אבן קיסר עוברת מברוקנר למקאן לונדון

ההחלטה מגיעה לאחר העמקת הפעילות בחו"ל. סמנכ"ל השיווק, אלי פייגלין: "פנינו ליותר מ-10 משרדים בינ"ל ולגמר הגיעו Y&R ומקאן אריקסון"
משה בנימין | (3)

חברת אבן קיסר המשווקת משטחי קוורץ ופעילה במספר שווקים בינלאומיים החליטה להעביר את תקציב הפרסום שלה מברוקנר נטע יער לטיפול על ידי משרד הפרסום מקאן אריקסון לונדון בשיתוף צוות קראייטיבי ממקאן אריקסון ניו-יורק.

החלטת החברה הלא שגרתית (בקרב התעשייה המקומית) מגיעה לאחר מספר שנים בהן משקל הפעילות של החברה גדל והתחזק בחו"ל. 85% מפעילותה של החברה מרוכז מעבר לים ב-2 מודלים, דרך חברות בנות ודרך מפיצים כאשר בשני המקרים השפה המיתוגית נשמרת.

סמנכ"ל השיווק של אבן קיסר, אלי פייגלין אמר היום (יום ב') לאייס: "אנחנו חברה ישראלית לא סטנדרטית שלא כולם מכירים ומודעים לה. לאור הפעילות המתפרסת על כ-40 מדינות החלטנו שצריך לפנות למשרד בינלאומי".

לפני כשנה החליטו באבן קיסר על חידוד המיצוב והשפה התקשורתית של המותג ולצורך זאת נעזרו בחברת מיתוג מאנגליה. עם ההתארגנות מחדש עלתה החברה בקמפיין חדש באמצעות ברוקנר נטע יער שזכה גם לאדפטציה במספר מדינות בהן פעילה החברה מסביב לעולם.

לגבי המכרז הבינלאומי שניהלה החברה על תקציב הפרסום אמר פייגלין: "פנינו ליותר מ-10 משרדים בינלאומיים ולגמר הגיעו Y&R ומקאן אריקסון. בשלב זה עברנו לשיחות עם אנשי מפתח בכל משרד, אלו התקיימו בעיקר בארה"ב ולאחר מכן החלטנו לבחור במקאן אריקסון לונדון".

"הסיבה המרכזית לפנייה לחו"ל", מסביר פייגלין, "היא העובדה שלחברות אלו יש ניסיון בעבודה עם מותג בינלאומי שפעיל במספר מדינות - מודל עבודה שלא ממש קיים בישראל". לדבריו, "למרות הקריאיטיביות של משרדים בישראל יש משהו בליצור קריאייטיב מוצלח באנגלית שפונה לקהלים ואוכלוסיות אחרות שמצריך יכולות גבוהות בקופי ושפה מקומית שקשה להביא מישראל".

פייגלין לא חשף את גובה התקציב אותו מתכוונת החברה (שעומדת להיות מונפקת ולהפוך לציבורית) להשקיע בפרסום עם זאת ציין כי הפעילות הפרסומית תכלול בתוכה קמפיין טלוויזיוני שיעלה בחו"ל.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רחל שפירא 07/09/2011 13:06
    הגב לתגובה זו
    בלי שום קשר לקמפיין, קניתי מטבח שלם עם שיש של אבן קיסר מהסידרה החדשה ואין מרוצה ממני, האיכות והיוקרה עושים את העבודה. ממני, לקוחה מרוצה
  • 2.
    אולאף מארשאל 07/09/2011 10:37
    הגב לתגובה זו
    שבכל הראיון הזה אלי פייגלין לא מאזכר את ברוקנר נטע יער אפילו לא פעם אחת? גם אם הם ניפקו לו קמפיין משעמם כמו שטענה פה פיהוקית (עובדת ממורמרת לשעבר? ;) ), עדיין זה מאוד לא מכובד...
  • 1.
    פיהוקית 06/09/2011 09:56
    הגב לתגובה זו
    שעופר יער ניפק לאבן קיסר, בדיוק כמו לכל שאר לקוחותיו, קמפיין סתמי אימים, משעמם אש, חסר מעוף ושמרני. ניינטיז במקרה הטוב. ולמישהו באבן קיסר כנראה גדל שכל....
דולר יורד
צילום: Photo by Ryan Quintal on Unsplash

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״

מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שער הדולר

השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.41%   אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.

אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה. 

לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים. 

הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.


הנפגעים

מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות

אינפלציה מדד המחירים פירות ירקות
צילום: תמר מצפי

בכמה יעלה מדד המחירים מחר?

מדד המחירים יפורסם מחר ב-14:00 בצהריים - איזה סעיפים ימשכו את המדד למטה ואיזה למעלה - ומה הנתון שהנגיד מחכה לו כדי להוריד ריבית?

תמיר חכמוף |

אחרי חודשים של ציפייה, מדד המחירים לצרכן של אוקטובר שיתפרסם מחר צפוי להכריע לקראת הורדת ריבית ראשונה. המדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, מה שהוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5% והחזיר אותה אל תוך טווח היעד של בנק ישראל. מאז, השוק התייצב: הפסקת האש החזיקה מעמד, אי-הוודאות הגיאופוליטית ירדה, והשקל המשיך להתחזק לרמות של 3.20 שקלים לדולר, הגבוהות ביותר מאז אוגוסט 2022.

בתנאים האלה, תחזיות האנליסטים מתכנסות סביב עלייה של 0.5% במדד אוקטובר, מדד חיובי גבוה אך דומה לעלייה בתקופה המקבילה, שיניח את האינפלציה השנתית סביב 2.5%.

מה עשוי לדחוף את המדד כלפי מעלה?

אחד הסעיפים שקשה כיום לחזות הוא מחירי הטיסות, שהפכו בחודשים האחרונים למפתח להפתעות במדד. לאחר שבתקופת החגים נרשמה עלייה במחירי הטיסות, הכלכלנים מציינים כי הפתעה נוספת, גם אם לא בעוצמה שהפוכה לזו של ספטמבר, עלולה לדחוף את מדד אוקטובר כלפי מעלה מעבר לצפי.

גם ההלבשה וההנעלה נכנסים לחודש עונתי חזק. תחילת דגימת קולקציות החורף מביאה בדרך כלל לעליות מחירים חדות יחסית בעונתיות, כאשר הכלכלנים מציינים כי זה עשוי להיות אחד הסעיפים הדומיננטיים הפעם. לצד זאת, בסעיפי המזון (ללא ירקות ופירות) נרשמו עליות שמוסיפות עוד כמה נקודות בסיס למדד.

ומה ימתן את המדד?

מנגד, הייסוף החד בשקל, שהעצים לאחר העלאת תחזית הדירוג לישראל שקרתה לאחרונה, צפוי למתן את המדד במגוון רחב של סעיפים המושפעים מייבוא. גם סעיף הפירות טריים עשוי להציג ירידות מחירים, שעשויות לעבוד נגד הלחצים העונתיים האחרים.