דוד מיכאל שגריר
צילום: גיא קרן

שגריר מתחילה בייבוא רכבים מסחריים, רוכשת 50% מקולומן

קבוצת שגריר שירותי רכב רוכשת 50.01% מקולומן כלבוס פתרונות תחבורה תמורת כ-1.6 מיליון דולר, ותיכנס לשוק הרכב המסחרי החשמלי והדיזל בישראל

רן קידר | (1)
נושאים בכתבה שגריר

קבוצת שגריר שירותי רכב שגריר 2.4%  , הידועה בעיקר בשירותי הדרך, הגרירה והחילוץ, מרחיבה את פעילותה לתחום חדש: ייבוא רכבים מסחריים לישראל. החברה הודיעה על חתימה על הסכם השקעה בקולומן כלבוס פתרונות תחבורה, חברה פרטית העוסקת בייבוא ישיר ועקיף של רכבים מסחריים לשוק המקומי. מדובר בכניסה אסטרטגית לענף תחבורה הצפוי לעבור בשנים הקרובות שינוי מהותי עם חדירת רכבים חשמליים לשוק המסחרי.

לפי מתווה העסקה, שגריר תקבל 50.01% ממניות קולומן, ותהפוך לבעלת השליטה בחברה. ההשקעה תכלול הקצאת מניות בהיקף של כ-393 אלף דולר, שטר הון של כ-1 מיליון דולר והלוואת בעלים של כ-207 אלף אירו. בסך הכול, מדובר בהשקעה מוערכת בכ-1.6 מיליון דולר. שגריר תממן את ההשקעה ממקורות עצמיים ובאמצעות אשראי בנקאי.

קולומן מתמקדת בייבוא רכבים מסחריים המיועדים להיסעים ולהובלה, עם דגש על שילוב בין רכבים מונעי דיזל לבין רכבים חשמליים. נכון למועד ההסכם, החברה עדיין לא החלה במכירת רכבים בישראל, אך הרכבים הראשונים צפויים לנחות בארץ כבר בחודשים הקרובים. שוק זה צפוי לרשום ביקושים גוברים, במיוחד לנוכח מגמות של מעבר לתחבורה ירוקה והגברת תקנות סביבתיות. נתוני הלמ"ס עבור יולי 2025 אמנם הצביעו על ירידה משמעותית ביבוא כלי רכב באופן כללי, אך יבוא כלי רכב מסחריים דווקא עלה ב-17.4% והסתכם ב-1,141 יחידות לעומת 972 בשנה שעברה.

ירידה של 35% ביבוא כלי רכב פרטיים

ההסכם בין הצדדים כולל גם מנגנוני שליטה וניהול משותף: שגריר תמנה שלושה דירקטורים בקולומן, והמייסדים ימנו שניים. נקבעו מנגנונים של זכות הצעה ראשונה, זכות הצטרפות וזכות גרירה, לצד התחייבות הדדית לאי-תחרות. תנאי נוסף להשלמת העסקה הוא קבלת אישורים רגולטוריים והסכמות מצדדים שלישיים, כשמועד ההשלמה נקבע ל-90 יום עם אפשרות הארכה של 15 יום נוספים.

שגריר נמצאת בשנים האחרונות בתהליך של הרחבת פעילותה מעבר לשירותי הדרך המסורתיים. החברה בוחנת כניסה לתחומים נוספים בהם יש סינרגיה עם שירותי התחבורה שהיא מספקת. כניסה לעולם ייבוא הרכב המסחרי עשויה לשמש עבורה זרוע צמיחה חדשה, במיוחד כאשר מדובר ברכבים חשמליים, תחום שנמצא במרכז השיח העולמי והרגולטורי. ברמת המקומית, שוק הרכבים המסחריים עובר שינויים משמעותיים: היבואנים הגדולים מגדילים את ההיצע החשמלי, חברות ליסינג ותחבורה ציבורית נדרשות להתאים את הציים ליעדים ירוקים, והביקוש לפתרונות תחבורה יעילים וגמישים נמצא בעלייה. קולומן, בהובלת שגריר, עשויה לנצל מגמות אלו ולבסס את עצמה כשחקן חדש בשוק.

האתגרים המרכזיים יהיו ההתמודדות עם תחרות מול יבואנים מבוססים ועמידה ברגולציה מחמירה בתחום ייבוא הרכב. עם זאת, ההשקעה הראשונית איננה גבוהה במיוחד ביחס לשוק הרכב, ושגריר מבהירה כי אינה צופה השקעות מהותיות נוספות מעבר לסכומים שהוזכרו.

