שי אגסי: "100% מהמכוניות יונעו בחשמל; נפח הייצור יעלה והמחיר יירד"

כך אמר בעלי מייזם בטר פלייס בשיחת ועידה הבוקר. "ישראל תהיה המדינה הראשונה בה מכונית חשמלית תזכה לחדירת שוק של 1%"
לירן סהר | (20)

הבוקר דיווחה החברה לישראל בדוחותיה הכספיים עבור הרבעון הראשון של 2012 כי מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס, אשר נמצא תחת ניהולו של שי אגסי, רשם הפסד של 51 מיליון דולר לעומת 43 מיליון דולר ברבעון המקביל ותרם הפסד של 16 מיליון דולר לחברה לישראל.

"בתקופה של 30 יום בין אפריל למאי עברנו מ-100 אלף קילומטר למיליון קילומטר של נסיעה ברכב חשמלי", אמר הבוקר אגסי בשיחת ועידה. "העבודה המרכזית ברבעון הראשון והשני כללה את התקנת הרשת והמכונות בישראל ובדנמרק, 38 תחנות בישראל ו-17 בדנמרק. בכל תחנה אנחנו מבצעים 1,000 החלפות ללא תקלה ורק אז פותחים אותה לציבור, 80% מהתחנות כבר מוכנות. עד סוף הרבעון השלישי נראה כיסוי של מדינה שלמה. עובדים שלנו הגיעו כבר לשני גבולות ישראל, הצטלמו בראש הנקרה ובאילת."

"בתאוצה אדירה" אגסי מוסר כי בחודש מאי נמסרו 110 מכוניות, יותר מחצי אחוז מהמסירות בישראל " אין מדינה בעולם שחצתה את 0.1% ממכוניות חשמליות. אנחנו רואים שכמות הנסועה במפתיע מגיעה ל-2,000 קילומטר. חתמנו על הסכמים עם 5 חברות הליסינג הגדולות ובדנמרק חתמנו עם 3 חברות."

"פרסנו למעלה מ-1,700 עמודי טעינה ב-600 אתרים ברחבי הארץ, אצל לקוחות ומקומות ציבוריים", מסביר משה קפלינסקי, מנכ"ל בטר פלייס. "גם רשת תחנות ההחלפה שלנו קיבלה תאוצה אדירה 38 מיקומים שונים מדן ועד אילת עם כיסוי ארצי מלא, ב-35 מהמקומות סיימנו את שלב הבנייה ואנחנו נמצאים בשלבים האחרונים של ההתאמה לקליטת לקוחות. התחום השני שמעסיק אותנו הוא מעגל הלקוחות שלנו בישראל 250 מכוניות על הכביש ויש לנו הזמנות של 1000 לקוחות, מתוכם 300 פרטיים, מה שמונע מאיתנו למסור זה הרצון שלנו לשלוט במסירות. יש לנו הסכם עם בנק איגוד למימון אטרקטיבי מאוד לציבור הפרטי, חבילה איכותית וזולה מאוד בהשוואה למה שקורה בשוק המקביל. כנ"ל לגבי הסכם ביטוח עם AIG שתציע מחירי ביטוח חסרי תקדים."

"בשלבים אחרונים של פיתוח ותיקון תקלות" בנוגע להפסדים שמסבה ההיתכנות הכלכלית של המיזם, טוען אגסי כי שיא ההשקעה ייעשה ברבעונים הראשון והשני. "אנחנו בשלבים אחרונים של פיתוח ותיקון תקלות, אותן אנו לומדים תוך כדי ריצה, ושל השקעה במבנים ומכונות שאנחנו מכניסים למערכת. השקעות אלו יירדו החל מהרבעון השלישי וברבעונים לאחר מכן נראה עלייה של מכירות והכנסות הלקוחות לשירות תוך כדי ירידה בעלויות הפיתוח של הרשת, תמונה שתתחזק ב-2013. הרכב ההכנסות שלנו מורכב כמעט כולו ממכירה של קילומטרים, איננו מוכרים טעינות או בטריות ואנחנו לא רואים את עצמנו כחברה שמרוויחה הרבה כסף מהעברת המכוניות מהיצרן לצרכן."

