טל גרנות גולדשטיין HOT
צילום: אלכסנדר כץ

אחרי 16 שנה: חלק מהמגבלות הרגולטוריות על HOT יופחתו

לאחר איחוד חברות הכבלים בתחילת שנות ה-2000, הוטלו על HOT מגבלות כדי למנוע פגיעה בתחרות. כעת הממונה על ההגבלים שוקלת לאפשר לה לרכוש ערוצים זרים

אלכסנדר כץ | (1)

רשות ההגבלים העסקיים בוחנת את האפשרות לאפשר לחברת HOT לרכוש ערוצים זרים ולשדרם, דבר שאסור עליה מאז אוחדו מספר חברות כבלים אזוריות (כגון תבל, מת"ב וערוצי זהב) לחברת כבלים אחת, בשנת 2002. המגבלה הרגולטורית מאותה עת, נועדה לאפשר תחרות מצד גופי שידור אחרים, אולם מאז שוק התקשורת השתנה, אבל המגבלה על HOT נותרה בעינה. כעת הרשות מעוניינת לקבל את הערות הציבור בנושא שינוי תנאי מיזוג חברות הכבלים.

 

כזכור, מסוף שנות ה-80 ואז לתחילת שנות ה-2000 פעלו בישראל מספר חברות כבלים, כל אחת באזור גיאוגרפי אחר. חברות אלה התמזגו לחברה אחת שנקראת כיום HOT. לאור החששות התחרותיים שהתעוררו כתוצאה מהמיזוג, הוא אושר בשעתו על ידי הממונה על הגבלים עסקיים בתנאים. חלק מהתנאים נועדו להרחיק את HOT מבעלות בערוצים ובתכנים, וזאת כדי למנוע ממנה לנצל את כוחה כרוכשת המשמעותית של תכנים וערוצים באופן שיפגע בתחרות בשוק שידורי טלוויזיה רב-ערוצית.

 

על רקע השינויים הגדולים בשוק התקשורת, בין היתר עם התבססותה של yes – שאז הייתה רק בחיתוליה, הקמת חברות טלוויזיה נוספות על בסיס אינטרנט כגון סלקום TV ופרטנר TV, חברות הסטרימינג הבינ"ל כגון נטפליקס, ועוד, סברה הממונה עו"ד מיכל הלפרין כי יש מקום לבחון את תנאי המיזוג מחדש.

 

ממצאי הבדיקה שערכה רשות ההגבלים מראים כי מבנה שוק שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית היום עדיין אינו תחרותי: קיימת תחרות מועטה בין 2 השחקניות המרכזיות HOT ו-yes. בנוסף, HOT היא עדיין חברת השידורים הרב ערוציים הגדולה בישראל, ורוכשת משמעותית של תכניות וערוצי טלוויזיה.

 

על בסיס תוצאות הבדיקה שנערכה ברשות, נמצא כי החששות שהתעוררו בעת שאושר המיזוג, עומדים בעינם ביחס לתכני מקור מקומיים ותכני ספורט: חסם כניסה מרכזי לשוק שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית הוא היכולת להשיג תוכן טלוויזיוני עשיר ואיכותי שיאפשר בידול מהמתחרים. תכני מקור מקומיים, המופקים בישראל לטובת שידור מקומי (ובכללם תכני מקור לילדים) ותכני ספורט נחשבים תכני עוגן בשל חשיבותם לצופים ישראליים. בנוסף העלתה בדיקת הרשות שלהפקת תוכן מקור מקומי יתרונות משמעותיים לגודל, כלומר ככל שיש יותר מנויים עלות הפקת התוכן עבור מנוי בודד פוחתת.

 

לכן, אם יתאפשר ל- HOTלהפיק בעצמה ערוצים המשדרים תכני מקור, דבר שאסור עליה כיום, היא תפסיק לרכוש ערוצים ממפיקי ערוצים. מכיוון ש- HOTהיא רוכשת משמעותית של תוכן, ומפיקי הערוצים תלויים בה, יש חשש שמפיקי ערוצים שמפיקים ערוצים עם תכני מקור מקומיים יידחקו מהשוק.

 

תכני ספורט הם תכנים שנמכרים בדרך כלל בבלעדיות. ככל ש- HOTתחזיק בבעלותה תכני ספורט, ברשות ההגבלים חוששים שהיא לא תמכור אותם לפלטפורמות שידור רב ערוצי שמתחרות בה. התוצאה היא שהמתחרות של HOT בשוק שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית יעמדו מול היצע מצומצם של ערוצים עם תכני מקור וספורט לרכישה. בדרך זאת HOT עלולה להעלות את חסמי הכניסה וההתרחבות של המתחרות שלה בשוק שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

ממצאי הבדיקה הראו שקיים חשש נוסף ביחס לתכני מקור מקומיים: אם HOT תפיק בעצמה ערוצים המשדרים תכני מקור, תגדל היכולת שלה לפגוע במפיקים של תכני המקור עצמם. כתוצאה מכך עלולים להיפגע איכות ומגוון התכנים המקומיים לקהל הצופים הישראלי.

 

לאור ממצאי הבדיקה ביחס לתכני מקור ולתכני ספורט, סברה הממונה כי אין הצדקה כעת לבטל את התנאים שנועדו להרחיק את HOT מהחזקה, הפקה ושיווק של ערוצים המשדרים תכני ספורט ותכני מקור מקומיים. לעומת זאת, הראו ממצאי בדיקת הרשות כי הופגו החששות שהתעוררו כשאושר המיזוג ביחס לתכנים זרים. קיים היום מגוון רחב של תכנים וערוצים זרים ומתחרותיה של HOT בשידורי הטלוויזיה הרב ערוצית יכולות לרכוש תכנים אלה. בנוסף, לאור שינוי בדפוסי הצפייה של הצרכנים הישראלים הצורכים יותר תכנים זרים באופן ישיר, לא קיים החשש שתימנע הגישה של הצרכנים לתכנים זרים בגלל כוחה של HOT. לכן שוקלת הממונה לתקן את התנאים כך ש-HOT תוכל להחזיק בעצמה בערוצים המשדרים תכנים זרים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ערוצים זרים הם קונים כבר היום..מה החידוש? (ל"ת)
    מה..? לא ברור 05/06/2018 15:42
    הגב לתגובה זו
אור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיותאור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיות

שובו של הפריים טיים

אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד. 


שובו של הפריים טיים

אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים. 

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר  "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים. 

אור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיותאור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיות

שובו של הפריים טיים

אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד. 


שובו של הפריים טיים

אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים. 

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר  "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.