"תמיד רציתי להיות רב וצייר, איכשהו התגלגלתי לפרסום"
מאחורי ההצלחה האדירה של מפלגת התעוררות בבחירות המוניציפליות בירושלים עומד איל גור, לשעבר סמנכ"ל הקריאייטיב של מחלקת המגזרים במקאן אריקסון וכיום סמנכ"ל קריאייטיב במשרד הפרסום גל אורן BSD הפועל במגזר החרדי.
.
גור, אורח המדור השבוע, מספר איך הופכים מפלגה לדבר הכי לוהט ברחוב, איך גורמים לירושלמים להתאהב ומה קשור לכל זה מוחמד עלי.
מה הכי אנדר רייטד בתחום שלך?
העוצמה של הפרינט ב-2013. מספידים ומספידים אותו ואנחנו מגלים מדי יום שעבודה מדוייקת, אסטרטגית, יצירתית ועיצובית - מניעה אנשים לפעולה לא פחות ממדיות נוצצות ודיגיטליות יותר.
מה הכי אובר רייטד בתחום שלך?
הילת המשרדים הגדולים. כבודם במקומם, הם מפרנסים אנשים רבים בתחום, וברמה האישית, אני חייב רבות למקאן אריקסון על בית הספר שעשה לי בהיותי חלק מהקבוצה הזו עשור שלם. אך כשצריך לנוע בתחום הזה, שדורש גמישות שלעיתים היא מטורללת - קל יותר למשרדים וצוותים קטנים לתת מענה ישיר ללקוח מאשר לסובב את הטיטאניק בזמן בפירמות הענקיות. כיום, בגל אורן המונה 40 עובדים מוכשרים, אפשר לנצח קרבות שיווקיים בקלות רבה, בקמפיינים מבריקים ללקוחות המובילים במשק לכל קהל ולכל מגזר, זה היומיום שלנו.
מהו ההישג הכי משמעותי בקריירה שלך עד היום?
זה קלישאתי להגיד שאני מתפלל שהוא עוד לפני. אבל אם יש משהו שהתחייבתי לו, ואני משתדל לשמור עליו, זה לתת מענה לכל לקוח אמיץ שהולך איתי, ללא קשר לגודל תקציבו. זה מקצר את החיים לפעמים, אבל הופך את ההצלחות הקטנות גם של יקב בוטיק למתוקות לא פחות מהצלחות שיווקיות של קונגלומרטים.
מה היה האתגר בבחירות המוניציפליות מבחינה מקצועית?
הוא משתנה מעיר לעיר וממועמד אחד לשני. אבל הדבר הראשי שמנחה אותי הוא להניח תשתית אסטרטגית-תקשורתית-קריאטיבית, ואז לתת לתובנות השטח והלקוח להיות חלק מרכזי בהובלת הקמפיין. אתה מוצא בכל מקום 'חיות שטח' שמכירות את העיר טוב ממך, מכירות את הצנרת של העיר ומריחות כל תזוזה, ובשיתוף שלהם אתה נותן לאוטנתיות שבעיר לפרוץ מהקמפיין. האתגר הגדול הוא לדעת שליבת הקמפיין שאתה מתווה מחזיקה מעמד גם בלחצים ובתזוזות - מההתחלה ועד לקלפי.
איך התמודדת עם מגבלות התקציב?
כמו שמתמודדים תמיד. יש את שלב ה"אי אפשר לעשות את זה בכסף הזה", ואז הגילוי המחודש של מדיות שנוטים לזלזל בהן. מודעת רחוב פשוטה שעשויה אפקטיבית - מזיזה לא פחות אנשים משלט חוצות ענק. סטיקר קטן שבכלל כתוב בו: I LOVE JERUSALEM יעשה טוב יותר ממודעת עיתון תחת חוקי הבחירות המיושנים. מתנדב להוט אחד - שווה יותר מעשרה אנשי שטח בתשלום.
למה בחרת בצבעי בית"ר לקמפיין?
האמת הפשוטה היא שזה היה נתון. לא המצאתי את צבעי 'התעוררות בירושלים', הבסיס המחאתי, הצעיר והקופצני היה שם לפני. היתה דילמה גדולה אם להוסיף צבעים נוספים לקמפיין. הרי השילוב הזה הוא הדבר הכי לא טריוויאלי בקמפיינים ישראלים הבנויים על בסיס דגל כחול-לבן, קצת ירוק שמראה צמיחה או אדום סוציאליסטי.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
ברגע שנזכרתי באמירה של מוחמד עלי על עצמו: "לרחף כמו פרפר ולעקוץ כמו דבורה", הפכנו את הנראות הזו ליתרון באריזה ברורה ויצרנו שפה בעלת בולטות גבוהה, שתוארה ע"י הציבור כנוכחות גבוהה - למרות שלא היתה כזו בפועל.
למי בעצם פנית ואיך איתרת את הקהל של התעוררות?
אחרי שנים של ליווי של קבוצת צעירים מכל המגזרים, כן גם דתיים, בירושלים, דברים שאתה רגיש לשמוע אצל לקוח, שווים המון. עופר ברקוביץ' וחנן רובין - יו"ר התעוררות וסגנו, אמרו לי את המשפט הבא: "נכון שלא כולם מכירים אותנו, אבל מי שפגש אותנו - התאהב". לכן פתחנו במסע חיזור שכל מטרתו לגרום ליותר ויותר ירושלמים להתאהב. הגרעין הבסיסי היה צעירים המצביעים פעם ראשונה - ועד משפחות צעירות, ומהצד השני - ההורים שלהם שחולמים עבורם את העתיד שלהם בירושלים.
