פלאג פאוור
צילום: צילום מסך, אתר החברה

פלאג עלתה 60% בחודש: עניין מחודש באנרגית מימן או שורט סקוויז?

מניית חברת אנרגיית המימן, פלאג פאואר, סיימה את יום המסחר אמש בעלייה של כ-22% ובחודש האחרון הוסיפה כמעט 60% לערכה; לצד השיח על חזרתו של השורט סקוויז, האם מדובר באספקט נוסף של השקעות העתק במרכזי נתונים עתירי אנרגיה עבור ה-AI? בחברה עצמה עסוקים ברכישות פנימיות ובהארכת הטבות מס, לצד פוטנציאל גיוס הון של כ-371 מיליון דולר ממימוש כתבי אופציה

רן קידר |

לאחר תשעה ימי עליות רצופים, מניית פלאג Plug Power Inc , ספקית טכנולוגיות מימן ירוק אמריקאית מובילה ממשיכה למשוך עניין בוול סטריט . אתמול ננעלה המניה בעלייה חדה של 21.7% לרמה של 2.65 דולר, ובמסחר המוקדם של יום שלישי זינקה בעוד 7% לרמה של 2.84 דולר. בכך רשמה החברה עלייה כוללת של כמעט 60% בתוך חודש. הזינוק מגיע על רקע סנטימנט חיובי כללי במניות האנרגיה הנקייה, ובמיוחד בחברות הפועלות בתחום תאי הדלק מבוססי מימן, שנחשבות לפתרון אסטרטגי לעידן שבו מרכזי נתונים ובינה מלאכותית צורכים כמויות עצומות של חשמל באופן רציף. 

העליות האחרונות היו דרמטיות במיוחד עבור מניה שסבלה מחולשה כרונית לאורך כל השנה, אם כי היא הצליחה למחוק ירידות ועומדת על עלייה של כ-24% מתחילת השנה. בימים האחרונים צפו השערות לגבי תופעה קלאסית של "שורט סקוויז" שמייצרת עליות בגלל לחץ של שורטיסטים לקנות ולסגור פוזיציה. השורטים התגברו בחודשים האחרונים על רקע תוצאות מאוד חלשות ברבעון השני. התוצאות היו עמוק מתחת לתחזיות והאנליסטים הורידו המלצות. אבל כעת לא מדובר רק בפלאג, היות והסקטור כולו בעלייה. 

גיוס הון אפשרי דרך כתבי אופציה 

במקביל לעליות, החברה פרסמה ביום שני תשקיף משלים הקשור לאפשרות של מכירת מניות רגילות שיונפקו בעת מימוש 185.43 מיליון כתבי אופציה שהונפקו במסגרת הסכם חיתום ממרץ. מחיר המימוש נקבע על 2.00 דולר למניה, עם תוקף עד 20 במרץ 2028. אם ימומשו כתבי האופציה במלואם, תקבל פלאג תקבולים ברוטו של כ-371 מיליון דולר, שיופנו בעיקר להון חוזר ולצרכים כלליים. עצם האפשרות הזו מוסיפה גמישות פיננסית לחברה, שנמצאת בצמיחה אך גם בהתמודדות עם שורה של אתגרים תזרימיים. 

פלאג נוסדה בארה״ב ב-1997 ומיצבה עצמה כאחת מהחברות הבולטות בעולם בתחום תאי הדלק המבוססים על מימן ירוק. החברה מפתחת מערכות לייצור, אחסון והפצה של מימן, לצד תאי דלק המשמשים להנעת רכבים תעשייתיים, ציוד לוגיסטי ויישומים תעשייתיים רחבים. בשנים האחרונות הרחיבה את פעילותה גם לתחנות תדלוק מימן ותשתיות אנרגיה בקנה מידה רחב. החזון של החברה מתבסס על הקמת "אקוסיסטם מימן" שלם,  החל מהפקת מימן ירוק באמצעות אנרגיה מתחדשת (שמש ורוח), דרך שרשרת אספקה מבוססת צינורות ומשאיות, ועד לשימוש קצה בתאי דלק להפקת חשמל נטול פליטות. 

ההיבט הרגולטורי 

תחום המימן זוכה לתמריצים משמעותיים מהרגולציה בארה"ב ובאירופה. בארה"ב, זיכויי המס מכוח חוק ה-IRA הם מנוע צמיחה עיקרי, עם סבסוד נדיב לייצור מימן ירוק (עד 3 דולר לק"ג). באירופה, יוזמות כמו Hydrogen Strategy for a Climate-Neutral Europe מעודדות השקעות בתשתיות הפקה והפצה, כדי להגיע ליעד של מיליוני טונות ייצור עד סוף העשור. פלאג נהנית מסביבה זו, אך גם מתמודדת עם דרישות מחמירות להוכחת יעילות תעשייתית, הורדת עלויות ייצור ושיפור היתכנות כלכלית. 

בהקשר הגיאופוליטי, משבר האנרגיה שהחריף בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה והמתיחות בין רוסיה למערב הפכו את המימן לאחד מהקלפים האסטרטגיים של המערב. מדינות רבות מחפשות להפחית את התלות בגז טבעי ונפט מיובאים, ולקדם מקורות אנרגיה מקומיים ובטוחים. מימן ירוק נתפס כפתרון עתידי לייצוב מערכות חשמל, לאחסון אנרגיה בקנה מידה גדול ולתחבורה כבדה. העובדה שמרכזי נתונים ובינה מלאכותית דורשים אספקת חשמל רציפה ובטוחה הופכת את המימן לבעל ערך כפול: גם כמנוע של עצמאות אנרגטית וגם ככלי תחרותי בעידן הדיגיטלי. 

פלאג זוכה לדחיפה גם מהשוק הפרטי, היות ורכישות פנימיות חריגות מצד מנהלי החברה הפיחו אמון במשקיעים, שמאמינים ביכולת החברה לתרגם את המומנטום בתחום המימן לצמיחה פיננסית יציבה. השילוב בין ביקושי האנרגיה של תעשיית ה-AI, הארכת הטבות המס וכניסת שחקנים מוסדיים חדשים מייצר "רוח גבית יוצאת דופן" למניה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אפקט הדומינו בענף 

הראלי במניית פלאג הדביק גם חברות נוספות בתחום המימן והחליש את תיאוריית השורט סקוויז: Ballard Power Systems Ballard Power Systems  מזנקת 8.4% במסחר המוקדם. FuelCell Energy FuelCell Energy Inc  עולה 1.6% בטרום, לאחר שסגרה עליות של 14.6% אמש , ואילו בלום אנרג'י Bloom Energy  דווקא יורדת קלות. המשותף לכולן הוא ההבטחה להפוך את המימן הירוק מדימוי עתידי למנוע צמיחה ממשי בשנים הקרובות. 

נכון לעכשיו, פלאג חווה כעת אחת התקופות החיוביות ביותר בשנים האחרונות, על רקע שילוב של ביקוש עולמי לחשמל לעידן הבינה המלאכותית, רגולציה תומכת בארה"ב ובאירופה, ומומנטום גיאופוליטי שמחזק את הצורך באנרגיות חלופיות. עם זאת, רמות השורט הגבוהות ( כ-32% מהמניות הצפות של Plug Power נמצאות בפוזיציות שורט - שיעור גבוה פי 10 מהממוצע של כ-3% בחברות ה-S&P 500) והצורך בהשקעות מסיביות ממשיכים להוות תזכורת לסיכון, לצד ההזדמנות שמניעה את אחד התחומים המסקרנים ביותר בשוק האנרגיה הנקייה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.