גזי חממה - נפט
צילום: PIXBAY

מחירי הגז הנמוכים מהרמות של השנה שעברה מביאים לירידות במניות הזיקוק

בתי הזיקוק בארה"ב פועלים בהספקים גבוהים מאוד וגם סין מזקקת יותר דלק, ועוזרת להקל על המחסור העולמי בדברים כמו נפט לחימום; זיקוק דיזל הכניס יותר מ-50 דולר לחבית רק לפני שבועיים, אך זה ירד השבוע ל-35 דולר
דור עצמון |

לראשונה מזה כמעט שנתיים, מחירי הבנזין ירדו מתחת לרמות של שנה שעברה - רגע ציון שפוגע בכמה מהחברות שהרוויחו הכי הרבה ממחירי הדלק הגבוהים באותה תקופה. בתי הזיקוק ראו את שולי הרווח שלהם על הבנזין יורדים לכמעט כלום לאחר שהגיעו לרמות שיא מוקדם יותר השנה.

מחיר הבנזין הממוצע בארה"ב עומד על 3.32 דולר לגלון, ירידה קלה מ-3.34 דולר לפני שנה. הירידה הייתה מהירה יותר מכפי שרוב האנליסטים חזו, והיא אפילו עלולה להוביל לכך שמחירי הבנזין הממוצעים ב-2022 ירדו מתחת ל-4 דולר. "ממוצע של 3.3 דולר לגלון לשאר השנה יביא לממוצע שנתי של 3.97 דולר בלבד", כך על פי שירות המידע על מחירי הנפט (ה-OPIS). "אלא אם כן יהיה שינוי מגמה דרמטי במהלך 23 הימים האחרונים של השנה, הממוצע בארה"ב לשנה יגיע בכמה סנטים מתחת ל-4 דולר לגלון".

בתי הזיקוק בארה"ב פועלים בהספקים גבוהים מאוד - 94% לעומת 89% לפני שנה - מפיקים בנזין ודיזל. גם סין מזקקת יותר דלק, ועוזרת להקל על המחסור העולמי בדברים כמו נפט לחימום. ההיצע המוגדל מגיע בדיוק בזמן שהעולם משתמש בפחות מהדלקים האלה, מכיוון שהכלכלות מאטות וסין עדיין לא פתחה את כלכלתה במלואה. מזג אוויר חם בתחילת החורף גם הפחית את הביקוש לדלקי חימום. נתוני ממשלת ארה"ב מראים כי השימוש בבנזין ירד ב-7% בארבעת השבועות האחרונים, בהשוואה לתקופה המקבילה לפני שנה, בעוד השימוש בדיזל ירד ב-10%.

הירידה גובה מחיר מהרווחים של בתי הזיקוק. זיקוק דיזל הכניס יותר מ-50 דולר לחבית רק לפני שבועיים, אבל לפי טום קלוזה, ראש ניתוח האנרגיה העולמי ב-OPIS, זה ירד השבוע ל-35 דולר בערך. מינהל מידע האנרגיה צופה כי בשנה הבאה רווחי בתי הזיקוק של הסולר יירדו ב-19% מהרמות הממוצעות של 2022.

עבור מניות בתי הזיקוק, הירידה ברווחים מפחידה משקיעים רבים. מניית ואלרו VALERO ENERGY CORP צנחה ב-15% בשבועיים האחרונים, בעוד המתחרים פיליפס 66 PHILLIPS 66 ומרתון פטרוליום MARATHON PETROLEUM ירדו בשיעורים דומים. כל המניות עדיין עלו ביותר מ-30% השנה, בעוד שמדד S&P 500 ירד בכ-17%.

עם זאת, חלק מהאנליסטים אומרים שהמשקיעים צריכים לשקול לקנות את המניות בגלל החולשה האחרונה. רווחי הדיזל עדיין כפולים מהרמות מלפני שנה, מציין האנליסט של בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA דאג לגייט. ובסופו של דבר בתי הזיקוק יצטרכו לקצץ בקיבולת כדי לבצע תחזוקה, ולצמצם את עודף ההיצע. "תנודתיות היא מאפיין בלתי נמנע של בתי הזיקוק בארה"ב", כתב. "אנו רואים את הירידה האחרונה (מכיוון שהיא לא הראשונה) ככזו המספקת הזדמנות נוספת להשקיע מחדש במגזר הרחב ב-2023".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מייק ווירז שברון
צילום: שברון

לידיעת המשקיעים בשותפויות הגז - שברון צופה ירידת מחירים לקראת סוף העשור

שברון צופה ירידה במחירי הנפט ב-2026, עלייה בגז בטווח הקרוב וירידה בהמשך בשל עודפי היצע מהמפרץ והמזרח התיכון

רן קידר |
נושאים בכתבה שברון גז טבעי


חברת שברון ששותפה במאגרי הגז לוויתן ותמר, מעריכה כי שוק האנרגיה העולמי נכנס לתקופה של שינויים עמוקים, בעיקר על רקע הגידול הצפוי בהיצע מצד מדינות אופ"ק ובעלות בריתן. לדברי מנכ"ל החברה, מייק וורת', בראיון לבלומברג, מחירי הנפט צפויים להיות תחת לחץ משמעותי בשנה הבאה, כאשר ספקיות נפט גדולות שביצעו קיצוצי תפוקה בשנים האחרונות צפויות להזרים מחדש לשוק כמויות ניכרות של נפט, בעיקר ערב הסעודית ואיחוד האמירויות.



הביקוש לגז טבעי צפוי להישאר לדבריו יציב ואף לגדול בצורה ליניארית, זאת בין היתר בשל הצורך של מדינות רבות לגוון את מקורות האנרגיה שלהן ולצמצם תלות בפחם ובנפט מזהמים. אולם, לקראת סוף העשור, צפוי שיבשילו מיזמים חדשים באזור המפרץ, לרבות פרויקטים משמעותיים בקטר, ערב הסעודית והאיחוד האמירויות, וגם פרויקטים במזרח התיכון וכתוצאה מכך ההיצע יעלה על הביקוש, "לפחות באופן זמני". זה עלול להוביל לגישתו לירידה במחירי הגז הטבעי וירידה במחירי ה־LNG (גז שהופך לנוזל ומועבר ממקום למקום).

שוק הגז הטבעי וה-LNG הפך בשנים האחרונות לאחד המרכזיים והמשפיעים ביותר בתחום האנרגיה העולמית, בעיקר על רקע המעבר מדלקים מזהמים יותר כמו פחם ונפט לפתרונות נקיים יחסית.



גז טבעי הוא דלק פוסילי שמצוי מתחת לפני הקרקע, וכולל בעיקר מתאן. עם זאת, הוא עדיף על פחם ונפט מבחינת פליטות וזיהום. הבעיה המרכזית בגז היא השינוע: כיוון שהוא גז, קשה להוביל אותו למרחקים. לכן במדינות כמו ארצות הברית, רוסיה, קטר ואוסטרליה פותחו מתקנים להפיכתו לנוזל, וכך בעצם נוצר ה-LNG שמאפשר שינוע ימי במכליות מיוחדות, ולאחר מכן הפיכתו של הנוזל חזרה לגז במדינת היעד.

שוק ה־LNG הפך בשנים האחרונות לאסטרטגי במיוחד. מדינות כמו יפן, הודו, סין ומדינות רבות באירופה מסתמכות על יבוא גז טבעי כדי לענות על צורכי האנרגיה שלהן. המשבר בין רוסיה לאוקראינה, גרם לאירופה להאיץ את המעבר לייבוא LNG מארצות הברית וממדינות המפרץ.