סינגפור מציגה: הטרנד החדש בעולם המשקאות

יין כרוב ובירת עגבניות הם רק חלק מהמשקאות שתוכלו לנסות כחלק מהגישה החדשה בבארים במדינה
נועם בראל |

"חצי בירת עגבניות בשבילי בבקשה!" אם המשפט הבא נשמע לכם מוזר, כנראה שלא ביקרתם בסינגפור לאחרונה. המדינה האסיאתית ובפרט הבר "Operation Dagger" הממוקם בה, מובילים טרנד חדש בעולם המשקאות שדוגל במינימום בזבוז של חומרים בשיטת "המעגל הסגור".

הבר, אשר נבחר במקום ה-6 ברשימת 50 הברים הטובים באסיה, מאמץ שיטה חדשה אשר לפיה כל המוצרים מנוצלים לפוטנציאל המלא בהם. בין היתר תוכלו למצוא בבאר הסינגפורי - מקלות וניל שנועדו להחליף את קשיות הפלסטיק המוכרות, ותוויות בקבוקים שעשויות מקבלות ממוחזרות. 

"הרעיון מאחורי ה'מעגל סגור' בשבילי אומר שלמוצר אין התחלה או סוף, אם אלמנט אחד של המוצר משמש להכנת משקה, נשתמש באלמנט אחר של אותו מוצר למשהו אחר. בדיוק כפי ששף בוחר את חתיכות מסוימות למנה אחת וחתיכות אחרת למנה אחרת. "כך אומר לוק ווארטי, הברמן הראשי והבעלים של Operation Dagger. 

הבר העמום מציע בין היתר יינות ממרכיבים לא שגרתיים, כגון כרוב, תאנים, סלק, אגוזי קוקוס וגזר במקום ענבים מסורתיים, כאשר שותי הבירה יכולים להתענג על בירת עגבניות, כשות ומאלט.

סגירת המעגל האולטימטיבית עבור הבר תהיה כמובן להפעיל חווה עצמאית, אך דבר שכזה לא יהיה קל בסינגפור אשר גודלה קצת יותר מחצי לוס אנג'לס, ומייצאת כ-90 מהמזון שהיא מייצרת עקב מחסור באדמות ושטחי גידול.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.