סופר קניות
צילום: תמר מצפי

סל האלף של המועצה לצרכנות: Be כמעט תמיד יקרה מסניפי שופרסל; רמי לוי זול מרוב הרשתות החרדיות

מינואר התייקרו במיוחד האורז, הפסטה, הלחמים והמאפים; הפערים בין Be לשופרסל - למרות שהן שייכות לאותה קבוצה והסניפים במיקומים דומים בערים; על אף שלחילונים כח קניה גדול מלחרדים, ברמי לוי, שמקבלים מחירים זולים יותר מהספקים לעומת הרשתות החרדיות, גם מגלגלים אותם הלאה

איתי פת-יה | (10)

 בפברואר האחרון האינפלציה בישראל חצתה את טווח יעד של בנק ישראל, שהוא 1-3%, ועמד על 3.1%. כמובן שהעליות בשיעורים שונים בין רכיבי המדד. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות ופירות טריים שעלו ב-5.3%, וגם במזון שעלה ב-0.6%. במועצה הישראל לצרכנות בחנו את השינוי בסל רחב של אלף מוצרים, בכל הרשתות, מתחילת השנה ועד תחילת החודש – תקופה בה יוקר המחיה עלה לכותרות ביתר שאת. בין הוזלה של 30%, השניה הגדולה ביותר, בממוצע מחירי תחתיות ארטישוק של סנפרוסט להתייקרות הגדולה ברשימה של חציל טרי במשקל (29%), ניתן לחלץ עוד כמה תובנות מעניינות. בין השאר: באותה קבוצת קמעונאות, ב-Be תמיד יקר יותר מאשר בסניפי שופרסל 0.57% , ו רמי לוי -1.11% זול במוצרים רבים מרוב הרשתות החרדיות.

היום ב-19:00 זום עם אבישי עובדיה על השווקים הפיננסים

רשת שופרסל חוותה סערה תקשורתית לפני מספר חודשים עם הפניית הזרקור לאתר סחר יעודי עבור הציבור החרדי (שכולם יכולים להזמין ממנו – אך לא שמעו עליו, ולא בכדי לא הופנו אליהם מאמצי השיווק). עבור הציבור החילוני זהו סוד גלוי שברשתות החרדיות ניתן לרכוש בזול יותר. אך לא פעם הסיבה לכך היא שרוכשים מוצרים אחרים, שאינם מותגים פופולריים.

כקבוצת קמעונאות המזון הגדולה בארץ, יחסי הסחר של שופרסל עם הספקים אמורים היו לאפשר לה לגלגל מחירי קנייה נמוכים יותר מהספקים (הודות לכמות הגדולה) למחירי מכירה נמוכים יותר עבור כלל הציבור. אלא שלא עשתה זאת, והתוצאה ניבטת מהדוחות הכספיים באותו סעיף של שיעור הרווחיות הגולמית. ככל שהחברה שומרת יותר משולי הרווח אצלה – השיעור עולה.

שופרסל לא מתיימרת להיות רשת דיסקאונט – רמי לוי כן, והיא אכן כזו. רמות המחירים שלה נמוכות (באופן תדיר הסל הבסיסי של משרד הכלכלה מדורג אצלה באונליין כזול ביותר), וברשת יודעים שלקוחות כח קניה גדול יותר מאלה של הרשתות החרדיות, שכן ככלל הדירוג הסונציו-אקונומי של החרדים נמוך מבחברה היהודית הלא חרדית. בכל זאת, בבחינה של אותם מוצרים, לא פעם רמי לוי – הסניפים, לא אתר האונליין – זול יותר מהרשתות החרדיות.

העובדה שהוא יכול להיות זול יותר אינה מפתיעה, שכן גם לרמי לוי, כמו לשופרסל, כח קניה גדול פי כמה מלרשתות החרדיות בעלות הפרישה הנמוכה יותר בארץ. ובכל זאת הבחירה להציע מחירים תחרותיים על פני הרשתות החרדתיות אינה מובנת מאליה. ועדיין – רמי לוי מרוויח, בל נשכח.

כך למשל, קילו פילה סלמון נמכר ברמי לוי בתחילת החודש ב-49.9 שקל, כמו באושר עד, אך זול מבשאר הרשתות החרדיות (55-75 שקל); אותו הדבר עם תרכובת מטרנה של 3, 700 גרם – 44.9 שקל ברמי לוי ובאושר עד (45-55.5 בשאר הרשתות החרדיות). דוגמאות נוספות הן רוטב עגבניות מרוכז מאוד פריניר 100 גרם – 1.2 שקלים מול 1.3-1.9 שקלים; כרוב לבן במשקל – 1.2 שקלים מול 2.8-5.4 שקלים; נפוליאון גבינת שמנת עם שום ושמיר 25% תנובה 225 גרם – 8.9 שקלים לעומת 9-13.9 שקלים; ג'ל לכביסה לבנה וצבעונית ירוק פרסיל 2.5 ליטר – 24.9 שקל מול 25-27.9 שקל.

