מזור ושמו מכרז

ועדת המדע של הכנסת שמעה את כל הצדדים בפרשת "מזור" ובתום הדיון יצאו כולם מרוצים, והסכימו ביניהם שמה שאירע בוועדה הוא רק קדימון למה שצפוי לנו בהמשך ● האם מכרז הוא פתרון לכל בעיה?
יהודה קונפורטס |

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת הפכה אתמול לשעתיים לפרלמנט מרתק של חברות ה-IT. על הפרק עמד הדיון בפרויקט "מזור" של משרד הבריאות, אבל בפועל עלה לדיון אחד הנושאים הכאובים ביותר בכל מה שקשור למיחשוב הממשלתי: מכרזים. אין דבר שחברות ה-IT אוהבות יותר מאשר מכרזים. הן אוהבות את המתח והפעילות לפני המכרז, את תהליך המכרז עצמו ואת היישום שלו.

משרדי הממשלה, הנמצאים כל הזמן במירוץ נגד הזמן, תוך דרישה הולכת וגוברת של הממונים עליהם לספק את הסחורה בזמן, לא ממש מתים על המכרזים. עד היום שום דבר טוב לא יצא להם מהם. הם כבר חטפו בג"צים, בילו ימים כלילות במו"מ ולא פעם מצאו את עצמם עם מכרז יפה אבל ללא ספקים. מצד שני, המכרז הוא הבמה השקופה שבה כל אחד יכול להביא את הצעותיו, להציע את שירותיו והתוצאות מחייבות את כולם. אבל יש לא מעט מקרים בהם החוק מאפשר למשרדים לא ללכת למכרז, ורבים מהם מנצלים זאת על בסיס חוקי ושקוף לחלוטין ללא שום תרגילים נסתרים. בהחלטתם לא ללכת למכרז מקווים מנהלי המשרדים להגיע ליעד הסופי, וכך הביצוע הרבה יותר מהיר ואלגנטי ואולי גם בהרבה פחות כסף.

אתמול דנה ועדת המדע בפרויקט "מזור". קדמה לדיון הידיעה הבלעדית ב-ThePeople, שצוטטה לאחר מכן בהארץ, על דרישתם של מספר מנהלי חברות IT - ובראשם מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס - ממשרד הבריאות לפתוח את הפרויקט למכרז. הנימוקים היו מגוונים ובעיקר התבססו על שני עוגנים: הנימוק הראשון הוא הבחירה האוטומטית בסאפ מבלי שנעשתה בדיקה עניינית ושקופה לגבי חלופות אחרות. הנימוק השני הוא כיצד קרה שהממשלה שפכה כל כך הרבה כסף על פרויקט ה"מרכבה" כשהפלטפורמה שלו היא סאפ, ורק עכשיו גילו, כי ה"מרכבה" לא מתאימה למשרד הבריאות, ולכן עושים כעת המשך לפרויטק אחר - "נמר", שהחל הרבה לפני ה"מרכבה", והסתיים בימים אלו.

מבחינה חוקית, כל הסיכויים הם שמשרד הבריאות לא חייב לצאת למכרז. אבל גוטמן, משה חורב, אודי ויינטרוב ונציגים אחרים של חברות IT שנכחו בדיון חמושים בלוביסטים ויחצ"נים למכביר, אומרים שאין שום מניעה בחוק לכל משרד לצאת למכרז גם אם הוא לא חייב, ולו רק כדי לענות על שאלת השקיפות.

גוטמן שהפך להיות בדיעבד נציגם של כל החברות האחרות, שהן בעלות פתרונות מתחרים לסאפ, אינו מסתיר את העובדה שהוא מייצג מצד אחד אינטרס ברור - חלופה של המוצרים שלו - אבל מהצד שני הוא בפירוש מדגיש, כי מדובר בעניין ציבורי ממדרגה ראשונה. "לא יתכן שהממשלה תשקיע כל כך הרבה כסף בפרויקט "מרכבה", אחר כך תגיד שהוא לא מתאים, תלך לפרויקט אחר - "נמר" - שנמשך עשר שנים, ולבסוף תבוא ותבקש לתת לה עוד רבע מיליון שקלים כדי שנמשיך את הפרויקט שלא הצליח".

