פייסבוק תשלב פרסומות בווידאו ותתחלק ברווחים עם בעלי התוכן
האם רעידת האדמה הבאה בשוק הפרסום בדיגיטל מחכה מעבר לפינה? פייסבוק מתכננת להטיל גזרה חדשה על משתמשיה, ויש מי שיאמרו בשורה חדשה עבור המפרסמים והגולשים-יוצרים משתפי התכנים. על פי דיווחים באתרי פרסום מסביב לעולם, הרשת החברתית צפויה לשלב פרסומות מיד-רול, שיופיעו במהלך צפייה בתכני הווידאו המועלים אליה. הפרסומות ישולבו בסרטונים שאורכם עולה על 90 שניות, שנצפים מעל ל-20 שניות - כך על פי אתר Recode.
קשה שלא לפרש מהלך שכזה ככניסה ישירה ואגרסיבית של פייסבוק לטריטוריה שהיתה עד כה בידיה של יוטיוב. פייסבוק כבר בחנה את שילוב הפרסומות באמצע צפייה בוידאו אך עשתה זאת רק בשידורים חיים - לייב פייסבוק. באופן טבעי, הטמעה מוצלחת של הפרסומות ושיתוף פעולה מצד המפרסמים צפוי להקפיץ את הכנסות פייסבוק ולעודד גולשים ויוצרים להעלות את התוכן המקורי שלהם לפייסבוק. על פי ההערכות, בעלי הזכויות על התוכן - הגולשים שעומדים מאחורי סרטוני הוידאו ייהנו מחלוקת רווחי הפרסום עם פייסבוק, בהיקף של 55% מההכנסות - סכום דומה למה שיוטיוב מציעה כיום.
המקום שאליו צועדת פייסבוק פותח עולם חדש של הזדמנויות בפני הגולשים ומעלה את התחרות מול יוטיוב לשיא חדש. פוטנציאל הרווח שפייסבוק מציעה כעת לגולשים, יצרני תוכן מקוריים וגופי תוכן כגון רשתות טלוויזיה עשוי להשפיע מהותית על היקף הווידאו והמגוון המנותב אליה. שילוב הפרסומות לאחר 20 שניות של צפייה עשוי להשפיע גם על היוצרים עצמם שישתדלו לספק תוכן איכותי, מושקע ורלוונטי.
מבחינת ביצועי פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם פתחה את שנת 2017 בעליות חדות במחיר המניה. תוך קצת יותר משבוע זינקה המניה בכמעט 9% לשווי שוק של 368 מיליארד שקלים. בעניין זה ניתן לציין כי הניצחון של טראמפ בבחירות, שהוביל ל"ראלי" במדדי המניות המרכזיים, דווקא שלח את מניית פייסבוק לגל ירידות, זאת לאור ההערכה כי טראמפ יוביל לצמיחה חזקה יותר בארה"ב, מה שדוחף את המשקיעים להתמקד במניות מוטות פעילות מקומית ומנגד מרחיק אותם ממניות שמוטות פעילות גלובאלית כדוגמת פייסבוק.
יוסי צרפתי, בעליה של סוכנות הדיגיטל '23' אומר לאייס: "לאחר שהפכה ממלכת התוכן לשחקנית משמעותית בתחום תוכן הוידאו, פייסבוק מחליטה לקחת צעד נוסף בתחרות מול גוגל וכעת היא גם מתחרה על ההכנסות מפרסום וידאו בתוך התוכן עצמו. בדומה ליוטיוב, גם פייסבוק ככל הנראה תלך על מודל של חלוקת הכנסות כדי לעודד את ה-Publishers לייצר תוכן איכותי שמייצר Engagement שבסוף היום…יכניס מעתה הרבה יותר כסף שגם יחזור ל-Publishers. אני מאמין שהמפרסמים ויוצרי התוכן רק ירוויחו מהתחרות הבריאות הזאת".
דוגמאות לתכנים בלעדיים המוחזקים בזכיון או בלעדיות לאתר תוכן, שעד היום נפקדו מהפיד של פייסבוק יכולים להיות תקצירים של אירועי ספורט. לדוגמה, מהליגות המובילות בעולם בכדורגל, NBA, פוטבול אמריקאי ועוד. אם עד היום, בעלי הזכויות על שידורים אלו חתמו עסקאות מול אתרי תוכן, כעת מודל של חלוקת רווחים עם פייסבוק יהווה עבורם תמריץ כלכלי לשדר תוכן שכזה בפיד. כך גם אירועי מוסיקה ואפילו תוכן מקורי של אתרים שישלבו אותו בפייסבוק כמקור הכנסה נוסף.
עידן אלרום, סמנכ"ל הדיגיטל של יהושע TBWA מזהיר את הגולשים בפני הבאות ואומר: "עם ביליון צפיות בסרטי וידיאו ביום, פייסבוק לא יכלה להישאר מאחור מול גוגל ויוטיוב. המהלך של המיד-רול, כמו אחרים בתקופה האחרונה, מחזקים את מעמדה בתחום הוידיאו והשידורים החיים".
לדבריו, "הגולשים מצידם, צפויים לקבל עוד ועוד פרסום על הפיד שהופך להיות צפוף יותר מאי פעם".
במשרד הפרסום הדיגיטלי גרייט מביטים על הנעשה בפייסבוק בצורה חשדנית משהו. לדברי ברק ראובן, מנהל מחלקת המדיה החברתית: "יוטיוב ביצעה בעבר שימוש בכלי הזה אך הדבר גרם לנטישה משמעותית בצפיות, ולמרות זאת פייסבוק מעוניינים להכניס את הכלי הפרסומי למאגר שטחי המדיה שלהם".