שווי השוק של שגריר הוא 249.6 מיליון שקל. מניית החברה עלתה בכ-86% במהלך 2025, ואילו ב-12 החודשים האחרונים עלתה בכ-149.5%. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יוסקה ב 25/08/2025 12:07
    הגב לתגובה זו
    שגריר שותפה בחברת גוטו אשר ערך מניותיה ירד בחמש שנים ב 90 אחוז ומפסידה כל חודש כמה מליוני שקליםקשה לי להבין את הדירקטוריון שלא מחפש מנכל חדש מה עוד מתכוננים להעניק בונוס של כמה משכורות למנכל משהו מוזר קורה בחברה
צחי אבו
צילום: ארי נדלן
ראיון

צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"

על רקע הדוחות ותוכניות ההרחבה של ארי נדל״ן באילת ובאשדוד, בתוספת המו״מ לרכישת שטחי מסחר בגבעת שאול, החברה מציגה אסטרטגיה של השבחה מאסיבית וקידום של הרחבת זכויות בנכסיה;"תפיסה שמחברת בין נדל״ן מניב לבין ייזום אקטיבי לאורך זמן״

צלי אהרון |

ארי נדל״ן ארי נדלן 0.8%  , העוסקת בנדל"ן מניב מסחרי וקניונים בישראל ובחו"ל,מציגה את דוחותיה לרבעון עם NOI מאוחד שעומד על כ-24 מיליון שקל בדומה לרבעון המקביל, בעוד ה-FFO עלה לכ-13 מיליון שקל, גידול של כ-18%. שיעורי התפוסה בנכסים המרכזיים נותרו גבוהים, סביב 96% בישראל וכ-99% בקניון My Mall בלימסול לאחר הרחבה. מנגד, הוצאות המימון עלו לכ-18 מיליון שקל לעומת כ-14 מיליון שקל אשתקד, בעיקר בשל הנפקת סדרת אג״ח חדשה שהגדילה את היקף החוב הפיננסי. 

נראה כי החברה מפנה חלק גדול מהדגש לאסטרטגיית ההשבחה שלה: הרחבת סטאר אילת, קידום התכנית הגדולה בסטאר אשדוד והתקדמות בפרויקט תחנת הכוח שמוערך בהיקף של כ-362 מיליון שקל. בנוסף, לאחר מועד הדוח השלימה החברה גיוס הון וחוב בהיקף כולל של כ-208 מיליון שקל, גם באמצעות הנפקת מניות וגם בהרחבת אג״ח - מה שהביא את בית ההשקעות מיטב להפוך לבעל עניין. בשבועות האחרונים קידמה החברה שתי תוכניות תכנוניות מהותיות: הוועדה המחוזית דרום אישרה להפקדה את תוכנית ההרחבה במתחם סטאר אילת, הכוללת תוספת של שני מגדלים חדשים בהיקף של כ-80 אלף מ"ר, ובמקביל ביקשה לבצע תיקונים בתוכנית המקיפה במתחם סטאר אשדוד - תוכנית שאמורה להוסיף 2,000 דירות וכ-110 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה.

כמו כן, ארי נדל״ן מנהלת מו״מ לרכישת שטחי מסחר בהיקף של 15 אלף מ"ר ו-300 חניות בירושלים, במהלך שמטרתו לחזק את פורטפוליו הנכסים המניבים באזורים צפופים ומבוקשים. המהלך מתווסף לשורה ארוכה של פרויקטי השבחה שמקדמת החברה בארץ ובעולם , מהרחבת קניון MYMALL ועד לקידום תוספת זכויות במתחמי מסחר ודיור בנהריה ובנתניה.

המנכ"ל ובעל השליטה צחי אבו מסכם זאת כך: ״אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית. כל נכס אצלנו עובר השבחה״. לדבריו, החברה שואפת לייצר תמהיל ייחודי בין נכסים מניבים לבין תוספת זכויות משמעותית בכל נכס ונכס. נראה שהתפיסה הזו באה לידי ביטוי כמעט בכל הנכסים של החברה.