זיהינו את מה שאני מכנה "הכעסים הלא ממומשים" שלהם על הנקיון בעיר, על התקיעות, על תחושת המחנק ותיעלנו אותם למסר פשוט: ירושלים צריכה התעוררות בעירייה. לא במועצת העיר שהישראלי הממוצע לא מבין מה תפקידה, אלא הגוף שבו אתה נתקל כאזרח ביום-יום, העירייה. מדו"חות החנייה ועד משאיות הזבל, מהרישום לגנים ועד סגירת מרפסת וגובה הארנונה. וכל עוד זה היה בכל מדיה, כל השאר לא היה משנה מבחינתי - זה תפס את החבורה של התעוררות כדבר הכי רלוונטי לתפקוד תקין של העיר אחרי ראש העירייה.
מה היה התפקיד של הכלים הדיגיטליים בקמפיין הזה?
לספר את הסיפור של התעוררות, לעורר שיחה סביבה ולגרום להתאהבות ברעיון ובאנשים שמובילים את התנועה הזו. אנשים בירושלים ראו את עצמם בקמפיין. גם ברמה האישית גייסנו המונים להיות חלק ממנו ברמת שם, תמונה, הצהרת תמיכה וגם כי גלריית המועמדים ברשימה נגעה אישית לקהלים בפילוחים שונים. נתנו ביטוי להרבה אנשים, אנשי הרשימה היו פעילים, מתנדבים יצרו תכנים עצמאיים ושיתפו - תגובות קיבלו מענה, בקשות טופלו ע"י צוות דיגיטל מדהים.
כשנוסיף על כך טירגוט ספציפי, רכיבה על עמודים רלוונטים וייצור איוונטים - גרף למעלה מעשרת אלפים אנשים חדשים להצטרף לעמוד ולעוד מאות אלפים להחשף לתכנים שנוצרו בו. גם אירועים לקהלים בעלי אופי שונה, מבליינים ועד דתיים, מסרטון למצביעי פעם ראשונה שנוצר בהתנדבות ע"י חבורת תיכוניסטים שאיתרנו, ועד לסטטוס סיום הבחירות שקרא לכל הפעילים, של התעוררות ואחרים, להשאיר אחריהם עיר נקייה, שגרף למעלה מ-550 לייקים וסטטוס ה'תודה תודה תודה ועוד תודה' על ארבעת המנדטים שעבר את ה- 800.
אם לא היית עוסק בשיווק ופרסום, בטוח היית:
יש את אלו שאומרים פוליטיקאי או משוגע במגזר השלישי. יש גם סיכוי שהייתי נופל לא רחוק מהעץ וממשיך כדור שלישי לנגרים.
מי פתח לך דלת?
לשניים אני חייב הכי הרבה. למשה ויס, איש עם קול ענק מבית דפוס קטן בקריות שאחרי שבעט בי כמה פעמים, הסכים לקבל אותי בגיל 16 בתור גרפיקאי מחליף, לבחור הרציני מוויצו שיצא למילואים. שם גיליתי את הכח של הפרינט והדיבור עם הלקוח.
וליעל רוזנטל, שקראה לי יום אחד להיכנס לאוטו שלה ושאלה אם בא לי להקים איתה את חברת הפרסום למגזרים במקאן אריקסון, שהיה הבית המקצועי שלי כעשר שנים מרתקות. לשניהם גם מגיעה מדליה שסבלו אותי.
כשהיית קטן מה רצית להיות?
אמא שלי אומרת שעניתי לשאלה בשילוב: רב וצייר. נראה לי שבסתר ליבי חלמתי להיות היורש של ג'ים הנסון ולעמוד מאחורי קרמיט - דמות ירוקה עם פילוסופיית חיים בריאה יותר משלי.
פרגן למתחרים
מכל מלמדי השכלתי. עם חלקם עבדתי. רובם ככולם עובדים קשה, ביושר ובמקצוענות, והדבר הטוב ביותר שיש לי להגיד זה שלא עובר שבוע שאני מקלל בקול עבודה מצויינת שעשו אחרים ואני לא חתום עליה.
מה המשפט שאתה אומר הכי הרבה בעבודה?
"עזוב, בא נפרגן יותר לצרכן שהוא אינטליגנטי הרבה יותר מאיתנו"
מה הדבר הבא שהיית רוצה לעשות?
ללמוד סוף סוף לנגן בצורה מתודית, לעצב עניבות למשוגעים ולסדר את המרפסת - הבטחתי לאשתי אחרי הבחירות.
- 6.ראש נדיר, לב נדיר אפילו יותר (ל"ת)מהטובים באמת 13/11/2013 15:28הגב לתגובה זו
- 5.אריק 11/11/2013 14:13הגב לתגובה זועושה כבוד לעצמו ולתחום
- 4.מבוזבז 11/11/2013 14:10הגב לתגובה זובמשרד גדול יותר, עם כל הכבוד למגזר החרדי ולגל אורן BSD
- 3.מכל מלמדי השכלתי (ל"ת)זה לא פרגון למתחרים 11/11/2013 13:46הגב לתגובה זו
- 2.מקאן מגזרים. היו ימים.. (ל"ת)הסטוריה 11/11/2013 13:22הגב לתגובה זו
- 1.בחור מבריק (ל"ת)בסיעתא דשמיא 11/11/2013 13:22הגב לתגובה זו
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
