הטור שיעצבן את אנשי השיווק באינטרנט: איך החברות מוליכות שולל את הלקוחות
בעלי עסקים רבים כבר מבינים שהמשפט הכה מצוטט "אם אתה לא שם, אתה לא קיים", מתייחס בימינו לנוכחות באינטרנט, ובהתאם מפנים לכך יותר ויותר משאבים, אולם למרבה הצער, חלק ניכר מהם מוותר על הבנה, ולו מינימאלית בתחום. למרבה הצער, ישנן חברות שיווק באינטרנט המנצלות זאת ומוליכות שולל לקוחות רבים, ובכך מוציאות שם רע לכל העוסקים בתחום, שמעטים, כמובן, עושים מלאכתם נאמנה.
אפשר בהחלט להבין את בעלי האתרים שמעדיפים לא לצלול אל עולם השיווק באינטרנט: מדובר בתחום זר לחלוטין עבורם, מה גם שישנם לא מעט אנשים שמתקשים לאמץ טכנולוגיות חדשות, ואין פלא כי רבים נרתעים ממונחים דוגמת SEO, CTR, גוגל אנליטיקס, טקסט עוגן, דרופל או פנדה 2.0, ומעדיפים לסמוך על אנשי מקצוע שנראים אמינים.
הבעיה, כאמור, היא אותן חברות המציגות עצמן כמומחיות בתחום, אך בפועל לא רק שאינן מקדמות את העסק דרך פעילות אינטרנטית, אלא שבמקרים מסוימים אף מזיקות לאתר שלו ולו, בין אם מתוך חוסר ידע וחוסר מקצועיות ובין אם בשל שרלטנות.
אז מדוע לקוחות רבים הולכים שולל אחרי הבטחות שווא? חשוב לזכור שמדובר בתחום פרוץ לחלוטין, וכל אחד יכול להציג עצמו כמומחה לקידום אתרים או כבר סמכא בכל הקשור לשיווק באינטרנט. אם בתחומים אחרים בהם נדרש ידע רחב היקף, חייב איש מקצוע להציג תעודה המעידה על כך שעבר הסמכה מסודרת במוסד מוכר, הרי שמקדמי אתרים לא נדרשים לכך.
בנוסף, קיים טשטוש בין תחומי פעילות שונים כמו בניית אתרים וקידום אתרים. מדובר ב-2 מיומנויות שונות לחלוטין, כך שבהחלט ייתכן איש מקצוע שבונה אתרים נפלאים, אך לא יודע כיצד לקדם אותם - בעוד לקוחות רבים מעדיפים את הנוחות שבעבודה עם חברה אחת ולא בוחנים האם ביצועיה אכן איכותיים בכל המרכיבים הדרושים לעסק.
גורם אחר שנמצא בעוכרי הלקוחות שאינם מתמצאים בעולם השיווק באינטרנט, הוא ההתעדכנות הבלתי פוסקת של התחום. עדכוני האלגוריתם של גוגל (הדרך בה מדרג מנוע החיפוש את אינספור האתרים ודפי האינטרנט הקיימים), המעבר של יותר ויותר אנשים לגלישה באינטרנט דרך טלפון סלולרי, השפעתן של הרשתות החברתיות על קידום אתרים כל אלה מחייבים את החברות העוסקות בשיווק באינטרנט להיות כל הזמן עם אצבע על הדופק, אך למרבה הצער במקרים רבים אין זה המצב.
קידום אתרים אורגני - מי שלא מעודכן עלול להזיק
התחום של קידום אתרים אורגני (אותו SEO שכולם מדברים עליו) הוא אחד המרכיבים המשמעותיים של שיווק באינטרנט, ודווקא בו חברות רבות מזייפות ולעיתים אף ממש מוליכות שולל את לקוחותיהם.
- שובו של הפריים טיים
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
גוגל, כאמור, שינתה באופן משמעותי את האלגוריתם שלה ומה שעבד עד לפני שנתיים פלוס מינוס לא בהכרח יועיל היום ולמעשה אף עלול להזיק. בפרט מדובר בעדכון פנדה, שנועד לשים קץ לאתרים שהתוכן בהם דל, ומתמקד רק במילות מפתח במקום בהענקת ערך מוסף לגולשים, ובעדכון פינגווין, שמטרתו למנוע שימוש בקישורים פיקטיביים לשם קידום אתרים.
