אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

ירידה גדולה בשיעורי האבטלה במחצית השניה של יולי

סיום מתווה החל"ת נתן את אותותיו בעיכוב? מחפשי העבודה מצאו בחלקם משרה חדשה ושיעורים ירד מ-5.4% ל-4.6%. חרף התפרצות הדלתא הנתון הכולל את נעדרי הקורונה ירד מ-6.7% ל-5.5% וזה המתייחס גם למי שלא מחפש עבודה ירד מ-9% ל-7.6%
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה שיעור אבטלה

האם סיום מתווה החל"ת נתן את אותותיו בעיכוב? צמצום הזכאות לדמי אבטלה לבני 28 ומטה נכנס לתוקף כבר בסוף יוני ועדיין במחצית הראשונה של יולי שיעור האבטלה הרחב, המורכב מהיוצאים לחל"ת ואלה שחדלו מחיפושי העבודה עלה. והנה, במחצית השנייה של החודש, כך לפי הלמ"ס, הנתונים רשמו ירידה גדולה - על אף התפרצות זן הדלתא של הקורונה. עם זאת, נוכח מגבלות התו הירוק ואף זה הסגול, את השפעתו של זה סביר כי נראה בנתוני הלמ"ס למחצית השנייה של אוגוסט, כשבינתיים בדרג מקבלי ההחלטות מאותתים שמתווה החל"ת לא ישוב, אך יישקל רעיון החל"ת הגמיש.

עתה למספרים: שיעור האבטלה המצומצם, של אלה שמחפשים עבודה, ירד מ-5.4% במחצית הראשונה של יולי ל-4.6% במחצית השנייה (193 אלף איש). העובדה שהירידה כאן לא תורגמה להתייאשות מהחיפושים, כלומר לתוספת לסעיפים האחרים, משמעה ככל הנראה כי אכן מחפשי העבודה של המחצית הראשונה של החודש השתלבו בחלקם במשרות חדשות.

מספרם של מחפשי העבודה, בצירוף אלו שהוצאו לחל"ת ונעדרו כל השבוע מעבודתם בשל נסיבות הקשורות בקורונה ירד באופן מפתיע ל-5.5% (228 אלף איש) לעומת 6.7% קודם לכן.  כך, גם שיעור האבטלה הרחב יותר ירד, והכוונה לנתון האחרון שהוזכר בתוספת כל מי שחדל לעבוד בשל סגירת מקום העבודה בקורונה וטרם שב לחיפושי משרה חדשה. כאן הירידה הייתה מ-9% במחצית הראשונה של יולי ל-7.6% במחצית השנייה (כ-333 אלף איש).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בועז לוי מנכל התעשייה האווירית
צילום: התעשייה האווירית

התעשייה האווירית תספק לצה"ל רכבים קרביים אוטונומיים

המדובר ברכבים סגורים שהמערכות המותקנות עליהם מצמצמות את הצורך בעיניים אנושיות של חיילים - ועל כן את מספרם ברכב, תוך הפחתת הסיכון. שני חיילים יפקחו ברכב על הנעשה ויבחרו מבין המלצות שונות לתקיפה שתציג המערכת
איתי פת-יה |
התעשייה האווירית תספק לצה"ל באמצעות חטיבת אלתא שלה רכבים קרביים משוריינים (רק"מ) בעלי יישומים אוטונומיים מבוססי בינה מלאכותית. משרד הביטחון בחר במוצר שלה במכרז "הכרמל" לפיתוח מערכות עבור הכח המתמרן ביבשה, זאת לאחר שהיו מרוצים מהדגמת הטכנולוגיה שלה. אם כיום רכבים אלה פתוחים בחלקם, כדי שהחיילים יוכלו לקלוט ולנתח באופן מלא את סביבת הלחימה, אזי שהרכבים של התעשייה האווירית הם סגורים, כך שיספקו מוגנות גבוהה יותר, כשהמערכות שמותקנות על הרכבים יהיו אלה שיאתרו את הסביבה - במקום זוג עיניים אנושיות. בין היישומים האוטונומיים גם הנהיגה עצמה בשטח, מה שחוסך עוד תפקיד ברכב, והוא הנהג. בתעשייה האווירית אומרים כי מדובר בשלב אחד לפני אוטונומיה מלאה, שכן ברכב כאמור עדיין נמצאים שני חיילים - הם גם אמורים לפקח על הנעשה, וגם לבחור מבין ההמלצות שתעלה להם המערכת של התעשייה האווירית - שתאתר מטרות ותציג תרחישי התקפה שונים. "יכולות אלו מאפשרות לצוות להגדיר, לפקח ולהתערב אך ורק במקומות בהם יידרש או ימצא לנכון, ובכך להשפיע על  מרחב גדול יותר תוך מתן מענה  אפקטיבי לאתגרים המורכבים בפניהם ניצב הכוח המתמרן. המערכת בעלת יכולת לאתר ולהשמיד מטרות בעלות חתימה נמוכה וזמן חיות קצר, על ידי רכישה מהירה וסגירת מעגלי אש אפקטיביים, זאת תוך צמצום מרבי של סיכון חיי אדם במערכה הקרקעית, צמצום נזק אגבי ולחימה יעילה יותר", מסבירים בתעשייה האווירית. "הטכנולוגיות המרכזיות שמפתחת התעשייה האווירית לכוח המתמרן ביבשה כוללות כמה מערכות", מפרט על הפיתוח מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, "מערכת הפיקוד - המוח, אחראית על תכנון וניהול משימות צוות הקרב בצורה אוטונומית; מערכת המודעות המצבית - המשלבת יכולות מתקדמות בתחומי המכ"ם, הסיגינט והאלקטרואופטיקה, מאתרת בו זמנית את האיומים, על הקרקע, באוויר ובמרחב העניין של צוות הקרב, מסווגת אותם בזמן אמת ויודעת להבדיל בין כוחותינו לכוחות אויב בצורה מהירה ומדויקת; "מערכת הקטלניות - אחראית לשיפור משמעותי בתהליך הרכשת המטרות בזמן אמת, על-ידי הקצאת האמצעי הקטלני המתאים ביותר לכל מטרה מכלל האמצעים העומדים לרשות צוות הקרב; מערכת הניידות – אחראית לתכנון קווי ההתקדמות המיטביים בשטח עבור כל אחד מהכלים בצוות הקרב, כך שיוכל לבצע את משימתו. מערכת התפעול– אנשי הצוות יוכלו לצפות בשדה הקרב בכמה ממדים, וכך להבין טוב יותר את תמונת מצב הקרב. ממשק משתמש חדשני יאפשר ללוחמים לקבל החלטות מיטביות לכשיידרשו לכך".