רכבת קלה
צילום: אלי שמעוני

תוכנית התשתיות: הקמת בניין בוולפסון, שבילי אופניים בתל אביב

תוכנית התשתיות של ישראל: אלו הפרויקטים המרכזיים אליהם יופנו מיליארדים בשנים הקרובות
ערן סוקול | (7)

משרד ראש הממשלה פרסם הבוקר (א') את פירוט תכניות ההשקעה בתשתיות - "תשתית לצמיחה לשנת 2019", הכוללת 207 פרויקטים בעלות כוללת של 196 מיליארד שקל, אשר הקמתם תחל או תסתיים בין השנים 2018-2022. בין היתר מתוכננת הקמת קווי רכבת קלה, הנחת מסילות רכבת נוספות, סלילת כבישים והקמת מחלפים, בניית כיתות לימוד וגני ילדים, הקמת בתי חולים ופרויקטי אנרגיה ירוקה.

מדובר בעדכון לתכנית הרב שנתית לפיתוח תשתיות של משרדי הממשלה השונים, הכולל את פרויקטי התשתיות הפיזיים בביצוע, בתקצוב או באישור משרדי הממשלה. עדכון התכנית כולל הרחבה של מספר הפרויקטים מהתכנית שפורסמה בספטמבר 2017, וכולל צירוף של פרויקטי התשתית ממשרדים נוספים: הביטחון, האוצר, העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, החינוך, התקשורת ורשות הספנות והנמלים

על בסיס דיווחי משרדי הממשלה נכנס לרשימה כל פרויקט תשתית שאומדן עלותו מעל 100 מיליון שקל, ובנוסף, עבר בדיקת כדאיות כלכלית או מופיע בהחלטת ממשלה או בסיכום תקציבי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "חוללנו מהפך בתשתיות בישראל. אנו רואים זאת בכבישים, ברכבות, בהוצאת הגז מהים ועוד. תנופה זו תגבר עוד יותר בשנים הקרובות".

 

רכבת קלה בגוש דן

על פי התכנית הרב שנתית העדכנית, יושקעו כ-44.7 מיליארד שקל בתשתיות הרכבת הקלה בגוש דן, לצורך הקמת קווים המחברים את חולון ושולי העיר ראשון לציון מדרום ואת הרצליה מצפון, וכן קווים המחברים את פתח תקווה, בני ברק, רמת גן ובת ים עם מטרופולין תל-אביב.

רכבת קלה בירושלים

על פי התכנית הרב שנתית העדכנית, יושקעו כ-21 מיליארד שקל בתשתיות הרכבת הקלה, לצורך הארכת הקו האדום בירושלים עד נווה יעקב בצפון ועד בי"ח "הדסה" עין כרם בדרום והארכת הקו הירוק בעיר מהר הצופים עד שכונת גילה, כולל שלוחות לגבעת רם, לגבעת שאול ולמלחה.

רכבת קלה בחיפה

על פי התכנית יושקעו כ-5.9 מיליארד שקל בהקמת קו חיפה-נצרת. 

רכבת ישראל

ההרחבת פעילות רכבת ישראל יושקעו כ-17 מיליארד שקל לצורך הקמת מסילה מזרחית לכביש 6, הוספת מסילה נוספת (רביעית) באיזור איילון, והנחת מסילה מקשרת בין תחנת ראשונים בראשון לציון לענבה, לטובת חיבור למודיעין ולירושלים.

שדרוג תשתיות התחבורה הציבורית

השקעה של כ-13 מיליארד שקל מתוכננת בהרחבה וסלילה של נתיבי תחבורה ציבורית לאורך כביש 40, בכביש 4 (פרדסיה-בר אילן), הקמת נתיבים על כביש 20 וכביש 2, מראשון לציון בדרום ועד נתניה בצפון, כביש 5, כביש 57 בקטע נתניה-כפר יונה מערב, דרך הטייסים (2 ק"מ), פרויקט תחבורה ציבורית מטרונית על רכס הכרמל, ממרכז הכרמל ועד אוניברסיטת חיפה, סלילת מסלול תחבורה ציבורית עד טירת הכרמל כהארכה למטרונית, יצירת מסלול לתחבורה ציבורית בשכונת נווה שאנן בחיפה, הארכת קו המטרונית מחיפה עד עכו ויצירת מסלול תחבורה ציבורית בציר בר יהודה, חיפה ונשר..

