מה מסתתר באחורי הקלעים של חברות הנדל"ן בישראל?
גם עם החשבונאות המתקדמת והיצירתית של היום, אין מנוס מלרחרח היטב בחדרי המדרגות, על מנת להבין מה בדיוק קורה במשכנן של חברות הנדל"ן. מהרבע הראשון של שנת 2008, החברות הציבוריות בישראל כפופות לתקינה החשבונאית הבינלאומית IFRS (International Financial Reporting Standards), שיתרונה הגדול הוא באימוץ מערכת כללים אחידים, האמורים להקל על השוואות בין דוחותיהן הכספיים של החברות השונות.
המעבר לשימוש בתקני ה-IFRS היתה מהפכה אמיתית בתרבות הדיווח החשבונאי בישראל, בפרט לגבי חברות הנדל"ן. אך בצד תרומתו לקריאת והבנת הדוחות, יש התפתחויות בשוק הנדל"ן שנותרו ללא מענה ועלולות להטעות את הקוראים. הנה ארבע מהן.
להוון או לא להוון - זו השאלה
ה-IFRS מאפשר להוון (להביא ערך עתידי למונחים של היום) את עלויות האשראי לנכסים במהלך הכנתם לשימוש, כל עוד מדובר בפרק זמן מהותי (מעל שנה). הרעיון לנהוג כך ב"נדל"ן בהקמה" בא מתוך כך שעלויות המימון הן חלק אינטגרלי מעלויות ההקמה ומהערך הכלכלי של הנכס.
מה מפריע בכך? ראשית, לכל חברה יש שיעור היוון אחר, כתוצאה מרמות שונות של חוב, כך שאנו מתקשים להשוות ביניהן. לדוגמא, חברה המשתמשת בהון עצמי בלבד, לא תהוון מימון כלל. שנית, ההחלטה אם להוון או לא נתונה בידי החברה - והדבר מוליך לחוסר אחידות.
- חברות הביטוח הגדולות צפויות להפסדים גדולים מהשקעות ב... נדל״ן
- הפסדי עתק בחברות הביטוח: מגדל, כלל והפניקס יפרישו כמיליארד שקל בדוחות הקרובים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השימוש בהיוון עלויות האשראי מקטין למעשה את הוצאות המימון המדווחות ויוצר רווחי שערוך נמוכים יותר. ההשלכה לכך היא גידול בתזרים ה-FFO (תזרים שוטף ללא חד פעמי), המחושב לאחר הוצאות מימון, אך מנטרל את רווחי השערוך. ישנם מצבים שחברות, שבוחרות לא להוון את הוצאות האשראי על נדל"ן בהקמה, מציגות לציבור FFO נמוך יותר ונפגעות מכך. זו נקודה חשובה, שכן מכפיל FFO נחשב אינדיקטור מוביל להשוואה בין חברות נדל"ן.
לזרום עם המימון
עקרונית, תזרים המזומנים מהפעילות השוטפת אמור לנכות את כל ההוצאות (לא רק אלו התפעוליות), ובכללן הוצאות המימון. אולם, התקינה החדשה מאפשרת גמישות בהצגה: תשלומי הריבית, שבעבר נוכו מהתזרים השוטף, ניתן לכלול היום במסגרת תזרים המזומנים מפעילות מימון, לצד פירעון וקבלת מימון.
התזרים מפעילות שוטפת כבר לא משקף את יכולת החברה לייצר תזרים מפעילות, אלא את יכולתה לייצר תזרימים לפני חוב. מעבר לכך, סיווג שונה בין חברות מקשה על ההשוואה בין תזרימי מזומנים של חברות הפועלות בענף אחד.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
מתי עושים היכרות עם דמי השכירות (NOI)?
