מחפשים מכונית חשמלית יד-שנייה? אלו הסיכונים שכדאי לכם לקחת בחשבון
לראות מכוניות חשמליות בישראל כבר הפך לדבר מובן מאליו. הן בכל מקום וגם נתוני משרד האנרגיה שפורסמו בשבוע שעבר מאשרים זאת. שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים עומד כיום (2023) על כ-16% מהרכבים החדשים. במשרד האנרגיה צופים כי שיעורן יעלה ל-26% ב-2025 ויזנק ל-90% ב-2030. יתרה מכך, במשרד האנרגיה מעריכים כי עד שנת 2040 כ-100% מהמכוניות החדשות בישראל תהיינה חשמליות. ניסיון העבר מלמד שמוצר שהגיע לאחוז חדירה של כ-8% לפחות נמצא בפוטנציאל גבוה במיוחד להרחבת החדירה, על אחת כמה וכמה חדירה נוכחית של כ-16%.
נתונים אלו מלמדים כי כמות העסקאות של מכוניות חשמליות עולה, ומכאן שגם עסקאות הרכבים המשומשים של רכבים חשמליים. סימן השאלה הראשון שעולה במקרים של עסקאות יד-שנייה במכוניות חשמליות הוא טיב הסוללה. עד כמה נשחקה, מהירות הטעינה, האם היא נטענת כהלכה, או במילים אחרות, כמה זמן נשאר לה לחיות? ממספר בדיקות שנערכו הגיעו למסקנה כי אורך חיי סוללת רכב חשמלי נע בין 10 ל-12 שנים. אבל באמצעות שימוש נכון ברכב ושמירה עליו, תוכלו לגרום לכך שסוללת הרכב שלכם תאריך ימים. עם זאת, כשרוכש רכב יד שנייה בודק את הרכב הוא מתקשה להעריך את איכות הסוללה וזה כשלעצמו מייצר דיסקאונט על המחיר. זאת ועוד - מדובר בשוק שמתקדם טכנולוגית במהירות והשאלה היותר מורכבת היא מדוע לקנות רכב חשמלי יד שנייה שבקרוב עלול להיות לא רלבנטי בהינתן הטכנולוגיות החדשות, הטעינה והסוללות החדשות.
זאת שאלה שעדיין אין לה מענה. יש שוק של יד שנייה כי תמיד יש ביקוש והיצע, אבל להבדיל מרכבים על בנזין שהשחיקה בהן ידועה, יש הרבה נעלמים בשוק הרכבים יד שנייה החשמליים וכל זה עוד לפני שמתייחסים לשינויים בשיעורי מס הקנייה. הכוונה של משרד האוצר לעלות את מס הקנייה מ-20% ל-35% בתחילת 24 ובהמשך להגדילו, דווקא עוזרת למחירי היד שנייה, כי ברגע שרכבים חדשים עולים יותר גם רכבי יד שנייה עולים במחיר.
הסוללה - משפיעה מאוד על המחיר
טיב הסוללה תלוי בעיקר בטיב תחזוקת המכונית ובאופן הנהיגה. אבל מה קורה במצב שבו הסוללה נפגעה בצורה כזו שכבר ישנה פגיעה בנסיעה של הרכב, למשל שהוא אינו מצליח לנסוע מרחקים מסוימים ללא הגברת תדירות הטעינה או פגיעה כזו שדורשת את החלפת הסוללה? כאן כבר הנזק יכול להיות משמעותי הרבה יותר. עלות החלפת סוללה מגיעה לעשרות אלפי שקלים כאשר בחלק מהרכבים - בעיקר טסלה ומרצדס - העלות עלולה להתקרב לכ-100,000 שקל ובעצם עשויה לפגוע בעצם קיום העסקה.- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- הצרות הגדולות של חברות הרכב המסורתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לכך יש להוסיף את הסיכון המוגבר של פגיעה פיזית בסוללה בעת תאונת דרכים והעלות הנגזרת מכך, דבר שכמובן גם עלול לקרות במכונית חשמלית חדשה. אז נכון שגם במכוניות בנזין עלול להיגרם נזק כספי גבוה במיוחד, אך השאלה המתבקשת היא האם רמת הסיכון שכרוכה במכונית חשמלית היא כדאית? במקרה הזה הדעות הן חלוקות היות שיש כיסוי ביטוחי, אבל כל מקרה לגופו.