קיראו עוד ב"נדל"ן"

כבישים ומחלפים

על פי התכנית הרב שנתית העדכנית מתוכננת השקעה של כ-16.5 מיליארד שקל בסלילת והרחבת כבישים, השקעה של כ-3.4 מיליארד שקל בהקמת מחלפים והשקעה של כחצי מיליארד שקל בהקמת רשת של שבילי אופניים במטרופולין תל אביב.

בניית כיתות לימוד וגני ילדים

במסגרת תכניות ההשקעה של משרד החינוך מתוכננת השקעה שנתית של כ-3 מיליארד שקל בבניית כיתות לימוד וגני ילדים, חיזוק מבנים, חידוש מבנים והנגשת בתי ספר.

הקמת בתי חולים

במסגרת תכניות ההשקעה העדכנית של משרד הבריאות מתוכננת הקמת בית חולים חדש באזור הנגב, הקמת מרכז שיקומי בפוריה (טבריה), העתקת מרכזים רפואיים לבריאות הנפש באר יעקב ונס ציונה למתחם של "אסף הרופא", חיזוק מערך האישפוז הפסיכיאטרי והקמת בניין קרדיולוגיה בבית חולים וולפסון.

אנרגיה ואנרגיה ירוקה

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לידיעה 10/02/2019 13:09
    הגב לתגובה זו
    לידיעה ... היום אנשים צרכים גם, מעל 50 שנה לשכור דירה.. תעשו את החשבון ... מאיזה גיל, מתחילים לשכור דירה .
  • 5.
    נהדר, כמה מזה ימומש וכמה ילך לכיסים פרטיים? (ל"ת)
    תוהה 04/02/2019 18:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שט 03/02/2019 16:28
    הגב לתגובה זו
    בתחבורה ציבורית ופרטים בכפיפות לזמינות הכסף לשם כך. אין חידוש בתוכניות הרכבת הקלה, כבר לפני שנתיים כאשר התחילו הח]ירות של רכבת קלה בגוש דן -- דובר על תקציב של כ- 50 מיליון דולר לכך. כמו כן זה שביבי מבטיח לא אומר שהוא מבטיח לקיים.
  • 3.
    הליכוד ביצעו את מה שתכננו ימין עושה חיל (ל"ת)
    יעקב 03/02/2019 16:15
    הגב לתגובה זו
  • שט 03/02/2019 16:42
    הגב לתגובה זו
    הליכוד כבר עשה פשלה של ביזבוז עשר שנים ברכבת קלה בתל אביב שמסר לחברה כושלת שתקעה את הפרוייקט. פחות עשרה מטוסי F35 היו מאפשרים תקציב לתחבורה מודרנית
  • 2.
    אשר 03/02/2019 15:44
    הגב לתגובה זו
    חושבים שהעם הוא מטומטם ואפשר למכור לו כתבות והבטחות בומבסטיות הרי מי יבדוק בעוד שנה שנתיים מה בוצע ומה לא בוצע
  • 1.
    לרון 03/02/2019 13:33
    הגב לתגובה זו
    וקשה לקיים !!! מספיק שלא יישרף הדרום אדוני שר הביטחון נתניהו
דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות
מחירי הדירות לאן

משכנתאות בריבית אפס ושכר דירה על חשבון הקבלן - העיקר שתקנו דירה; האם לקנות?

הלחץ של הקבלנים מוביל למבצעים והנחות שמגיעים לעד 10% ממחיר הדירה. בינתיים, המוכרים על הגדר; איך תדעו מתי העיתוי הנכון לרכישת דירה?

