מה מסתתר באחורי הקלעים של חברות הנדל"ן בישראל?
גם עם החשבונאות המתקדמת והיצירתית של היום, אין מנוס מלרחרח היטב בחדרי המדרגות, על מנת להבין מה בדיוק קורה במשכנן של חברות הנדל"ן. מהרבע הראשון של שנת 2008, החברות הציבוריות בישראל כפופות לתקינה החשבונאית הבינלאומית IFRS (International Financial Reporting Standards), שיתרונה הגדול הוא באימוץ מערכת כללים אחידים, האמורים להקל על השוואות בין דוחותיהן הכספיים של החברות השונות.
המעבר לשימוש בתקני ה-IFRS היתה מהפכה אמיתית בתרבות הדיווח החשבונאי בישראל, בפרט לגבי חברות הנדל"ן. אך בצד תרומתו לקריאת והבנת הדוחות, יש התפתחויות בשוק הנדל"ן שנותרו ללא מענה ועלולות להטעות את הקוראים. הנה ארבע מהן.
להוון או לא להוון - זו השאלה
ה-IFRS מאפשר להוון (להביא ערך עתידי למונחים של היום) את עלויות האשראי לנכסים במהלך הכנתם לשימוש, כל עוד מדובר בפרק זמן מהותי (מעל שנה). הרעיון לנהוג כך ב"נדל"ן בהקמה" בא מתוך כך שעלויות המימון הן חלק אינטגרלי מעלויות ההקמה ומהערך הכלכלי של הנכס.
מה מפריע בכך? ראשית, לכל חברה יש שיעור היוון אחר, כתוצאה מרמות שונות של חוב, כך שאנו מתקשים להשוות ביניהן. לדוגמא, חברה המשתמשת בהון עצמי בלבד, לא תהוון מימון כלל. שנית, ההחלטה אם להוון או לא נתונה בידי החברה - והדבר מוליך לחוסר אחידות.
- חברות הביטוח הגדולות צפויות להפסדים גדולים מהשקעות ב... נדל״ן
- הפסדי עתק בחברות הביטוח: מגדל, כלל והפניקס יפרישו כמיליארד שקל בדוחות הקרובים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השימוש בהיוון עלויות האשראי מקטין למעשה את הוצאות המימון המדווחות ויוצר רווחי שערוך נמוכים יותר. ההשלכה לכך היא גידול בתזרים ה-FFO (תזרים שוטף ללא חד פעמי), המחושב לאחר הוצאות מימון, אך מנטרל את רווחי השערוך. ישנם מצבים שחברות, שבוחרות לא להוון את הוצאות האשראי על נדל"ן בהקמה, מציגות לציבור FFO נמוך יותר ונפגעות מכך. זו נקודה חשובה, שכן מכפיל FFO נחשב אינדיקטור מוביל להשוואה בין חברות נדל"ן.
לזרום עם המימון
עקרונית, תזרים המזומנים מהפעילות השוטפת אמור לנכות את כל ההוצאות (לא רק אלו התפעוליות), ובכללן הוצאות המימון. אולם, התקינה החדשה מאפשרת גמישות בהצגה: תשלומי הריבית, שבעבר נוכו מהתזרים השוטף, ניתן לכלול היום במסגרת תזרים המזומנים מפעילות מימון, לצד פירעון וקבלת מימון.
התזרים מפעילות שוטפת כבר לא משקף את יכולת החברה לייצר תזרים מפעילות, אלא את יכולתה לייצר תזרימים לפני חוב. מעבר לכך, סיווג שונה בין חברות מקשה על ההשוואה בין תזרימי מזומנים של חברות הפועלות בענף אחד.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
מתי עושים היכרות עם דמי השכירות (NOI)?
