לאחר שוך הסערה: וול סטריט מכינה עצמה למימושים

הנפט ממשיך להכביד על הסנטימנט, שכן על אף רגיעה קלה אל עבר ה-68 דולר לחבית, עדיין מדובר ברמות מדאיגות לכל הדעות. בישראליות: מרקורי תדווח מחדש על תוצאותיה מאז 2002 ואינטרנט זבה ממשיכה במסע הרכישות ברשת
שרון שפורר |

יום לאחר שוך הסערה, שסופה הפתיע לטובה, נכונה היום וול סטריט לפתוח את המסחר בירידות שערים. אמש חתמו המדדים המובילים בבורסות התפוח הגדול בעליות נאות, לאחר שהתיברר, כי סופת ההוריקן קתרינה חלשה משסברו תחילה והיקף נזקה יהיה נמוך מהתחזיות הפסימיות בשווקים.

בעקבות זאת, חלה רגיעה בזירת הנפט, ומחירי הזהב השחור נסוגו מהשיא בו נגעו בגובה 70.8 דולר לחבית אל עבר רף ה-68 דולר לחבית. בשעה זו של המסחר האלקטרוני בבורסת הסחורות בניו יורק מטפסים החוזים העתידיים על מחירה של חבית נפט למסירה באוקטובר ב-95 סנט ל-68.15 דולר. הזירה תרכז עניין גם לקראת דו"ח מלאי הנפט שיפורסם מחר ואשר הינו בעל השפעה מהותית על הנעשה בה.

בזירה המאקרו כלכלית, יפורסמו היום שלושה נתונים: הרראשון - ההזמנות ממפעלים בחודש יולי, כשהצפי הוא לירידה של 2.3% לאחר עליה של 1.4% בחודש יוני שקדם לו. גם מדד אמון הצרכנים יפורסם לאחר הפתיחה ובשווקים מצפים לירידה לרמה של 101 בחודש אוגוסט מרמה של 103.2 ביולי, בעיקר נוכח מחירי הנפט הגבוהים, שאינם מאפשרים למשקיעים להשתחרר מהדאגה לקצב הצמיחה הכלכלית בעולם.

נתון נוסף שיפורסם אחר הצהריים והינו יצירתי במיוחד - כמו שרק האמריקנים יכולים להיות...הוא דקות ה-FOMC. הכוונה לאורך פגישת הפד האחרונה בה הוחלט על גובה הריבית בכלכלה החזקה בעולם. בדיוק כמו במשפט עם מושבעים - פגישה קצרה - משמעה תמימות דעים בבנק המרכזי החשוב בעולם.

במרכז המסחר תעמודנה היום מניות ענקית האשראי, אמריקן אקספרס (AXP), אשר לדברי עיתון סיני מקומי, תשתף פעולה עם קבוצת משקיעים בראשם עומד בנק ההשקעות גולדמן זאקס לרכישת אחזקות בבנק הגדול בסין בהיקף של כ-3 מיליארד דולר.

מורגן סטנלי (MWD) ירכז גם הוא עניין, על רקע פרסום בוול סטריט ג'ורנל, לפיו, ה-SEC מאיים לקנוס את הברוקראז' ב-10 מיליון דולר, לאחר שלא שמר לטענתו, אי-מיילים העשויים להיות רלוונטיים למספר ברורים הנערכים נגדו.

עוד במרכז המסחר היום - מניות אפל קומפיוטר (AAPL) עשויות להנות מסנטימנט חיובי, על רקע פרסום בניו יורק טיימס, כי הגיעה להסכם עם סינגולר וויירלס, לפיו תצענה השתיים טלפון סלולארי של מוטורולה, אשר ישמיע שירים משרות המוזיקה בתשלום של חברת המחשבים.

בישארליות - אין הרבה חדש. אינטרנט זהב תסחר על רקע הודעתה של MSN ישראל בה היא מחזיקה בשליטה (50.1%), כי רכשה 51% מהזכויות באתר השוואת מחירים GetPrice. הזכויות הנותרות יישארו בבעלות החברה שייסדה את האתר ופיתחה את מנוע השוואת המחירים. בנוסף, מתעתדת MSN ישראל להקים אתר אינטרנט חדש להשוואת מחירים - MSN-Compare, שיכוון למשתמשים של שרותים אחרים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה: "כדי לשחרר תקציבים - לפעמים צריך להיות ערס"

הוא מדבר על תחבורה ציבורית, על הרובוטקסי של טסלה שיגיע לכאן בקרוב, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו עם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״ משה בן זקן מנכ״ל משרד התחבורה משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה שום דבר בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בוועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אך לא מתכחש למציאות הקשה שמחכה לרבים מדי על הכבישים בכל בוקר. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות ברורות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק אלא גם רכבים קלים ללא נהג. בן זקן מגלה כי משרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את רכבם האוטונומי כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם כאן, לדבריו, יש חידוש: חידוש הקשרים מול החברה וניסיון למצוא נוסחה שתאפשר את הפעלתה בישראל – בלי לפגוע בנהגי המוניות.


ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?

לפני שאני מנכ"ל , אני אזרח. אני עומד בפקקים, כמו כולם. יש פקקים, היו פקקים, ואם לא נעבוד קשה, הם גם לא ייעלמו. אנחנו עובדים קשה כדי לפתור את העניין הזה.

הגודש בכבישים הוא בעיה שטיפלו בה כבר שנים , אבל הציבור עדיין מרגיש שאין פתרון. מתי נראה שינוי?