הלמ"ס: 86% מהישראלים 'מרוצים מהחיים'; כמה מרוצים ממצבם הכלכלי?

הסקר שנערך ב-2012 מגלה עוד כי 60% מהמועסקים במדינה מרוצים מהכנסתם - ומי מרוצים יותר: הסוצאליסטים או הקפיטליסטים?
נושאים בכתבה למס

שנה אחרי הפגנות על יוקר המחיה, קרי ב-2012, התברר שהישראלים שכחו מה מפריע להם - לפחות ע"פ הסקר של הלמ"ס. הלשכה פרסמה היום את תוצאות הסקר החברתי שנערך בשנת 2012. מדובר בסקר שנתי שוטף המספק מידע על תנאי החיים של האוכלוסייה הבוגרת בישראל ורווחתה, ובוחן את עמדות הפרטים לגבי היבטים שונים של חייהם. מהסקר עולה כי 56% מהישראלים בני 20 ומעלה מרוצים ממצבם הכלכלי.

בין הנתונים המעניינים הנוספים בסקר מתברר ש-40% מהנשאלים מצפים לשיפור במצבם הכלכלי בשנים הקרובות, ובאופן לא מפתיע אלה שמרוצים ממצבם הכלכלי אופטימיים יותר מאלה שאינם מרוצים ממצבם הכלכלי. 41% מהנשאלים שהינם בעלי תפיסה חברתית כלכלית סוציאליסטית מרוצים ממצבם הכלכלי יותר מאשר 21% מהנשאלים שהינם בעלי תפיסה קפיטליסטית.

60% מהמועסקים מרוצים מהכנסתם מהעבודה, כשמתוכם 87% מבעלי הכנסה מעל 14,000 ברוטו לחודש מרוצים מהכנסתם, לעומת 40% מבעלי הכנסה עד 3,000 שקל.

78% מאלה שמכסים את הוצאותיהם החודשיות ללא כל קושי מרוצים מהכנסתם, לעומת 35% מאלה שאינם מצליחים בכלל לכסות את הוצאותיהם. 87% מהמועסקים מרוצים מעבודתם, שכירים בשיעור דומה לעצמאים, נשים בדומה לגברים.

84% מרוצים באופן כללי מאזור מגוריהם, 56% מרוצים מהניקיון, 59% מרוצים מכמות הפארקים והשטחים הירוקים באזור מגוריהם.

ובשורה התחתונה זה נראה כך:

86% מנשאלים בסקר אמרו שהם 'מרוצים מהחיים'. 33% אמרו שהם 'מרוצים מאוד'.

66% מהחרדים אמרו שהם 'מרוצים מאוד מהחיים' לעומת 30% בקרב חילונים.

49% מצפים לשיפור בחייהם בשנים הקרובות. אלה שמרוצים מחייהם מגלים אופטימיות יותר מאשר אלה שאינם מרוצים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אסף 12/03/2014 16:02
    הגב לתגובה זו
    "40% מבעלי הכנסה עד 3,000 שקל אומרים שהם מרוצים מהכנסתם". אתם רציניים??? איפה עשיתם את הסקר? בעזה?
  • 1.
    זיבולי מוח, וגם זה במימון כספי ציבור.. (ל"ת)
    איזי 12/03/2014 15:46
    הגב לתגובה זו
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.