גוטמן פנה בנאומו למשרד הבריאות ואמר, כי "יש בשוק חלופות רבות. יכול להיות שהן זולות יותר, יכול להיות שהן טובות יותר, ולכן אני לא מכיר שום שיטה אחרת לבדיקת נאותות ושקיפות מאשר מכרז. זה כל מה שאנו מבקשים. החובה שלכם כמשרד הבריאות, כמי שמייצג את הקופה הציבורית, היא ללכת בפרוייקט מסוג זה בצורה שקופה. אני מצפה שתצאו עם מכרז, תגדירו את הצרכים, תפנו לכל מי שיש לו פתרון ותקבלו את ההחלטה בסופו של דבר על פי שיקולי עלות/תועלת".

שר הבריאות, יעקב בן יזרי, ביטל את ההשתתפות שלו בדיון מטעמי בריאות ושלח את המנכ"ל אבי ישראלי. נושא השקיפות הוא נושא רגיש ביותר אצל כל הח"כים, אבל גם ישראלי וגם רביב רז, מנהל הפרויקט ויועץ למשרד הבריאות, טענו את מה שנאמר בידיעה שפורסמה ב-ThePeople: ראשית: החלופות נבדקו בזמנו, כולל מערכות ישראליות, והן לא נמצאו מתאימות. שנית: המדינה יצאה ב-2001 למכרז על הפלטפורמה ובחרה בסאפ למשך 15 שנה. אין כל סיבה להכניס את כל המערכת כעת לתהליכי מכרז כשלא חייבים.

את הדיון אתמול ניהל היושב ראש החדש של ועדת המדע, בני אילון. הוא זכה לשבחים רבים מצד כל המשתתפים על הבקיאות שגילה ועל הדרך שבה ניהל את הדיון. לצידו בדיון השתתפו ח"כ אלכס מילר, ח"כ פרופ' אריה אלדד וח"כ ליה שמטוב, וכן נציגי בתי חולים, משרד האוצר, מבקר המדינה וההסתדרות הרפואית. אילון אמר, כי רצוי שלממשל ציבורי תהיה שקיפות על מנת שתהיה לה אפשרות להציע פתרונות נוספים.

רז סקר את הסיבות המקצועיות שהובילו את משרד הבריאות לבחור בסאפ כפלטפורמה למזור, ואמר כי הסיבות מורכבות הן מפרויקט סיומו המוצלח של פרויקט "נמר", הן בגלל שסאפ מהווה את התשתית הממשלתית הכוללת ל-ERP והן עקב הפתרונות המתקדמים שסאפ מציעים כיום לתחום הפיננסי, התקציבי, התמחירי, הלוגיסטי ומשאבי אנוש. רז ציין, כי שהחשב הכללי בחר ב-2001במסגרת סמכותו את סאפ כספקית פלטפורמה לכל הממשלה, ולא יתכן שגופים מסחריים שהפסידו או לא ניגשו למכרז ידרשו מכרז נוסף כל עוד המכרז הקודם תקף.

רז הוסיף, כי הטענות שהועלו על ידי נציגי הספקים השונים מוכרות לו ולמשרד הבריאות והן נבדקו בארבע השנים האחרונות על ידי מספר ועדות מומחים, פנימיות וחיצוניות, ולבסוף נבחרה הדרך האופטימלית המשרתת את בתי החולים ומשרד הבריאות.

בתום הדיון אמר ישראלי, כי למשרדו אין בעיה לבחון שוב את ההחלטה בנושא פרוייקט "מזור" וכי הוא אינו רוצה לשפוך כסף מיותר אם יוכח שניתן ליישם מערכת מיחשוב בעלויות נמוכות יותר מזו שנבחרה.