למרבה הצער, לא מעט חברות לקידום אתרים אורגני, עשו שימוש בשיטות הבעייתיות וממשיכות לנקוט בדרכים פסולות אלה גם לאחר העדכונים - וכיום לא רק שהן לא מקדמות באמת את האתר ואת העסק העומד מאחוריו - ואף עלולה "להרגיז" את גוגל שנוטה להעניש אתרים סוררים (וממש לא כדאי להתעסק עם גוגל...).
האם חברת השיווק באינטרנט באמת עובדת עבורכם?
לא קל לבחור חברת קידום אתרים, כולן מתהדרות בהצלחות מרשימות ומציגות אתרים שבזכותן הגיעו לאחד המקומות הראשונים בתוצאות חיפוש כאלה או אחרות (אם כי אין דרך לדעת באיזה מקום היו אתרים אלה לפני שאותן חברות קידום אתרים נכנסו לתמונה).
בנוסף, אנשי חברות אלה מצוידים לרוב במצגות עמוסות נתונים ומושגים שללקוח לא תמיד יש דרך להבין אותם באמת, ואבן הנגף העיקרית בפני מי שרוצה לוודא שחברת השיווק באינטרנט אכן פועלת עבורו במלוא המרץ ומקדמת את העסק שלו, היא שקשה לקבל תוצאות מדידות לעבודתה של חברה שכזו.
אמנם, האינטרנט גדוש בכלים המאפשרים מעקב מדוקדק אחרי ביצועי אתרים, כזה המציג תמונת מצב עדכנית בכל רגע נתון ומאפשר פילוחים מכל סוג שהוא, אך נדרשת מיומנות בלתי מבוטלת כדי להשתמש בהם, ולרוב בעלי האתרים אין אותה. התוצאה היא שמקדמי אתרים, מקבלים תשלום חודשי קבוע עבור עבודתם, ובעלי האתרים כלל לא יודעים מה הם עושים בפועל ועד כמה הם באמת משקיעים באתר שלהם - וכאמור יש חברות שיווק באינטרנט המנצלות זאת לרעה.
איך להימנע מנפילה לידיים לא מקצועיות?
על מנת לוודא כי אתם נמצאים בידיים מהימנות ומקצועיות, כדאי לבצע מספר צעדים: הראשון, לעקוב כי באתר המקודם מתווסף תוכן מקורי ואיכותי בתדירות נאותה - עם דגש על המקוריות והאיכות. השני, רצוי לבקש מהחברה לקידום אתרים דו"ח מפורט, מדי חודש, של הקישורים שנבנו עבור האתר שלכם, ולבחון האם מדובר בקישורים אמיתיים ולא כאלה שגוגל יפסול. והכי חשוב, זה התקדמות בתוצאות החיפוש - כל זמן שהחברה מספקת דוח חודשי שמוכיח שיש התקדמות כל חודש (או גג כל חודשיים), אפשר לדעת שהחברה אכן מבצעת עבודת קידום.
המלצה נוספת היא לבקש חוות דעת מאיש מקצוע מנוסה אחר, על מנת שיבחן עד כמה חברת השיווק באינטרנט אכן התאמצה למען האתר שלכם, ועד כמה אפקטיביות הפעולות שלה.
און יבין הוא מנכ"ל ומנהל תחום אינטרנט בחברת הפרסום Exactive, מומחה בקידום אתרים ובשיווק באינטרנט
- 36.אנונימי 01/02/2020 17:14הגב לתגובה זואני ממש מאוכזב חברת ice לא נותנת לבטל עיסקה של אנטיוירוס הלכו לי 1500 שח
- 35.מומחה 21/04/2014 10:52הגב לתגובה זוהראשון שהייתי נזהר ממנו הוא און יניב כותב המאמר אשר מגדיר את עצמו "מומחה קידום אתרים" זה כבר צריך להדליק נורה אדומה.
- 34.גל 18/04/2014 00:09הגב לתגובה זויש לבחור אומץ לכתוב כך
- 33.רועי 31/03/2014 06:12הגב לתגובה זוהיה מעניין לקרוא תודה
- 32.מתן 29/03/2014 11:43הגב לתגובה זואני עובד בתחום ולא ידעתי שהמצב כל כך חמור. צריך באמת להזהר מאד.
- 31.אורי 25/03/2014 07:24הגב לתגובה זומעניין למה לא מחוקקים חוקים שיגנו עלינו מפני כל השרלטנים האלה
- 30.עדי 24/03/2014 20:05הגב לתגובה זואיפה אפשר ללמוד קידום אתרים?
- 29.עידית 22/03/2014 20:43הגב לתגובה זובאמת צריך להיות תקן בתחום הפרוץ הזה..
