משאל העם ביוון: זה יקרה ביום א' בעוד שבוע בדיוק - והנה נוסח השאלה שתוצג
מחוקק יווני: "אחרי שהממשלה לא הצליחה להחליט ב-5 חודשים, האזרחים יחליטו ב-5 ימים"
לאחר אינספור דיווחים בנושא החוב היווני, ההחלטה עוברת לעם: ביום א' הבא, ה-5 ביולי, יתבקשו 10 מיליון מאזרחי יוון להצביע במשאל העם הראשון מאז 1974. השאלה עליה יענו אזרחי יוון במשאל העם הגורלי הינה במסגרת שני מסמכים כלכליים, שלא פורסמו עד הימים האחרונים, ולא נדונו באופן ציבורי:
"העם יווני מתבקש להחליט האם הוא מקבל את מסמך טיוטת הסכם שהוגש על ידי הנציבות האירופיות, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית בפגישה שהתקיימה ביום ה-25 ביוני ואשר מורכבת משני מסמכים: ''המסמך הראשון נקרא 'רפורמות להשלמת התכנית הנוכחית' והמסמך השני נקרא 'ניתוח קיימות החוב הראשוני'. אלו אפשרויות ההצבעה:
'לא' - לדחיית הצעת המוסדות (וכתוצאה מכך, פשיטת רגל ויציאה מגוש האירו).
'כן' - לקבלת ההצעה (קבלת הרפורמות הכפויות והשארות בגוש).
נדגיש כי הממשלה בראשות ציפראס מתנגדת להצעות האיחוד האירופי, וקוראת לעם היווני להצביע 'לא' במשאל העם.
''מה שהממשלה לא הצליחה להחליט אחרי חמישה חודשים של שיחות, האזרחים היוונים יצטרכו להחליט בחמישה ימים'' אמר אנטיגונה לימברקי, מחוקק יווני ממפלגת המרכז 'פוטאמי', ופרופסור לכלכלה.
ההחלטה על קיומו של משאל עם מעבירה את גודל האחריות בנושא החוב היווני לעם, וכל אזרח ייאלץ לקבוע את דעתו בנושאים כלכליים כבדי משקל, שהשלכותיהם ישפיעו על יבשת שלמה. סקרי דעת קהל ביוון מראים כי קיים רוב בעם לאישור משאל העם, והשארות בגוש האירו - זאת, למרות העלאת המסים והקיצוצים בהוצאות הממשלה שיבואו עם אישור המשאל.
- אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981
- השביתה המקומית שהובילה לשינוי בכל כלכלת פולין ומה קרה היום לפני 37 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נציין כי בפעם האחרונה שאזרחי יוון הלכו לקלפיות בשל משאל עם הייתה בשנת 1974, כשנשאלו האם הם בעד ביטול המונרכיה המלוכתית במדינה לטובת רפובליקה נשיאותית.
- 4.בא 28/06/2015 10:39הגב לתגובה זומהאיחודהאירופאי שנתן לך איזה 300 מיליארד יורו וככה לא תצטרך להחזיר אפילו יורו אחד ,בשביל זה יש פשיטתרגל .
- 3.עולים לשלטון ברעש וצלצולים ובסוף לא מסוגלים להחליט. (ל"ת)צחי 28/06/2015 09:54הגב לתגובה זו
- 2.רגע לפני הכאוס 28/06/2015 09:37הגב לתגובה זובהיסטריה היוונית מנסים להרויח זמן, כשהנפילה בלתי נמנעת מנסה ציפרוס להרוויח זמן ויותר גרוע להתחבא מאחורי משאל עם.. אני בספק אם עשרה אחוז מתושבי יוון מסוגלים לקרוא ולהבין את תוכן ההצעה של הבנק האירופי
- בא 28/06/2015 10:49הגב לתגובה זוזה מה שקורה כאן ,מה יצביעו היוונים קשה לדעת שכן הנדסה אנושית זה מקצוע לא מדוייק .הבורסות צריכות לתמכר פשיטת רגל .
- אסתי 28/06/2015 12:28התכונתי לכאוס שיגרם לשוק המט"ח !
- אסתי 28/06/2015 09:55הגב לתגובה זוכנראה ציפרוס גם לא מבין עד הסוף את גודל ה כאוס שיגרם בגלל חוסר האחריות שהוא הפגין בדיונים עם האיחוד. הוא חשב שארוחות חינם מחלקים לנצח ?
- 1.וסילי גונדר 28/06/2015 08:46הגב לתגובה זולנהל מדינה, אתה לא מנהיג את קוריוז של בחירות עם הבטחות שיקריות שאלא היה שום סיכוי לקיים אלא אם הוא קוסם, הוא כנראה לא.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
