טור

הפרינט במשבר: האינטרנט הורג את העיתונות - גם החרדית

ניתן לייחס את הירידה בקריאת עיתונים בגידול בגלישה באינטרנט של המגזר החרדי, והגידול בשימוש ברשתות החברתיות. העיתונאי ישראל כהן מסביר
ישראל כהן | (4)
נושאים בכתבה TGI ישראל כהן

האינטרנט, וגם הפייסבוק, הטוויטר ושאר הרשתות החברתיות, שינו לחלוטין בעשורים האחרונים את פני מפת התקשורת, ברחבי העולם כמו גם בישראל. יותר ויותר אנשים התרגלו לרעיון שהם אינם חייבים למשש את דף העיתון יחד עם הקרואסון והקפה של הבוקר, וניתן להמיר זאת בצפייה במחשב או בטאבלט, מה גם שהזמינות ורמת העדכון התזזיתית של החדשות הפכו את העיתון למוצר די מיותר המייצג את החדשות של אמש שאינן בהכרח רלוונטיות לאותו הרגע בו הן נקראות.

אין זה סוד שלציבור הדתי יש ערך רב וכבוד למילה הכתובה, והיא מייצגת בעיניו מסר חשוב ומשפיע כשרבים נותנים את אמונם לנכתב. כמות העיתונים שיוצאת במגזר החרדי אינה מביישת אף שוק תקשורת עולמי. לציבור הקטן יחסית ישנם 4 עיתונים יומיים, עוד כ-5 שבועונים וירחונים ודו שבועונים למיניהם וכל זה רק בישראל. מטבע הדברים, רבים מהנושאים המעסיקים את הציבור החרדי שונים במהותם מהציבור הכללי מה גם שרובם מתנזרים מהעיתונות החילונית בשל סיבות ערכיות ועקרוניות.

* מעריב קרס: לחצו כאן לנתוני TGI לחצי הראשון של 2013* רשת ב' ירדה: לחצו כאן לנתוני TGI לחצי הראשון של 2013

* TGI חרדי: העיתונים ירדו, הפער ברדיו קטן

בשנים האחרונות החל להתפתח תחום האינטרנט גם במגזר החרדי, כמו גם שאר הרשתות החברתיות החודרות אט אט בצורה כזו או אחרת ל"מיינסטרים" החרדי. אני בעצמי הייתי עד בשנים האחרונות לצמיחה המטאורית של נתוני הגלישה בכיכר השבת - האתר החרדי בו אני כותב, כמו גם למידת השפעתו על השיח הפוליטי והחברתי במגזר החרדי.

במקביל, יותר ויותר חברות מהמובילות במשק - כמו גם משרדי פרסום כלליים ומגזריים - הבינו כי הם "מוכרחים" לפרסם באתר בכדי לא לפספס פלח שוק הנמצא בצמיחה מתמדת.

אך לא כולם האמינו. רבים שאלו את עצמם האם אותו תהליך מתרחש גם במגזר החרדי. האם השינוי מגיע גם אליו? האם המגמות הללו צוברות תאוצה גם בקרב מגזר זה?

חלקם כאמור סרבו להאמין והעדיפו להמשיך ולפקפק בכך. סקר TGI שמפורסם היום (יום ב') באייס, מלמד על המגמה הצוברת תאוצה גם בקרב המגזר החרדי. הסקר מלמד על ירידה דרמטית בנתוני הקריאה של העיתונות החרדית הכתובה, מה שמלמד להערכתי, כי ירידה זו מגיעה במקביל לעלייה בכוחם של אתרי האינטרנט, הבלוגים והרשתות החברתיות.

הגולש החרדי הנבון, מקפיד על צריכת ידיעות מתחומי עולמו העשיר והמגוון תוך שמירה על הכללים ההלכתיים ויודע להשיב בכבוד למי מכבד את השקפת עולמו.

האם יבוא יום וניתן יהיה לבשר על מות העיתונות הכתובה גם במגזר החרדי? קשה להניח. צריך לזכור שרבים מהגולשים מקפידים גם להיחשף במקביל לעיתונות החרדית בפרט בסופי השבוע בשבתות ובחגים, אולם אין ספק שיותר ויותר בקרב ציבור זה מבינים כי אי אפשר להתעלם מהאינטרנט החרדי שנמצא כאן כדי להישאר ולהמשיך להצליח.

ישראל כהן הוא עיתונאי באתר החרדי 'כיכר השבת'

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מיכאל 07/08/2013 17:13
    הגב לתגובה זו
    המגמה נכונה. דפוסי הקריאה משתנים, גם בקרב החרדים (שזאת טעות נפוצה להתייחס אליהם בהכללה),אבל לכותב הטור שעובד באתר אינטרנט יש אינטרס ברור. היה נחמד לשמוע התייחסות מקצועית למגמה מצד אחד העורכים הבכירים של אחד העיתונים הגדולים ולא לתת ביטוי לטור רכילותי של "עיתונאי" שמנסה למכור שטחי פרסום באתר שלו
  • 3.
    יורי 06/08/2013 03:13
    הגב לתגובה זו
    אין מה להשוות בין העומק שנמצא בכתבות שבפרינט לבין ה150 מילה זורקים באינטרנט. אנשים אוהבים זול, מה לעשות?
  • 2.
    ערן 05/08/2013 23:33
    הגב לתגובה זו
    האינטרנט לא הורג את העיתונות, אלא את העיתונים. יש הבדל והוא תהומי
  • 1.
    ? 05/08/2013 20:35
    הגב לתגובה זו
    עליה מחשיפה שבועית של 8% ל10% לא מסבירה ירידה בכל עיתוני המגזר
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?

ערב ללא הפקת תוכן מקורית שודר אתמול בערוצי הטלוויזיה; מבחינת המהדורות המרכזיות, אמנם הרייטינג של חדשות 12 בראש הטבלה, אבל ניכרת מגמת ירידה; המרוויחים הגדולים הם ערוץ 13, שחוזרים למספרים גבוהים - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר אמנם בסטטוס קוו, אך לאחרונה ניכרת דעיכה אצל המובילה הנצחית, חדשות 12, שעמדה אמש על 12.5% רייטינג ו-313 אלף צופים, חדשות 13 ניצלו את ההזדמנות והיו במקום השני עם 7.2% ו-176 אלף צופים. חדשות 14 היו במקום השלישי מבחינת רייטינג אבל במקום השני מבחינת כמות צופים, עם 198 אלף צופים ו-6.6% רייטינג. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.4% רייטינג בלבד ו-112 אלף צופים בסך הכל. וכך, אמש היה אחד הערבים המאוזנים ביותר מבחינת פיזור הרייטינג במהדורות החדשות המרכזיות. 

איפה התוכן המקורי בפריים טיים?

אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 14.1% רייטינג ו-345 אלף צופים. במקום השני היה "יהיה טוב" של כאן11, תכנית הראיונות של עמרי אסנהיים, שהפעם היתה עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 10.2% ו-233 אלף צופים. לאחר מכן מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8.6%, אך יחסית מעט צופים (200 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 249 אלף צופים, כלומר במקום השני מבחינת צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 8.4%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם רייטינג של 3.5% ו-75 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השני, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-44 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.8% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני , עם 2% ו-50 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1.4% ו-31 אלף צופים בסך הכל. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם אלמוג בוקר בקשת 12 הוביל עם 7% רייטינג ו-175 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-113  אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 5.5% רייטינג ו-97 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 7.9% ברייטינג ו-206 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 7.2% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5.5% ו-141 אלף צופים.