מילר ציין, כי "הכנסת דורשת שקיפות בנושאים הקשורים בכספי הציבור. יושבות כאן חברות שלא קיבלו אפשרות להתמודד במכרז. הולכים להוציא כאן כסף מכספי הציבור. אני רוצה להבטיח שהכסף הזה לא ייצא לחינם. אין להישען על פתרון שעבד בעבר ולא בטוח אם הוא יעבוד בעתיד, ולכן כדאי לבדוק גם פתרונות אחרים. זאת על מנת שלא נמצא את עצמנו בעוד שבע או שמונה שנים מבקרים את עצמנו על מה שנעשה בעבר. יכול להיות שלפני עשר שנים ההחלטה לבחור במערכת סאפ היתה נכונה, ועכשיו יש עוד פתרונות אחרים מתאימים. אני רוצה לוודא, כי עשיתם את כל הבדיקות לגבי התקציב ולגבי הפתרון. כל זאת היות ורק לעתים נדירות קורה שיש בידינו למזער נזקים והוצאות מיותרות בטרם קראנו עליהם בדוח מבקר המדינה".

ראובן קוגן, רכז בריאות באגף התקציבים במשרד האוצר, אמר כי "אם מישהו חושב שהמדינה הולכת לבזבז כסף רב ומיותר שיגיש את דעתו לוועדת ההיגוי של הפרוייקט. אני לא חושב שהמדינה תשקיע 150 מיליון שקלים מיותרים אם אין צורך בכך".

ישי שניידובר, מנהל קבוצת סאפ בנס טכנולוגיות, חזר על העמדה הרשמית לפיה סאפ היא הפלטפורמה שנבחרה ב-2001 ל-15 שנה ואין שום סיבה לצאת למכרז. שניידובר אף הביע פליאה על עצם התלונה שהעלו גוטמן וחבריו. לדבריו, מזה שנים עשרות חברות ישראליות, ביניהן מטריקס ואחרות, מתפרנסות מיישום פרויקטים מבוססי סאפ ואיש לא אמר שלא יהיה כך כעת. "נס, אמר שניידובר, "אינה המיישמת העיקרית של סאפ וזוהי מציאות המוכרת בשוק הישראלי. דווקא בחברות שמייצגות פתרונות אחרים כגון תפנית אין כל אפשרות לתת את היישום לחברות אחרות אלא לחברה שמשווקת את המוצר".

לטענת גוטמן ויתר החברות שהיו בדיון הטיעון הזה לא מדוייק משום שקודם כל צריך לבדוק איך אפשר לייעל ולחסוך כספים לפני ששופכים רבע מיליון שקלים, יוצאים לפרויקט ומתחילים לגייס אנשים. זו לא הדרך. גוטמן אכן נגע בנקודה מאוד מרכזית. אחד הלקחים מפרויקט ה"מרכבה" הוא שהממשלה טעתה כאשר יצאה למכרז אחד כולל על הפלטפורמה ואת היישום השאירה לעצמה תוך היעזרות בקבלני מישנה. מהר מאוד היא הגיע למצב של הסתבכות קשה עם מאות עובדים. מן הראוי היה שה

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת הפכה אתמול לשעתיים לפרלמנט מרתק של חברות ה-IT. על הפרק עמד הדיון בפרויקט "מזור" של משרד הבריאות, אבל בפועל עלה לדיון אחד הנושאים הכאובים ביותר בכל מה שקשור למיחשוב הממשלתי: מכרזים. אין דבר שחברות ה-IT אוהבות יותר מאשר מכרזים. הן אוהבות את המתח והפעילות לפני המכרז, את תהליך המכרז עצמו ואת היישום שלו.

משרדי הממשלה, הנמצאים כל הזמן במירוץ נגד הזמן, תוך דרישה הולכת וגוברת של הממונים עליהם לספק את הסחורה בזמן, לא ממש מתים על המכרזים. עד היום שום דבר טוב לא יצא להם מהם. הם כבר חטפו בג"צים, בילו ימים כלילות במו"מ ולא פעם מצאו את עצמם עם מכרז יפה אבל ללא ספקים. מצד שני, המכרז הוא הבמה השקופה שבה כל אחד יכול להביא את הצעותיו, להציע את שירותיו והתוצאות מחייבות את כולם. אבל יש לא מעט מקרים בהם החוק מאפשר למשרדים לא ללכת למכרז, ורבים מהם מנצלים זאת על בסיס חוקי ושקוף לחלוטין ללא שום תרגילים נסתרים. בהחלטתם לא ללכת למכרז מקווים מנהלי המשרדים להגיע ליעד הסופי, וכך הביצוע הרבה יותר מהיר ואלגנטי ואולי גם בהרבה פחות כסף.

