ניתוח טכני: הדולר מול שקל - מרים ראש

הנסיגה האחרונה של הדולר מעמידה את מגמת העלייה למבחן מעניין, סבור המנתח הטכני של Bizportal, אייל גורביץ' והוא מסביר: יכולתו להבלם ברמות מסוימות - תעיד על עוצמתו
אייל גורביץ |

הקטר הדולרי דהר עד לרמה של 4.61 שקלים כאשר הבלימה התרחשה בעיקר על רקע רמת התנגדות בעלת משמעות הסטורית. רמה זו, לאורך השנים שימשה כבסיס לגלי עליות או ירידות משמעותיים. חצייתה מעלה או מטה היתה תמיד אירוע רב חשיבות. מנקודה זו החלה נסיגה שאמורה בימים הקרובים להתברר כתיקון טכני או כסיומה של מגמת העלייה. הדינמיקה של השבועות האחרונים מספקת ניצנים ראשונים לסיומה של הנסיגה ונפתחה האפשרות לניסיון עליות מחודש. יהיה מעניין.

1. קצר ולעניין

הנסיגה האחרונה של הדולר מעמידה את מגמת העלייה למבחן מעניין. יכולתו של הדולר להיבלם ברמות מסויימות תעיד על עוצמה. יש לשים לב לפרמטר בסיס אחד במהלך השבועות הקרובים:

גל העליות שהחל ברמת 4.3470 והסתיים ברמת 4.6126 שקלים לדולר משמש כנקודת ההתייחסות שלנו. גל זה עובר כרגע תיקון, ועומק התיקון משמש כאינדיקטור ראשון ממעלה לגבי כיוון הדולר. תיקונים טכניים נוטים לתקן בין 33% - 66% מהמהלך המגמתי שקדם להם.

אבל זה לא החלק החשוב באמת. העניין הוא שבלימה בטווחים האמורים, מובילה במרבית המקרים לחידוש גל העליות מעבר לרמת השיא הקודמת

כלומר, יכולתו של הדולר להיבלם בין הרמות של 4.51 - 4.45 שקלים לדולר תשמש כאינדיקטור ובסיס לחידוש גל העליות כאשר בפעם הזאת, תעמוד רמת 4.61 שקלים לדולר בסכנת שבירה.

מה שראינו את הדולר עושה בימים האחרונים, היה לגעת פעמיים באותה נקודת שפל ולקבוע את מה שנקרא בשפה הטכנית "תחתית כפולה". נגיעה כפולה זו אמורה לסמן את סיומו של גל הירידות ומעבר לתקופה דשדוש.

על הגרף המצורף אפשר לראות שני מרכיבים נוספים. ראשית שבירתו של קו המגמה היורד שסיפק התנגדות לגל הירידות האחרון, ואת מדדי העוצמה המצויים בתחתית הגרף שמצביעים על צבירתו של מומנטום חיובי.

2. משקל הראיות

היפוך מגמה הוא עניין של משקל ראיות. ממש כמו עבודה משטרתית. במקרה הנוכחי אפשר להיווכח שמשקל הראיות אינו נוטה יותר כלפי מטה אלא עובר תהליך של איזון והתייצבות ובכך נפתחת האפשרות לשינוי כיוון. כדי ששינוי הכיוון יהיה משמעותי ואמיתי יותר, חייבת רמת 4.48 שקלים לדולר לשמש כתחתית אחרונה מחד.

בנוסף חייבת רמת 4.551 להשבר כלפי מעלה. אירוע כזה יסלול את הדרך לתקיפה רמת 4.61 שקלים ואולי אף לשבירתה כלפי מעלה.

הערת אזהרה - המסחר במט"ח מסוכן על רקע התנודתיות הגבוהה והמינופים הגבוהים הנהוגים בשווקים אלו. הפעילות חייבת להיות מוגדרת ומדויקת בנקודות ספציפיות וכל פעולה חייבת להיות מגובה על ידי הוראה צמודה לקטיעת הפסד שלא תעלה של עשיריות בודדות של אחוזים ממחיר הקנייה

אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

הערה : כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".