ובגזרת בי ושופרסל, בקבוצת שופרסל צריכים להצדיק את ההשקעה הגדולה בהקמת רשת הפארם בי, ובין היתר היו"ר יקי ודמני ביקר את המנכ"ל היוצא איציק אברכהן (שמנסה לפלס את דרכו חזרה לחברה, הפעם כיו"ר וחלק מגרעין שליטה) על המספרים החלשים של בי. יאמר כי סניפי בי, כמו רבים מסניפי שופרסל – הם במרכזי מסחר וקניונים בתוך הערים, כך שרמות השכירות על פניו אמורות להיות דומות.

ובכל זאת, בעוד שסכיני גילוח ג'ילט פיוז'ן 16 יחידות עולים 239.8 שקל בבי, בשופרסל שלי המחיר 169.9 שקל. תרכובת מזון לתינוק על בסיס חלב שלב 1 גולד, של סימילאק, 700 גרם – 69.9 שקל מול 55 שקל; נייר טואלט בגוון פסטל לילי פיור 32 גלילים – 44.8 שקל מול 37.9 שקל; אל סבון צבעוני כיף 3 יחידות 500 מ"ל – 22.9 שקל בהשוואה ל-19.9 שקל; חטיף תפוח אדמה חבורת דובונים אסם 40 גרם – 3.7 שקלים מול 3.3 שקלים.

הסל מתבסס על נתוני חברות פרייסז וסטורנקס, ומלווה ע"י הסטטיסטיקאי ד"ר אור כץ, מהמכללה האקדמית אשקלון. מוצרים בהם נרשמה עלייה ממוצעת משמעותית בהשוואה לינואר 2022 הם קטגוריית אורז/פסטה קטניות, דגני בוקר וגרנולה, לחמים, פיתות ולחמניות ומאפים מתוקים ומלוחים.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    דוד 18/04/2022 08:16
    הגב לתגובה זו
    מאשר להיכנס לרשת עם מדפים צפופים, סחורה מאיכות בינונית ומטה וקופות עמוסות.
  • סבא'לה, היום קונים באינטרנט, מי מגיע לחנות? (ל"ת)
    דודו 23/04/2022 19:16
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שאול 13/04/2022 15:39
    הגב לתגובה זו
    לא קונים איפה שיקר . מצביעים ברגלים . הקונים לא פראיירים .
  • 7.
    כמה שגיאות כתיב ותחביר … אי אשפר לקרוא את הכתבה (ל"ת)
    07/04/2022 07:49
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    נילס 07/04/2022 00:29
    הגב לתגובה זו
    זה פשוט חוסר הבנה בסיסית, יש להם כח קניה גדול יותר *תאורטית* - אין גוף מארגן - חרדים כגוף הרבה יותר מאורגן, חשוב לו *המחיר* כמעט בלבד (בהנחה שכשר), השונות במגזר החילוני גבוהה הרבה יותר
  • 5.
    ב.ב 06/04/2022 20:09
    הגב לתגובה זו
    זה לא שופרסל סופר יקר צריך להחליף את השם
  • 4.
    ז'ניה 06/04/2022 17:50
    הגב לתגובה זו
    רמי לוי רשת עלק זולה- לראיה המיליארדים שהרוויח רמי לוי שמציג את עצמו כאביר העניים מעסקי המזון שלו ורשת השיווק. מלבד כמה מוצרים זניחים שהוא לכאורה מציע בהם מחירים זולים הוא יקר איכות המוצרים גרועה והתורים בקופות שואפים לתורים בנתבג בימים אלה... הרשת שאני קונה בה ומחיריה יחסית סבירים היא אושר עד... וכתבה בלי נתונים השוואתיים אמיתיים היא כתבה יחצנית מטעם
  • 3.
    אחת 06/04/2022 16:19
    הגב לתגובה זו
    הסניפים תמיד ריקים, המחירים יותר יקרים מסופרפארם אפילו
  • 2.
    כדורי 06/04/2022 16:00
    הגב לתגובה זו
    במקום be נעבור ל ce
  • 1.
    מתקשה 06/04/2022 15:52
    הגב לתגובה זו
    למה לא לשים את הנתונים בטבלה? אמנם קצת יקצר את הכתבה, אבל יהיה הרבה יותר קריא וברור
אינפלציה מדד המחירים
צילום: תמר מצפי

