300 יח"ד יוקמו במגדלים בני 40 קומות בשכונת נחלת יצחק בת"א

כמו כן אושרה להפקדה הקמת 12 מגדלי משרדים בני 27 קומות במתחם כורזין בגבעתיים
לירן סהר |

הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז תל אביב החליטה להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית להקמת שני מגדלים בני 40 קומות לתעסוקה ומגורים במתחם מוטורולה בתל אביב.

התכנית חלה על מגרש בגודל של כ-6.5 דונם בשכונת נחלת יצחק, מצדו הצפוני של רחוב תוצרת הארץ, המשמש כיום לתעסוקה. בהתאמה לתכנית המתאר הכוללנית המופקדת של העיר (תא/ 5000), התכנית מציעה הקמת שני מגדלים בגובה של כ-40 קומות מעל קומת הקרקע - אחד למגורים ואחד לתעסוקה; בשני המגדלים ישולב מסחר בקומת הקרקע.

דירות קטנות של עד 75 מ"ר

במגדל המגורים יוקמו עד 300 יחידות דיור, ולפחות 20% מהן יהיו דירות קטנות (בגודל כולל של עד 75 מ"ר). שטחי התעסוקה במגדל השני יהיו בהיקף של כ-22 אלף מ"ר עיקרי.

בתחום התכנית יוקצה שטח פרטי פתוח בגודל של כדונם אחד, ותוקם כיכר פתוחה לציבור שגודלה אף הוא כדונם אחד. כל השטחים המקיפים את שני המגדלים יהיו פתוחים למעבר הציבור. נקבע כי אם הבינוי יהיה בשלבים השלב הראשון יכלול לפחות 7 קומות במגדל התעסוקה, ואת המרתפים במלואם. יתרת השטח שלא תיבנה בשלב הראשון תפותח לרווחת הציבור. בנוסף, יוקצה בתחום התכנית שטח לצורכי ציבור בו יוקם מבנה בן עד 7 קומות (2,000 מ"ר עיקרי).

תקן החניה לשימושי התעסוקה יהיה מופחת, עקב קרבתו של המתחם אל תחנת הרכבת "השלום". לא תותר הצמדה של מקומות חניה לתעסוקה ולמסחר, והחניון ינוהל כחניון ציבורי. תקן החניה למגורים יהיה 1.5 מקומות חניה בממוצע לדירה, אולם חלק ממקומות החניה לא יוצמד לדירות אלא יהווה רכוש משותף של הדיירים.

הוועדה קבעה מספר תנאים סביבתיים שעל היזם לבצע טרם הפקדת התכנית, ובהם הגשת חוות דעת סביבתית, סיום ביצוע סקר גז קרקע והשארת תכסית פנויה בתחום התכנית. כמו כן נדרש היזם להגיש לוועדה פרוגרמה לצורכי ציבור, שתוכן על ידי היחידה לתכנון אסטרטגי בעיריית תל אביב-יפו.

12 בניינים בני 27 קומות בגבעתיים

בנוסף, אישרה היום הוועדה המחוזית להפקדה להתנגדויות הציבור תוכנית לבניית 12 מגדלים בני 27 קומות במתחם כורזין בדרום גבעתיים למסחר, תעסוקה ומוסדות ציבור. התוכנית בשטח 116 דונם ממוקמת באזור התעסוקה הישן וגובלת בדרך אלוף שדה. במקום קיימים מספר מבני תעשיה בתחזוקה נמוכה המשמשים לצרכי מסחר, משרדים, מחסנים ותעשיות זעירות וכן מספר מבני ציבור אשר אינם מנצלים באופן מיטבי את האפשרויות לפיתוח ובנייה מיישום תמ"א 38 ופרויקטים לפינוי בינוי.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

התוכנית מציעה בינוי של כ- 264,000 מ"ר עיקרי לתעסוקה ומסחר ו-37,000 מ"ר למבנים ומוסדות ציבור, יצירת מערך דרכים חדש הכולל דרכים תת קרקעיות והתחברות לאלוף שדה, הוראות שימור והעתקת עצים, בינוי ופיתוח. כל אחד מהמגדלים במתחם ייצר דופן מסחרית פעילה לכיוון כיכר מרכזית, יתרום לשיפור מערך התנועה, יקצה קומה ציבורית לשימושים כלל עירונים ויבנה ע"פ התקן לבניה ירוקה.