בתקינת ה-IFRS אין אחידות ברישום דמי שכירות. הם מוצגים לרוב בניכוי עלויות רלוונטיות (תחזוקה, מים, חשמל וכו'), אך לעיתים במונחי נטו ולעיתים במונחי ברוטו (בתוספת דמי ניהול, או בלעדיהם). כמו כן, דמי השכירות מחושבים לרוב בקו ישר על פני תקופת ההסכם, היות ו"שירות" זה "מסופק" באופן זהה בכל שנה.
אולם, אם דמי השכירות משתנים ואינם אחידים (נניח, שכר דירה העולה 3% בכל שנה במשך 30 שנים), אזי מכירים בדמי השכירות המייצגים לפי הממוצע הרב שנתי - דבר שיניב מראש דמי שכירות גבוהים יותר מאלו שיתקבלו בפועל, ובכך תאפשר להקדים הכרה בהכנסה. יצוין, כי הכרה בהכנסה מדמי שכירות מותנים (כמו בקניונים, על פי בסיס פדיון) מתבצעת רק במועד היווצרותה בפועל.
שיטת החילוץ
במקרה של נדל"ן בהקמה, נהוג להשתמש בשיטת ההשוואה, אך ברגע שנעשות פעולות שמשנות ומייחדות את פני הקרקע, לא ניתן להשתמש עוד בשיטה זו, ומחליפה אותה גישת החילוץ (היוון תזרים מזומנים עתידי לפי ציפיות לגבי הכנסות ועלויות). במבחינת ירידת הערך, ההכרה בהפסד בזו האחרונה, קמה ונופלת על אומדן ההנהלה לכך שתרחיש ההקמה הצפוי ישתנה.
לסיכום, IFRS אכן תרמה לחברות הנדל"ן בכך שהיא מסתמכת על שווי הוגן במדידת נדל ן להשקעה ונכסים פיננסיים. מאז יושמה ניתן לראות שיפור ברלוונטיות של דוחות חברות הנדל ן המניב דרך מכפילי ההון שלהם. אולם, המשקל הרב שהיא נותנת בהחלטות של הנהלות החברות, גורם לחוסר אחידות בהיבטים רבים שלה. במאמר זה הצגתי ארבע דוגמאות, אך היריעה קצרה מלהכיל.
הפתרון הריאלי ביותר להתגבר על חוסר האחידות, הוא לא לקיחת הדוח הכספי כפשוטו, אלא "לחפור" לעומק הדוח (בעיקר בביאורים), ולהבין באיזה שיטה נקטה כל חברה וחברה. כך נוכל להשוות בצורה טובה ונכונה יותר בין החברות השונות.
- 5.קליפ 08/02/2014 11:41הגב לתגובה זויודעת שבנגב כל בדואי ייזם נדל"ן!!! השתלט וקיבל בכוח השמאל והערבים והתקשורת....מח"כ נוכלים 30 דונם לגולגולת. לאור שמש זורחת....מפקד משטרה יהודי התפאר שנסוג בבהלה כששמע יריות...."אף שוטר תינוק לא נפצע....התרברב בתקשורת.מתעסקים בטפל ומאבדים מדינה כבדרך אגב.הכל בביאורים.....
- 4.קליפ 08/02/2014 11:37הגב לתגובה זוהאם ל-"חדר "יש מינימום? האם חדר יכול להיות 1מ"ר? האם נדרש מינימום גבה......? יש בכלל תקנות מחייבות או שכל קבלן מוזמן לרמות,לשקר,לסלף על פי חוק ודין!
- 3.בקיצור, עובדים עלינו. (ל"ת)מישהו 06/02/2014 17:04הגב לתגובה זו
- 2.רוני 06/02/2014 09:59הגב לתגובה זוה ifrs עשה עוול לדוחות הקבלנים...אי אפשר להבין כלום.
- 1.מנטליסט 06/02/2014 09:22הגב לתגובה זונושא חשוב, שהרי הכל מסתכם לבסוף לשוויים כספיים ומתברר כי יכולים להיות הבדלים גדולים. ראוי להמשיך לעקוב אחר החידושים בנושא.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