- 28.קולגה 22/03/2014 09:17הגב לתגובה זומסכים עם כל מה שרשמת
- 27.עומרי קרסו 21/03/2014 21:25הגב לתגובה זומאד נהנתי לקרוא תודה
- 26.אחד שיודע 15/03/2014 16:17הגב לתגובה זואון יבין הוא לא איש מקצוע בתחום ולא מוכר לאף אחד. עד לפני כמה שנים הוא ניהל מועדוני ביליארד, ואז עשה הסבה, ומורתו המקצועית היתה השרלטנית שכל קהילת האינטרנט צוחקת עליה, ענב גנד גלילי. הוא יודע עוד הרבה פחות ממנה. היזהרו מאון יבין, לא ממליץ לעבוד מולו באף רמה.
- 25.דפי 11/02/2014 21:43הגב לתגובה זוועוד דרך מצוינת היא לבדוק מיהם המומלצים של גוגל. אני לא יודעת מאיפה משיגים את הרשימה, אבל יודעת שיש מישהו בשם אסי "אייס" מאיר שנבחר להיות אחד מעשרת המומלצים בישראל, על ידי גוגל, ויש לו תעודה המוכיחה את זה. בהצלחה!
- 24.אסף 11/02/2014 13:44הגב לתגובה זועדיף על לשלם אלפי שקלים
- 23.ecommerce-israel.com 10/02/2014 20:39הגב לתגובה זויש נוכלים, יש בעלי מקצוע גרועים ויש כאלו שפשוט גדולים מידי בשביל לתת לך יחס של לקוח. הדרך הכי טובה היא לעבוד עם יועץ דיגיטלי שישלח אתכם ישר לחברות איכותיות שמתאימות לכם. ידע זה כח!
- 22.הכל כל כך נכון חוץ מבניית קישורים, זה פאסה (ל"ת)בר סמכה 10/02/2014 16:37הגב לתגובה זו
- 21.אלי ברון 09/02/2014 18:03הגב לתגובה זועבודה, אבל יודעות יפה לקחת את הכסף
- 20.כל הכבוד על היוזמה כתבה נהדרת (ל"ת)דנה הראל 09/02/2014 17:15הגב לתגובה זו
- 19.ככה זרקתי כסף לפח... 09/02/2014 16:34הגב לתגובה זולפני שנים, בתפיקדי הראשון בתחום, לקחתי חברה שגבתה ממני המון כסף בתמורה לכלום. היום אני מבין כמה בלבלו לי במוח. דבריך הם דברי טעם ומקווה שיעזרו לאחרים, שלא יפלו כמוני.
- 18.עובדים על מלא לקוחות, יש שמשלמים בשביל כלום (ל"ת)רענן 09/02/2014 16:32הגב לתגובה זו
- 17.יונתן 09/02/2014 16:31הגב לתגובה זוזה תחום של רמאים. מעטים יודעים לעשות את העבודה. כתבת יםה.
- 16.רגע רגע 09/02/2014 12:00הגב לתגובה זואחד בתחום הזה יש דעת מומחה. כשהוא בעצמו לא מבין על מה הוא מדבר. בדיוק מאנשים מסוג זה יש להיזהר.
- 15.מי הסמיך את הכותב לעסוק בתחום? (ל"ת)הסמכה 09/02/2014 08:47הגב לתגובה זו
- 14.קרול - נקסט ווב 08/02/2014 11:36הגב לתגובה זואי אפשר לשלול לקוחות בשיווק באינטרנט ובטח לא בקידום האתר שלהם. שיווק באינטרנט הוא הערוץ השקוף ביותר מכל הערוצי השיווק וכל אחד יכול לראות את התוצאות אונליין וההתקדמות מידי חודש. אין ספק שיש שרלטנים בשוק אבל היום הלקוחות רחוקים מלהיות טיפשים ומבקשים לראות תיק עבודות ומקבלים המלצות לפני שמתחילים.
- 13.מנשה אברמוב 08/02/2014 01:38הגב לתגובה זו-אם חברת הקידום אתרים יוצרת את התוכן אין ספק שהוא היה שיווקי וחסר ערך(בעיקר בפן המקצועי), לכן אינני בטוח שנכון לבחון את התכנים. נכון יותר היה שבעל העסק ייצור אותם, ואת זה חשוב לתזכר במאמר. -הבדיקה לגבי הקישורים נראית דיי תמוהה, למה הכוונה קישורים אמיתיים? מזה קישורים לא אמיתיים, למה אתה מתכוון, כי מבחינת גוגל יש קישורים טבעיים, ואם חברת הקידום יצרה אותם בצורה מלאכותית(אז הם לא טבעיים), לכן האתר תלוי על הקצה ויכול להיעלם בעדכון הבא. לדעתי הפתרונות שהצגת אינם פתרונות שירחיקו את בעל העסק מפגיעה באתרו, אמליץ לעיין בהנחיות של גוגל לבחינת חברות ה SEO: https://support.google.com/webmasters/answer/35291?hl=iw
- 12.קולגה 07/02/2014 10:16הגב לתגובה זוהכתבה רק מחזקת את מה שאתה אומר. במקום לתת לקוראים ערך וכלים משמעותיים אתה רק אומר להם- בואו אליי לייעוץ אני תותח. ואתה לא נשמע תותח לפי הכתבה הזו. חבל, פיספסת הזדמנות.
