הכיוון החדש של פייסבוק - מסמר אחרון בארון הקבורה האורגני
פייסבוק הודיעה על השינוי הגדול הבא שלה, והפעם הוא הולך להשפיע על כולכם - ממשתמשי הקצה ועד למפרסמים הגדולים. ה-NEWSFEED עומד לעבור דיאטה ולהכיל רק תוכן של חברים ותוכן ממומן, ולקבל תוספת שתקרא EXPLORE FEED. חלקנו יכולים למצוא אותו באפליקציה שלנו כבר היום, אבל לא בתצורתו המתוכננת: לשונית בפיד לתוכן אורגני של עמודים בהתאם להעדפות המשתמש. אם נשווה את פייסבוק למועדון, משתמש הקצה עומד לקבל רחבת VIP לחבריו, לעמודים אחריהם עוקב ולמפרסמים ששילמו כדי להיות שם. המפרסמים שלא מוכנים לשלם - יחכו בלובי בחוץ.
וזה לא שהלובי לא אטרקטיבי אבל...
אנחנו עדיין (ואם תשאלו אותי, תמיד היינו ותמיד נהיה) בעידן שכלי תקשורת נשענים על מימון והדינמיקה בין השניים הפכפכה ודורשת התאמות. זה לא שהפרדה דומה לא נעשתה בעבר, זוכרים את לשונית ה'מקודם' בתיבת הדואר הנכנס באימייל של גוגל? זו שאנחנו אף פעם לא נכנסים אליה? המגרעה שלה ברורה - היא מאבדת אמון אצל חלק גדול מהמפרסמים, והדינמיקה בין המימון לבין מוצר התקשורת הזה בעייתית.
בפייסבוק, ה-NEWSFEED יכיל את התוכן הממומן ואת זה של הקרובים אלינו. כלומר, התוכן הממומן יחיה יחד עם זה הרלוונטי למשתמש. כך ה-NEWSFEED נשאר רלוונטי למפרסמים, ופחות עמוס למשתמש הקצה. הדינמיקה כאן מעצימה את שני הגורמים שהכי חשובים לפייסבוק: משתמשי הקצה ומפרסמים בתשלום. וזה לא שהתוכן האורגני יעלם, או ימות ויעלה לגן עדן וירטואלי של שעות עבודה וקריאייטיב בלשונית לא רלוונטית. אבל אין ספק שה-EXPLORE FEED יהיה משמעותית פחות נצפה, ופחות מערב. כלומר, יותר זפזופ, ופחות צריכה של תוכן רלוונטי.
רוצה לפרסם? תשלם
תודו: הרעיון מעניין, ויש בו הוגנות פשוטה ונכונה. זו אמנם לא הדרך המושלמת לייצר את ההפרדה המתבקשת בין הפרטי לציבורי בפייסבוק, אם כזו בכלל יכולה להתקיים. פייסבוק היא עסק פרטי שמספק מוצר תקשורת ציבורי. בסופו של דבר, אם היא רוצה או לא היא נדרשת לקבוע אג'נדה. במקרה הזה, ההחלטה נועדה ראשית כל לטובת המשתמשים שרוצים FEED נקי יותר, רלוונטי יותר, מטורגט יותר. אבל פייסבוק חייבים לשלם משכורות ולצמוח. אם נעשה 1 1 המסקנה כמעט מתבקשת: עסקים, רוצים לפרסם? תשלמו. משתמשים פרטיים עדיין מוזמנים בברכה.
כאמור, זו לא התחנה הראשונה בדרך הזו. ראינו את פייסבוק מבטלת פעילויות אורגנית שיכולה להניב למפרסם רווחים שהחברה לא יכולה לפקח עליהם ולא עוברים דרכה. זוכרים שפעם היינו רואים תחרויות לייק ושיתוף בכל פינה בפיד שלנו? כל מותג עשה את זה, מהגדולים לקטנים. עד שפייסבוק הבהירה לנו שלייקים כאלה לא רק שלא משרתים - אלא מייקרים את עלויות הפרסום של המותגים. היא פגעה בחשיפה של פוסטים שזיהתה כתחרויות כאלו. המפרסמים והמשווקים שבינינו וודאי מכירים לא מעט דוגמאות כאלו, וה-EXPLORE FEED הוא רק עוד מסמר בארון. אבל ללא ספק - מסמר שמרגיש משמעותי יותר.
אבל בואו רגע נשים דברים במקום
בואו ננמיך רגע, זה עדיין לא סופי. הפיצ'ר נבדק כרגע ב-6 מדינות ואדם מוסרי, האחראי על ה-NEWSFEED בפייסבוק מוסר שאין כרגע שום תכנית לפרוס את ה-EXLORE FEED בתצורה הסופית שלו בשום מקום מעבר למדינות בהן הוא נבדק. הכלי ייבדק בחודשים הקרובים, ונכון לעכשיו כל מה שנשאר לנו לעשות זה לחכות לעדכונים ולהסיק מסקנות.
הראשונה: פייסבוק מראה שוב שהחוויה של משתמשי הקצה חשובה לה מאוד. השנייה: זה לא צעד ראשון בדרך לטיהור התוכן השיווקי האורגני - משווקים ומפרסמים חייבים ללמוד להסתגל לסביבה החדשה, לקבוע תקציבים ולהשאיר את האורגני במקרר.
הכותב, טוני לברוב הוא מנהל תוכן ב-McCann Valley
- 8.אוהבים אותך טוני! (ל"ת)נטו בשרים 31/10/2017 08:02הגב לתגובה זו
- 7.נועה 30/10/2017 10:13הגב לתגובה זונסגור את כל הכרטיסים שלי שם וזהו. לכו תמותו
- 6.דני 30/10/2017 07:38הגב לתגובה זופייסבוק היא רשת חברתית. חסימת תוכן אורגני תעלה לחברה במספר משתמשים
- 5.גם יפה גם אופה! למישהו יש את המספר של הכותב הנפלא הזה? (ל"ת)כתיבה מעולה! 29/10/2017 16:47הגב לתגובה זו
- 4.כזה מחר!!!!!! (ל"ת)חדווה 29/10/2017 15:27הגב לתגובה זו
- 3.חשוב וכתוב מעולה, תודה. (ל"ת)יעקב 29/10/2017 15:00הגב לתגובה זו
- 2.חתיךךךך (ל"ת)יפרח 29/10/2017 11:31הגב לתגובה זו
- 1.דובי 29/10/2017 11:28הגב לתגובה זוהכל טוב ויפה, אבל איך לא דיברו על זה שהוא חתיך על?! #דומה_לג'ון_סנואו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
- המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
- המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
