סקר TGI
צילום: פנימי

סקר TGI: בשיא המלחמה התקשורתית סביב סיקור נתניהו - מי המנצח הגדול?

אחרי שהפער בין "הביביתון" ל"אמפריית הפשע" צמח לשיא, מה קורה הפעם? * האם מעריב והארץ מצליחים להתאושש * ומה קורה בכלכליים? סקירה מיוחדת
אלכסנדר כץ | (10)

בשיאה של המלחמה בין ישראל היום לידיעות אחרונות בעניין נתניהו ובעיקר רעייתו שרה, מתפרסם היום (יום ב') סקר TGI לשנת 2014. המלחמה היא כמובן בין נוני לאדלסון, אבל שימו לב מה קורה במעריב תחת בעלותו של אלי עזור ומה קורה בגזרת המגזינים של 'ידיעות' שהתרסקו בסקרים האחרונים, וכמובן יש את הזירה הכלכלית הלוהטת.

סקר TGI לשנת 2014 מצביע על בלימה של מגמת הירידה בחשיפה הכללית לעיתונות בראייה חצי שנתית (יולי-דצמבר 2014 לעומת ינואר-יוני 2014). יחד עם זאת, ובדומה למגמות בעולם, בהשוואה שנתית 2014 לעומת 2013, ניתן לראות ירידה ניכרת בשיעור החשיפה לעיתונות. שיעור החשיפה לעיתונות ביום חול ממוצע עומד על 59% בינואר-דצמבר 2014 מול 60.9% בשנת 2013. כמו כן חלה ירידה גם בחשיפה לעיתונות סוף שבוע מ-62.6% ל-58.9%.

ברמה החצי שנתית ניתן לראות כי מגמת הירידה בקריאת עיתונים יומיים נבלמה ואף נרשמה עלייה קלה בשיעור החשיפה ביום חול ממוצע אשר עומד על 59.9% ביולי-דצמבר 2014 לעומת 58.8% בינואר-יוני 2014 - שינוי שאינו מובהק סטטיסטית. בעיתונות סוף השבוע מוצג גם כן שינוי קל לעומת ינואר-יוני שמתבטא בעליה מ-58.7% במחצית הראשונה של 2014 ל-60.3% במחצית השנייה - שינוי שאינו מובהק סטטיסטית.

לדברי איתן כסיף, מנכ"ל חברת קנטאר מדיה מחקריTGI , "למרות בלימת הירידה בשיעור קריאת עיתונים המופיעה בגל החצי שנתי האחרון אנו עדים בישראל ברמה השנתית ולאורך זמן למגמה המוכרת בעולם של ירידה בשיעור קריאת עיתונים, מגמה שנבלמה ואף חווינו בעבר, בניגוד למגמה העולמית, גידול לתקופת מה עקב הופעתם והתחזקותם של העיתונים ללא תשלום בישראל".

"חיזוק למגמה זאת ניתן לראות בנתוני המחצית השנייה לשנת 2014 בנוגע לשאלות המתייחסות לחשיפה למדיה באמצעות מכשירים אלקטרוניים שונים לפיהם כ-27% מכלל האוכלוסייה הבוגרת מדווחים כי הם נוהגים לקרוא, בתדירות כלשהי, עיתון יומי באמצעות המחשב, כ-24% באמצעות מכשיר הסמארטפון וכ-11% באמצעות מכשיר הטאבלט", הוסיף כסיף, "בניגוד לעיתונות, ככל הנראה הרגלי ההאזנה לרדיו ממשיכים להיות בעיקר באמצעות המכשירים הקונבנציונאליים כאשר רק כ-11% מדווחים על האזנה לרדיו באמצעות הסמארטפון בתדירות כלשהי, כ-9% באמצעות המחשב ו-2% באמצעות הטאבלט.

שלדון מנצח, נוני מצמצם פערים

חצי שנה לאחר שישראל היום פתח את פער השיא שלו מידיעות אחרונות - יותר מ-5 נקודות, סקר TGI הנוכחי חושף בלימה, אבל הפער עדיין גדול יחסית. על פי הסקר, ישראל היום רשם חשיפה חציונית של 38.9% מול 39.8% בחצי הראשון של 2014, מול ידיעות אחרונות עם חשיפה של 35.2%, התחזקות מ-34.5%. מדובר על צמצום של 2 נקודות בפער בין 2 העיתונים המובילים בישראל.