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

נתוני משרד האוצר המעודכנים מראים שהחולשה בשוק הדירות נמשכת - ירידה חדה של 34% במכירות דירות חדשות ברבעון השני. כל השוק בירידה, אבל אצל הקבלנים זה מורגש יותר. בחודש יולי נרכשו 8,011 דירות בסך הכל, ירידה של 10% בהשוואה ליולי אשתקד. אולם מכירות הקבלנים בשוק החופשי, הסתכמו ב-1,964 דירות בלבד - צניחה של 34% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

"בארבעת החודשים האחרונים לא עוברות מכירות הקבלנים בשוק החופשי את הסף של אלפיים דירות", מודגש בדוח של הכלכלן הראשי באוצר, "לשם השוואה, בשנת 2024 רק בחודש אחד, אוקטובר, על רקע חגי תשרי, נרשמה רמת מכירות בשוק החופשי הנמוכה מאלפיים דירות". מדובר על שפל של כ-20 שנים כשבמקביל יש פגיעה גדולה בתזרים של הקבלנים.


הנחות מוסוות של עד 10%

הצניחה במכירות מתחילת השנה וירידות המחירים בשטח, גורמים ליזמים לתת הנחות מוסוות של 5% עד 10% ממחיר הדירה. הם לא רוצים לשדר ירידה במחירים, ולכן עושים הכל כדי שהמחיר הנקוב יישאר כמעט ללא שינוי ונותנים הטבות גדולות מאוד מסביב. למעשה, נראה ששוק הנדל"ן חוזר לעידן המבצעים הגדולים כדי למשוך קונים. אלו לא מגיעים על רקע המצב הכלכלי, הריבית הגבוהה והמלחמה שמייצרת אי וודאות. אבל צריך לזכור שקיים ביקוש קשיח של כ-60 אלף והוא לא הולך להיעלם. המצב עכשיו מוביל את היזמים להאריך את משך הבנייה לעכב פרויקטים וזה יוביל למחזוריות - יהיה בהמשך מחסור בדירות. כעת יש כ-82 אלף דירות במלאי וזה נראה מספק, אבל מה יהיה עוד שנה וחצי-שנתיים אם התחלות הבנייה וקצב הבנייה יישארו נמוכים? 

הקבלנים יכולים לווסת את שוק הדירות במעשיהם. זה שוק שנשלט על ידם וכאן הכשל הגדול. במקודם או במאוחר אנשים יקנו דירות, הם לא ישארו אצל ההורים או ימצאו חלופות ובהדרגה, המלאי ייפחת. צריך להתכונן ליום הזה והאחריות היא במשרד השיכון והבינוי לצד משרד האוצר. הבעיה שהם לא מתנהלים באחריות - גם הנוכחיים וגם קודמיהם. הם לא מאפשרים היצע מאוד גדול ותחרותי בשוק הדירות. 


ונחזור למצב הנוכחי. הקבלנים כאמור מספקים הנחות והטבות מוסוות כדי למשוך רוכשים לרבות נתינת משכנתאות בריבית אפס, סבסוד הקרן והריבית משכנתא עד לכניסה לדירה, מימון שכר דירה למשך שנים, ריהוט מלא לדירה החדשה, כיסוי מס רכישה,  תשלום מאוחר של העסקה, אפילו משמעותית אחרי מסירת הדירה. זה רק חלק מהאפשרויות הקיימות בשוק - העיקר שתקנו דירה. 


גבעתיים נדל"ן נדלן בניין בניה חדשה
צילום: BizTV

מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות

צלי אהרון |

המחיר הממוצע לדירת 5 חדרים בגבעתיים הוא קצת פחות מ-5 מיליון שקל - כך עולה מנתוני האתר הממשלתי. מדובר על ירידה של כ-5% מתחילת השנה. המחיר הממוצע של דירות 3 חדרים דווקא עלה מתחילת השנה - איך זה ייתכן? הסיבה היא פוטנציאל להתחדשות עירונית. כשקונים דירה קטנה וישנה, קונים אופציה להתחדשות עירונית, כשכבר בפועל יש כמות גדולה של בניינים שעוברים התחדשות. זה מתומחר במחיר וכך יש עלייה במחירי הדירות האלו. 

