תמא 38 נדלן בניה דיור
צילום: מורן ישעיהו

ראשי הערים הגדולות: "אסור להמשיך עם תמ"א 38"

לקראת דיון שיתקיים היום במשרדו של כחלון, טוענים ראשי הערים כי תמ"א 38 לא השיגה את מטרתה, יצרה בעיות תשתית חמורות, וצריך לבטלה 
מורן ישעיהו | (15)

עתידה של תכנית תמ"א 38 מתקרב להכרעה. היום יתקיים דיון בנושא הארכת התכנית בחמש שנים נוספות בלשכתו של שר האוצר, משה כחלון, בנוכחות נציגי מינהל התכנון, הרשות להתחדשות עירונית, רמ"י ומטה הדיור.

כזכור, עמדת מינהל התכנון היא בעד עצירת התכנית. ביום חמישי האחרון נשלח לשר האוצר נייר עמדה מטעם פורום ה-15, בו מיוצגות מרבית הערים הגדולות בישראל, על תמיכה ביוזמת המינהל שלא להאריך את התכנית "לאור ליקוייה וכשליה, וזאת לצד ביטול הפטור מתשלום היטל השבחה".

הערים המייסדות של הפורום הן אשדוד, באר שבע, גבעתיים, הרצליה, חדרה, חולון, חיפה, כפר-סבא, נתניה, פתח-תקווה, ראשון-לציון, רחובות, רמת-גן, רעננה, ותל אביב-יפו. ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, הוא יו"ר הפורום.

עומס על הרשויות והרחבת הפערים במדינה - הליקויים בתמ"א

"תמ"א 38 אינה משיגה את מטרתה", נכתב בנייר העמדה. טענה זו נסמכה על נתוני הרשות להתחדשות עירונית על כך שעד סוף 2018, התכנית הביאה לחיזוקן של כ-27 אלף יחידות דיור בלבד מתוך 810 אלף יחידות הדורשות חיזוק. זאת לצד נתונים על כך שבמהלך 15 שנים נוספו במסגרת התכנית 25 אלף דירות, כ-1,700 דירות בממוצע בשנה ופחות מ-5% מתוספת הבינוי השנתי. 

לפיכך נטען כי התכנית אינה מהווה גורם משמעותי שתורם להיקף הבנייה בארץ וכי היא גורמת לעומס עבודה בלתי סביר על הוועדות המקומיות. לצד זאת נטען כי מרבית הדירות שחוזקו הן באזור המרכז ולא באזורים המצויים בסיכון הגבוהה ביותר לרעידות אדמה. 

ליקויים נוספים בתכנית כפי שהוצגו במסמך הם עומס על התשתיות העירונית באופן המחייב את הרשויות המקומיות לפעול להרחבתן בהיעדר שטח ותקציב מתאימים; הגדלת אי השוויון החברתי בין הערים ובתוכן מאחר והתכנית מהווה "מתנה" לבעלי נכסים באזורי ביקוש בדמות זכויות בנייה נוספות, וזאת נוסף על ערכי קרקע גבוהים ממילא.

לצד ההמלצה לעצירת התכנית, ביקש הפורום לבטל את המעקפים התכנוניים שאושרו בחקיקה בשנים האחרונות כדוגמת הקלות שבס-כחלון, בטענה כי אלו גורמים לחוסר וודאות בקרב הרשויות והיזמים. 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

למרות המגרעות - לאפשר את המשך הפעלת התכנית בקרב רשויות שירצו

במקביל לטענות הנ"ל, הציע הפורום כי כל רשות מקומית שתהיה מעוניינת בכך, תוכל להמשיך להפעיל את תמ"א 38, תחת אישור שיהיה תקף למשך שנתיים עם אפשרות הארכה לשנתיים נוספות. "על אף מגרעותיה המוכרות של התכנית, במספר רשויות מקומיות היא דווקא מהווה מכשיר זמין לקידום צרכים עירוניים מיוחדים כמו הוספה מהירה של ממ"דים וחידוש מבנים באזורים בהם לא ניתן לקדם פינוי בינוי במכפלות גבוהות", נכתב.

בנוגע להתחדשות עירונית ביקש הפורום למקד את פעילות הותמ"ל וההתמקצעות שלו בתחום, בכפוף להסכמה מלאה מצד הרשויות המקומיות הרלוונטיות. זאת תוך קידום הסכמי גג להתחדשות עירונית מול העיריות הוותיקות על פי תכנית אב עירונית רב שנתית שתוביל העירייה. עוד נדרש כי התכניות להתחדשות יתבססו על מבני ציבור ותשתיות תומכות.