כמה עולה רכב חשמלי משומש?
מחיר הרכב החשמלי הפופולארי ביותר - טסלה מודל 3 - חווה ירידת מחירים לאחרונה גם על רקע ההשקות של הדגמים החדשים. טסלה 3 סטנדרט ריינג' פלוס מודל 2021 שהייתה שווה בחודש אוגוסט 148 אלף שקל ירדה בכ-3% ושווה כעת 142-144 אלף שקל. עם זאת, בכל הקשור לטסלה רצוי לשמור על עין פקוחה לנוכח ההשקות כאמור שטרם מגולמות במחירונים.
גם מחיר רכב הכביש-שטח החשמלי של AIWAYS - ה-5U - ירד מכ-126,500 שקל לכ-121500-122,500 שקל למודל 2021 - ירידה ממוצעת של כ-4%, בדומה לטסלה. במובן מסוים מדובר במחיר אטרקטיבי למכונית סינית-חשמלית יד-שנייה שכן עד כה לא נראו הרבה מחירים בסדר הגודל הזה. עוד רכב חשמלי פופולארי בישראל הוא הג'ילי ג'יאומטרי C כאשר דגם הפרו מתומחר כעת במחירונים בכ-118,000-119,000 שקל. בסך הכל נראה כי שיעור הירידה במחירי המכוניות החשמלית המשומשות בישראל יורד ב-3%, בזמן האחרון. אך ברגע שיושקו דגמים נוספים צפויה המשך ירידה. מעבר לכך, כמו ברכבים על בנזין, המחירון מוטה כלפי מעלה. בפועל יש עסקאות במחירים נמוכים ב-5% ומעלה ממחירי המחירון.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מעל לכל צריך לזכור ששוק הרכב החשמלי בישראל - וגם בעולם - עדיין נמצא בתחילת דרכו וככל שהוא יצבור ותק כך יתגלו ה"חוליים" שבמוצר. עם זאת, אין להפחית בחשיבות של הבשורה הסביבתית הזו שצפויה, עפ"י ההערכות, לשנות מקצה לקצה את עולם הרכב ב-20 השנים הקרובות. אבל, רוכשי רכב חשמלי חדש וגם רוכשי רכבים יד שנייה, עלולים לאבד ערך יותר מאשר ברכבים על בנזין.
- 14.אורית 20/09/2023 08:45הגב לתגובה זויש כבר שירותים כאלה: קארפיי, ביזקאר וכד' (אחד מהם של עומר אדם), בן דוד שלי מכר לסוחר שנעלם בלי להעביר בעלות, לא אכפת היה לו הכסף... מאז אנחנו רק עם הגנה כזו, ככה הכסף לא עובר עד שמעבירים בעלות בדואר או באתר של הדואר
- 13.רציו 18/09/2023 07:10הגב לתגובה זוהעניים נוסעים ברכב נורמלי
- אילן 18/09/2023 11:56הגב לתגובה זוחוסך טיפולים, חוסך דלק , רישןי
- 12.אין מכן י בדיקה שיכולים לבדוק את הסוללה? (ל"ת)יוסי 18/09/2023 05:40הגב לתגובה זו
- אלקטרון 19/09/2023 00:12הגב לתגובה זויותר ויותר מוסכים יכולים לתת נתוני סוללה, בקרוב זה יהיה הסטנדרט