גבעתיים היא עיר יקרה, אך להבדיל מתל אביב שיקרה ממנה שבה נרשמו ירידות מחירים משמעותיות, גבעתיים הצליחה לשמור על המחירים עד כה. הנה עסקאות לדוגמה מהזמן האחרון:


סירקין - 2 חדרים, קומה שלישית, 53 מ"ר - 2.00 מיליון שקלים (37.7 אלף שקלים למ"ר)

כצנלסון - 2 חדרים, קומה קרקע, 48 מ"ר - 2.02 מיליון שקלים (42.1 אלף שקלים למ"ר)

ההסתדרות - 2 חדרים, קומה ראשונה, 44 מ"ר - 2.06 מיליון שקלים (46.8 אלף שקלים למ"ר)

שינקין - 2.5 חדרים, קומה ראשונה, 40 מ"ר - 2.13 מיליון שקלים (53.3 אלף שקלים למ"ר)

המלבן - 2 חדרים, קומה ראשונה, 63 מ"ר - 2.54 מיליון שקלים (40.3 אלף שקלים למ"ר)

אחדות העבודה - 2 חדרים, קומה ראשונה, 45 מ"ר - 2.58 מיליון שקלים (57.3 אלף שקלים למ"ר)

שדה בוקר - 3 חדרים, קומה שלישית, 48 מ"ר - 2.55 מיליון שקלים (53.1 אלף שקלים למ"ר)

ערד - 3 חדרים, קומה שלישית, 61.31 מ"ר - 2.56 מיליון שקלים (41.8 אלף שקלים למ"ר)

ויצמן - 3 חדרים, קומה ראשונה, 63 מ"ר - 2.61 מיליון שקלים (41.4 אלף שקלים למ"ר)

למד הא - 3 חדרים, קומה ראשונה, 57 מ"ר - 2.64 מיליון שקלים (46.3 אלף שקלים למ"ר)

קפלנסקי - 3 חדרים, קומה ראשונה, 62 מ"ר - 2.69 מיליון שקלים (43.4 אלף שקלים למ"ר)

שינקין - 3 חדרים, קומה שניה, 85 מ"ר - 3.05 מיליון שקלים (35.9 אלף שקלים למ"ר)

עמל - 3.5 חדרים, קומה שלישית, 84 מ"ר - 3.10 מיליון שקלים (36.9 אלף שקלים למ"ר)

ברדיצ'בסקי - 3 חדרים, קומה שלישית, 85 מ"ר - 3.72 מיליון שקלים (43.8 אלף שקלים למ"ר)

ההסתדרות - 3 חדרים, קומה שמינית עשרה, 78 מ"ר - 3.92 מיליון שקלים (50.3 אלף שקלים למ"ר)

אידמית - 3 חדרים, קומה עשרים ואחת, 79 מ"ר - 4.08 מיליון שקלים (51.6 אלף שקלים למ"ר)

פועלי הרכבת - דירת גג 3.5 חדרים, קומה רביעית, 94 מ"ר + גג 94 מ"ר - 4.95 מיליון שקלים (52.7 אלף שקלים למ"ר עיקרי)

גולומב 54 - 5 חדרים, קומה ראשונה, 116 מ"ר - 5.10 מיליון שקלים (44.0 אלף שקלים למ"ר)

ההסתדרות 8 - 5 חדרים, קומה חמש עשרה, 120 מ"ר - 5.38 מיליון שקלים (44.8 אלף שקלים למ"ר)

קרן קיימת לישראל 25 - 6 חדרים, קומה שניה, 154 מ"ר - 6.42 מיליון שקלים (41.7 אלף שקלים למ"ר)