המתחם סמוך לקו הסגול של הרכבת הקלה , אשר יעבור בדרך אלוף שדה ויקשר את פתח תקווה, בקעת אונו, אזור תל השומר למרכז ת"א באופן שצפוי לצמצם את השימוש ברכב הפרטי לטובת תחבורה ציבורית.

בנוסף לאזור התעסוקה ומבני הציבור עיריית גבעתיים מקדמת בסמוך תכנית פינוי בינוי בין הרחובות אלוף שדה, ההסתדרות והמאבק - "מתחם ההסתדרות" לכ-3,000 יחידות דיור, אשר ביחד עם תכנית זו תתווה את האופי של דרום העיר גבעתיים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות

משכנתא ל-40 שנה - בקרוב בישראל?

על ההלוואה הכי חשובה שתקחו בחיים ולמה דווקא הארכת התקופה שלה היא לא רעיון רע; וגם - מה התמהיל המומלץ לקראת הורדת הריבית?

צלי אהרון |

חלק גדול מהציבור מתקשה "לגמור" את החודש. החזר המשכנתא הוא התשלום הגדול ביותר בתשלומים של משק בית, וההחזר עלה משמעותית בשנתיים האחרונות כי הריבית והאינפלציה עלו. אלו שממש לא יכלו לגמור את החודש פנו לבנקים והאריכו את המשכנתא. מדובר בעיקר על כאלו שלקחו משכנתא לפני שנים ויש להם יכולת להאריך - מי שלקח משכנתא ל-20 שנה לפני 5 שנים, ונותרו לו 15 שנה של תשלומים יכול להאריך ל-25-30 שנה וההחזר יפחת דרמטית. אבל מי שלקח לפני שנה ל-30 שנה לא יוכל לשפר משמעותית את ההחזרים.

הממחזרים-מאריכים נהנים מהפחתה של ההחזר, אבל אליה וקוץ בה - התקופה ארוכה יותר והריבית לרוב גבוה יותר. התוצאה היא שבסה"כ הלווים משלמים יותר, ועדיין - יש פה נוחות ולכן הרבה אנשים בוחרים במשכנתאות ארוכות ובוחרים למחזר. השאלה היותר חשובה ודרמטית בשוק המשכנתאות היא למה אין משכנתא ל-40 שנה? ואם מתעמקים בזה, אז למה בעצם אין משכנתא ל-50 שנה? יש מול ההלוואה בטוחה מאוד חזקה. הבנקים היו שמחים לתת הלוואות כאלו גם ל-50 שנים, הרגולטור עוצר את זה. האם הוא צודק?

החשש של המדינה מכך שאנשים יהיו עמוסים בחובות, שהם ישתעבדו להלוואות, שהשוק ייצא מאיזון - גם שוק המשכנתאות וגם שוק הדירות, הוא מוצדק, אבל אלו תהליכים הדרגתיים. בעבר היה ניתן לקחת משכנתא ל-20 שנה וזה עלה ל-25 שנים ולפני כעשור ל-30 שנה. אם אנשים יכולים לקנות דירה עם המשכנתא היא ל-40 שנה ולא יכולים אם היא ל-30 שנה, תנו להם להחליט - דווקא המגבלה על הבנקם לתת משכנתא מזיקה לציבור. הוא הולך לגופים חוץ בנקאיים להשלים את המימון ומשלם הרבה יותר ריבית. אם זה יהיה מוסדר ומסודר הריבית תהיה נמוכה.

בכל מקום שהרגולטור מתערב ומטיל מגבלה הוא "דופק" את הציבור. כשבנק ישראל מונע את 80/20 - מבצעי הקבלנים לכאורה כדי למנוע משבר מימוני, הוא בפועל, גורם להתייקרות המשכנתא. האנשים פונים לגופים חוץ בנקאיים או להלוואות שהן לא משכנתא ושם הריבית יקרה.  80/20 עזר לקבלנים להוריד את המימון שלהם, כי ברגע שיש להם לקוח ובטוחה שלו (דירה עתידית משועבדת) אזי הריבית נמוכה בכ-2%. הקבלן מרוצה כי הוזיל את הריבית, הלקוח מרוצה כי הוא משלם 80% בסוף הדרך. ההגבלה, בעצם ביטלה את הדרך לתת הנחה במסלול הזה. יש מסלולים נוספים, אבל זו דוגמה לאיך הרגולטור בא לברך ויצא מקלל. 

