גוגל חסמה סרטון נאצי ביוטיוב בישראל; ויש גם טוויסט בעלילה

גוגל מנסה להתמודד עם המשבר שלה מול המפרסמים בדרך מוזרה. סרטון בעל סממנים נאציים נחסם בישראל ועוד כמה מדינות, אך ממשיך לרוץ באין מפריע במדינות אחרות. אייס בדק ומצא משהו מעניין בקשר לסרטון הספציפי הזה
משה בנימין | (2)
נושאים בכתבה יוטיוב

(עדכון 16:19) גוגל העולמית לא מוכנה להוריד את השאלטר על סרטוני השנאה ששוטפים את הרשת, מכתימים את יוטיוב ומרחיקים ממנה את המפרסמים. למרות המשבר העולמי הפוקד את החברה, שנתפס על ידי רבים כחמור ביותר מאז היווסדה, הפתרון של גוגל הוא סלקטיבי, מתחמק ומנסה להחביא את האמת המרה במקום להתמודד איתה.

ביממה האחרונה החליטה ענקית האינטרנט ליישם מדיניות חדשה בנוגע לסרטונים בעלי תוכן אנטישמי מובהק באמצעות חסימת התכנים במדינות נבחרות במקום להסירו מהאוויר. כך למשל סרטון שבו מופיעים דגלים נאציים, תמונה של היטלר מצדיע ומונולוגים נוטפי אנטישמיות ושנאת זרים נחסם לצפייה בישראל, גרמניה, צרפת, איטליה ומדינות נוספות אך הותר לשידור במדינות אחרות. השאלה המתבקשת שנשאלת היא - האם אנטישמיות היא תוכן ראוי במקום מסוים אך במקום אחר לא? ומי המחליט? 

בלוגר שמפעיל ערוץ יוטיוב תחת השם Dolan darker העלה בחשבון הטוויטר שלו ציוץ ובו צילום מסך של החלטת יוטיוב/גוגל לחסום לצפייה סרטון שלו שבו הופיע מאחוריו דגל עם סמל נאצי ותמונת היטלר. בסרטון מדבר הבלוגר (במה שנראה כמו סרטון ערוך) על שנאת שחורים ומהגרים בארה"ב. הבלוגר צירף גם את הודעת יוטיוב על חסימת התוכן לצפייה במדינות נבחרות. 

(עדכון) מבדיקה של מערכת אייס עם הבלוגר שממוקם בניו זילנד עולה שהסרטון שבו הוא "נושא נאום" כנגד שחורים, הוא בדיחה (לא מצחיקה) שלו ש"נועדה להמחיש כיצד התקשורת מוציאה דברים מהקשרם" כך לדבריו. מסתבר שהוא ניסה והצליח מעל למשוער, אך עם זאת, זה לא משנה את ההחלטה התמוהה של גוגל שעדיין מתבססת על כך שהסרטון נושא אופן אנטישמי ולכן הוחלט להסיר אותו ממדינות מסוימות בלבד.   

כאמור, וכפי שמצוין בהודעת גוגל לבלוגר: "קיבלנו תלונות כנגד הסרטון שלך ולאחר בדיקה הוחלט כי הסרטון ייחסם לצפייה במדינות הבאות: אוסטריה, שוויץ, צ'כיה, גרמניה, צרפת, איטליה, פולין..." ועוד. בין מדינות אלו למשל לא ניתן למצוא את ארה"ב, בריטניה, ספרד, קנדה ועוד רבות - האם זה אומר שעל פי החלטת גוגל במדינות אלו מותר השימוש בסמלים נאציים ואמירות אנטישמיות ו/או שנאת שחורים? לגוגל הפתרונות.

על פניו נראה שהחברה עושה ככל שיכולתה כדי לצעוד על קו התפר הדקיק שבין חופש ביטוי לסינון תכנים, בצורה כזו שתאפשר לה להמשיך להרוויח ממודל ההכנסות מפרסומות, גם מתכנים שאינם מקובלים או ראויים ומנגד, להיות "בסדר" עם המפרסמים הגדולים שכרגע נוטים לשבת על הגדר ולחכות להתפתחויות. 

החסימה לצפייה מישראל מותירה בעינה את האפשרות שקמפיינים בינלאומיים של חברות ישראליות המטרגטים קהל בחו"ל יופיעו על גבי הסרטון הספציפי הזה בעל הסממנים הנאציים. בנוסף, ניתן לראות כיצד פרסומות ישראליות מופיעות על גבי תכנים אחרים באותו ערוץ יוטיוב שהעלה את הסרטון החסום, דהיינו, אותו בלוגר שלכאורה מוקצה מחמת אנשטישמיות יכול להרוויח כסף מחברות ישראליות באמצעות תכנים אחרים שבבעלותו. מה שנקרא יד אחת חוסמת ויש שנייה משלמת, בכסף ישראלי. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מגוגל ישראל נמסר בתגובה: "אנחנו לא מגיבים על סרטונים ספציפיים אבל כמו שהכרזנו, התחלנו בבחינה מעמיקה של מדיניות הפרסום שלנו ואנחנו מתחייבים פומבית להטמיע שינויים שיאפשרו למותגים שליטה טובה יותר על היכן יופיעו המודעות שלהם. בנוסף אנחנו גם מעלים את הרף בכל הנוגע למדיניות המודעות שלנו בכדי לשמור טוב יותר על המותגים של המפרסמים שלנו".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נופר 28/04/2017 13:29
    הגב לתגובה זו
    שעלה של דגל
  • 1.
    נופר 28/04/2017 13:29
    הגב לתגובה זו
    שעלה של דגל
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.