ראובן מסביר כי, "על פניו נראה שהמהלך יגרום לנטישה של צופים וירידה בכמות הצפיות של וידאו בפלטפורמה, בדומה למה שקרה ביוטיוב, אבל את זה כבר רבים וחכמים אמרו על שינויים אחרים שפייסבוק ביצעה בעבר, עם זאת ברב המקרים פייסבוק הוכיחו את הכח שלהם והשינויים שביצעו השתלבו באופן שבו הקהל גולש והדבר לא פגע בחוויית המשתמש, עד כדי כך שאנחנו כבר לא זוכרים מה היה כאן קודם (מודעות באינסטגרם מישהו?)".
עם זאת, בשורה התחתונה הוא מעריך שהמהלך לא יצלח: "המהפך הגדול פה הוא ליצרני התוכן. פייסבוק עומדים לשנות את המודל שלהם בדומה ליוטיוב ויצרני התוכן ירוויחו 55% מההכנסות על תוכן הוידאו שלהם, אבל מודעה אגרסיבית כמו זו עלולה לייצר השפעה שלילית מאוד על חוויית המשתמש, ואני צופה שהכלי לא יחזיק מעמד ויבוטל בעקבות נטישה של הצופים".
- 1.בשורת הדיגיטל של 2017: להתנהג כמו טלויזיה ב-1997 (ל"ת)חדשנות ברוורס 11/01/2017 18:27הגב לתגובה זו

הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים
עם תכנית הריאלטי החדשה, קשת כובשת את הפריים טיים מחדש, ונשארת בראש הרייטינג של מהדורת החדשות
טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, וכמו תמיד באמצע השבוע רואים עלייה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 13% רייטינג ו-351 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.9% רייטינג ו-178 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי, בפער ניכר יחסית, עם 5.1% ו-128 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 3.2% בלבד וכפי שכתבנו, אינה מצליחה לעלות ולחצות את הגבול של 100 אלף צופים, עם 80 אלף צופים בלבד.
הפוגה בשידורי "האח הגדול" של רשת, אפשרה לקשת לעלות לפסגת הפריים טיים, עם תכנית ריאליטי משלה, "חתונה ממבט שני", עם 17.39% רייטינג ו-453 אלף צופים. "הפטריוטים" ניצלה יום חלש של רשת ותפסה את המקום השני, למרות שהונחתה לא על ידי ינון מגל אלא על ידי יותם זמרי, וזכתה לרייטינג של 7% עם 182 אלף צופים. במקום השלישי התכנית הקומית של שלום אסייג היתה עם רייטינג של 6.2% ו-144 אלף צופים ואילו את המקום האחרון תפסה הדוקו-ריאליטי של כאן11, "4 חתונות", עם 4.4% רייטינג ו-121 אלף צופים, ששוב עלתה על כמות הצופים של מהדורת החדשות של כאן11.
רצועות נוספות
רשת תפסה גם את ראשות רצועת הלייט נייט, עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-234 אלף צופים. הצינור היה במקום השני עם 4.1% רייטינג ו-100 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", ורייטינג של 2.6% ו-62 אלף צופים.
בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.6% ו-104 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-2.3% רייטינג ו-52 אלף צופים ואת רשימת רצועות הבוקר סגר ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה, שהשיגה 2.2% רייטינג ו-47 אלף צופים.
- קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי
- עידן עמדי מחזיק בקרב הרייטינג מול האח הגדול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4% ו-87 אלף צופים, אחריו במקום השני, לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-34 אלף צופים, שהיו בתיקו עם "על הבוקר" עם טל מאיר שגם הוא היה עם 1.5% אבל 33 אלף צופים בלבד.

הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים
עם תכנית הריאלטי החדשה, קשת כובשת את הפריים טיים מחדש, ונשארת בראש הרייטינג של מהדורת החדשות
טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, וכמו תמיד באמצע השבוע רואים עלייה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 13% רייטינג ו-351 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.9% רייטינג ו-178 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי, בפער ניכר יחסית, עם 5.1% ו-128 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 3.2% בלבד וכפי שכתבנו, אינה מצליחה לעלות ולחצות את הגבול של 100 אלף צופים, עם 80 אלף צופים בלבד.
הפוגה בשידורי "האח הגדול" של רשת, אפשרה לקשת לעלות לפסגת הפריים טיים, עם תכנית ריאליטי משלה, "חתונה ממבט שני", עם 17.39% רייטינג ו-453 אלף צופים. "הפטריוטים" ניצלה יום חלש של רשת ותפסה את המקום השני, למרות שהונחתה לא על ידי ינון מגל אלא על ידי יותם זמרי, וזכתה לרייטינג של 7% עם 182 אלף צופים. במקום השלישי התכנית הקומית של שלום אסייג היתה עם רייטינג של 6.2% ו-144 אלף צופים ואילו את המקום האחרון תפסה הדוקו-ריאליטי של כאן11, "4 חתונות", עם 4.4% רייטינג ו-121 אלף צופים, ששוב עלתה על כמות הצופים של מהדורת החדשות של כאן11.
רצועות נוספות
רשת תפסה גם את ראשות רצועת הלייט נייט, עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-234 אלף צופים. הצינור היה במקום השני עם 4.1% רייטינג ו-100 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", ורייטינג של 2.6% ו-62 אלף צופים.
בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.6% ו-104 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-2.3% רייטינג ו-52 אלף צופים ואת רשימת רצועות הבוקר סגר ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה, שהשיגה 2.2% רייטינג ו-47 אלף צופים.
- קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי
- עידן עמדי מחזיק בקרב הרייטינג מול האח הגדול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4% ו-87 אלף צופים, אחריו במקום השני, לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-34 אלף צופים, שהיו בתיקו עם "על הבוקר" עם טל מאיר שגם הוא היה עם 1.5% אבל 33 אלף צופים בלבד.