כחצי מיליון דירות 'בלויות'

תנאי הכרחי שהציג הפורום לקידום התחום הוא הסדרת התקציב לעיריות בשל הגידול בהוצאות עבור אותם פרויקטים. כמו כן, ביקש הפורום לפעול להקמת קרן להתחדשות עירונית והעמדת סיוע תקציבי מסיבי עבור רשויות מוחלשות הנמצאות באזורי הסיכון. בנוסף, המליץ הפורום על הסדרת מנגנון הקרקע המשלימה באזורים בהם ערכי הקרקע לא מספיקים לחידוש 'המלאי הבלוי' עם מכפילים סבירים. על פי הנתונים, מלאי זה מסתכם בכחצי מיליון דירות המתרכזות באזורים בהם האוכלוסייה לא יכולה להביא לחידושן.

בניגוד להמלצת מינהל התכנון, הודיע מטה הדיור על כוונתו לתמוך בהארכת התכנית. בדיון שהתקיים במטה הדיור במשרד האוצר בחודש יולי האחרון אמר יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה וראש מטה הדיור, זאב בילסקי, כי בשלב זה לא ניתן לבטל את התכנית ועידכן על כוונתו לבחון את הארכתה תוך הקמת צוות לבחינת שיפורים בהליכי ההתחדשות העירונית בישראל (לכתבה המלאה). 

לכתבות נוספות ב-Bizportal:

ראש עיריית רמת גן: "העיר העשירה נמצאת על סף פשיטת רגל בגלל התמ"א"

תחליף לתמ"א 38? הרשות להתחדשות תתקצב תוספת של כ-32 אלף דירות

סוף התמ"א: "פינוי בינוי היא הדרך הנכונה. חייבים לבטל את התכנית"

בנייה בשטחים פתוחים או התחדשות עירונית - מה עדיף? 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אסון רמת גן 08/09/2019 16:45
    הגב לתגובה זו
    מרוויחים והתושבים כולם מפסידים, במיוחד משפחות עם ילדים.
  • 8.
    בן אהרון 08/09/2019 14:08
    הגב לתגובה זו
    כמו תמיד.
  • 7.
    כל בניין שישודרג לקראת רעידת אדמה יציל חיים (ל"ת)
    טמעים בעיריות 08/09/2019 13:35
    הגב לתגובה זו
  • רעידת אדמה בחשבון עו"ד באזור המרכז מדינת ת"א (ל"ת)
    כן בטח 08/09/2019 16:46
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מהנדס 08/09/2019 13:27
    הגב לתגובה זו
    ברור שזה העשירים המקורבים וקצת בשביל המיסכנים היא תיגרום לאסון הביוב יפסיק להעביר קולחין והדרש יעלה בבתים עם חלילה יהיה שבר ענן או חניון יוצף ואז משיבות העומק יכנסו לעבודה אין מצב שגם הביוב יזרום והשאה היא מי מפקח הבטיחות שחתם
  • שלמה 08/09/2019 17:21
    הגב לתגובה זו
    בטוח אתה לא מהנדס
  • תרחיש בהחלט צפוי, בתשתיות לא משקיעים. (ל"ת)
    בן אהרון 08/09/2019 17:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    זוג צעיר 08/09/2019 12:23
    הגב לתגובה זו
    תמ"א 38 תכנית מעולה שחיזקה ושדרגה אלפי בניינים ישנים בארץ ללא עלות !!! למדינה ....תכנית WIN WIN , !!!! שר האוצר , שר השיכון , שר הפנים !!! תמנעו עצירת תכנית תמא 38 שעוזרת מאוד לבטיחותם של מאות אלפי משפחות רובן חלשות יותר בעם ישראל תמא 38 גורמת הורדת מחירי הדירות בארץ וזה חשוב מאוד....קניתי דירה 4 חדרים מהישנות בפרויקט תמ"א 38/1 , עם מרפסת שמש ומעלית ושילמתי כעשרים אחוז פחות ממחיר דירה מקבילה בפרויקטים חדשים , דרך אגב הדייר שמכר לנו את הדירה , עבר לקומה מעלינו , לדירות החדשות בתמא שהיזם מכר
  • דודו g 09/09/2019 13:51
    הגב לתגובה זו
    חכמים יותר ממני טוענים שתמ"א 1 אינה טובה ואינה נותנת מענה לקריסה.
  • 4.
    שאול 08/09/2019 12:18
    הגב לתגובה זו
    הפתרון הנכון . חדש ומתוכנן לצרכים של היום ושל המחר .אמיתי ולא פייק .
  • 3.
    שושי 08/09/2019 12:01
    הגב לתגובה זו
    אין איכות חיים בכלל.. אי אפשר לזוז כל הזמן פקקים..נמאס ..בבקשה תפסיקו ..רמת גן כבר פקק אחד גדול
  • מאיר 08/09/2019 17:22
    הגב לתגובה זו
    לא בגלל התמא
  • 2.
    ממשלה זמנית, (ל"ת)
    בן אהרון 08/09/2019 11:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צודקים (ל"ת)
    תמי 08/09/2019 11:53
    הגב לתגובה זו
  • יעקב 08/09/2019 12:38
    הגב לתגובה זו
    כל הכשלונות הממשלתיים יתומים. תמ"א 38 עקום. מחיר למשתכן נהיה לוטו... רכבת לא מגיעה לתל אביב... השרים לשעבר נוכחים ממלאים פיהם מים. ..וכל זה עלה מיליארדים!!!
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות

בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל משכנתא

בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא. 

הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל. 

עדכון מגבלת כושר ההחזר 

כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).

בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.

עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת

במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יוסף
צילום: שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יו

האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת

בעוד שבחוק ההסדרים כבר מקודם מס רכוש בשיעור של עד 2%, דו"ח של צוות מקצועי של משרד האוצר מספק את התשתית הכלכלית למהלך. לפי הדו"ח, מדובר במס שנועד לתת מענה קבוע לצרכים התקציביים שנוצרו בעקבות המלחמה. באוצר מעריכים פוטנציאל גבייה של מיליארדי שקלים בשנה, בעיקר מבעלי קרקעות לא מנוצלות
עוזי גרסטמן |

בזמן שבחוק ההסדרים הקרוב כבר מדובר על החזרת מס רכוש בשיעור של 1.5%-2% על מקרקעין פנויים, משרד האוצר פירסם היום את הדו"ח שמסביר מדוע, מבחינתו, זהו צעד מתבקש. דו"ח הצוות לבחינת הטלת מס רכוש על מקרקעין פנויים, בראשות הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון, קובע כי החזרת המס נדרשת כחלק מהיערכות תקציבית ארוכת טווח של המדינה.

בדו"ח נקבע במפורש כי ישראל ניצבת בפני מציאות תקציבית חדשה, שמחייבת חשיבה מחדש על מבנה מערכת המס. “רוב חברי הצוות התרשמו כי קיימת הצדקה בהטלה מחדש של מס רכוש על מקרקעין במדינת ישראל”, נכתב בו, וזאת “בעיקר לאור הצרכים הפיסקליים ארוכי הטווח הקשורים למציאות שנוצרה בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’”. הצוות מוסיף כי מבחינה כלכלית יש “עדיפות להטלת מסי רכוש, בפרט בתחום הנדל״ן, על פני מסים אחרים, ובפרט מסים על הכנסות וצריכה”.

לפי הדו"ח, המס המוצע אינו מס כולל על דירות ומבנים, אלא מס שממוקד בקרקעות פנויות בלבד. “נכון לבחור במודל מיסוי ממוקד מקרקעין פנויים, ולא להטיל מס נוסף על קרקעות שממוסות כבר היום במנגנונים אחרים”, נכתב בסיכום. הכוונה היא לקרקעות שלא נבנו עליהן מבנים, ואינן משמשות לחקלאות פעילה.

הנתונים שמציג הצוות ממחישים את פוטנציאל ההכנסות. שווי הקרקעות הפנויות בישראל נאמד בכ-800 מיליארד שקל, במחירי 2025. מתוכן, כ-500 מיליארד שקל מוחזקים בידי חברות וכ-300 מיליארד שקל בידי משקי בית. לפי החישוב, “בהטלת מס רכוש בשיעור אחיד של 1% נאמד פוטנציאל הגבייה בכ-8 מיליארד שקל לשנה”, ואילו “בשיעור מס של 1.5% נאמד פוטנציאל זה בכ-12 מיליארד שקל”.

הדו"ח חוזר גם להיסטוריה של מס הרכוש בישראל ומסביר מדוע ביטולו נחשב, בדיעבד, טעות. מס הרכוש הופחת בשנת 2000 ל-0%, והוחלף במס מכירה שנגבה בעת מכירת מקרקעין. אלא שגם המס הזה בוטל כעבור שנים אחדות. “ברור כי החלופה למס רכוש לא הוכיחה עצמה כעדיפה עליו”, נכתב בדו"ח, והמשמעות היתה כי “אי החלפתו של מס רכוש לאורך זמן הובילה דה פקטו להחמרת נטל המס על צריכה והכנסות, באופן שפוגע בצמיחה הכלכלית”.