אתמול דנה ועדת המדע בפרויקט "מזור". קדמה לדיון הידיעה הבלעדית ב-ThePeople, שצוטטה לאחר מכן בהארץ, על דרישתם של מספר מנהלי חברות IT - ובראשם מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס - ממשרד הבריאות לפתוח את הפרויקט למכרז. הנימוקים היו מגוונים ובעיקר התבססו על שני עוגנים: הנימוק הראשון הוא הבחירה האוטומטית בסאפ מבלי שנעשתה בדיקה עניינית ושקופה לגבי חלופות אחרות. הנימוק השני הוא כיצד קרה שהממשלה שפכה כל כך הרבה כסף על פרויקט ה"מרכבה" כשהפלטפורמה שלו היא סאפ, ורק עכשיו גילו, כי ה"מרכבה" לא מתאימה למשרד הבריאות, ולכן עושים כעת המשך לפרויטק אחר - "נמר", שהחל הרבה לפני ה"מרכבה", והסתיים בימים אלו.

מבחינה חוקית, כל הסיכויים הם שמשרד הבריאות לא חייב לצאת למכרז. אבל גוטמן, משה חורב, אודי ויינטרוב ונציגים אחרים של חברות IT שנכחו בדיון חמושים בלוביסטים ויחצ"נים למכביר, אומרים שאין שום מניעה בחוק לכל משרד לצאת למכרז גם אם הוא לא חייב, ולו רק כדי לענות על שאלת השקיפות.

גוטמן שהפך להיות בדיעבד נציגם של כל החברות האחרות, שהן בעלות פתרונות מתחרים לסאפ, אינו מסתיר את העובדה שהוא מייצג מצד אחד אינטרס ברור - חלופה של המוצרים שלו - אבל מהצד שני הוא בפירוש מדגיש, כי מדובר בעניין ציבורי ממדרגה ראשונה. "לא יתכן שהממשלה תשקיע כל כך הרבה כסף בפרויקט "מרכבה", אחר כך תגיד שהוא לא מתאים, תלך לפרויקט אחר - "נמר" - שנמשך עשר שנים, ולבסוף תבוא ותבקש לתת לה עוד רבע מיליון שקלים כדי שנמשיך את הפרויקט שלא הצליח".

גוטמן פנה בנאומו למשרד הבריאות ואמר, כי "יש בשוק חלופות רבות. יכול להיות שהן זולות יותר, יכול להיות שהן טובות יותר, ולכן אני לא מכיר שום שיטה אחרת לבדיקת נאותות ושקיפות מאשר מכרז. זה כל מה שאנו מבקשים. החובה שלכם כמשרד הבריאות, כמי שמייצג את הקופה הציבורית, היא ללכת בפרוייקט מסוג זה בצורה שקופה. אני מצפה שתצאו עם מכרז, תגדירו את הצרכים, תפנו לכל מי שיש לו פתרון ותקבלו את ההחלטה בסופו של דבר על פי שיקולי עלות/תועלת".

שר הבריאות, יעקב בן יזרי, ביטל את ההשתתפות שלו בדיון מטעמי בריאות ושלח את המנכ"ל אבי ישראלי. נושא השקיפות הוא נושא רגיש ביותר אצל כל הח"כים, אבל גם ישראלי וגם רביב רז, מנהל הפרויקט ויועץ למשרד הבריאות, טענו את מה שנאמר בידיעה שפורסמה ב-ThePeople: ראשית: החלופות נבדקו בזמנו, כולל מערכות ישראליות, והן לא נמצאו מתאימות. שנית: המדינה יצאה ב-2001 למכרז על הפלטפורמה ובחרה בסאפ למשך 15 שנה. אין כל סיבה להכניס את כל המערכת כעת לתהליכי מכרז כשלא חייבים.

את הדיון אתמול ניהל היושב ראש החדש של ועדת המדע, בני אילון. הוא זכה לשבחים רבים מצד כל המשתתפים על הבקיאות שגילה ועל הדרך שבה ניהל את הדיון. לצידו בדיון השתתפו ח"כ אלכס מילר, ח"כ פרופ' אריה אלדד וח"כ ליה שמטוב, וכן נציגי בתי חולים, משרד האוצר, מבקר המדינה וההסתדרות הרפואית. אילון אמר, כי רצוי שלממשל ציבורי תהיה שקיפות על מנת שתהיה לה אפשרות להציע פתרונות נוספים.