מדד המחירים עלה 0.7% בפברואר, מעל המצופה; הדירות התייקרו 13% בשנה

האינפלציה נכון לסוף פברואר עמדה על 3.5%. מתחילת השנה עלה המדד ב-0.9%. מדד תשומות הבניה עלה ב-0.5% בפברואר וב-6.1% לאורך שנה. הדיור התייקר ב-2.1% בפברואר לבדו בניכוי מחיר למשתכן. בהתייקרות השנתית בדיור מוביל מחוז המרכז: 14.5%
איתי פת-יה |
מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.7% בחודש פברואר. מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.9% ובשנים עשר החודשים האחרונים (פברואר 2022 לעומת פברואר 2021) עלה מדד המחירים לצרכן ב-3.5% - זהו אם כן שיעור האינפלציה. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות ופירות טריים שעלו ב-5.3%, תחבורה שעלה ב-1.9%, תחזוקת הדירה שעלה ב-1.1% ומזון שעלה ב-0.6%. ירידת מחירים בולטת נרשמה בסעיף הלבשה שירד ב-3.2%. מחירי הדירות אינן חלק ממדד המחירים לצרכן, ובהם, מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים דצמבר–ינואר האחרונים מול נבמבר-דצמבר נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-2.1%. נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות: צפון 2.9%, מרכז 2.5%, דרום 2.2%, תל אביב 2.1%, חיפה 1.7% וירושלים 1.1%. מחירי הדירות עלו 13.0% בשנה, קרי מאז התקופה המקבילה דצמבר 2020–ינואר 2021. זוהי העלייה השנתית הגבוהה ביותר מזה עשור. לפי מחוזות העלייה בשנה שחלפה הייתה כדלקמן: מרכז (14.5%), ירושלים (13.6%), תל אביב (12.8%), דרום (11.8%), חיפה (10.9%) וצפון (9.6%). במדד מחירי הדירות החדשות נמצא כי מחיריהם עלו ב-2.7% בדצמבר–ינואר לעומת נובמבר–דצמבר (בניכוי עסקאות מחיר למשתכן העלייה בשיעור 3.1%) והשלימו בכך עלייה של 13.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (דצמבר 2020–ינואר 2021). אחוז העסקאות שבוצעו בתמיכה ממשלתית והשתתפו בחישוב מהווה 21.9% בהשוואה ל-21.7% בתקופה הקודמת (נובמבר 2021 – דצמבר 2021). ומה שעתיד להשפיע עוד על מחירי הדירות הוא  מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים, שעלה ב-0.5% בחודש פברואר. מתחילת השנה עלה מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים עלה ב-1.3% ובשנים עשר החודשים האחרונים (פברואר 2022 לעומת פברואר 2021) עלה מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים ב-6.1% בשל העלייה במחירי המדד ללא שכר עבודה ב-10.3% ובמחירי שכר העבודה ב-1.4% (לחצו כאן למחשבון המדד והסבר מלא עליו). אף למי שסיים את התשלום לקבלן בגין הדירה שרגש, אף נטל משכנתא לצורך כך ייתכן כי מדובר בהתייקרות נוספת, זאת בתלות במסלול המשכנתא וברכיב ההצמדה למדד המחירים לצרכן. כל עלייה של אחוז באינפלציה מתרגמת לתוספת של 80 אלף שקל למשכנתא. על פניו, כדי להלחם באינפלציה יש להעלות ריבית (וגם העניין הזה קשור בנסיבות לאינפלציה, עד כמה הן קשורות לביקוש או להיצע וכו') - וגם אם עליית הריבית תמתן את האינפלציה, גם היא כמובן תוסיף למשכנתא. מדד המחירים של תפוקת התעשייה ליעדים מקומיים עלה ב-2.4% בחודש פברואר. מתחילת השנה עלה המדד ב-3.4% ובשנים עשר החודשים האחרונים (פברואר 2022 לעומת פברואר 2021) עלה מדד המחירים של תפוקת התעשייה ליעדים מקומיים ב-12.7%. עליית מחירים בולטת נרשמה בענף "מוצרי נפט מזוקק" שעלה ב-17.1%. מדד מחירי תפוקת התעשייה לייצוא עלה ב-0.8% ברבעון הרביעי של שנת 2021 ובשנת 2021 כולה עלה מדד זה ב-3.3%.