קוואלקום מתכננת עתיד מעבר לסמארטפונים
קוואלקום QUALCOMM INC -0.52% , ענקית הטכנולוגיה המוכרת בעיקר כיצרנית שבבים לטלפונים חכמים, חושפת תוכניות שאפתניות להתרחבות משמעותית לשווקים חדשים. החברה מציבה יעד שאפתני במיוחד בתחום המחשבים האישיים, שם היא מתכננת להגיע להכנסות של 4 מיליארד דולר עד שנת 2029.
בכך, קוואלקום מציבה אתגר משמעותי למתחרותיה הוותיקות בשוק המחשבים האישיים - אינטל ו-AMD. לפי אקאש פלקיוואלה, סמנכ"ל הכספים של החברה, היעד הזה מייצג נתח של יותר מ-10% משוק השבבים למחשבים מבוססי Windows. האסטרטגיה של קוואלקום מתבססת על הצלחתה של אפל, שהצליחה להעביר את הטכנולוגיה של שבבי הטלפונים שלה למחשבי Mac. "אנחנו מתכננים לעשות את אותו הדבר עבור מערכת האקולוגית של Windows", הסביר פלקיוואלה בראיון.
התוכנית השאפתנית של החברה כוללת יעד להגדלת ההכנסות ב-22 מיליארד דולר נוספים בתוך חמש שנים. זאת, באמצעות אספקת שבבים למחשבים אישיים, כלי רכב ואינטרנט של דברים (IoT), מעבר לעסקי הליבה שלה בתחום הסמארטפונים.
היעדים השאפתניים האלה מגיעים בעיתוי קריטי עבור קוואלקום, שצפויה לאבד חלק משמעותי מהכנסותיה מאפל. כיום, החברה מספקת שבבי מודם ל-iPhone, אך חוזה האספקה צפוי להסתיים ב-2026, כאשר אפל תעבור לשימוש בשבבים מתוצרת עצמית. אנליסט Susquehanna, כריסטופר רולנד, הביע אמון ביכולתו של מנכ"ל קוואלקום, כריסטיאנו אמון, להוביל את החברה מעבר להיותה ספקית מודמים וקניין רוחני סלולרי. עם זאת, הוא ציין כי אובדן העסקים עם אפל עלול להעיב על החברה עד 2027.
- המחיר של הסמארטפון שלכם הולך להתייקר
- אפל חוזרת להוביל בסין: מכירות האייפון קפצו ב-15%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המניות של קוואלקום הגיבו בירידה של 6% למחיר של 154.77 דולר במסחר בוול סטריט, כאשר רולנד הוריד את מחיר היעד למניה מ-230 דולר ל-210 דולר, אך שמר על המלצה חיובית.
הבינה המלאכותית עוברת לסמארטפון
המפתח להצלחת תוכניות הגיוון של קוואלקום טמון במעבר הצפוי של טכנולוגיית הבינה המלאכותית ממרכזי נתונים למכשירים אישיים. החברה מקווה שסמארטפונים מבוססי AI יובילו להתאוששות בשוק המכשירים הניידים. נתוני חברת המחקר IDC מראים כי משלוחי הסמארטפונים העולמיים ירדו ב-3.2% בשנת 2023, אך תחזיות אופטימיות יותר צופות צמיחה של 5% השנה ו-7% נוספים בשנה הבאה.
לפי תחזיות חברת Deloitte, סמארטפונים המצוידים ביכולות בינה מלאכותית צפויים להוות יותר מ-30% מסך המשלוחים בשנת 2025. נתון זה מחזק את האסטרטגיה של קוואלקום להשקיע בטכנולוגיות AI מתקדמות.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
התוכנית השאפתנית של קוואלקום משקפת מגמה רחבה יותר בתעשיית השבבים, שבה חברות מחפשות הזדמנויות צמיחה מעבר לתחומי הפעילות המסורתיים שלהן, במיוחד לאור ההתפתחויות המהירות בתחום הבינה המלאכותית והמחשוב המתקדם.
הדוחות האחרונים
תוצאות הרבעון הרביעי היו חזקות מהצפוי והנהלת החברה פרסמה הנחיות חיוביות להמשך. הרווח המתואם למניה היה ברבעון 2.59 דולר, לעומת תחזיות של 2.56 דולר. ההכנסות הגיעו ל-10.24 מיליארד דולר, מעל התחזיות שעמדו על 9.91 מיליארד דולר. הדוחות הראו גידול של 18% בהכנסות לעומת השנה הקודמת, מה שסייע למניה לזנק ב-6.5% במסחר המאוחר.
הצלחתה של קוואלקום ברבעון הנוכחי נבעה לא רק מעסקי הליבה של שבבי הסמארטפונים, אלא בעיקר מהתרחבותה לתחומי השבבים לתחום האינטרנט של הדברים (IoT) ולתעשיית הרכב. "אנו ממוקדים בביצוע של אסטרטגיית הצמיחה והגיוון שלנו," אמר המנכ"ל קריסטיאנו אמון בשיחת הוועידה.תחומי המפתח: IoT ותעשיית הרכבבעוד שעסקי הסמארטפונים של קוואלקום רשמו הכנסות של 6.1 מיליארד דולר - בהתאם לציפיות, תחום ה-IoT הציג הכנסות של 1.7 מיליארד דולר, מעל התחזיות. מדובר בצמיחה של 22%. תחום השבבים לרכב הציג עלייה מרשימה של 68%, עם הכנסות של 899 מיליון דולר. מדובר בצמיחה גבוהה לעומת הרבעון הקודם, בו נרשמה עלייה של 81%.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