- 11.לקוח מרוצה 17/09/2023 23:17הגב לתגובה זו1. אין בעיה לקבל את נתוני הסוללה בבדיקה פשוטה במוסך 2. לפי נתונים של חברת טסלה הסוללות מראות אמינות גבוהה, מעל 10 שנים וחצי מיליון קילומטרים בלי דעיכה משמעותית 3. הסוללה מחולקת למודולים, במידה ויש תקלה לא מחליפים את כל הסוללה, רק את המודול הבעייתי 4. פגיעה בתאונה מכוסה על ידי הביטוח ולכן אין כאן סיכון מוגבר כמו שנכתב 5. לא נכון להגיד שהשוק הרכבים החשמליים נמצא בתחילת דרכו, טסלה מוכרת מכוניות משנת 2008, בשנים האחרונות מוכרת סביב מיליון מכוניות בשנה. 6. החישוב של אובדן הערך שגוי. משפחה ישראלית ממוצעת שמחזיקה רכב חשמלי חוסכת בסביבות 1500 שח בחודש על דלק, 18,000 בשנה. בעשר שנים מחזירים את מחיר הרכב ויותר
- מעניין וחשוב (ל"ת)שמח ללמוד 19/09/2023 00:10הגב לתגובה זו
- 10.יעקב 17/09/2023 23:11הגב לתגובה זולדעתי הכתב לא מכיר מקרוב רכבים חשמליים.הם אמינים מאוד כמעט 0 תקלות אין חלקים נעים במנוע אז התחזוקה היא מינימלית יש אחריות על הסוללה ל8 שנים ו5 שנים אחריות לרכב והחשמל עולה כ20% מבנזין אחלה עסקה למי שיכול להתקין עמדת הטענה ליד הבית לא לחשוש זו חווית נהיגה אחרת
- 9.המימן ינצח. חכו. החשמלי מזהם יותר ממנו. (ל"ת)יובל 17/09/2023 22:17הגב לתגובה זו
- 8... 17/09/2023 20:19הגב לתגובה זוחכו
- 7.לרון 17/09/2023 20:05הגב לתגובה זושל פעם,נגמר לא יכולת לתקן,גם המכונית סוללתה תיגמר סע על קוקינט
- 6.בעלי ג'ילי 17/09/2023 19:34הגב לתגובה זובריאות סוללה נמדדת בצורה מדוייקת במוסך עם מחשב בניגוד להערכה של מנוע בנזין. למנוע חשמלי הבלאי אפסי. וביד 2 מוכרים במחירון ולעיתים מעל.
- 5.אבי 17/09/2023 18:08הגב לתגובה זומה אתם מדברים על 2030 ו2040- לא רציני
- 4.אליה וקוץ בה... (ל"ת)חנן 17/09/2023 17:32הגב לתגובה זו
- 3.גארפילד 17/09/2023 15:44הגב לתגובה זורכב חשמלי זה פיתרון אמצעי תחלופה עד המימן שיתחזק בארץ ובעולם.
- 2.רכב חשמלי מצאים אך ורק לפנסיונרים משועוממים שמחפשי 17/09/2023 14:09הגב לתגובה זורכב חשמלי מצאים אך ורק לפנסיונרים משועוממים שמחפשים הטענה כל יום וכל היום
- 1.ארתור 17/09/2023 14:07הגב לתגובה זוהסוללה של רכב חשמלי היא עד 1000 טעינות, אתה חולם שהיא תחזיק מעל 12 שנה.
- בלושי 18/09/2023 06:21הגב לתגובה זוכלומר אם מישהו טוען את הרכב כל יום שני אז אחרי 5.5 ושנים הסוללה סיימה את תפקידה? ממש קסם, כי יש רכבים חשמליים שנוסעים כבר יותר מזה, וגם אחריות היצרן היא 8 שנים מינימום.
- 56 שבועות בשנה 1000/56 זה בערך 19 שנה (ל"ת)א ב י 19/09/2023 18:14
- מאיפה 17/09/2023 23:53הגב לתגובה זושיש הגבלה על כמות הטעינות? זו סוללה שאוגרת אנרגיה ופורקת אותה. אין הגבלה. אבל בגלל שיש בלאי לסוללה ולחומרים הכימיים, כמות / מהירות הטעינה / מהירות הפריקה יורדת לאורך השנים.
- הטענה כל 3 ימים 17/09/2023 20:47הגב לתגובה זוטעות 1500-היום
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
