הפד' תחת ביקורת: האם התנודתיות החדה בשווקים תשפיע על החלטת הריבית?

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה הפד

​האם לאור הזעזוע בשווקים והירידה בפעילות הכלכלית מסביב לעולם, הבנק המרכזי צפוי לשנות את דעתו לגבי העלאות הריבית שמתוכננות לשנת 2016? ובכן תלוי את מי שואלים משום שעד עתה הבנק (המכונה הפד') מציג תשובה שאינה אחידה.

אם לשפוט על פי דבריו מיום שלישי האחרון של נציג הפד' מבוסטון, אריק רוזנגרן, העלאות הריבית שתוכננו להמשך שנת 2016 נמצאות תחת סימן שאלה כבד. לדבריו במידה והירידה בצמיחה הכלכלית בסין תחל להתפשט אל עבר מדינות אחרות כולל ארה"ב, הצפי של השוק לשתי העלאות ריבית עוד השנה לא יתממש.  

דבריו של רוזנגרן נאמרו עוד לפני הפרסום באמצע השבוע, של ספר הבז' מאת הבנק המרכזי בארה"ב. הספר הצביע על כך שבחלקים מסוימים במדינה לא נרשמה צמיחה כלכלית בחודשיים האחרונים. בכך הפד' תרם לדאגות הכלכליות בשוק כי הירידה בצמיחה הכלכלית העולמית, דופקת גם על שעריה הכלכליים של ארה"ב ושוב העמיד במרכז את שאלת הריבית. 

היום (ו') נציג הפד' של ניו יורק ויליאם דאדלי טען כי התחזית הכלכלית של הפד' לא השתנתה מאז הפגישה האחרונה. מתוך כך גם מתווה העלאת הריבית המדורג לאורך השנה הקרובה  לא השתנה עדיין, למרות הפתיחה הסוערת של שנת 2016 בשווקים. 

ארה"ב אינה אי 

דאדלי טען כי החלטות הריבית ימשיכו להישען על הנתונים הכלכליים שיזרמו אל הבנק, אם כי טען גם בהסתייגות מסוימת כי הירידה בצמיחה מסביב לעולם מסוכנת לכלכלת ארה"ב. 

הפד' העלה את הריבית ב-0.25% בדצמבר לראשונה מאז 2007 והכריז על כך שהריבית תעלה באופן מדורג לאורך השנה הנוכחית. השוק בתחילת השנה חזה העלאת ריבית נוספת בחודש מארס, אך מאז נעשה תמחור מחדש של השוק שמצביע על אפשרות לעלייה נוספת רק ביוני הקרוב בסיכויים של מעל ל-50%. 

מועצת הפד' תיתכנס בסוף חודש ינואר ותחליט שוב על גובה הריבית. הסיכוי שינוי בריבית בחודש הנוכחי נמצאת כרגע ברמה אפסית. אך באמצע חודש פברואר יחשף הפרוטוקול של הישיבה הנוכחית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

טסלה השלימה ירידה בזק של 9% מהשיא, הזדמנות או סכין נופלת?

עמית טל |
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה
מניית טסלה (סימול:TSLA) איבדה 4.2% ביום המסחר האחרון לשבוע זה במחזור שכמעט כפול מהממוצע והשלימה ירידה של מעל 9% משיא כל הזמנים שנקבע רק בתחילת השבוע. ברקע לירידה החדה, חברת AMD (סימול:AMD) הכחישה רשמית את השמועות שהיו בשבוע האחרון על שיתוף פעולה בין החברות. והייתה גם את המלצת המכירה של ג'פריס שנקבו במחיר יעד של 240 דולר (מול מחיר של 390 דולר שבו נסחרה המניה בתחילת השבוע). כמו כן, הודיעה הנהלת החברה כי היא מפסיקה את ייצור הרכב הזול ביותר של החברה, דגם S עם ההנעה האחורית החל מה-24 לספטמבר. החברה תמשיך לייצר את ה-S של החברה. הודעת החברה באה ברקע לזינוק בייצור רכב הדגל שהושק מוקדם יותר השנה. כזכור מניית החברה קפצה מוקדם יותר החודש לשיא כל הזמנים זאת לאחר שהממשל בסין טען כי הוא שוקל איסור על יצור ומכירה של מכוניות עם בעירה פנימית במטרה להקל על זיהום האוויר במדינה. המשמעות: דחיפה אדירה לסקטור המכוניות החשמליות, וטסלה הינה שחקנית גדולה בתחום. אך עתה נראה כי הסנטימנט של החברה משתנה. ייתכן כי שינוי הסנטימנט נובע גם מהעובדה כי מניית החברה, כמו יתר חברות הנאסד"ק, נהנתה בשנים האחרונות מהכסף הזול ששטף את השווקים, ועתה בעקבות הודעת הפד' על צמצום המאזן, אלה הן החברות הראשונות להיפגע. הכירו את מדד M1 : מדד היצע הכסף הנזיל ביותר,כלומר המדד מודד את כמות המטבע והנכסים הניתנים להמרה במזומן במהירות : פקדונות העו"ש וההשקעות בנכסים נזילים. בשנים האחרונות רואים קשר ישיר בין גידול בכמות הכסף למחירי הנכסים. שימו לב לגרף הבא שמסביר זאת בצורה טובה יותר. הגרף מציג את מניית טסלה מול היצע הכסף, המניה נעצרה בכל פעם שהגיעה לגבול העליון של היצע הכסף.