משאל העם ביוון: זה יקרה ביום א' בעוד שבוע בדיוק - והנה נוסח השאלה שתוצג
מחוקק יווני: "אחרי שהממשלה לא הצליחה להחליט ב-5 חודשים, האזרחים יחליטו ב-5 ימים"
לאחר אינספור דיווחים בנושא החוב היווני, ההחלטה עוברת לעם: ביום א' הבא, ה-5 ביולי, יתבקשו 10 מיליון מאזרחי יוון להצביע במשאל העם הראשון מאז 1974. השאלה עליה יענו אזרחי יוון במשאל העם הגורלי הינה במסגרת שני מסמכים כלכליים, שלא פורסמו עד הימים האחרונים, ולא נדונו באופן ציבורי:
"העם יווני מתבקש להחליט האם הוא מקבל את מסמך טיוטת הסכם שהוגש על ידי הנציבות האירופיות, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית בפגישה שהתקיימה ביום ה-25 ביוני ואשר מורכבת משני מסמכים: ''המסמך הראשון נקרא 'רפורמות להשלמת התכנית הנוכחית' והמסמך השני נקרא 'ניתוח קיימות החוב הראשוני'. אלו אפשרויות ההצבעה:
'לא' - לדחיית הצעת המוסדות (וכתוצאה מכך, פשיטת רגל ויציאה מגוש האירו).
'כן' - לקבלת ההצעה (קבלת הרפורמות הכפויות והשארות בגוש).
נדגיש כי הממשלה בראשות ציפראס מתנגדת להצעות האיחוד האירופי, וקוראת לעם היווני להצביע 'לא' במשאל העם.
''מה שהממשלה לא הצליחה להחליט אחרי חמישה חודשים של שיחות, האזרחים היוונים יצטרכו להחליט בחמישה ימים'' אמר אנטיגונה לימברקי, מחוקק יווני ממפלגת המרכז 'פוטאמי', ופרופסור לכלכלה.
ההחלטה על קיומו של משאל עם מעבירה את גודל האחריות בנושא החוב היווני לעם, וכל אזרח ייאלץ לקבוע את דעתו בנושאים כלכליים כבדי משקל, שהשלכותיהם ישפיעו על יבשת שלמה. סקרי דעת קהל ביוון מראים כי קיים רוב בעם לאישור משאל העם, והשארות בגוש האירו - זאת, למרות העלאת המסים והקיצוצים בהוצאות הממשלה שיבואו עם אישור המשאל.
- אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981
- השביתה המקומית שהובילה לשינוי בכל כלכלת פולין ומה קרה היום לפני 37 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נציין כי בפעם האחרונה שאזרחי יוון הלכו לקלפיות בשל משאל עם הייתה בשנת 1974, כשנשאלו האם הם בעד ביטול המונרכיה המלוכתית במדינה לטובת רפובליקה נשיאותית.
- 4.בא 28/06/2015 10:39הגב לתגובה זומהאיחודהאירופאי שנתן לך איזה 300 מיליארד יורו וככה לא תצטרך להחזיר אפילו יורו אחד ,בשביל זה יש פשיטתרגל .
- 3.עולים לשלטון ברעש וצלצולים ובסוף לא מסוגלים להחליט. (ל"ת)צחי 28/06/2015 09:54הגב לתגובה זו
- 2.רגע לפני הכאוס 28/06/2015 09:37הגב לתגובה זובהיסטריה היוונית מנסים להרויח זמן, כשהנפילה בלתי נמנעת מנסה ציפרוס להרוויח זמן ויותר גרוע להתחבא מאחורי משאל עם.. אני בספק אם עשרה אחוז מתושבי יוון מסוגלים לקרוא ולהבין את תוכן ההצעה של הבנק האירופי
- בא 28/06/2015 10:49הגב לתגובה זוזה מה שקורה כאן ,מה יצביעו היוונים קשה לדעת שכן הנדסה אנושית זה מקצוע לא מדוייק .הבורסות צריכות לתמכר פשיטת רגל .
- אסתי 28/06/2015 12:28התכונתי לכאוס שיגרם לשוק המט"ח !
- אסתי 28/06/2015 09:55הגב לתגובה זוכנראה ציפרוס גם לא מבין עד הסוף את גודל ה כאוס שיגרם בגלל חוסר האחריות שהוא הפגין בדיונים עם האיחוד. הוא חשב שארוחות חינם מחלקים לנצח ?
- 1.וסילי גונדר 28/06/2015 08:46הגב לתגובה זולנהל מדינה, אתה לא מנהיג את קוריוז של בחירות עם הבטחות שיקריות שאלא היה שום סיכוי לקיים אלא אם הוא קוסם, הוא כנראה לא.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