בתקינת ה-IFRS אין אחידות ברישום דמי שכירות. הם מוצגים לרוב בניכוי עלויות רלוונטיות (תחזוקה, מים, חשמל וכו'), אך לעיתים במונחי נטו ולעיתים במונחי ברוטו (בתוספת דמי ניהול, או בלעדיהם). כמו כן, דמי השכירות מחושבים לרוב בקו ישר על פני תקופת ההסכם, היות ו"שירות" זה "מסופק" באופן זהה בכל שנה.
אולם, אם דמי השכירות משתנים ואינם אחידים (נניח, שכר דירה העולה 3% בכל שנה במשך 30 שנים), אזי מכירים בדמי השכירות המייצגים לפי הממוצע הרב שנתי - דבר שיניב מראש דמי שכירות גבוהים יותר מאלו שיתקבלו בפועל, ובכך תאפשר להקדים הכרה בהכנסה. יצוין, כי הכרה בהכנסה מדמי שכירות מותנים (כמו בקניונים, על פי בסיס פדיון) מתבצעת רק במועד היווצרותה בפועל.
שיטת החילוץ
במקרה של נדל"ן בהקמה, נהוג להשתמש בשיטת ההשוואה, אך ברגע שנעשות פעולות שמשנות ומייחדות את פני הקרקע, לא ניתן להשתמש עוד בשיטה זו, ומחליפה אותה גישת החילוץ (היוון תזרים מזומנים עתידי לפי ציפיות לגבי הכנסות ועלויות). במבחינת ירידת הערך, ההכרה בהפסד בזו האחרונה, קמה ונופלת על אומדן ההנהלה לכך שתרחיש ההקמה הצפוי ישתנה.
לסיכום, IFRS אכן תרמה לחברות הנדל"ן בכך שהיא מסתמכת על שווי הוגן במדידת נדל ן להשקעה ונכסים פיננסיים. מאז יושמה ניתן לראות שיפור ברלוונטיות של דוחות חברות הנדל ן המניב דרך מכפילי ההון שלהם. אולם, המשקל הרב שהיא נותנת בהחלטות של הנהלות החברות, גורם לחוסר אחידות בהיבטים רבים שלה. במאמר זה הצגתי ארבע דוגמאות, אך היריעה קצרה מלהכיל.
הפתרון הריאלי ביותר להתגבר על חוסר האחידות, הוא לא לקיחת הדוח הכספי כפשוטו, אלא "לחפור" לעומק הדוח (בעיקר בביאורים), ולהבין באיזה שיטה נקטה כל חברה וחברה. כך נוכל להשוות בצורה טובה ונכונה יותר בין החברות השונות.
- 5.קליפ 08/02/2014 11:41הגב לתגובה זויודעת שבנגב כל בדואי ייזם נדל"ן!!! השתלט וקיבל בכוח השמאל והערבים והתקשורת....מח"כ נוכלים 30 דונם לגולגולת. לאור שמש זורחת....מפקד משטרה יהודי התפאר שנסוג בבהלה כששמע יריות...."אף שוטר תינוק לא נפצע....התרברב בתקשורת.מתעסקים בטפל ומאבדים מדינה כבדרך אגב.הכל בביאורים.....
- 4.קליפ 08/02/2014 11:37הגב לתגובה זוהאם ל-"חדר "יש מינימום? האם חדר יכול להיות 1מ"ר? האם נדרש מינימום גבה......? יש בכלל תקנות מחייבות או שכל קבלן מוזמן לרמות,לשקר,לסלף על פי חוק ודין!
- 3.בקיצור, עובדים עלינו. (ל"ת)מישהו 06/02/2014 17:04הגב לתגובה זו
- 2.רוני 06/02/2014 09:59הגב לתגובה זוה ifrs עשה עוול לדוחות הקבלנים...אי אפשר להבין כלום.
- 1.מנטליסט 06/02/2014 09:22הגב לתגובה זונושא חשוב, שהרי הכל מסתכם לבסוף לשוויים כספיים ומתברר כי יכולים להיות הבדלים גדולים. ראוי להמשיך לעקוב אחר החידושים בנושא.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.