אחרי 16 שנה: חלק מהמגבלות הרגולטוריות על HOT יופחתו
לאחר איחוד חברות הכבלים בתחילת שנות ה-2000, הוטלו על HOT מגבלות כדי למנוע פגיעה בתחרות. כעת הממונה על ההגבלים שוקלת לאפשר לה לרכוש ערוצים זרים
רשות ההגבלים העסקיים בוחנת את האפשרות לאפשר לחברת HOT לרכוש ערוצים זרים ולשדרם, דבר שאסור עליה מאז אוחדו מספר חברות כבלים אזוריות (כגון תבל, מת"ב וערוצי זהב) לחברת כבלים אחת, בשנת 2002. המגבלה הרגולטורית מאותה עת, נועדה לאפשר תחרות מצד גופי שידור אחרים, אולם מאז שוק התקשורת השתנה, אבל המגבלה על HOT נותרה בעינה. כעת הרשות מעוניינת לקבל את הערות הציבור בנושא שינוי תנאי מיזוג חברות הכבלים.
כזכור, מסוף שנות ה-80 ואז לתחילת שנות ה-2000 פעלו בישראל מספר חברות כבלים, כל אחת באזור גיאוגרפי אחר. חברות אלה התמזגו לחברה אחת שנקראת כיום HOT. לאור החששות התחרותיים שהתעוררו כתוצאה מהמיזוג, הוא אושר בשעתו על ידי הממונה על הגבלים עסקיים בתנאים. חלק מהתנאים נועדו להרחיק את HOT מבעלות בערוצים ובתכנים, וזאת כדי למנוע ממנה לנצל את כוחה כרוכשת המשמעותית של תכנים וערוצים באופן שיפגע בתחרות בשוק שידורי טלוויזיה רב-ערוצית.
על רקע השינויים הגדולים בשוק התקשורת, בין היתר עם התבססותה של yes – שאז הייתה רק בחיתוליה, הקמת חברות טלוויזיה נוספות על בסיס אינטרנט כגון סלקום TV ופרטנר TV, חברות הסטרימינג הבינ"ל כגון נטפליקס, ועוד, סברה הממונה עו"ד מיכל הלפרין כי יש מקום לבחון את תנאי המיזוג מחדש.
ממצאי הבדיקה שערכה רשות ההגבלים מראים כי מבנה שוק שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית היום עדיין אינו תחרותי: קיימת תחרות מועטה בין 2 השחקניות המרכזיות HOT ו-yes. בנוסף, HOT היא עדיין חברת השידורים הרב ערוציים הגדולה בישראל, ורוכשת משמעותית של תכניות וערוצי טלוויזיה.
- כך תבחרו את ספקית הטלוויזיה הכי מתאימה לכם
- קנס קטן של 2 מיליון שקל לחברת הוט - לא ניתקה לקוחות למרות שביקשו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על בסיס תוצאות הבדיקה שנערכה ברשות, נמצא כי החששות שהתעוררו בעת שאושר המיזוג, עומדים בעינם ביחס לתכני מקור מקומיים ותכני ספורט: חסם כניסה מרכזי לשוק שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית הוא היכולת להשיג תוכן טלוויזיוני עשיר ואיכותי שיאפשר בידול מהמתחרים. תכני מקור מקומיים, המופקים בישראל לטובת שידור מקומי (ובכללם תכני מקור לילדים) ותכני ספורט נחשבים תכני עוגן בשל חשיבותם לצופים ישראליים. בנוסף העלתה בדיקת הרשות שלהפקת תוכן מקור מקומי יתרונות משמעותיים לגודל, כלומר ככל שיש יותר מנויים עלות הפקת התוכן עבור מנוי בודד פוחתת.
לכן, אם יתאפשר ל- HOTלהפיק בעצמה ערוצים המשדרים תכני מקור, דבר שאסור עליה כיום, היא תפסיק לרכוש ערוצים ממפיקי ערוצים. מכיוון ש- HOTהיא רוכשת משמעותית של תוכן, ומפיקי הערוצים תלויים בה, יש חשש שמפיקי ערוצים שמפיקים ערוצים עם תכני מקור מקומיים יידחקו מהשוק.
תכני ספורט הם תכנים שנמכרים בדרך כלל בבלעדיות. ככל ש- HOTתחזיק בבעלותה תכני ספורט, ברשות ההגבלים חוששים שהיא לא תמכור אותם לפלטפורמות שידור רב ערוצי שמתחרות בה. התוצאה היא שהמתחרות של HOT בשוק שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית יעמדו מול היצע מצומצם של ערוצים עם תכני מקור וספורט לרכישה. בדרך זאת HOT עלולה להעלות את חסמי הכניסה וההתרחבות של המתחרות שלה בשוק שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
ממצאי הבדיקה הראו שקיים חשש נוסף ביחס לתכני מקור מקומיים: אם HOT תפיק בעצמה ערוצים המשדרים תכני מקור, תגדל היכולת שלה לפגוע במפיקים של תכני המקור עצמם. כתוצאה מכך עלולים להיפגע איכות ומגוון התכנים המקומיים לקהל הצופים הישראלי.
לאור ממצאי הבדיקה ביחס לתכני מקור ולתכני ספורט, סברה הממונה כי אין הצדקה כעת לבטל את התנאים שנועדו להרחיק את HOT מהחזקה, הפקה ושיווק של ערוצים המשדרים תכני ספורט ותכני מקור מקומיים. לעומת זאת, הראו ממצאי בדיקת הרשות כי הופגו החששות שהתעוררו כשאושר המיזוג ביחס לתכנים זרים. קיים היום מגוון רחב של תכנים וערוצים זרים ומתחרותיה של HOT בשידורי הטלוויזיה הרב ערוצית יכולות לרכוש תכנים אלה. בנוסף, לאור שינוי בדפוסי הצפייה של הצרכנים הישראלים הצורכים יותר תכנים זרים באופן ישיר, לא קיים החשש שתימנע הגישה של הצרכנים לתכנים זרים בגלל כוחה של HOT. לכן שוקלת הממונה לתקן את התנאים כך ש-HOT תוכל להחזיק בעצמה בערוצים המשדרים תכנים זרים.
- 1.ערוצים זרים הם קונים כבר היום..מה החידוש? (ל"ת)מה..? לא ברור 05/06/2018 15:42הגב לתגובה זו

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.