אגרות החוב של דלק בנפילה חופשית; התשואות עלו לעד 7.5%

אגרות החוב של קבוצת דלק נפלו היום לרמה הנמוכה ביותר מאז הירידות בשווקים של דצמבר. מה יודעים בשוק, האם יש מקום לדאגה ומה דלק מתכווונת לעשות כדי להרגיע את השוק?
ערן סוקול | (24)

מניית דלק קבוצה 0% איבדה היום כ-3% נוספים מערכה ומשלימה צניחה של כ-22% מאז הדיווח בסוף חודש מאי על עסקת ענק עם שברון הבריטית שבמסגרתה תרכוש חברת הבת, איתקה את מלוא הזכויות בחברת התפעול של שברון בים הצפוני (Chevron North Sea Limited) תמורת כ-2 מיליארד דולר. במקביל ירידות שערים חדות נרשמו היום גם בסדרות האג"ח של הקבוצה, כאשר הסדרות הארוכות נסחרות בתשואה לפדיון של 7.5%-7.1%. 

> שגעון הגדלות של תשובה מפחיד את המשקיעים: דלק צנחה 15% מאז הדיווח על עסקת שברון

> קבוצת דלק פרסמה הצעת רכש ל-1% ממניותיה בפרמייה של 10%

> קבוצת דלק מנהלת מו"מ להכנסת משקיעים לאיתקה

הבוקר דיווחה החברה על קיום מו"מ עם משקיעים פוטנציאלים להשקעה באיתקה, כנגד הקצאת מניות בכורה בהיקף של כ-300 מיליון דולר, במקביל לקיום דיונים עם חברות סחר בינלאומיות בנוגע להסכמי שיווק של נפט וגז מאיתקה, למשך תקופה של שלוש שנים, במסגרתם צפויה איתקה לקבל, על חשבון המכירות העתידיות, סכום של כ-150 מיליון דולר.

הדיווח מהבוקר אמור היה להרגיע מעט את המשקיעים, נוכח האפשרות להזרמת הון לחברה שנכנסת למינוף גבוה, אולם התנהגות המניה וסדרות האג"ח של החברה מסמנות כי בשוק ראו במהלך אות מצוקה.

מעבר לרמת המינוף של החברה ולסימני השאלה שעולים אצל חלק מהמשקיעים בקשר ליכולת החברה לשרת את החוב בעתיד, נראה כי אחד הגורמים המרכזיים שמטרידים את המשקיעים הינו אי הוודאות בקשר עם התזרימים הצפויים מאיתקה ועסקת שברון בעתיד, כמו גם מחוסר היכולת של הקבוצה לשלוט בשני הנעלמים הגדולים שיקבעו את עתידה ביום שלאחר השלמת העסקה - מחיר הנפט והיקף יצוא הגז למצרים. נכון שהחברה גידרה את מחיר הנפט, אבל הגידור לא מלא ולכן היא עדיין חשופה לתנודות במחירו.

על פניו, ועל פי הערכות הנהלת קבוצת דלק, לא צפויה בעיה לשרת את החוב, והצפי הינו להשלמת החזר תשלומי החוב בגין עסקת שברון תוך 2.5-2 שנים. עם זאת, בשוק חוששים כי איתקה תשאב מהחברה תזרימי מזומנים בשנים הקרובות במקום לספק לחברה תזרימי מזומנים ובהתאמה מתמחרים את רמת הסיכון של החברה כגבוהה יותר - אבל עדיין לא כחדלת פירעון.

נזכיר כי לצורך מימון העסקה, יצאה קבוצת דלק במהלך של גיוס אג"ח, אולם נתקלה בקשיים בגיוס שהיה אמור להיות בהיקף כספי של 700 מיליון דולר והסתפקה בגיוס של 500 מיליון דולר, נוכח הביקושים הנמוכים שהוזרמו על ידי המשקיעים וקביעת הריבית במכרז ברמה של כ-9.4%.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

עם זאת, במסגרת שיחת ועידה שקיימה הקבוצה לנוכח חוסר שביעות רצון המשקיעים, טען בעל השליטה בחברה יצחק תשובה בנוגע לעסקת שברון כי הגורם להורדת היקף גיוס האג"ח היה אחר. "מניסיוני רב השנים, חשוב לי לציין, שעסקת שברון היא עסקה חזקה וטובה שיש לה פוטנציאל אדיר לעשרות שנים קדימה עם נזילות מהיום הראשון. ה-EBIDTA בשלוש השנים הראשונות צפוי לעמוד על 3 מליארד דולר. דלק קבוצה מחזיקה ב-100% מאיתקה, וכל השקעה באיתקה כאילו הקבוצה משקיעה בעצמה. כל ההכנסות שנכסי שברון מפיקים מה-1.1.19 עומד לזכותה של איתקה", אמר תשובה.

