קרנית פלוג ומשה כחלון
צילום: יצחק הררי, אלעד מלכה

פלוג: "עדיין מוקדם לשפוט את תכנית 'מחיר למשתכן'"

לאחר התגובה הנעלבת של האוצר לדו"ח בנק ישראל, הנגידה מסבירה כי תכנית הדגל של השר כחלון עדיין בחיתולים; כחלון: "כל מה שבנק ישראל המליץ - עשיתי ההיפך"
גיא בן סימון | (6)
נושאים בכתבה כחלון פלוג

"אם יהיה לממשלה רצון להתמודד עם האתגרים של המשק צריך להעלות מסים, או באמצעות הפחתה של חלק מהפטורים או בצורה אחרת. השאלה היא האם הממשלה תרצה להתמודד עם נושאים אלה", כך אמרה הבוקר נגידת בנק ישראל קרנית פלוג בראיון לגל"צ.

לגבי מחירי הדיור אמרה: "אנו רואים במהלך השנה התקררות של הביקוש לדירות ונעשו מאמצים גדולים להגדיל את ההיצע ומספר התחלות הבנייה עלה על 50 אלף יחידות דיור. ראינו במהלך השנה התחלה של ירידת מחירי הדירות, ייתכן ויהיה לה המשך. אני לא רוצה להתנבא".

לגבי תכנית הדגל של השר משה כחלון, 'מחיר למשתכן', אמרה פלוג: "עדיין מוקדם לשפוט, התכנית קודם נועדה להקל על זוגות צעירים לקנות דירה, מי שזה בהחלט נהנה בדירה במחיר מוזל. היו כמה ליקויים אך צריך לשפוט את התכנית לטווח הארוך".

לגבי תגובת האוצר שהאשים את בנק ישראל אמרה פלוג: "אני מצטערת על התגובה הזו, אני חושבת שהיא נכתבה על ידי מי שלא קרא את הדו"ח בצורה מקצועית. (לאוצר) מגיע הרבה קרדיט. מצב המאקרו של המשק הוא טוב גם בזכות האוצר וגם בזכות בנק ישראל. חשוב שנשמור על שיח מקצועי וענייני".

לגבי הספקולציות לפיהן כחלון לא יאריך את כהונתה של פלוג בסוף הקדנציה בנובמבר, אמרה פלוג: "אני עוד לא עוסקת בזה".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    קבלן סיני 01/04/2018 12:10
    הגב לתגובה זו
    אני רוצה לראות שלט בכל שפה שקבלן סיני יבחר לפרסם - דירות למכירה. מוכן ללמוד סינית, אבל איפה חברות קבלן שהבטיחו לי? כבר 3 שנים בדרך.... ואם סינים יודעים שאפשר להרוויח - הם באים תוך 15 שעות, זה ידוע, אבל כבר 3 שנים מבלבלים לי את המח - "הם יבואו"...כבר לא מצחיק.
  • 5.
    אדם 29/03/2018 12:32
    הגב לתגובה זו
    מחירי הדירות עלו בכ130% בעיקר בגלל הריבית הנמוכה וביקוש ספקולטיבי של העדר. ירידה של כ 25% זהו קיבוע מחירי הדירות במחיר בועתי להצלת הקבלנים ע"ח הזוגות הצעירים: עליה של 130%- מביאה את המחיר ל230 ירידה של כ25% מביאה את המחיר ל172.5: 230*0.75=172.5 גם לאחר "ההנחה המחיר בועתי!
  • 4.
    טלי 29/03/2018 11:47
    הגב לתגובה זו
    לא סופר את פלוג שרק עושה נזק למשק הוא עושה והיא מקשקשת
  • 3.
    כחלון הוא צדיק . (ל"ת)
    בא 29/03/2018 11:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מושחתת. (ל"ת)
    בא 29/03/2018 11:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אחד העם 29/03/2018 11:44
    הגב לתגובה זו
    מפאת "יציבות הבנקים". בערך כמו לא להגן על הנאנסת (העם) מחשש לחרמנות של האנס (הבנק)
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.