רז סקר את הסיבות המקצועיות שהובילו את משרד הבריאות לבחור בסאפ כפלטפורמה ל"מזור", ואמר כי הסיבות מורכבות הן מפרויקט סיומו המוצלח של פרויקט "נמר", הן בגלל שסאפ מהווה את התשתית הממשלתית הכוללת ל-ERP והן עקב הפתרונות המתקדמים שסאפ מציעים כיום לתחום הפיננסי, התקציבי, התמחירי, הלוגיסטי ומשאבי אנוש. רז ציין, כי שהחשב הכללי בחר ב-2001במסגרת סמכותו את סאפ כספקית פלטפורמה לכל הממשלה, ולא יתכן שגופים מסחריים שהפסידו או לא ניגשו למכרז ידרשו מכרז נוסף כל עוד המכרז הקודם תקף.

רז הוסיף, כי הטענות שהועלו על ידי נציגי הספקים השונים מוכרות לו ולמשרד הבריאות והן נבדקו בארבע השנים האחרונות על ידי מספר ועדות מומחים, פנימיות וחיצוניות, ולבסוף נבחרה הדרך האופטימלית המשרתת את בתי החולים ומשרד הבריאות.

בתום הדיון אמר ישראלי, כי למשרדו אין בעיה לבחון שוב את ההחלטה בנושא פרוייקט "מזור" וכי הוא אינו רוצה לשפוך כסף מיותר אם יוכח שניתן ליישם מערכת מיחשוב בעלויות נמוכות יותר מזו שנבחרה.

מילר ציין , כי "הכנסת דורשת שקיפות בנושאים הקשורים בכספי הציבור. יושבות כאן חברות שלא קיבלו אפשרות להתמודד במכרז. הולכים להוציא כאן כסף מכספי הציבור. אני רוצה להבטיח שהכסף הזה לא ייצא לחינם. אין להישען על פתרון שעבד בעבר ולא בטוח אם הוא יעבוד בעתיד, ולכן כדאי לבדוק גם פתרונות אחרים. זאת על מנת שלא נמצא את עצמנו בעוד שבע או שמונה שנים מבקרים את עצמנו על מה שנעשה בעבר. יכול להיות שלפני עשר שנים ההחלטה לבחור במערכת סאפ היתה נכונה, ועכשיו יש עוד פתרונות אחרים מתאימים. אני רוצה לוודא, כי עשיתם את כל הבדיקות לגבי התקציב ולגבי הפתרון. כל זאת היות ורק לעתים נדירות קורה שיש בידינו למזער נזקים והוצאות מיותרות בטרם קראנו עליהם בדוח מבקר המדינה".

ראובן קוגן, רכז בריאות באגף התקציבים במשרד האוצר, אמר כי "אם מישהו חושב שהמדינה הולכת לבזבז כסף רב ומיותר שיגיש את דעתו לוועדת ההיגוי של הפרוייקט. אני לא חושב שהמדינה תשקיע 150 מיליון שקלים מיותרים אם אין צורך בכך".

ישי שניידובר, מנהל קבוצת סאפ בנס טכנולוגיות, חזר על העמדה הרשמית לפיה סאפ היא הפלטפורמה שנבחרה ב-2001 ל-15 שנה ואין שום סיבה לצאת למכרז. שניידובר אף הביע פליאה על עצם התלונה שהעלו גוטמן וחבריו. לדבריו, מזה שנים עשרות חברות ישראליות, ביניהן מטריקס ואחרות, מתפרנסות מיישום פרויקטים מבוססי סאפ ואיש לא אמר שלא יהיה כך כעת. "נס, אמר שניידובר, "אינה המיישמת העיקרית של סאפ וזוהי מציאות המוכרת בשוק הישראלי. דווקא בחברות שמייצגות פתרונות אחרים כגון תפנית אין כל אפשרות לתת את היישום לחברות אחרות אלא לחברה שמשווקת את המוצר".