לדבריו, "נכון להיום יש לנו אינדיקציות כי סכום זה צפוי להגיע ל-500 מליון דולר. כלומר - קיים פה עודף של 200 מליון דולר שלא נלקחו בחשבון. זו אחת הסיבות שאיתקה החליטה לגייס רק 500 מליון דולר, ולא 700 מליון דולר".

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    מוקי 15/08/2019 16:48
    הגב לתגובה זו
    לא מצליח ונכשל הציבור יממן וישלם כך שתשובה לא מפסיד
  • 18.
    מהמר רודף בצע לא איש עסקים (ל"ת)
    מטי 13/08/2019 21:31
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    דניאל 13/08/2019 10:36
    הגב לתגובה זו
    כספי הפנסיה בסכנה, מקווה שמוסדיים יפעלו מהר
  • 16.
    עינים בראש.. 13/08/2019 02:03
    הגב לתגובה זו
    שיחזיר את הכסף של הפנסיות .והתספורות שעשו לו כול הפקידים של האוצר.שעכשיו עובדים אצלו גנב נשאר גנב..
  • 15.
    עמירם 12/08/2019 22:04
    הגב לתגובה זו
    לקיחת סיכונים היא חלק מעסק. לקיחת סיכונים בידיעה ברורה ומוכחת שהכשלון יגולגל על כתבי הציבור היא שרלטנות. שימוש בכספי קרנות השתלמות ופנסיה למימון ומינוף סיכונים עיסקיים הינו ענין שמחייב דיון נפרד לגבי אחריותו הישירה של מוביל המהלך הזה והגדרת המשמעויות האישיות במקרה של כישלון
  • 14.
    d 12/08/2019 21:09
    הגב לתגובה זו
    לא השקעתי בו אף פעם ואחרי דלק נדלן לעולם לא אתן לו את כספי. שיעשה מיליארדים מצידי, אני לא אתן לו שקל אחד. עם אנשים כאלה אני לא מתעסק. אני בספק עם הייתי מתחיל עם הבת שלו. לא הייתי רוצה חם כזה.
  • ארמגדון 13/08/2019 21:32
    הגב לתגובה זו
    בחסות אירגוני פשיעה מהבורסה
  • סלאמתק צודק בהחלט (ל"ת)
    בנצי 13/08/2019 07:20
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    יוסי 12/08/2019 21:01
    הגב לתגובה זו
    לדעת משקיעים תשובה הכניס את דלק קבוצה למינוף מסוכן עד כדי חדלון .אם הדבר נכון זה קרה כי לתשובה השתן עלה לו לראש או שהוא טיפש או מהמר על כספי המשקיעים .אם ההשקעה תצליח נצטרך להוריד הכובע בפני תשובה .
  • 12.
    בן אדם שגנב פעם, יגנוב גם בעתיד נקודה (ל"ת)
    אלי 12/08/2019 20:39
    הגב לתגובה זו
  • זה ממגנט לגנוב בלי להיענש (ל"ת)
    מושחתים נמאסתם 13/08/2019 21:33
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    חיים 12/08/2019 20:34
    הגב לתגובה זו
    בתספורת בדלק נדלן. לא נשכח ולא ניסלח, אני בורח מכל השקעה בעסקי הנוכל.
  • 10.
    התקשורת השמאלנית לא אוהבת טייקון מזרחי ימני זה כל הסיפו (ל"ת)
    יעקב 12/08/2019 20:18
    הגב לתגובה זו
  • שברח מתשלום חובות ופגע בפנסיות (ל"ת)
    ועוד ספר 12/08/2019 22:16
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    המשקיעים של דלק נדל"ן נשארו עם הצ... ביד (ל"ת)
    לא שוכחים 12/08/2019 20:14
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יוסי 12/08/2019 19:26
    הגב לתגובה זו
    לדעתי זו הזדמנות קניה . בהלה כשיש בסיס לחברה מאמין שיימצא פתרון. אין הודעה זו ייעוץ כל אחד ינהג לפי הבנתו.
  • 7.
    ראול 12/08/2019 19:22
    הגב לתגובה זו
    למה ידידנו תשובה שבטוח שזאת עסקת זהב לא מכניס יד לכיס ומשקיע אישית ?
  • 6.
    לא מבינים 12/08/2019 19:03
    הגב לתגובה זו
    וזה שווה הרבה . המשקעים רגשים מידיי . ומי שמוכר יפסיד.אין לי ספק שיצאו בקרוב הודעות טובות על שותפות או מכירת חלק מהנפט . ואז כל מי שמכר ונבהל יפסיד .זה לא באוויר זה נכסים קיימים שמביאים הכנסות
  • א 12/08/2019 21:26
    הגב לתגובה זו
    גם כאשר היו הודעות טובות, מניות הגז בכלל ומניות תשובה בפרט, המשיכו להתרסק באופן מוזר. דלק קבוצה עלתה ביום חמישי למעלה משישה אחוזים ובאורח פלא סיימה בסוף ללא שינוי. אותי סיפור היום. משהו מוזר, על גבול המסריח, מתנהל בכל הענף הזה
  • 5.
    המשקיעים יקבלו 0% ,,,ולא %7 (ל"ת)
    לא 7 % 12/08/2019 18:45
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שוב בדרך לתספורת (ל"ת)
    חיים 12/08/2019 18:43
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אבי 12/08/2019 18:41
    הגב לתגובה זו
    תזרים מזומנים חזק מ 10בארות נפט .זה נכס עם הולכה ציוד וצוות. זה לא טבע . זה משאב שמכניס כסף וניתן למכור אותו או חלק מימנו.
  • 2.
    גגג 12/08/2019 18:39
    הגב לתגובה זו
    לא לשכוח את דלק נדלן.....
  • 1.
    אלון 12/08/2019 18:30
    הגב לתגובה זו
    כמי שמשקיע בניירות ואג"חים שלו לא מעט זמן, היום אפשר לומר שאין בבן אדם הזה שמץ של ברכה למשקיעים בו. דלק קבוצה נמצאת בשערים פרה-היסטורים, עוד לפני מציאת הגז. דלק קידוחים נמצאת במצב דומה. כעת גם האג"חים שלו על הפנים וזה מבלי להזכיר את התספורת בדלק נדל"ן. זה מדהים, שאדם כזה שזכה בכל טוב משמיים, לא מביא חלק מברכה זו למשקיעים.
עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ראובן קופצ'ינסקי

