גרנט באוורס (Grant Bowers)
צילום: טמפלטון

"הירידות בטכנולוגיה וברפואה - יצרו הזדמנויות רכישה טובות"

בעוד חלק מהגופים יוצאים בתחזיות שליליות לקראת 2019, בענקית ההשקעות פרנקלין טמפלטון נשארים אופטימיים: "הכלכלה האמריקאית תמשיך במגמת עליה. התנודתיות טומנת בחובה הזדמנויות"

אלי שמעוני | (6)

"אנו צופים כי הכלכלה האמריקאית תמשיך במגמת עליה מתונה גם בשנת 2019", כך מעריך גרנט באוורס (Grant Bowers) סגן נשיא בענקית ההשקעות פרנקלין טמפלטון.  באוורס המשמש כאנליסט השקעות בכיר ומנהל קרן הזדמנויות השקעה בחברות בארה"ב, מעריך כי קיימות כיום הזדמנויות בשוק המניות - בעיקר במגזרי הרפואה והטכנולוגיה. "במגזר הטכנולוגיה תחזית ההוצאות נותרה חזקה, שכן חברות רבות הבינו כי דרושה השקעה בשיפורים טכנולוגיים כדי להישאר תחרותיים בשוק העולמי. תוכנות חדשות, אוטומטיזציה של תהליכי עבודה וניתוח דאטה יכולים לשפר את יעילות החברות, להוריד מעלויות היצור ולאפשר להן להוביל. אבטחת סייבר, שירותי SaaS, מחשוב ענן, מערכות תשלום דיגיטליות, ניידות ומכשירים חכמים, הם רק חלק מהכיוונים הטכנולוגיים שעוררו בנו עניין", אומר באוורס ל-Bizportal.  מלבד הטכנולוגיה, האם קיים עוד מגזר מועדף להשקעה? "אנו ממשיכים להתייחס בחיוב לביצועים של המגזר הרפואי לטווח הארוך. אנו צופים כי אוכלוסיית העולם המזדקנת תביא לגידול בצריכת השירותים הרפואיים ולביקוש גובר עבור טיפולים רפואיים משופרים. השינויים הדמוגרפיים בעולם, לצד הפיתוחים החדשים בתחום התרופות והמכשור הרפואי, יוצרים הזדמנויות השקעה פוטנציאליות רבות", אומר באוורס. "התחזית שלנו עבור חברות במגזרים הטכנולוגי והרפואי נותרת חיובית לטווח הארוך. שני המגזרים הללו חוו לאחרונה תנודתיות, כלומר הם גם יצרו הזדמנויות רכישה טובות עבור משקיעים רבים", אומר באוורס. לאחרונה הבורסות בעולם מראות עצבנות. האם לדעתך אנו לקראת מימוש משמעותי בשוקי המניות או מדובר בעצבנות חולפות? "במהלך כל שנת 2018 היינו עדים לתנודתיות בשווקי ההון בעולם, זאת, לאחר שנת 2017 שהייתה רגועה להפליא. מגמת הצמיחה הגלובלית שנמשכה בשנתיים האחרונות התחילה להיסדק ולהראות סימני מיתון בשווקים גלובליים רבים. ארה"ב לעומת זאת, ברבעון השני של 2018, רשמה גידול מהיר ביותר בנתוני התמ"ג מזה 4 שנים. אנו צופים כי הכלכלה האמריקאית תמשיך במגמת עליה מתונה גם בשנת 2019".     "נתוני התמ"ג האמריקאי, מרשימים ככל שיהיו, הסתייעו בשנה האחרונה בהפחתות מס ובהגברת הוצאות פדרליות. ייתכן שיהיה קושי לשמור על הרמה הגבוהה הזו גם בהמשך. עם זאת, אם נתבונן לעומק בשני השחקנים העיקריים בכלכלה האמריקאית – הצרכנים והתאגידים – עדיין נראה סביבה כלכלית בריאה. הצרכן נהנה משוק תעסוקה איתן, עם אינפלציה נמוכה וריביות נמוכות, ואנו מאמינים כי בהפחתת המסים עבור התאגידים, שהובילה לרווחים גבוהים יותר, יש כדי להגביר את ההשקעות של החברות, להרחיב ולחזק את הכלכלה בארה"ב בשנת 2019. חשוב לציין כי אנו לא רואים שום חריגות לכאורה שעלולות להצביע על סיום המחזור הכלכלי", אומר באוורס.  "אנו סבורים כי הסביבה הכלכלית מבטיחה קרקע תומכת לתאגידים והוכחה לכך הם ההכנסות, הרווחים ותזרימי המזומנים בכל ענפי התעשייה. אנו מאמינים שבחברות נבחרות קיים פוטנציאל אמיתי להכות את השוק מבחינת הביצועים ולהגיע לתוצאות הטובות ביותר לאורך זמן.  בנוסף, אנו מודעים למספר סיכונים עיקריים בשוק ההון של 2019 ומניחים כי התנודתיות שראינו בשנת 2018 תמשך גם בשנה הבאה. בהיותנו משקיעים וותיקים ומנוסים, אנו מאמינים שתנודתיות לעתים טומנת בחובה הזדמנויות טובות להשקעה בחברות חזקות, שזוכות להערכת חסר בטווח הקצר".  "בתור המנהל הראשי של קרן המניות Franklin US Opportunities, אשר משקיעה בעיקר במניות בארה"ב, אני ממשיך לראות הזדמנויות במניות בארה"ב ומאמין שיש עדיין אפשרות מצוינת לצמיחה", אומר באוורס.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    Xxx 12/12/2018 12:39
    הגב לתגובה זו
    מישהו יודע מה קורה עם המניה הזו?
  • 4.
    מייקל 12/12/2018 07:58
    הגב לתגובה זו
    שמעתם פעם על מנהל בבית השקעות שאומר שצריך לצאת מהשוק??? זה ניגוד אינטרסים קלאסי.
  • 3.
    משה 11/12/2018 16:12
    הגב לתגובה זו
    על גבם של פראיירים.
  • הוא מחכה שמשה ישקיע סך 1,000$ והוא יצליח לברוח. (ל"ת)
    בני 12/12/2018 11:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אז 11/12/2018 15:21
    הגב לתגובה זו
    כל יום כתבה שלילית אחרת על ענף הרפואה והטכנולוגיה . מניות התרסקו 50%
  • 1.
    HODL !!! (ל"ת)
    Radical Dreamer 11/12/2018 15:15
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: