זה נגמר: החברה לישראל מדווחת, "בטר פלייס תגיש בהקדם בקשה לפירוק"

החברה לישראל דיווחה לבורסה כי לא תשקיע יותר בבטר פלייס, המיזם הולך לפירוק. הפסדי בטר פלייס מאז הקמתה - 812 מיליון דולר
יוסי פינק | (10)

אחרי הדיווח בסוף השבוע ב-CNN, הבוקר מגיע הדיווח הרשמי. החברה לישראל הוציאה לפני דקות אחדות דיווח מיידי לבורסה בת"א לפיו "בטר פלייס תגיש בהקדם לבית המשפט בקשה לפירוקה."

בדיווח שהוציאה החברה לישראל נכתב כך: "דירקטוריון החברה החליט הבוקר, בהמשך להחלטת ועדת הביקורת מיום 19 במאי 2013, שלא להשתתף בסבב השקעה שהציעה בטר פלייס למשקיעים. כפי שנמסר לחברה, מכיוון שלא נמצאו משקיעים הנכונים להשתתף בסכום משמעותי בסבב השקעה נוסף בבטר פלייס".

מאז הוקמה בטר פלייס החברה הפסידה 812 מיליון דולר, כאשר מרבית ההפסד נרשם בשנה האחרונה - 454 מיליון דולר. ההערכות הן שבכדי להגיע לאיזון תפעולי החברה זקוקה להשקעה של עוד כחצי מיליארד דולר.

החברה לישראל שבשליטת עידן עופר היא המחזיקה הגדולה במניות בטר פלייס עם כ-29% מהון, כך שחלקה בהפסדי החברה עולים על 235 מיליון דולר. גם לעידן עופר עצמו ישנה אחזקה מהותית בחברה באמצעות חברות פרטיות שבשליטתו. בנוסף השקיעו בבטר פלייס מאז שהוקם המיזם ב-2007 גם גופים בנקאיים שונים ובהם בנק HSBC ומורגן סטנלי וגם לענקית האמריקנית, GE יש החזקות במיזם הכושל.

דירקטוריון בטר פלייס מסר כי "זהו יום עצוב מאוד בו מאמצינו לממש חזון אוניברסאלי אשר שאף לנתק את התלות באנרגיה המזהמת לא צלח. את החזון הוביל שי אגסי בדרך ארוכה ורצופת אתגרים יחד עם משקיעים ושותפים אשר הפכו את חזונו למעשה של ממש. לצערנו, הדרך למימושו של החזון הייתה קשה ומורכבת ונתקלה במכשולים רבים. לא לכולם יכולנו, את חלקם הטכני עברנו בהצלחה ובחלקים אחרים לא עלה בידינו למרות המאמץ והמשאבים הכבירים שהושקעו".

לפני פחות מחודש עוד נעשו מאמצים מכיוונה של בטר פלייס לחדור לשוק הישראלי כשהחברה הודיעה כי התעשייה האווירית חתמה על הסכם ליסינג עם חברת "אלדן" ועם חברת "בטר פלייס", במסגרתו תפעיל צי מכוניות חשמליות. הצי, המונה כמה עשרות רכבים מסוג רנו פלואנס Z.E.

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אמר הבוקר: "בטר פלייס הייתה חזון ציוני, עסקי ואמיתי - שהתנפץ. ניתן לסכם את פשיטת הרגל בטר פלייס במילה אחת - חבל". פגוט משווה את הנסיגה מפרויקט המכונית החשמלית לנסיגה מפרויקט הלביא. "אז היה זה מטוס כחול- לבן שפיתוחו נגנז ואילו כיום זו מכונית חשמלית בהובלה ישראלית אשר גורלה נחרץ".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    איתי 26/05/2013 19:24
    הגב לתגובה זו
    זו הייתה מגלמוניה והחזון, עד עתה, לא הגיוני. העתיד לא נמצא בהחלפת סוללות ללא שום דבר יצירתי או IP אמיתי. יש קוסם אחד והרבה פריארים בסיפור הזה. רק תקראו את כל הביקורות שנמתחו על אגסי והחברה שלו בשלוש השנים האחרונות כדי שתפסיקו לגלגל עיניים.
  • 8.
    ישראל 26/05/2013 11:29
    הגב לתגובה זו
    הבנתי שהמיזם נכשל.
  • 7.
    ששימעון פרס יודה בטעות על תמיכתו (ל"ת)
    תעלה הימים 26/05/2013 11:17
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שלמה 26/05/2013 11:13
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שבארץ יבינו שלא כולם מטומטמים כל הזמן.אם היו מפתחים עם אנשים שאכפת להם מהעבודה ולא לחיות על כסף של אחרים ןלקבוע מחיר תחרותי גם למכונית וגם לטעינה ןלא לכבול אף אחד ולא לכסות הכל מיד היה נוצר שוק אבל כרגע לא בבית ספרנו.לאט לאט לא במהירותץ
  • 5.
    אזרח 26/05/2013 10:43
    הגב לתגובה זו
    וריווחי ולאחר היתבססות בתוך הערים היה נכון לעבור לרכבים גדולים לשימוש בין הערים סוף מעשה במחשבה תחילה
  • 4.
    סופה של הירידה בחברה לישראל,התחלת עליות,מחיקת שורטיסטים (ל"ת)
    שוקי 26/05/2013 10:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אחד שפוטר משם. 26/05/2013 09:33
    הגב לתגובה זו
    כואב הלב, עבדתי במיזם הזה עד לפני חצי שונה (פוטרתי). יש שם את מיטב המהנדסים בשוק.היה להנהלה את כל הכסף שבעולם אבל ניהול כושל הפיל את החברה. חבל מאוד, שוק האנרגיה הירוקה הולך 10 שנים לאחור.
  • cucu 26/05/2013 10:05
    הגב לתגובה זו
    מכוניות חשמליות הם העתיד, החברה הזו פשוט הקדימה את זמנה.
  • 2.
    כרמילידה 26/05/2013 09:19
    הגב לתגובה זו
    וממשיכים למשוך משכורות של מליונים כל חודש.
  • 1.
    בשביל מה לשלם אותו דבר על חשמלי כמו על בנזין . (ל"ת)
    בא 26/05/2013 09:15
    הגב לתגובה זו
מאיר שמיר מבטח שמיר
צילום: מבטח שמיר

מאיר שמיר עשה פי 8 על ההשקעה בלנדבאזז; עכשיו ה-IPO

מבטח שמיר של מאיר שמיר השקיעה 34 מיליון שקל וצפויה אחרי ה-IPO להיות עם החזקה של 280-300 מיליון שקל. רווח פוטנציאלי של כ-260 מיליון שקל, מתוכו כ-130 מיליון שקל אמור להירשם בהמשך

רן קידר |

מבטח שמיר החזקות מבטח שמיר -1.69%  היא אחת מחברות ההחזקה הוותיקות והטובות בבורסה בת"א. היא מייצרת תשואות עודפות על פני זמן כשהשווי הנוכחי שלה מסתכם ב-2.5 מיליארד שקל, אחרי מהלך של פי 5 ב-5 השנים האחרונות. בראש החברה עומד מאיר שמיר שבכלל התחיל בתחום הביטוח והפך את החברה מסוג של סוכנות ביטוח לחברת החזקות עפ פעילות רחבה בתחום האשראי החוץ בנקאי דרך מניף, פעילות בנדל"ן דרך שורה של חברות, פעילות באנרגיה דרך החזקה בתחנות כוח והחזקה גם במניות טכנולוגיה.

על פני השנים שמיר ידע לקנות נמוך ולמכור יקר, כשאת עסקת החלומות הוא עשה בתנובה - רכישה יחד עם אייפקס את השליטה ומכירה תוך כמה שנים בשווי כפול. מבטח השקיעה כ-600 מיליון שקל ונפגשה עם כ-1.2 מיליארד שקל, כשמאז ההצלחה הגדולה היתה במניף שהונפקה בבורסה לפני כארבע שנים ומאז שינק שוויה יותר מפי 2 לשווי של כ-1.25 מיליארד שקל. החזקתה של מבטח מסתכמת בכ-600 מיליון שקל, כשהיא גם נהנתה מדיבידנדים שוטפים. 

בעשור האחרון הקבוצה משקיעה הרבה בתחנות כוח שהפכו למרכיב הגדול בסל השקעות שלה. זה תחום שדורש סבלנות, ולשמיר יש סבלנות. לפני כשש שנים נכנסה הקבוצה לשותפות בתחנת אלון תבור והיא רכשה מאז נתח במספר תחנות  עם תפוקה כוללת שמועכת בכ-1,800 מגוואט. כמו כן, החברה מקימה את תחנת קסם בעלות של מעל 4 מיליארד שקל. גם את תחום האנרגיה ידע שמיר לתרגם לרווחים כשהכניס את כלל להשקעה בתחום לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל. 

ואחרי תנובה, מימון חוץ בנקאי ואנרגיה, מגיע תורה של הטכנולוגיה. חברת הפינטק לנדבאזז (Lendbuzz), שהוקמה על ידי הישראלים אמיתי קלמר וד"ר דן רביב, ומספקת ניתוח פיננסי טכנולוגי מבוסס AI של לווים בעיקר לסוכניות רכב, מתקדמת צעד משמעותי בדרך להפיכתה לציבורית בוול סטריט. מבטח השקיעה בה 34 מיליון שקל כשההשקעה רשומה בספרים ב-166 מיליון שקל.

לנדבאזז נערכת לגיוס לפי שווי של 1.3-1.5 מיליארד דולר ומבטח מחזיקה בדילול כ-6.6% ממנה. ההחזקה צפויה להיות אחרי ההנפקה בשווי של 280-300 מיליון שקל וזו הצפת ערך מרשימה. פי 8 עד אפילו פי 10 תוך כ-5 שנים. 

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? בנקים, טבע ושבבים

מניות הארביטראז', מבטח שמיר, טריא ונאוי ומה צפוי במדד המחירים שיתפרסם ביום שני?

מערכת ביזפורטל |

ביום שני הקרוב ביזפורטל מארח את ועידת ההשקעות בתשתיות. מנכ"לים של בזק, ניו-מד, שפיר, חברות אנרגיה מתחדשת, רגולטורים ומומחים יספקו לכם תובנות על התחום והחברות. השאלה הגדולה - האם המניות בתחום ימשיכו לספק תשואה עודפת? התשובה בוועידה. ועידת התשתיות - פרטים והרשמה

ביום חמישי היו ירידות חדות במניות הבנקים והביטוח. המניות האלו רגישות למצב המאקרו ולמצב הגיאופוליטי והחשש ממלחמה ארוכה בעזה שעלול להשפיע לרעה על נתוני המאקרו והכלכלה פוגע בהן. ככל שהשוק גבוה יותר כך הפגיעה יכולה להיות כואבת יותר. 

אתם קוראים על מומחי השקעות, בכירים שאומרים לכם שהשוק בת"א חזק וימשיך לעלות. אבל מעבר לכך שהם לא אובייקטיבים, כי הם רוצים בעליות - האינטרס שלהם שאתם תקנו כי זה מבטיח להם רווחים, הם גם לרוב טועים. הם אמרו לפני שנה-שנה וחצי להתרחק מהשוק המקומי וככה הם פעלו והפסידו את כל העליות. קרה ההיפך. אז למה שהפעם זה ישתנה, למה שהם יצדקו הפעם? 

כשכולם חמדנים - זה הזמן לפחד. אמר את זה וורן באפט. זה מתברר כל פעם מחדש כנכון - כנסו כאן לדבר הגורו (13 גורואים "ילמדו" אתכם השקעות). אנחנו עכשיו בתקופה שכולם חמדנים.   


אז מה צפוי היום במניות הפיננסים? מצד אחד - בחודשים האחרונים מתברר  שכל ירידה היא דווקא הזדמנות לקנייה. מצד שני - למרות שהסנטימנט עדיין חיובי, זה לא יכול להימשך. המחירים יחסית גבוהים. השוק עשה מהלך מרשים אפילו בלי תיקון. הוא מבטא המשך חדשות טובות מהזירה הביטחונית והכלכלי. אבל מה אם לא? לא צפויה מפולת, אבל ירידת מדרגה מסוימת אחרי הזינוקים האחרונים בהינתן הסיכונים מתבקשת. זה כמובן לא אומר שזה יקרה, אבל כשאנחנו שואלים את מנהלי ההשקעות בתוך הגופים מה הם היו עושים עם הכסף שלהם, הם מתפתלים. הם לא היו משקיעם עכשו בשוק.