אגב, אפשר ליחס את ההתחזקות של 'ידיעות' להגדלת ההפצה החינמית מעזר לתחומי הרכבת, בין היתר לבנייני משרדים. בחישוב שנתי 'ישראל היום' מתחזק מ-37.7% בשנת 2013 ל-39.3% בשנה החולפת, מול ירידה דרסטית של 'ידיעות' מ-37.7% ל-34.9% בשנה החולפת.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

אחרי אווירת הנכאים שהיה בעיצומו של חודש יולי במערכת הארץ לאחר הירידה לשפל של 4.8% בחשיפה, ברחוב שוקן יכולים להיות היום יותר מרוצים עם התחזקות ל-5.8%, למרות שכפי שנחשף באייס, מאות מנויים ביטלו את המנויים שלהם לעיתון בעקבות טורו של גדעון לוי במהלך מבצע צוק איתן.

חדשות מאכזבות לאלי עזור

זה החציון השישי ברציפות ש'מעריב' מאבד צופים, הפעם תחת המותג החדש 'מעריב השבוע', לאחר שנרכש על ידי אלי עזור מידיו של שלמה בן צבי באפריל שעבר. העיתון רשם חשיפה של 2.9% מול 3.2% בחציון הראשון של 2014, ו-3.5% בחודשים יולי עד דצמבר 2013.

רק לשם המחשה, בחצי הראשון של 2012 החשיפה למעריב עמדה על 11.9%, בחצי השני של אותה שנה ירדה החשיפה ל-9.7%, בחצי הראשון של 2013 היא כבר הייתה 5.8%.

מחברת קנטאר מדיה מחקרי TGI נמסר כי עקב שינוי שם המותג של העיתונים מעריב ביום חול, מעריב ביום שישי ועיתון סופהשבוע שהתאחדו לעיתון חדש הנקרא בימי חול מעריב השבוע ובימי שישי מעריב סופהשבוע, לא ניתן להשוות בין הנתונים ההיסטורים השייכים למותגים הישנים. אייס כן השווה בין המותגים.

גם בגזרת ישראל פוסט אלי עזור לא יכול להיות מאד מרוצה, לאחר שב-6 החודשים האחרונים של 2014 ירדה החשיפה לחינמון ל-7.9% בלבד מול 8.7% בחצי הראשון של אותה שנה.

עיתוני סוף השבוע: ידיעות מתחזק, מעריב בולם את הירידה

בגזרת סוף השבוע הצליח 'ידיעות' לבלום את הירידה המתמשכת בחשיפה - עם 39.4% ב-6 החודשים האחרונים של 2014, מול 38% בחצי הראשון של 2014. בחצי השני של 2013 החשיפה לעיתון עמדה על 41.4%, בדומה לחצי השנה שלפני כן. החשיפה של ישראל היום התייצבה על 34% בדיוק כמו בחצי הראשון של השנה שעברה.

מעריב סופהשבוע רשם חשיפה של 5.4%. יש לזכור כי בסוף אפריל רכש עזור את 'מעריב' וכבר באותו שבוע הטמיע את סופשבוע בתוך עיתון סוף השבוע של מעריב. החשיפה בזמנו של סופשבוע עמדה על 8%, ואילו של מעריב בסוף השבוע על 4.7%.

גם בגזרה זו ב'הארץ' יכולים להיות מרוצים, עם התחזקות קלה מ-6.8% ל-7%, והתחזקות שנתית מ-6.3% ב-2013 ל-6.9% בשנה החולפת. גלובס בסוף השבוע הצליח לבלום את הירידה, ועלה מ-2.7% בחודשים ינואר-יוני 2014, ל-3.1% ב-6 החודשים האחרונים של השנה.

מקור ראשון שעבר גם הוא בשנה שעברה לבעלותו של אדלסון, רשם ירידה קלה בחשיפה של עיתון סוף השבוע, מ-3.1% ל-3% בחצי האחרון של שנת 2014.

מנגד, עיתון בשבע שמחולק חינם ופונה לאותו קהל יעד, ממשיך במגמת ההתחזקות והפעם זינק מ-5.1% ל-7.3%, פי 2.5 מזה של 'מקור ראשון'. בחישוב שנתי החשיפה לעיתון בשבע עומדת על 6.2% בשנת 2014, מול -4.8% בשנה שלפני כן.

כלכליסט פורח, הפער בין TheMarker לגלובס - רק עשירית האחוז

ובגזרת היומונים הכלכליים, כלכליסט (שילוב של מוסף ב'ידיעות' ומכירה עצמאית של 'כלכליסט') יכולים להיות מאד מרוצים מנתוני TGI. על פי הסקר, עולה כי היומון הכלכלי של נוני מוזס התחזק מ-9.3% בחצי הראושן של 2014 ל-10% בחצי השני של השנה.