- 11.מיקי 07/02/2014 10:09הגב לתגובה זואכן יש דברים נכונים בכתבה זו אך אל לנו לשפוך את התינוק עם המים, הרי קידום אתרים זהו מקצוע שרוב האנשים אכן הולכים ללמוד אותו הן בג'ון ברייס ואחרים, מה שכן העדכונים כה גדולים ובתדירות גבוהה כך שצריך להיות עדכני כל הזמן, אין מה לזרוק סיסמאות לאוויר ולפרק שוק שלם של תעשיה שמתפרנסת סביב נושא גדול שקוראים לו קידום אתרים ובמיוחד גוגל זה שגוגל הפכה לתמנון רב זרועות שרוצה את כל הכסף לעצמו דרך קידום ממומן זה דבר אחד אך רוב מקדמי האתרים בישראל , לדעתי, הם אנשים הגונים שכל עניינם זה לדרג את הלקוח כמה שיותר גבוה, ואין לי ספק שגוגל היא המרויחה העיקרית מתחום זה שכן, ללא מקדמי האתרים אינני יודע איך היו נראות תוצאות החיפוש האמיתיות של גוגל
- 10.עושה רושם שהוא מבין במה מדובר (ל"ת)ירין 07/02/2014 10:09הגב לתגובה זו
- 9.כתבה מצויינת (ל"ת)דניאל 07/02/2014 06:25הגב לתגובה זו
- 8.אחלה טור! (ל"ת)מרטין ס. 06/02/2014 21:49הגב לתגובה זו
- 7.אבי גנאור 06/02/2014 16:20הגב לתגובה זויש דרך אחת בדוקה כדי לוודא אפקטיביות של נותן שירות והיא לקבל מהספק רשימת לקוחות קיימים ולקוחות עבר ולבדוק עם כל אחד מהם האם ספק השירות אכן תרם להגדלת ההכנסות של העסק. זהו זה בלי כחל וסרק
- 6.דני 06/02/2014 16:07הגב לתגובה זוכתוב רהוט וברור. קיבלתי חיזוק למה שתמיד ידעתי, אבל לא הייתי בטוח. אני בעל אתרי תוכן ותמיד היה לי חשוד כל גישת הקומבינה" והקישורים המוזרים שהציעו לי. מצטרף לדעה שקודם כל תוכן, ותוכן איכותי!
- 5.אופיר 06/02/2014 15:33הגב לתגובה זורוב ה"מומחים" לקידום אתרים בסופו של דבר הם מומחים להתרסקות האתר בתוצאות החיפוש. הבעיה שלקוח רגיל לא יכול לדעת מי באמת מקצועי ומי רק מקצועי בשיווק ובמתק שפתיים.
- 4.עידית 06/02/2014 15:28הגב לתגובה זואחלה כתבה!
- 3.תותח, אחלה פוסט! (ל"ת)אריאל 06/02/2014 15:18הגב לתגובה זו
- 2.גיל 06/02/2014 12:55הגב לתגובה זומעולם לא שמעתי עליך או על החברה
- 1.יוסי 06/02/2014 12:52הגב לתגובה זולאחר שפעם אחת עקצו אותי ובמשך חודש עבודה לא ראיתי תוצאות החלטתי שאני פונה רק למשרד מוכר וגדול ולא לכל מיני עצמאיים חסרי אחריות
- -- 07/02/2014 22:00הגב לתגובה זומדובר בתהליך ארוך טווח ודרושים לפחות מספר חודשים עד שרואים שיפור משמעותי. הכל תלוי כמובן במידת התחרותיות בתחום שלך ומצב האתר תחילת העבודה.

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות, כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים.
חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.
פריים טיים ושאר מהדורות החדשות
בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד.
גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה.
ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.

שובו של הפריים טיים
אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר
אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד.
שובו של הפריים טיים
אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים.
מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.