ובחזרה לאורך חיי המשכנתא. השאלה הבוערת כעת שדנו בה גם בבנק ישראל ובאוצר היא צריך להאריך את משך המשכנתא לתקופה של 40 שנים, זאת במקום לתקופה שהיא נמשכת כעת: 15-30 שנה?

דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות

משכנתא ל-40 שנה - בקרוב בישראל?

על ההלוואה הכי חשובה שתקחו בחיים ולמה דווקא הארכת התקופה שלה היא לא רעיון רע; וגם - מה התמהיל המומלץ לקראת הורדת הריבית?

צלי אהרון |

חלק גדול מהציבור מתקשה "לגמור" את החודש. החזר המשכנתא הוא התשלום הגדול ביותר בתשלומים של משק בית, וההחזר עלה משמעותית בשנתיים האחרונות כי הריבית והאינפלציה עלו. אלו שממש לא יכלו לגמור את החודש פנו לבנקים והאריכו את המשכנתא. מדובר בעיקר על כאלו שלקחו משכנתא לפני שנים ויש להם יכולת להאריך - מי שלקח משכנתא ל-20 שנה לפני 5 שנים, ונותרו לו 15 שנה של תשלומים יכול להאריך ל-25-30 שנה וההחזר יפחת דרמטית. אבל מי שלקח לפני שנה ל-30 שנה לא יוכל לשפר משמעותית את ההחזרים.

הממחזרים-מאריכים נהנים מהפחתה של ההחזר, אבל אליה וקוץ בה - התקופה ארוכה יותר והריבית לרוב גבוה יותר. התוצאה היא שבסה"כ הלווים משלמים יותר, ועדיין - יש פה נוחות ולכן הרבה אנשים בוחרים במשכנתאות ארוכות ובוחרים למחזר. השאלה היותר חשובה ודרמטית בשוק המשכנתאות היא למה אין משכנתא ל-40 שנה? ואם מתעמקים בזה, אז למה בעצם אין משכנתא ל-50 שנה? יש מול ההלוואה בטוחה מאוד חזקה. הבנקים היו שמחים לתת הלוואות כאלו גם ל-50 שנים, הרגולטור עוצר את זה. האם הוא צודק?

החשש של המדינה מכך שאנשים יהיו עמוסים בחובות, שהם ישתעבדו להלוואות, שהשוק ייצא מאיזון - גם שוק המשכנתאות וגם שוק הדירות, הוא מוצדק, אבל אלו תהליכים הדרגתיים. בעבר היה ניתן לקחת משכנתא ל-20 שנה וזה עלה ל-25 שנים ולפני כעשור ל-30 שנה. אם אנשים יכולים לקנות דירה עם המשכנתא היא ל-40 שנה ולא יכולים אם היא ל-30 שנה, תנו להם להחליט - דווקא המגבלה על הבנקם לתת משכנתא מזיקה לציבור. הוא הולך לגופים חוץ בנקאיים להשלים את המימון ומשלם הרבה יותר ריבית. אם זה יהיה מוסדר ומסודר הריבית תהיה נמוכה.

בכל מקום שהרגולטור מתערב ומטיל מגבלה הוא "דופק" את הציבור. כשבנק ישראל מונע את 80/20 - מבצעי הקבלנים לכאורה כדי למנוע משבר מימוני, הוא בפועל, גורם להתייקרות המשכנתא. האנשים פונים לגופים חוץ בנקאיים או להלוואות שהן לא משכנתא ושם הריבית יקרה.  80/20 עזר לקבלנים להוריד את המימון שלהם, כי ברגע שיש להם לקוח ובטוחה שלו (דירה עתידית משועבדת) אזי הריבית נמוכה בכ-2%. הקבלן מרוצה כי הוזיל את הריבית, הלקוח מרוצה כי הוא משלם 80% בסוף הדרך. ההגבלה, בעצם ביטלה את הדרך לתת הנחה במסלול הזה. יש מסלולים נוספים, אבל זו דוגמה לאיך הרגולטור בא לברך ויצא מקלל. 

ובחזרה לאורך חיי המשכנתא. השאלה הבוערת כעת שדנו בה גם בבנק ישראל ובאוצר היא צריך להאריך את משך המשכנתא לתקופה של 40 שנים, זאת במקום לתקופה שהיא נמשכת כעת: 15-30 שנה?