בראיון לביזפורטל מסביר אבו כיצד כל אחד ממהלכי החברה משתלב עם אסטרטגיית הליבה, מדוע היזמות היא חלק בלתי נפרד מהמודל העסקי, ומה עומד על הפרק בשנה הקרובה:

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

אלוט מזנקת 14%, מדד הבנקים יורד 1.4%, מדד הנדל"ן מאבד 1.6%; הירידות במדדים מעמיקות

אחרי הפתיחה החיובית ברקע דוחות אנבידיה, המדדים עברו לירידות שהולכות ומעמיקות; עונת הדוחות ממשיכה: תדיראן מאכזבת, על בד קופצת, ומה התשואה להון של בנק הפועלים?
מערכת ביזפורטל |

היום האחרון לשבוע המסחר נפתח במגמה חיובית שעברה לשלילית, כאשר מדד ת"א 35 יורד 0.6% ומדד ת"א 90 יורד 1.7%.

במקביל הדולר נחלש בכ-0.2% ושערו הרציף נסחר ברמת 3.26 שקלים לעמוד שער הדולר הרציף


טיאסג'י טיאסגי -0.87%   - ההכנסות הסתכמו לכ-110 מיליון שקל; הרווח הנקי ברבעון ירד לכ-4.6 מיליון שקל בעקבות הטבת מס חד-פעמית ברבעון המקביל, אבל מתחילת השנה הרווח הנקי הסתכם ל-12.7 מיליון שקל לעומת 8.6 מיליון שקל אשתקד - מציגה המשך התרחבות בפעילות הביטחון והסקטור המוניציפלי טיאסג'י: ההכנסות קפצו 30%, נסיגה קלה נרשמה בשורה התחתונה

מניות במוקד

או.פי.סי  - או פי סי אנרגיה -0.8%  דיווחה על שני מהלכים מקבילים: הראל, הפניקס ומנורה יזרימו כ-340 מיליון שקל לחברה במסגרת הקצאה פרטית, במחיר של 61.5 שקלים למניה. במקביל, קנון - בעלת השליטה - מכרה מחוץ לבורסה חבילת מניות נוספת בהיקף דומה, 340 מיליון שקל, במחיר של 62.7 שקלים למניה, מחיר קצת גבוה יותר בגלל שמדובר במניות פתוחות ללא חסימה. מאחורי המהלך הזה יש את ההיערכות של או.פי.סי לרכוש 30% מפרויקט תחנת הכוח החדשה בטקסס, בהספק של כ-1.35 ג׳יגה-ואט. חברת הבת CPV, שמחזיקה ב-70% מהפרויקט, צפויה לרכוש את יתרת המניות עבור 371 מיליון דולר.

 וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה? לא כולן נהנות ממהפכת הבינה המלאכותית. וויקס Wix.com -19.87%    צונחה אתמול בכ-20% למרות דוחות שעקפו את הצפי, ברקע תחזית מאכזבת. לצד זאת, גובר החשש שהחברה מפגרת מאחורי מהפכת ה-AI, המאיימת על היתרון המרכזי שלה, בניית אתרים מהירה וידידותית, יכולת שהופכת היום לפשוטה וזמינה באמצעות כלים מבוססי בינה מלאכותית. גם העלייה בהוצאות השיווק וההשקעה במוצרי AI מגבירה את הלחץ. הדוחות עצמם מציגים צמיחה של 14% להכנסות ונתונים מרשימים בפלטפורמת Base44 שמוסיפה מעל אלף מנויים משלמים ביום, אך בשלב זה המשקיעים רוצים הוכחות ליכולת של וויקס להתמודד עם התחרות החדשה. מי שעוקב אחרינו לא מופתע. למעשה, וויקס "הודתה" בעצמה שהבינה המלאכותית מאיימת על החברה וזו הסיבה שרכשה את Base44 - וויקס מודה: הבינה המלאכותית מאיימת עלינו. אתמול המניה ירדה לרמות שלא נראו מאז 2023.

מימון ישיר מימון ישיר -3.61%  - אחרי הדוח החזק לרבעון השלישי, ישבנו עם סמנכ"ל הכספים אורן שקדי לשיחה על מה שבאמת עומד מאחורי האיגוחים במשכנתאות, על השחיקה ברכב שלא נעלמה למרות ההתייעלות, ועל השאלה עד כמה ירידת הריבית יכולה באמת לשנות את התמונה? מימון ישיר: "האיגוחים דוחפים אותנו קדימה - אבל ברכב יש עוד עבודה"