הפער בין גלובס ל-TheMarker הצטמצם - כאשר TheMarker נחלש מ-5.8% ל-5.1%, בעוד שגלובס התחזק מ-4.2% ל-5%. מדובר על הפער הקטן ביותר בין 2 העיתונים הכלכליים האלה, שמנהלים מלחמות יומיומיות.

מגזינים: 'פנאי פלוס' צונח, 'לאשה' בלם את הירידה

מזה תקופה ארוכה שגורמים בתעשייה מחשבים את קיצו את פנאי פלוס, מגזין הבידור של קבוצת ידיעות אחרונות. המגזין מאבד בצורה קבועה קוראים וחשיפה, והגיע הפעם לשיא שלילי של 3.1%, ירידה של 125% ביחס לחשיפה שקיבל בחצי הראשון של 2014 - 4%. בחצי השני של 2013 החשיפה עמדה על 4.4%.

מגזין לאשה של קבוצת 'ידיעות אחרונות' הצליח לבלום את הירידה החדשה שרשם בחצי השנה האחרונה, ורשם חשיפה של 8% מול 7.3% בחצי השנה הראשונה של 2014. בחצי שנה שלפני כן, החשיפה עמדה על 8.3%.

ואילו את שהחליף בעלות לידיו של יובל סיגלר, מו"ל טיים אאוט, ממשיך להיחלש, ורשם ב-6 החודשים האחרונים 1.5% חשיפה, מול 2% ב-6 החודשים הראשונים של השנה, ו-2.8% בחצי השני של 2013. גם ליידי גלובס נחתך מ-1.6% ל-0.9%, ירידה של כמעט 50%, וכך גם המגזין נשים של מקור ראשון, עם צניחה מ-2.2% בחציון הראשון של 2014, ל-1.6% בחצי האחרון של השנה.

מגזין TheMarker ירד מ-1.9% ל-1.7% ב-6 החודשים האחרונים, מגזין הגברים בלייזר התחזק קלות מ-2.5% ל-2.6%, מנטה ירד מ-2.8% ל-1.95, ואוטו נחתך ב-50% מ-1.9% ל-1% בלבד.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    עירית 28/01/2015 12:58
    הגב לתגובה זו
    מדהים בעיני איך הצליחו לשווק לישראלים את ישראל היום כעיתון.כל אחד מקבל כנראה את מה שמגיע לו..,
  • 7.
    שרה 26/01/2015 17:14
    הגב לתגובה זו
    חבל על הכסף לקנות עתון! כתבים זבל תהנו מהכסף שלכם בדרכים אחרות, איזה שטויות הם כותבים בעתון בדרך כלל כולם בשמאל הקיצון. תעשו כמוני חבל על הכסף!!! עדיף לקרוא ספר טוב ולהנות!!!
  • 6.
    פל 26/01/2015 17:07
    הגב לתגובה זו
    ידיעות, עיתון פח, שמה שמעניין אותו זה רק להפיל את ביבי בלי קשר לעיתונות. כל הכתבים שם הפכו מזמן לציידי ראשים ולא עיתונאים (החל מרון ועד לכתבי השטח). אמן, במרץ ביבי יכניס לנוני שוב פעם והשנה תהיה השנה האחרונה של ידיעות אחרונות. הלוואי שאלה יהיו הידיעות האחרונות של העיתון העלוב הזה ( ואני מכיר את הנושא מפבנים....)
  • 5.
    למס'1 -יחיו הקנאים..ויסבלו...אחלה עתון! (ל"ת)
    אמיר 26/01/2015 13:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נוני שלח לי סמס לקבל ידיעות בחינם:לא תודה!!!! (ל"ת)
    ורד 26/01/2015 13:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כרמי 26/01/2015 13:16
    הגב לתגובה זו
    עיתון שצריך לגאול כבר מייסוריו
  • 2.
    הגיון בסיסי 26/01/2015 12:59
    הגב לתגובה זו
    אז ההבדל של שברי אחוז לטובת ישראל היום הופך להובלה משמעותית של ידיעות אחרונות. אם ישראל היום היו גובים מחיר סביר עבור העיתון שלהם, הוא היה הופך לעיתון ה-40 בתפוצתו.
  • המבין דבר 26/01/2015 14:35
    הגב לתגובה זו
    קיוסק ומוכר עיתונים...והלוואי גם ישראל - היום, עיתון עינייני,ולא קסחיסטי.
  • המבין דבר 26/01/2015 14:35
    הגב לתגובה זו
    קיוסק ומוכר עיתונים...והלוואי גם ישראל - היום, עיתון עינייני,ולא קסחיסטי.
  • 1.
    ישראל היום - עיתון אשפה (ל"ת)
    עמוס הלוחם בהיגיון 26/01/2015 12:37
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.