המוסדיים אמרו "עד כאן": חבילת השכר של עמי לנדאו לא אושרה

בעלי המניות של נופר אנרג'י דחו את הצעת הדירקטוריון לאשר חבילת שכר למנכ"ל המיועד עמי לנדאו, הכוללת שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה, בונוסים ומניות חסומות בשווי של כ-12 מיליון שקל בשנה

תמיר חכמוף |

נופר אנרג'י נופר אנרג'י -2.65%   מדווחת כי הצעת הדירקטוריון לאשר את תנאי העסקתו של המנכ"ל המיועד עמי לנדאו, לא עברה באסיפה המיוחדת של בעלי המניות שהתקיימה היום.

לתזכורת על חבילת השכר המוצעת - 30 אלף שקל ביום - האם השכר של עמי לנדאו מוצדק ולמה המוסדיים צריכים להגיד לעופר ינאי - עד כאן!

לפי הדוח המיידי, כ-63% מבעלי המניות שהצביעו תמכו בהצעה, אך בקרב בעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי (קרי בנטרול עופר ינאי) נרשם רוב למתנגדים, עם 52.1% לעומת 47.9% בעד. מאחר שנדרש רוב מבין בעלי המניות ללא עניין אישי, ההצעה נדחתה.

הצעת השכר כללה שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה של 2 מיליון שקל, בונוס שנתי של עד שבע משכורות והקצאת מניות חסומות בשווי של כ-10.5 מיליון שקל, חבילה שמוערכת בכ-12 מיליון שקל בשנה, או כ-30 אלף שקל לכל יום עבודה. מדובר בתגמול חריג בהיקפו גם ביחס לחברות רווחיות ומבוססות בהרבה. מעבר להיקף החריג, הביקורת התמקדו גם בכך שחלק ניכר מהתגמול אינו מותנה כלל בעמידה ביעדים כמותיים מדידים, לא פיננסיים, לא תפעוליים ולא אסטרטגיים, בניגוד למקובל בחברות ציבוריות, ובמיוחד בתקופה של חוסר ודאות ניהולית.

על פי טבלת ההצבעות שצורפה לדוח, בין התומכים נמנו הפניקס (קסם), איביאי ומנורה, בעוד שמגדל, מיטב, ילין לפידות, מור ואיילון היו מבין אלו הצביעו נגד, והכריעו את הכף.

