ניתוח קמפיין

לברוח מהמציאות עם yes: במקום אחר, בזמן אחר ובקמפיין אחר - אין רגע אחד ללא חוויה

טכנולוגיה כבר לא עושה לנו כלום וגם ב-yes יודעים זאת וידעו תמיד מאז שניסחו במדויק את חווית הלקוח: "טלוויזיה זה בריחה מהמציאות". עטרה בילר על הפרסומת החדשה והמרשימה של yes
עטרה בילר | (2)

טכנולוגיה הפסיקה להרשים אותנו. לפחות כל מה שקשור לעולם הדיגיטאלי. היכולת להפיל אותנו מהרגליים עם המצאה חדשה הולכת ונשחקת. אז עכשיו יש אפשרות להקליט רטרואקטיבית את השבועיים האחרונים. אז מה? אם פעם היו אומרים לנו שזה אפשרי, היינו מכנים את זה 'מכונת זמן'. הפכנו אדישים ושבעים.

קרוב לוודאי שהמוצר החדש של yes המכונה yes prime time הוא פיתוח טכנולוגי שהמתין חודשים או שנים במעבדה. יתכן שהוא עניין של מה בכך. אנחנו פשוט כבר לא מתלהבים מזה. נקודה.

כדרכה בקודש, yes לא מוטרדת מהשאלה עד כמה אפשר לשלהב את ההמונים מהקסם הזה. yes מתעוררת בבוקר עם מחוייבות לחווית הלקוח שהיא הרבה יותר מסתם "יה, כיף לראות טלוויזיה". את yes מעניין למה צריך להקליט שבועיים אחורה ולא זה שזה אפשרי. 

כשנולד המותג yes, נוסחה חווית הלקוח בדייקנות המירבית ביותר: טלוויזיה זה בריחה מהמציאות. והמציאות היא הרבה דברים. זה אני והחיים שלי, זה כללי הגרביטציה והפיזיקה בכלל וכמובן - הזמן. yes הבינה מהתחלה שהיא לא "עושה טלוויזיה" אלא שהיא קיימת כדי לאפשר לנו לברוח ולהיות לא מי שהננו, במקום אחר, זמן אחר וכללים אחרים. למה? כי ככל שהחיים תובעניים יותר, והם תובעניים יותר ויותר, כך אנחנו משוועים לשגר את עצמינו כמה שיותר רחוק.

טלוויזיה, על פי yes, היא הדבר הזה שאם אני יושב על הספה בסלון ויודע שאני יושב על הספה בסלון - סימן שהיא לא טובה. אם אני שוכח שאני יושב בטריינינג ונעלי בית ומרגיש שאני למעשה ג'סי מ'שובר שורות', אזי המותג הקרוי yes מימש את שליחותו.

בסרט מפתיע, בשנת 2001, מבשרת לנו yes על האפשרות המהפכנית (כיום זה נראה כל כך מובן מאליו) לקבל תקציר של הסרט באמצעות השלט. "מדריך שידורים אלקטרוני" קראו לו. כחלק מהמשמעת שלה להעביר את כל המסרים דרך חווית הלקוח האסקפיסטית, מבליגה yes על הפיתוי להשוויץ בטכנולוגיה הדיגיטלית, ומציגה לנו פרסומת שנראית כמו פרומו לסרט ריגול. הגיבור שלנו נקלע לסדרה של מדקלמי ססמאות מצד עוברי אורח מזדמנים בככר האדומה, ברכבת ובמסעדה. כולם אומרים לו the pigeons will not fly tonight והוא לא מבין על מה הם מדברים. לכולנו ברור שמדובר בססמא של מרגלים אלא שהוא נקלע לסרט הרבה אחרי שהוא התחיל ומרגיש כמו שאנחנו מרגישים כשזה קורה לנו: מבוכה ובלבול. אלה נפתרים כאשר מגלה הגיבור שהוא יכול ללחוץ על התקציר ולקבל תמונה לגבי הסיפור לתוכו נפל.

 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

אם נקפוץ 15 שנה קדימה, yes עדיין לא נכנעת לפיתוי להתרברב ביכולות הטכניות שלה. גם במוצר yes prime time אנחנו נחשפים למתקפה נוסח מלחמת העולם הראשונה. אחד מהחיילים המסתערים מציג לראווה חור ענק בפלג גופו העליון דרכו אפשר לראות את כל הנוף שמאחוריו. או מלפניו. תלוי מאיפה מסתכלים. בשלב מסוים כשחברו נפצע הוא מזעיק חובש בתחינה לעזור לחברו ש"כל חייו עוד לפניו". החובש, שמתבונן בו ובפציעתו התמוהה, מבשר לו, לטוראי בריידי, שהוא מת. מתי זה קרה לי? שואל אותו בריידי בדאגה, והחובש נאלץ להודיע לו שזה קרה בפרק הקודם, ומוסיף "כנראה שפספסת אותו".