לטענת גוטמן ויתר החברות שהיו בדיון הטיעון הזה לא מדוייק משום שקודם כל צריך לבדוק איך אפשר לייעל ולחסוך כספים לפני ששופכים רבע מיליון שקלים, יוצאים לפרויקט ומתחילים לגייס אנשים. זו לא הדרך. גוטמן אכן נגע בנקודה מאוד מרכזית. אחד הלקחים מפרויקט ה"מרכבה" הוא שהממשלה טעתה כאשר יצאה למכרז אחד כולל על הפלטפורמה ואת היישום השאירה לעצמה תוך היעזרות בקבלני מישנה. מהר מאוד היא הגיע למצב של הסתבכות קשה עם מאות עובדים. מן הראוי היה שהממשלה תצא למכרז על היישום של הפרויקטים ובכך היתה חוסכת מעצמה כאבי ראש גדולים. באולם הדיונים היו מספר משתתפים שסברו, אם כי לא אמרו זאת, שזו אולי הטעות של משרד הבריאות. עליו לשקול לצאת למכרז על היישום ובכך יסיר מעליו את עננת השקיפות.

בסופו של דבר, התנהל דיון על מי מנוחות. ועדת המדע איננה ועדה שמוסמכת לקבל החלטות. גוטמן וחבריו יצאו מרוצים, וכך גם נציגי משרד הבריאות ונציגי סאפ. בתום הדיון הוציאו נציגי מטריקס הודעה לעיתונות, בה נאמר כי משרד הבריאות הסכים לבדוק את החלופות האחרות, מתוך כוונה לשמור על קופת הציבור ולמנוע בזבוזים. אלא שהמשרד לא אמר איך יעשה זאת ומתי. ישראלי אף הזמין את נציגי משרד מבקר המדינה לבדוק את כל תהליכי קבלת החלטות בפרויקט "מזור" ולקבוע אם היתה שקיפות או לא. מוטי גוטמן ומשה חורב הביעו שביעות רצון אחרי הדיון. הם חזרו ואמרו כי הדרך המשפטית אינה דרכם וזו לא הנקודה. מדובר בעניין ציבורי וכעת הזירה תעבור לוועדת הכספים ולכנסת עצמה ערב אישור התקציב.

השורה התחתונה

פרויקט "מזור" יימשך כרגע, אבל יהיה מסביבו עוד הרבה רעש ובפירוש לא נאמרה המילה האחרונה. ענף ה-IT כמרקחה.

ממשלה תצא למכרז על היישום של הפרויקטים ובכך היתה חוסכת מעצמה כאבי ראש גדולים. באולם הדיונים היו מספר משתתפים שסברו, אם כי לא אמרו זאת, שזו אולי הטעות של משרד הבריאות. עליו לשקול לצאת למכרז על היישום ובכך יסיר מעליו את עננת השקיפות.

בסופו של דבר, התנהל דיון על מי מנוחות. ועדת המדע איננה ועדה שמוסמכת לקבל החלטות. גוטמן וחבריו יצאו מרוצים, וכך גם נציגי משרד הבריאות ונציגי סאפ. בתום הדיון הוציאו נציגי מטריקס הודעה לעיתונות, בה נאמר כי משרד הבריאות הסכים לבדוק את החלופות האחרות, מתוך כוונה לשמור על קופת הציבור ולמנוע בזבוזים. אלא שהמשרד לא אמר איך יעשה זאת ומתי. ישראלי אף הזמין את נציגי משרד מבקר המדינה לבדוק את כל תהליכי קבלת החלטות בפרויקט "מזור" ולקבוע אם היתה שקיפות או לא. מוטי גוטמן ומשה חורב הביעו שביעות רצון אחרי הדיון. הם חזרו ואמרו כי הדרך המשפטית אינה דרכם וזו לא הנקודה. מדובר בעניין ציבורי וכעת הזירה תעבור לוועדת הכספים ולכנסת עצמה ערב אישור התקציב.