גורג חורש
צילום: תמר מצפי

יוניון השקעות של ג'ורג' חורש זכתה בזכיינות דקטלון בישראל

ג'ורג' חורש, זכיין H&M ויבואן טויוטה, יפעיל את רשת דקטלון בישראל וישקיע מעל 100 מיליון שקל בשדרוג, הרחבה וטכנולוגיה. העסקה ממתינה לאישור רשות התחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה ג'ורג' חורש
יוניון החזקות, שבבעלות ג'ורג' חורש, תפעיל את רשת דקטלון בישראל תחת מודל זכיינות. דקטלון, שפעלה עד כה ישירות בארץ מאז כניסתה ב-2017, תעביר את הפעילות לידיים מקומיות, מהלך גלובלי של הרשת שמיושם כעת גם במדינות נוספות. חורש, שגבר על מתמודדים כמו קבוצת פוקס פוקס -0.62%   של הראל ויזל ומובמנט  (בעלת רשת בש־גל), צפוי להשקיע מעל 100 מיליון שקל ברכישת הפעילות המקומית, הכוללת את 11 הסניפים הקיימים, המלאי, זכויות השכירות והתשתיות. העסקה עדיין ממתינה לאישור רשות התחרות. לצד הרכישה, חורש מתכנן השקעות נרחבות: חידוש מראה הסניפים, הכנסת טכנולוגיות מתקדמות, שיפור חוויית הקנייה והרחבת פריסת הסניפים – מהלך שמסמן את כניסתו הרשמית של יוניון לעולם הספורט והוולנס, נוסף על פעילותו בתחומי האופנה, הרכב, הנדל"ן והפיננסים.

דקטלון היא אחת מרשתות הספורט הגדולות בעולם עם כ-1,800 חנויות, 101 אלף עובדים ונוכחות ב-80 מדינות. במהלך 2024 רשמה הכנסות של 16.2 מיליארד יורו ורווח נקי של 787 מיליון יורו. מעל מחצית מהמכירות מגיעות ממותג פרטי, דבר שמקטין את החשש לניגוד עניינים מול זכיינים מקומיים שמפעילים מותגים מתחרים, סוגיה שעמדה במרכז הבחינה מול קבוצת פוקס, המחזיקה בזכיינות נייקי בישראל. 

מאז שנכנסה לישראל ב-2017, פעלה דקטלון ישירות אך בשנה האחרונה החלה בצמצום שטחי מסחר והעברת דגש לסניפים קטנים יותר בפורמט "דקטלון סיטי", דוגמת הסניף החדש בקניון עזריאלי בתל אביב. המעבר לזכיין נועד לצמצם עלויות תפעול, להקטין חשיפה שכרית ולהעביר את ניהול ההון האנושי לגורם מקומי שמכיר את השוק. הניצחון של חורש אינו מפתיע: לצד הזיכיון ל-H&M וניהול פעיל של יוניון השקעות בעולמות האנרגיה, הנדל"ן והתעשייה, הוא גם בעל מניות בסופר־פארם ומתמודד בימים אלו, יחד עם הראל ביטוח, על רכישת כאל. 

לחורש יש את ההון, ואת הניסיון בזכיינות ויכולות ניהול מקומיות. ליוניון השקעות, שבבעלותו של חורש, שורה של אחזקות כולל בעלות מלאה על יבואנית הרכב יוניון מוטורס (טויוטה לקסוס וג'ילי), וכן אחזקה בסופר־פארם (35%). לפני כשנה וחצי, השלימה החברה מהלך לרכישת 20% מתחנת הכוח אשכול, לפי שווי של כ-9 מיליארד שקל. עבור שוק הקמעונאות בישראל, מדובר במהלך שצפוי לייצר דינמיקה חדשה: חיזוק התחרות במוצרים טכניים במחירים אטרקטיביים, מענה לביקוש הגובר לאורח חיים ספורטיבי והרחבת הנגישות לצרכנים גם בפריפריה. 

העסקה בין דקטלון העולמית ליוניון חורש עדיין כפופה לאישור רשות התחרות, שתבחן האם למהלך יש השפעה אפשרית על התחרות בענף הקמעונאות בכלל ובתחום הספורט בפרט. אף שדקטלון מפעילה בעיקר מותגים פרטיים ולא נחשבת לשחקן מונופוליסטי, היקף הפעילות של חורש בענפי ריטייל נוספים, כמו H&M, סופר־פארם ומועמדותו ברכישת כאל, עשוי לדרוש מהרשות לבחון את רוחב ההחזקות ואת ההצטלבות בין תחומי פעילות שונים. עם זאת, לא מדובר בעסקה המעוררת התנגדות עקרונית בענף, ומרבית ההערכות הן כי היא תקבל את האישורים הדרושים תוך עמידה בתנאים מסוימים אם יידרשו.