גרף

מחיר הנפט מתאושש קלות אחרי הלחץ הבוקר - נסחר סביב 53 דולר

מערכת Bizportal | (8)
נושאים בכתבה נפט

המפולת נמשכת. אחרי שנראה היה שלחץ המוכרים נבלם ומחיר החבית מוצא תחתית באזור ה-55 דולר, מחיר הנפט נפל הבוקר עוד 1.3% לרמה של 52.7 דולר. מדובר במחיר שפל מאז מאי 2009 וסה"כ ירידה של 50.2% מחודש יוני האחרון. מאוחר יותר היום נרשמה התאוששות ומחיר החבית עבר לעלייה של 0.2% למחיר של 53.7 דולר.

המשקיעים ממתינים כעת לפרסום דו"ח מלאי הנפט האמריקני שיפורסם מחר, כשעה לאחר תחילת המסחר בוול סטריט. בדר"כ מלאי הנפט בארה"ב רושם ירידה בתקופה זו של השנה, זאת בשל מזג האוויר החורפי והצורך בחימום הבתים. במידה והנתון יפתיע ויציג ירידה מינורית או עלייה במלאי הנפט - הדבר עלול לגרור ירידות במחיר הנפט שכן המשמעות היא שקצב ההנפקה עולה על הביקושים. הספקולציות כעת בוול סטריט הן שמלאי הנפט ישאר ברמת שיא מאז יוני - ולכן מחיר הנפט צולל לקראת הנתון.

בינתיים, הנפילה במחיר הנפט מרחיקה עוד ועוד חברות אמריקניות מביצוע קידוחי נפט נוספים. מאז אוקטובר ירד מספר הבקשות בארה"ב לביצוע קידוחים חדשים בלא פחות מ-50%. מבחינת סעודיה, מדובר ככל הנראה בחדשות טובות, שכן לפי הקונספירציה הרווחות - זו סעודיה שמובילה את נפילת מחיר הנפט, והמטרה שלה היא לפגוע בתעשיית הנפט האמריקנית. לכתבה המלאה - לחץ כאן

אז לקנות? למי שמתחיל לחשוב על קניה של נפט בכדי לנצל את רמות השפל (ולא מתכוון להתעסק עם קניית חוזים), האפשרויות הקלאסיות בארץ הן קניית תעודת סל על מחיר הנפט (למשל התעודה תכלית נפט ) או קניית מניות שחשופות למחיר הנפט (למשל פסגות סל אנרגיה בארה"ב).

יחד עם זאת, שימו לב שקרנות הגידור בארה"ב קיצצו בימים האחרונים את פוזיציית הלונג שלהן וזאת בפעם הראשונה מאז אותה החלטה של אופ"ק שלא לחתוך בתפוקת הנפט (וזה ככל הנראה גם מה שטרם להחרפת הירידות). נכון לדיווח מה-23 בדצמבר, מנהלי ההשקעות קיצצו ב-15% את פוזיציית הלונג שלהם על מחיר הנפט ברנט, וגם שאר הפעילים בתחום הפכו לזהירים הרבה יותר, כך לפי דיווח של ICE Futures.

בשורה התחתונה, קצב הפקת הנפט בארה"ב עדיין נמצא בשיא של 30 שנה, וזה פוגש האטה כלכלית גלובאלית וסירוב עיקש מצד מדינות אופ"ק להפחית בתפוקת הנפט. בשל הירידה הנוספת במחיר הנפט, החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים כעת בירידות של כ-0.3%. באירופה, ה-CAC 40 יורד 0.75%.

מחיר הנפט מתחילת השנה, חוזה לינואר

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    פראיירים אנחנו. נמשיך לשלם לפי 130$ לחבית (ל"ת)
    ברק 31/12/2014 11:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אלי 31/12/2014 09:42
    הגב לתגובה זו
    והמחירים לא ירגו בהתאם
  • 4.
    ירידת הדלק תוסיף אחוז לצמיחה שנה הבאה (ל"ת)
    קלקלן 30/12/2014 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יעקב 30/12/2014 11:43
    הגב לתגובה זו
    למי ששכח: היו ימים בהם מחיר הנפט לא עלה על 10 דולר לחבית. למרות הדרישה הגוברת, נכון להיום, הצרכנים הגדולים של פעם (ארה"ב) הפכו ליצואנים והיצע הנפט תלוי רק בתעוות הבצע של חברות הנפט ונסיכי ערב (וגם ממשלת ישראל)
  • 2.
    תרגיל שיווקי 30/12/2014 11:29
    הגב לתגובה זו
    הם לוקחים את כספכם בעמלות מחצי אחוז עד שני אחוז ופשוט רוכשים את מה שהמלצתי למעלה עם עמלות פחותות מחצי אחוז. יופי של תרמית.
  • 1.
    דוד 30/12/2014 11:18
    הגב לתגובה זו
    לזה קוראיםמדינה של גנבים מה שעולה לא יורד במדינה אין פיקוח במה שיורדלא מתקן
  • 2009 - 6 ש"ח (ל"ת)
    איציק 30/12/2014 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 2008 - 4.5 ש"ח (ל"ת)
    משה 31/12/2014 10:51
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.