השורה התחתונה

פרויקט "מזור" יימשך כרגע, אבל יהיה מסביבו עוד הרבה רעש ובפירוש לא נאמרה המילה האחרונה. ענף ה-IT כמרקחה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

לאוניד נבזלין (צילום: רמי זרנגר)לאוניד נבזלין (צילום: רמי זרנגר)

לאוניד נבזלין ניצח את רוסיה - יכול לתפוס נכסים רוסיים בעולם ב-65 מיליארד דולר

פוטין הלאים לפני 20 שנה את יוקוס, חברת הנפט והגז הגדולה ברוסיה; נבזלין ובעלי השליטה שהם לא טלית שכולה תכלת, תבעו וזכו. פסיקת בית המשפט העליון ההולנדי היא סופית ומוכרת בעולם  ועכשיו מתחילה המלחמה האמיתית על נכסי רוסיה ברחבי העולם



רן קידר |

אחרי 20 שנות קרב משפטי מתיש, בית המשפט העליון בהולנד קבע את פסיקת הבוררות הגדולה בהיסטוריה, בסך של מעל 65 מיליארד דולר. זו פסיקה סופית, בלתי הפיכה וברת אכיפה נגד נכסי רוסיה ברחבי העולם. זהו סיום דרמטי לאחד מסיפורי הנקמה העסקיים המרתקים של העשור,  שבמרכזו עומד, לאוניד נבזלין לצד נוספים שסירבו להיכנע למשטר פוטין.

הסיפור מתחיל ב-2003, כאשר ולדימיר פוטין החליט לעשות "דוגמה" ממיכאיל חודורקובסקי, המנכ"ל של יוקוס, אז חברת הנפט הגדולה והמצליחה ביותר ברוסיה. חודורקובסקי ביקר בגלוי את השחיתות של הקרמלין, והקרמלין לא סלח לו. בתוך כמה חודשים, מיכאיל חודורקובסקי מצא עצמו בכלא בסיביר אחרי משפט ראווה, והחברה שבנה, בעלת שווי שוק של מעל 33 מיליארד דולר שהעסיקה 100,000 עובדים - הועברה בכפייה לידי חברת הנפט הממשלתית.

ההפקעה הבלתי חוקית של יוקוס היתה בשיתוף של כל מערכת אכיפת החוק הרוסית: משטרה, תובעים ובתי משפט והיתה דרמטית במיוחד בגלל גודלה, אבל היא ביטוי נוסף לשיטה של פוטין והממשל הרוסי. מי שלא מתיישר לקו של פוטין - נעלם ומחוסל. זה קרה בעסקים נוספים, זה גם התבטא בפעילות של רוסיה בגאורגיה ואוקראינה. מדינה ללא חוקים. השלטון קובע הכל ומכופף את החוקים כרצונו. 


נעשה כאן הפסקה קצרה, כדי להסביר שכמו תמיד הסיפור הוא לא שחור ולבן. נבזלין שהיה במקום הנכון בזמן הנכון קיבל יחד עם נוספים מניות שליטה בחברת הנפט והגז. למה, איך? מה זו המתנה הנדיבה הזו, וממי היא ניתנה? ברית המועצות היתה אז בנפילה וזה היה בית גידול לאוליגרכים שהיו בתפקידים פקידותיים או סמי-פקידותיים כמו בבנקים ממשלתיים וחברות ממשלתיות שהצליחו להעביר ולקבל נכסים רוסיים בנזיד עדשים. מאות רבות של אוליגרכים השתלטו על נכסים, בזכות ההתפרקות של המעצמה, והקרבה לשלטון.  אז אולי זה לא המצב של "גנב מגנב פטור", אבל יש כאן שני צדדים למטבע.  נבזלין אולי גם בשל הרקע התערה בחברה הישראלית , הוא תורם הרבה והוא רכש 25% ממניות עיתון הארץ כדי לייצר לו כסות מכובדת. 

 

המשקיעים לא ויתרו

שלושה בעלי מניות שליטה לשעבר ביוקוס, בהם הישראלי לאוניד נבזלין, לא ויתרו. ב-2005, הם יזמו הליכי בוררות נגד רוסיה במסגרת אמנת האנרגיה (ECT). תשע שנים אחר כך, ב-2014, הגיעה הפסיקה ההיסטורית: בית דין בוררות בלתי תלוי בהאג פסק פיצוי של מעל 50 מיליארד דולר, פסיקת הבוררות הגדולה ביותר שאי פעם ניתנה.