר ככל שיש יותר מנויים עלות הפקת התוכן עבור מנוי בודד פוחתת.

 

לכן, אם יתאפשר ל- HOTלהפיק בעצמה ערוצים המשדרים תכני מקור, דבר שאסור עליה כיום, היא תפסיק לרכוש ערוצים ממפיקי ערוצים. מכיוון ש- HOTהיא רוכשת משמעותית של תוכן, ומפיקי הערוצים תלויים בה, יש חשש שמפיקי ערוצים שמפיקים ערוצים עם תכני מקור מקומיים יידחקו מהשוק.

 

תכני ספורט הם תכנים שנמכרים בדרך כלל בבלעדיות. ככל ש- HOTתחזיק בבעלותה תכני ספורט, ברשות ההגבלים חוששים שהיא לא תמכור אותם לפלטפורמות שידור רב ערוצי שמתחרות בה. התוצאה היא שהמתחרות של HOT בשוק שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית יעמדו מול היצע מצומצם של ערוצים עם תכני מקור וספורט לרכישה. בדרך זאת HOT עלולה להעלות את חסמי הכניסה וההתרחבות של המתחרות שלה בשוק שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

ממצאי הבדיקה הראו שקיים חשש נוסף ביחס לתכני מקור מקומיים: אם HOT תפיק בעצמה ערוצים המשדרים תכני מקור, תגדל היכולת שלה לפגוע במפיקים של תכני המקור עצמם. כתוצאה מכך עלולים להיפגע איכות ומגוון התכנים המקומיים לקהל הצופים הישראלי.

 

לאור ממצאי הבדיקה ביחס לתכני מקור ולתכני ספורט, סברה הממונה כי אין הצדקה כעת לבטל את התנאים שנועדו להרחיק את HOT מהחזקה, הפקה ושיווק של ערוצים המשדרים תכני ספורט ותכני מקור מקומיים. לעומת זאת, הראו ממצאי בדיקת הרשות כי הופגו החששות שהתעוררו כשאושר המיזוג ביחס לתכנים זרים. קיים היום מגוון רחב של תכנים וערוצים זרים ומתחרותיה של HOT בשידורי הטלוויזיה הרב ערוצית יכולות לרכוש תכנים אלה. בנוסף, לאור שינוי בדפוסי הצפייה של הצרכנים הישראלים הצורכים יותר תכנים זרים באופן ישיר, לא קיים החשש שתימנע הגישה של הצרכנים לתכנים זרים בגלל כוחה של HOT. לכן שוקלת הממונה לתקן את התנאים כך ש-HOT תוכל להחזיק בעצמה בערוצים המשדרים תכנים זרים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ערוצים זרים הם קונים כבר היום..מה החידוש? (ל"ת)
    מה..? לא ברור 05/06/2018 15:42
    הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.