"הרשת שהייתה חלום הופכת למציאות, עיתונאים בינלאומיים מכנים אותה כרשת אינטרנט של מכוניות, אנחנו מקווים שהיא תשוכפל למדינות אחרות", מפרט אגסי. "אנחנו מקימים בישראל ובדנמרק רשת יעילה ומסודרת, אולם בהשוואה לארה"ב אלו מדינות פי 100 יותר קטנות. באוסטרליה אנחנו מקימים 3 רשתות במרכזים פעילים, בקנברה ומלבורן תחילה, החיבור של החוף הדרום מזרחי של אוסטרליה הוא מעניין כי אורכו הוא כמו כל החלק המערבי של ארה"ב. יש רשת פעילה בהוואי לטעינה בלבד, בודקים את התופעות באיים, הרשת שלנו תומכת ב-50% מהמכוניות החשמליות במדינה. בשדה התעופה סכיפול בהולנד אנחנו מבצעים ניסוי על תחנות מוניות, הקו של גרמניה מערבה הוא המטרה העיקרית. אנחנו גם נמצאים בדרום סין ויצרנו שיתוף פעולה מאסיבי עם חברת החשמל הסיני."

"כשנפח הייצור יעלה המחיר יירד משמעותית" אגסי מקווה כי 10-20 שנה מהיום 100% משוק הרכב יונע באמצעות חשמל. "זהו תהליך בלתי נמנע, כיום עלות ייצורו של רכב חשמלי זהה לעלות ייצורו של רכב דלק אך כשנפח הייצור יעלה המחיר יירד משמעותית. עלות הדלק לאורך חיי רכב ממוצע מוערכת ב-70-80 אלף דולר, ברכב חשמלי העלות תהיה כרבע. מדובר בתופעה שרואים בכל מוצר חשמלי שהחליף מוצר פוסילי מעולם המוזיקה, הספרים, חימום וקירור של בתים, תאורה ועד ההחלפה של העיתונים באינטרנט, זה יקרה גם במכוניות. בארה"ב הרכב החשמלי זכה לחדירה בהיקף של 0.1%, אנחנו מצפים לעבור את קו ה-1% מסירות ב-2012 ולהיות המדינה הראשונה בה מכונית חשמלית תהווה יותר מ-1% חדירת שוק."

מוקדם יותר, אמר בשיחת ועידה, ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל, כי "בטר פלייס הוא תהליך פורץ דרך ברמה עולמית והאתגר שעומד בפנינו הוא מאוד משמעותי. כל הספקות שהיו על השולחן ביחס לייצור המכונית כבר אינן עומד על הפרק, שלב ההוכחה הטכנולוגית מאחורינו ואנחנו בשלב של העלייה לאוויר במהלכו לקוחות מתחילים לנסוע ברכבים. לפנינו כעת שלב ההיתכנות הכלכלית ולכן יש לראות את הפסדי החברה בעיניים של המשקיע - היכולת להוביל מהלך שכזה ברמה העולמית והיענות למהלך. את פירות ההשקעה נראה בעתיד. מדובר בטכנולוגיה חדשנית ופורצת דרך, מדובר באתר עלייה לרגל לכל משקיע שמגיע לישראל, המקום הראשון אליו מגיעים הוא בטר פלייס. צריך סבלנות."

