רכבת קלה
צילום: אלי שמעוני

תוכנית התשתיות: הקמת בניין בוולפסון, שבילי אופניים בתל אביב

תוכנית התשתיות של ישראל: אלו הפרויקטים המרכזיים אליהם יופנו מיליארדים בשנים הקרובות
ערן סוקול | (7)

משרד ראש הממשלה פרסם הבוקר (א') את פירוט תכניות ההשקעה בתשתיות - "תשתית לצמיחה לשנת 2019", הכוללת 207 פרויקטים בעלות כוללת של 196 מיליארד שקל, אשר הקמתם תחל או תסתיים בין השנים 2018-2022. בין היתר מתוכננת הקמת קווי רכבת קלה, הנחת מסילות רכבת נוספות, סלילת כבישים והקמת מחלפים, בניית כיתות לימוד וגני ילדים, הקמת בתי חולים ופרויקטי אנרגיה ירוקה.

מדובר בעדכון לתכנית הרב שנתית לפיתוח תשתיות של משרדי הממשלה השונים, הכולל את פרויקטי התשתיות הפיזיים בביצוע, בתקצוב או באישור משרדי הממשלה. עדכון התכנית כולל הרחבה של מספר הפרויקטים מהתכנית שפורסמה בספטמבר 2017, וכולל צירוף של פרויקטי התשתית ממשרדים נוספים: הביטחון, האוצר, העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, החינוך, התקשורת ורשות הספנות והנמלים

על בסיס דיווחי משרדי הממשלה נכנס לרשימה כל פרויקט תשתית שאומדן עלותו מעל 100 מיליון שקל, ובנוסף, עבר בדיקת כדאיות כלכלית או מופיע בהחלטת ממשלה או בסיכום תקציבי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "חוללנו מהפך בתשתיות בישראל. אנו רואים זאת בכבישים, ברכבות, בהוצאת הגז מהים ועוד. תנופה זו תגבר עוד יותר בשנים הקרובות".

 

רכבת קלה בגוש דן

על פי התכנית הרב שנתית העדכנית, יושקעו כ-44.7 מיליארד שקל בתשתיות הרכבת הקלה בגוש דן, לצורך הקמת קווים המחברים את חולון ושולי העיר ראשון לציון מדרום ואת הרצליה מצפון, וכן קווים המחברים את פתח תקווה, בני ברק, רמת גן ובת ים עם מטרופולין תל-אביב.

רכבת קלה בירושלים

על פי התכנית הרב שנתית העדכנית, יושקעו כ-21 מיליארד שקל בתשתיות הרכבת הקלה, לצורך הארכת הקו האדום בירושלים עד נווה יעקב בצפון ועד בי"ח "הדסה" עין כרם בדרום והארכת הקו הירוק בעיר מהר הצופים עד שכונת גילה, כולל שלוחות לגבעת רם, לגבעת שאול ולמלחה.

רכבת קלה בחיפה

על פי התכנית יושקעו כ-5.9 מיליארד שקל בהקמת קו חיפה-נצרת. 

רכבת ישראל

ההרחבת פעילות רכבת ישראל יושקעו כ-17 מיליארד שקל לצורך הקמת מסילה מזרחית לכביש 6, הוספת מסילה נוספת (רביעית) באיזור איילון, והנחת מסילה מקשרת בין תחנת ראשונים בראשון לציון לענבה, לטובת חיבור למודיעין ולירושלים.

שדרוג תשתיות התחבורה הציבורית

השקעה של כ-13 מיליארד שקל מתוכננת בהרחבה וסלילה של נתיבי תחבורה ציבורית לאורך כביש 40, בכביש 4 (פרדסיה-בר אילן), הקמת נתיבים על כביש 20 וכביש 2, מראשון לציון בדרום ועד נתניה בצפון, כביש 5, כביש 57 בקטע נתניה-כפר יונה מערב, דרך הטייסים (2 ק"מ), פרויקט תחבורה ציבורית מטרונית על רכס הכרמל, ממרכז הכרמל ועד אוניברסיטת חיפה, סלילת מסלול תחבורה ציבורית עד טירת הכרמל כהארכה למטרונית, יצירת מסלול לתחבורה ציבורית בשכונת נווה שאנן בחיפה, הארכת קו המטרונית מחיפה עד עכו ויצירת מסלול תחבורה ציבורית בציר בר יהודה, חיפה ונשר..

קיראו עוד ב"נדל"ן"

כבישים ומחלפים

על פי התכנית הרב שנתית העדכנית מתוכננת השקעה של כ-16.5 מיליארד שקל בסלילת והרחבת כבישים, השקעה של כ-3.4 מיליארד שקל בהקמת מחלפים והשקעה של כחצי מיליארד שקל בהקמת רשת של שבילי אופניים במטרופולין תל אביב.

בניית כיתות לימוד וגני ילדים

במסגרת תכניות ההשקעה של משרד החינוך מתוכננת השקעה שנתית של כ-3 מיליארד שקל בבניית כיתות לימוד וגני ילדים, חיזוק מבנים, חידוש מבנים והנגשת בתי ספר.

הקמת בתי חולים

במסגרת תכניות ההשקעה העדכנית של משרד הבריאות מתוכננת הקמת בית חולים חדש באזור הנגב, הקמת מרכז שיקומי בפוריה (טבריה), העתקת מרכזים רפואיים לבריאות הנפש באר יעקב ונס ציונה למתחם של "אסף הרופא", חיזוק מערך האישפוז הפסיכיאטרי והקמת בניין קרדיולוגיה בבית חולים וולפסון.

אנרגיה ואנרגיה ירוקה

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לידיעה 10/02/2019 13:09
    הגב לתגובה זו
    לידיעה ... היום אנשים צרכים גם, מעל 50 שנה לשכור דירה.. תעשו את החשבון ... מאיזה גיל, מתחילים לשכור דירה .
  • 5.
    נהדר, כמה מזה ימומש וכמה ילך לכיסים פרטיים? (ל"ת)
    תוהה 04/02/2019 18:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שט 03/02/2019 16:28
    הגב לתגובה זו
    בתחבורה ציבורית ופרטים בכפיפות לזמינות הכסף לשם כך. אין חידוש בתוכניות הרכבת הקלה, כבר לפני שנתיים כאשר התחילו הח]ירות של רכבת קלה בגוש דן -- דובר על תקציב של כ- 50 מיליון דולר לכך. כמו כן זה שביבי מבטיח לא אומר שהוא מבטיח לקיים.
  • 3.
    הליכוד ביצעו את מה שתכננו ימין עושה חיל (ל"ת)
    יעקב 03/02/2019 16:15
    הגב לתגובה זו
  • שט 03/02/2019 16:42
    הגב לתגובה זו
    הליכוד כבר עשה פשלה של ביזבוז עשר שנים ברכבת קלה בתל אביב שמסר לחברה כושלת שתקעה את הפרוייקט. פחות עשרה מטוסי F35 היו מאפשרים תקציב לתחבורה מודרנית
  • 2.
    אשר 03/02/2019 15:44
    הגב לתגובה זו
    חושבים שהעם הוא מטומטם ואפשר למכור לו כתבות והבטחות בומבסטיות הרי מי יבדוק בעוד שנה שנתיים מה בוצע ומה לא בוצע
  • 1.
    לרון 03/02/2019 13:33
    הגב לתגובה זו
    וקשה לקיים !!! מספיק שלא יישרף הדרום אדוני שר הביטחון נתניהו
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.