דראגי: רכישות האג"ח בשוק המשני יהיו בלתי מוגבלות; נפעיל את קרנות החילוץ

(עדכון). נגיד הבנק האירופי: התוכנית תקרא 'רכישות מוניטריות ישירות' שתפעל דרך קרנות ה-EFSF ו-ESM. הרכישות יתמקדו באגחים לטווח קצר ובסכום לא מוגדר
ג'וש דוקרקר | (12)

נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) מריו דראגי סיים את נאומו במסיבת העיתונאים וענה לאחר מכן על שאלות העיתונאים. דראגי הכריז על תוכנית רכישות אג"ח אשר תתמקד בשוק המשני ותתמוך במדינות הכושלות.

האג"חים בהם תתרכז התוכנית הם בעלי מועד הפקיעה הקצר, שנה עד 3 שנים ולא נקב בסכום מסוים. ה-ECB יפרסם את היקף הרכישות השבועי בכל שבוע. מוקדם יותר הבנק האירופי המרכזי הותיר את רמת הריבית על כנה ב-0.75% - דראגי לא פעל בגזרה זו.

נאום דראגי

"האינפלציה בגוש האירו צפויה להישאר מעל ל-2% בגוש האירו והצמיחה הצפויה חלשה. ברור שיש צורך להגדיל את התמריצים בכלכלה", אמר דראגי והחליט להשיק תוכנית רכישות.

התוכנית שדראגי משיק תקרא רכישות מוניטריות ישירות (Outright Monetary Transactions) ותפעל דרך קרנות החילוץ. "הרכישות יתמקדו בחלק הקצר של עקומת התשואות", אמר דראגי והוסיף, "לא תהיה הגבלה כמותית לגודל הרכישות". "סיכום הרכישות וערכן יפורסמו על בסיס שבועי וממוצע המח"מ של קרן החילוץ יפורסם בכל חודש.

בנוסף אמר דראגי כי קיבל גיבוי של מנהיגים ביבשת, "יש לנו גיבוי אפקטיבי להמנע מהתרחיש ההרסני יחד עם האחריות ליציבות מחירים. ממשלות חייבות להיות מוכנות להפעיל" את קרנות החילוץ.

לפני קצת יותר מחודש, התחייב מריו דראגי, יו"ר ה-ECB, למשקיעים כי הוא מתכוון לעשות את כל שצריך כדי לפתור את המשבר הפיננסי ולמנוע קריסה של מדינות בגוש האירו. כלכלנים מובילים היו חלוקים בדעתם האם דראגי מתכוון לצאת בתוכנית מלאה מוגבלת או שלא יספק כלל פיתרון לשוק.

יש לציין כי גם בדקות שלפני ההכרזה יצאה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל בהצהרה למחוקקים הגרמניים כי היא עדיין מתנגדת לרעיון של גיבוי אירופי לאג"חים.

תגובת השוק

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    דורון 06/09/2012 18:59
    הגב לתגובה זו
    מכל הקשקושים שלו ברור שהם לא יודעים מה לעשות והיורו הולך להתפרק! אז המפלט הבטוח הוא זהב וכסף. מעלה את רמת החשיפה של התיק שלי למתכות ומוריד חשיפה לבנקים.
  • 5.
    המציע 06/09/2012 18:56
    הגב לתגובה זו
    הבנק סיטי מטעה את כל העולם, "צופה ירידות" דווקא יבואו עליות...
  • מתוק שלי אתה מדבר מפוזיתית שורט-אכלתה אותה!! (ל"ת)
    יעלי 06/09/2012 21:45
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אין ולא תהיה מפולת ב 2012 רק ב 2013 (ל"ת)
    המפולת נדחית 06/09/2012 18:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    למה הוא רק מדבר ולא עושה . עוד ליצן אירופאי . (ל"ת)
    בא 06/09/2012 17:24
    הגב לתגובה זו
  • מתוק שלי אתה מדבר מפוזיתית שורט-אכלתה אותה!! (ל"ת)
    יעלי 06/09/2012 21:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תומר סאנדס 06/09/2012 17:02
    הגב לתגובה זו
    שלא יעשו כלום,,גם האמריקיים חפצי חיים ,,גם שם ישיקו תוכנית משלהם,,רק פה יושנים בעמידה..יום טוב לכולם.
  • 1.
    הראלי מתחיל 06/09/2012 16:36
    הגב לתגובה זו
    העוצמה של הכלכלה האירופית במיטבה. זה הסוף לחשש מפירוק היורו.
  • אנלייזר 06/09/2012 16:51
    הגב לתגובה זו
    זה רק מוכיח שהמצב קטסטרופה להערכתי דוש היורו יחדל להתקיים אחריו סין תתכוץ משמעותית וארהב שכמובן לא דומה להם תסבול אך ברמות נמוכות יותר. בכל אופן דראגי כמו ברננקי דואג בתורו להעלות את הבורסות בעוד כמה אחוזים. מעניין כמה כיסוי כספי עומד מאחורי ההבטחות שלו הרי מישהו אמור לממן את זה
  • מתוק שלי אתה מדבר מפוזיתית שורט-אכלתה אותה!! (ל"ת)
    יעלי 06/09/2012 21:46
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.