קבוצת דלק פרסמה הצעת רכש ל-1% ממניותיה בפרמייה של 10%

הצעת הרכש הינה לפי מחיר של 544.5 שקל למניה ל-136 אלף מניות; בסה"כ תשקיע החברה ברכישת המניות עד כ-74 מיליון שקל
ניצן כהן | (12)

דלק קבוצה 0.94% פרסמה הבוקר הצעת רכש לכ-1.13% ממניות החברה בפרמיה של 10% מעל מעל מחיר הבסיס של המניה הבוקר.

> שגעון הגדלות של תשובה מפחיד את המשקיעים: דלק צנחה 15% מאז הדיווח על עסקת שברון

בסך הכל מעוניינת החברה לרכוש כ-136 אלף מניות דלק קבוצה במחיר של 544.5 שקל למניה. הרכישה תתבצע במסגרת תוכנית הרכישה העצמית שפרסמה החברה בסוף 2018.

החברה מבהירה כי  כל כמות המניות שתירכש על פי הצעת הרכש תיחשב כחלק ממימוש תכנית הרכישה העצמית, כאשר בסך הכל תשקיע החברה עד כ-74 מיליון שקל בהצעת הרכש הנוכחית.

ההון המיוחס לבעלי מניות של החברה בנטרול זכויות שאינן מקנות שליטה, הסתכם  בתום הרבעון הראשון של השנה בכ-4.9 מיליארד שקל. מחיר הצעת הרכש גבוה בכ-32.5% מההון העצמי למניה, נכון לסוף הרבעון הראשון של 2019 יתרת העודפים הראויים לחלוקה של החברה הסתכמו בכ-3.16 מיליארד שקל.

נזכיר, כי בסוף חודש מאי הודיעה החברה על עסקת ענק עם שברון הבריטית שבמסגרתה תרכוש חברת הבת, איתקה את מלוא הזכויות בחברת התפעול של שברון בים הצפוני (Chevron North Sea Limited) תמורת כ-2 מיליארד דולר. בסך הכל איבדה מניית קבוצת דלק מאז ההודעה כ-20% מערכה.

לצורך מימון העסקה, יצאה קבוצת דלק במהלך של גיוס אג"ח, אולם נתקלה בקשיים בגיוס האג"ח שהיה אמור להיות בהיקף כספי של 700 מיליון דולר והסתפקה בגיוס של 500 מיליון דולר, נוכח הביקושים הנמוכים שהוזרמו על ידי המשקיעים וקביעת הריבית במכרז ברמה של כ-9.4%.

עם זאת, במסגרת שיחת ועידה שקיימה הקבוצה לנוכח חוסר שביעות רצון המשקיעים, טען בעל השליטה בחברה יצחק תשובה בנוגע לעסקת שברון כי הגורם להורדת היקף גיוס האג"ח היה אחר. "מניסיוני רב השנים, חשוב לי לציין, שעסקת שברון היא עסקה חזקה וטובה שיש לה פוטנציאל אדיר לעשרות שנים קדימה עם נזילות מהיום הראשון. ה-EBIDTA בשלוש השנים הראשונות צפוי לעמוד על 3 מליארד דולר. דלק קבוצה מחזיקה ב-100% מאיתקה, וכל השקעה באיתקה כאילו הקבוצה משקיעה בעצמה. כל ההכנסות שנכסי שברון מפיקים מה-1.1.19 עומד לזכותה של איתקה", אמר תשובה.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    זמבלה 09/08/2019 23:50
    הגב לתגובה זו
    המחיר עולה לגבהים...
  • 8.
    פסיכולוגיה 08/08/2019 18:54
    הגב לתגובה זו
    חוסר אמון אלו הסיבות למחיר המניה . אבל בסוף העובדות יכתיבו את מחיר המניה . הדוחות הרווחים והפוטנציאל. ואלה גבוהים .
  • 7.
    חוזר בתשובה 08/08/2019 16:17
    הגב לתגובה זו
    תשובה כבר חזר בתשובה
  • 6.
    תשובה? לא קונה!!! (ל"ת)
    נסראללה 08/08/2019 14:43
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מייק 08/08/2019 13:43
    הגב לתגובה זו
    מעניין מדוע העמותה לניהול מנהרות הכותל לא קונה מהמניות של דלק
  • 4.
    שי 08/08/2019 12:37
    הגב לתגובה זו
    בבורסה זול משמעותית מההצעה....
  • אתה צודק (ל"ת)
    נסראללה 08/08/2019 14:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לא שם שקל אצל תשובה (ל"ת)
    ישראל 08/08/2019 12:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    על בטוח 08/08/2019 12:14
    הגב לתגובה זו
    ואז דלק קבוצה, רציו ודלק קידוחים יעלו וכבר לא יהיו בשערים של היום. דלק קבוצה מתחת לשער 50,000 זאת הזדמנות קניה מצויינת, תחזור לשער 70,000 עם תחילת הזרמת הגז.
  • נסראללה 08/08/2019 14:45
    הגב לתגובה זו
    זוכרים את דלק נדלן?
  • ישראל 08/08/2019 12:26
    הגב לתגובה זו
    נמצאים בהפסד מאז שהתחילו להפיק שם גז, זה מה שיקרה גם למחזיקי ליוותן והפעם גם רציו תכניס צינור למשקיעים
  • 1.
    ג'ק 08/08/2019 11:18
    הגב לתגובה זו
    מהלך שמצביע על נוכלות וניצול של משקיעים עם ידיים רכות שאכלו אותה וקשה להם .
קידוח גז (רשתות)קידוח גז (רשתות)

מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב

שתי המדינות מראות התרחבות מהירה , אך יתרון העלויות, השליטה הריכוזית והגישה לשווקים מתעוררים מציבים את קטאר בעמדה תחרותית מול יצוא הגז האמריקאי, דווקא לקראת עודף היצע עולמי והאטה בביקוש

רן קידר |
נושאים בכתבה קטאר ארה"ב גז

בעוד ארה"ב וקטאר ממשיכות להרחיב את יצוא הגז הטבעי הנוזלי במהירות, הפערים במודלים העסקיים, בעלויות ובגמישות השוק הופכים את התחרות לאסימטרית. קטאר, עם קיבולת יצוא נוכחית של 77 מיליון טון בשנה, מתכננת להגיע ל-126 מיליון טון עד 2027 דרך פרויקט North Field East, שיתחיל לפעול באמצע 2026. עד סוף העשור, הקיבולת תגדל ל-142 מיליון טון, כולל הרחבה של North Field West בשווי 5 מיליארד דולר. ההשקעות האלה, בהיקף עשרות מיליארדים, מבוססות על עלויות ייצור נמוכות של 25-50 סנט ליחידת חום, מה שמאפשר רווחיות גם במחירי גז נמוכים סביב 5-7 דולר ליחידת חום באסיה.

ארה"ב, לעומת זאת, הגדילה את קיבולת היצוא ב-24 מיליון טון ב-2025, והגיעה ל-116 מיליון טון בעקבות הפעלת פרויקטים כמו Plaquemines. עד 2030, הקיבולת צפויה להכפיל עצמה ל-200 מיליון טון, עם 12 פרויקטים בבנייה והשקעות של 40 מיליארד דולר בתשתיות. אולם, היצוא האמריקאי תלוי במחירי גז מקומיים, שקפצו בדצמבר 2025 ל-5 דולר ליחידת חום בשל מזג אוויר קר וגידול בביקוש לחשמל. אם המחירים יישארו גבוהים, חלק מהמשלוחים יאבדו תחרותיות מול יצרנים זולים יותר.

עודף ההיצע מחכה מעבר לפינה 

השוק הגלובלי צפוי לעודף היצע של 300 מיליארד קוב בשנה עד 2030, כאשר 70 אחוז מהגידול מגיע מארה"ב וקטאר. הביקוש בסין מאכזב ב-2025 לשנה שנייה, עם גידול של 2 אחוז בלבד ל-120 מיליון טון, בעוד יצוא אמריקאי לסין ירד ב-15 אחוז. אירופה, שקלטה 69 מיליון טון מארה"ב בשמונת החודשים הראשונים של 2025, עלולה לראות ירידה אם גז רוסי יחזור דרך הסכמים מדיניים, עם פוטנציאל להפחית 15-20 מיליארד קוב בביקוש אירופי.

בשוק של דרום ומזרח אסיה, שצפוי להגדיל את הביקוש לכ-200 מיליון טון מעבר ל-2030, קטאר בולטת בגמישותה. QatarEnergy, הגוף הממשלתי, שולט ב-20% ממסחר הגז הגלובלי ומספק גז לשווקים מאתגרים כמו הודו ובנגלדש, שם סיכוני אשראי גבוהים מרתיעים חברות פרטיות. בניגוד לכך, ארה"ב פועלת דרך פסיפס של יזמים, מה שגורם לביטולים במצבי עודף, כמו ב-2025 כשהייתה ירידה של 10% במשלוחים לאירופה.

ישנו מצבור של 50 דוחות אנליסטים ואיתם תחזיות בהקשרי פרויקטים חדשים, וכולם שמנבאים עודף היצע. אמנם ערים נוספות כמו קנדה ומקסיקו צפויות להרחיב גם הן ביקוש, עם גידול של 30 מיליון טון בקיבולת, וכמו כן רוסיה מוסיפה אי ודאות, עם פוטנציאל ל-60 מיליון טון נוספים אם פרויקטים כמו Arctic LNG 2 יופעלו מחד - אך עדיין הביקוש הגלובלי לגז יגדל ב-1% בלבד במהלך 2025, לעומת 2.8% ב-2024, והדבר מגביר את הלחץ על המחירים.