הדגש ב-yes prime time הוא לגשר על פערי המידע ולא להתפעל מממיר הטלוויזיה. הדגש הוא על הצופה וחווית הצפיה הרציפה שלו, ולא על הטכניקה.

 

במקביל, אנחנו מקבלים טעימה מנפלאותיו של yes prime time במובייל דיגיטל. רוצים לדעת איך זה קרה? שואל אותנו החובש השחור עם המבטא המוזר (שכבר קצת נקשרנו אליו בפרסומת) - הקליקו על הפרק הקודם. האייקון שסופר אחורה' הזכור לנו מסרטים של פעם עושה את מה שהוא יודע הכי טוב - סופר אחורה. בזמן הזה אנחנו יכולים להקליק או להינזף (תקליק, ג'ובניק! נוזף בנו המפקד). כשאנחנו מגיעים ל"פרק הקודם" אנחנו מגלים שהמפקד מבקש מבריידי להעביר מטרת ירי ענקית ממקום למקום. בריידי הופך בכך ל'מטרה נעה' במלוא מובן המילה ונפגע מפגז שורק. אנחנו שוב מתפתים לחזור אחורה בזמן ולגלות שבריידי תמיד מפשל, גם בשמירה, שהיא עצמה היתה עונש על מה שנבין אותו מפרק עוד יותר קודם, כאשר פישל פאשלה בלתי נסלחת במטבח. ספוילר: איזה יופי, פתאום יש בשר וכל החולדות נעלמו.

 

מה שיפה במהלך זה שהפרסומת אונליין ואופליין מסמלצות את המוצר בלי להסביר אותו, לרגע, ברמה הפונקציונלית. ב-yes כללי המשחק הם שאין רגע ללא חוויה ולכן אין רגע שבו עוצרים לרגע את שפת החוויה כדי לדבר בשפה אחרת - כי אין. אז כרגע כל דבר הולך אחורה בזמן ובהשתלשלות, וברוח זו - מרתק לגלות מה הדבר הקודם של yes.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אביב 13/10/2015 15:54
    הגב לתגובה זו
    הסרט גדול, מושקע ומרשים, עשוי יפה, והארט והפרופס מדהימים, והתלבושות התקופתיות ומלחמת האזרחים והצפון נגד הדרום ומקאן תל אביב ושחר סגל ו... משעמם כבר. צפוי ולא מצחיק ובעיקר לא מחדש. וראינו את זה כבר בוריאציות אחרות וזה אותו כבר כמו הקודם ואולי די. אולי תעשו משהו חדש?
  • אפרת 15/10/2015 13:19
    הגב לתגובה זו
    חבל שחברת יס בוחרת להשתמש בפרסומת לכאורה הומוריסטית ואבסורדית המציגה על המרקע חייל שמהלך עם חור בגופו. בין מבזק חדשות אחד לאחר על פצועים ומחבלים, למי יש עוד כוח לצפות בעוד מלחמה, יריות וחיילים מתים בפרסומת. כדאי שיתאפסו ב"יס" ויורידו את הפרסומת חסרת הטאקט הזו לאלתר!
טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11
רייטינג

השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 עם נוכחות רצינית של  204 אלף צופים, שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, שבה צפו 302 אלף איש; חדשות 13 עם 145 אלף צופים ואילו המהדורה המרכזית של כאן 11 נמצאת באופן עקבי על 50 עד 60 צופים וסוגרת את הרשימה עם נתונים חלשים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

כמו תמיד, רייטינג מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ואמש עמדה על 12.9% רייטינג עם 302 אלף צופים, אבל לאחרונה, המגמה היא שבמקום שסך כל המהדורות המתחרות יעמוד על חצי מכמות הצופים של חדשות 12, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עולה לבדה לכ-66% מכמות הצופים, עם 204 אלף צופים ו-6.7% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 6.6% אבל 145 אלף צופים. מעניין מה היו התוצאות לו היו משנים את שיטת הרייטינג. 

עם זאת, סיפור מרכזי לא פחות הוא הסיפור של מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, ולמרות מגישים איכותיים, טלי מורנו וטל ברמן, היא מדשדשת ומציגה תוצאות חלשות מאד, כשאמש כמות הצופים היתה 58 אלף איש בלבד, עם 2.4% רייטינג. 


בפריים טיים, איך לא, הלהיט של רשת, "האח הגדול" מנצח את כולם, עם רייטינג של 16.2% ו-408 אלף צופים, ואחריו "מאסטר שף" היציבה, עם 13.4% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים חוזרת ומזנקת, לאחר תקופה של ירידה, ועומדת על 7.4% רייטינג ו-223 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", זכתה ל-1.3% רייטינג בלבד, עם 26 אלף צופים בסך הכל. השידור הציבורי בבעיית רייטינג קשה. 


בוקר, אמצע היום ולייט נייט 

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-91 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.9% רייטינג ו-36 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.7% ו-77 אלף צופים, אחריו במקום השני המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.9% בלבד ו-43 אלף צופים ואחריהן מאחור נמצא "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.