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    רגב 31/05/2012 15:06
    הגב לתגובה זו
    לפני 4 שנים אף אחד לא האמין שיהיו מכוניות חשמליות על הכביש והיום ראיתי אחת ברמזור! אשרי המאמין!
  • 13.
    אריק / 30/05/2012 19:31
    הגב לתגובה זו
    יש יכולת לשפר את טעינת המכוניות שמי אריק בוארון
  • 12.
    פטפטן ושודד ב 1200 לחודש יכול לחפש (ל"ת)
    כמו סלולר 30/05/2012 18:18
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    עמי 30/05/2012 18:16
    הגב לתגובה זו
    שי אגסי וחברתו הם הלפיד לפני המחנה, ישראלי הרואה למרחוק, יישר כח
  • 10.
    תמכרו ב-70 אש"ח יקנו הרבה לקוחות,אין לכם פיתוי מתאים. (ל"ת)
    הלקוח לא פראייר. 30/05/2012 13:48
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    לא קונה את זה 30/05/2012 13:29
    הגב לתגובה זו
    עלות יקרה של המכוניות שצריכות לרדת לפחות ב 50%, חבילות טעינה של 1000 ומשהו שקל שיוצא יותר יקר מעלות הדלק לחודש, מכונית שהיא לא משהו (רנו) וכו'.. בקיצור זה לא שווה ואני מקווה גם שזה לא יצליח, אין על המכוניות עם בנזין, אפשר לעבור להיברידי שזה גז ובנזין, אבל לעבור לחשמלי ולחכות שעות עד שתיטען הבטריה? לא שווה בעליל וגורם לבעיות. ניסיון יפה אגסי אבל עדיף שתוותר על הסטארטאפ הזה
  • 8.
    אלי 30/05/2012 13:11
    הגב לתגובה זו
    חשמלי בראש ודברים נוספים יהיו כאן אחריו.
  • 7.
    ירון 30/05/2012 12:09
    הגב לתגובה זו
    בפריפריה אנחנו נוסעים 90 קמ"ש לכל מקום ולכל צורך, ויותר זול לנו דלק מאשר חיוב בק"מ. תחשבו על זה שמעבר לחשמלי פוגע בפריפריה.
  • 6.
    זה שיודע 30/05/2012 12:04
    הגב לתגובה זו
    כשלון ידוע מראש, לשלם הון כדי להתקע?... וכאן אין לקחת באוטו ג'ריקן חשמל. תקועים זה עד הסוף. מאות המכוניות שיחכו לגרר כבר ישכנעו אתכם, שאם לחסוך זה רק בגז. ישראל הופכת לאימפריה בתחום והחשמל יעלם כלא היה. יתירה מכך, רק מגביר את הזיהום כי מעבירו מהכביש לתחנות הכוח. אין חשמל מאוויר... רק במח אגס(י)...
  • א.א 30/05/2012 13:27
    הגב לתגובה זו
    הסוללה ניתנת ללא תשלום ולכן מחיר הרכב זול מאוד לעומת רכבים חשמליים. במידה והסוללה נחלשת אפשר להחליפה בכל תחנת החלפה. אתה לא מחוייב לאותה הסוללה
  • etzr 31/05/2012 21:32
    איפה ניתן להחליף סוללה וכמה פעמים צריך להחלף סוללה בדרך לאילת???
  • וואה? 30/05/2012 13:20
    הגב לתגובה זו
    אל תשכח להגיד לפרמדיק שמגרד אותך מהכביש את זה
  • 5.
    שמואל הנביא 30/05/2012 11:38
    הגב לתגובה זו
    בשביל להטעין צריך להזרים גז,לייצר חשמל בתחנת הכוח ,לנייד אותו ,לייצר בטריות ,לבנות מתקני הטענה ,עובדים שיטעינו,לקנות חבילת שירות ,בשביל לנסוע בגז צריך רק להזרים את הגז
  • 4.
    בן כנען 30/05/2012 11:35
    הגב לתגובה זו
    המחיר יירד כאשר ממהפרחות של אגסי נוכל לייצר חשמל. אחרי שתיצרו ביקוש אדיר לחשמל בסבסוד הממשלה (הממשלה נתנה מענקים לבטר פלייס). תתחילו לייצר גם חשמל כנראה בסבסוד הממשלה, ואנחנו נהפוך לבני ערובה למחירים שאתם תקבעו. אין שומדבר ירוק ושום דבר חדש במכונית שלכם חוץ מספין עיסקי מעולה שעוד ילמדו עליו דורות במנהל עסקים.
  • חשמלית 30/05/2012 12:30
    הגב לתגובה זו
    במקום לפרגן על התעוזה והיוזמה שמושקעים בה מיליוני שקלים מכיסים פרטיים (החברה מופסדת מיליארדים לאחר מענקים) ואמורה להפוך את ישראל למקום שטוב יותר לגור בו אתה מתבכיין על מאיפה אגסי ירוויח את הכסף , איזה ישראלי מצויי!! אף אחד לא מכריח אותך לקנות מכונית חשמלית !! מה ציפית שאגסי יתרום מיליארדים כדי שאתה תיסע ברכב חשמלי , הבחור צריך להרוויח וזה לא על חשבונך , אתה כלקוח סופי תקנה את מה שיראה לך הכי אטרקטיבי מכונית בנזין או מכונית חשמלית , אתה בטוח לא תכניס לשקלול הכלכלי שלך את שיפור איכות החיים של כולנו בקבלת ההחלטה ,תצא מהראש של הישראלי הקטן שכל הזמן בוכה שדופקים אותו ותפרגן לבן אדם עם חזון גדול .
  • 3.
    קונים בגלל "רושם" בלבד. "חבילת" ק"מ יותר יקרה מהיברידי (ל"ת)
    יוסי 30/05/2012 11:29
    הגב לתגובה זו
  • ברוך 31/05/2012 18:09
    הגב לתגובה זו
    ואני בניהם, זה פרויקט מבורך
  • 2.
    ראש וחצי 30/05/2012 11:28
    הגב לתגובה זו
    תוריד מחירים של עלות הרכב זה לא כלכלי כרגע המחיר חייב לרדת ב 50 אחוז
  • א.א 30/05/2012 13:31
    הגב לתגובה זו
    להוריד 50 אחוז? אתה יודע מה המחיר של הרכב?
  • 1.
    כל הכבוד לאגסי. כיוון לשמיים ויגיע לשם. (ל"ת)
    זיו 30/05/2012 11:13
    הגב לתגובה זו