גילת טלקום וחלל תקשורת קיבלו רישיון לאספקת אינטרנט לווייני במסלול נמוך
החברות קיבלו אישור לספק שירותי אינטרנט באמצעות לוויינים של Eutelsat OneWeb
גילת טלקום גילת טלקום -0.7% דיווחה על קבלת רישיון המאשר לה לספק שירותי גישה לאינטרנט ללקוחות קצה באמצעות לוויינים במסלול נמוך (LEO) של חברת Eutelsat OneWeb, שהיא חברת בת של קבוצת Eutelsat, מפעילת לוויינים בינלאומית מובילה בתחום שירותי האינטרנט בפס רחב. חברת Eutelsat OneWeb הנה מן החברות הגדולות והמובילות בתעשייה, בשנת 2019 החלה בשיגור קונסטלציה של כ-650 לוויינים נמוכי מסלול, השלימה את שיגורם של הלוויינים והחלה במתן שירותים בשנת 2023.
ההתרחבות לתחום
הלווייני במסלול נמוך צפויה להניב לחברה מקור הכנסות נוסף בסך של מיליוני דולרים בשנים הקרובות, עם פוטנציאל לצמיחה. השירות החדש מאפשר שיפור ניכר בביצועי הרשת הודות לזמני שיהוי נמוכים, כיסוי גלובלי רחב ויכולת לספק שירות רציף גם באזורים ללא תשתיות קרקעיות מפותחות.
יכולות אלו הופכות את הטכנולוגיה לאידיאלית עבור יישומים קריטיים כמו רשתות אבטחת מידע, תשתיות חירום וגיבוי לארגונים ממשלתיים ועסקיים.
שירות האינטרנט הלווייני החדש משתלב עם פעילות ספק האינטרנט (ISP) של גילת טלקום, מה שמעניק לחברה יתרון
תחרותי בשוק. יכולת זו מאפשרת לה לספק פתרון תקשורת היברידי, הכולל שירותי אינטרנט קרקעיים ולווייניים תחת קורת גג אחת, ובכך לשפר את חוויית המשתמש ולהציע פתרונות מותאמים ללקוחות עסקיים וציבוריים. לווייני ה-LEO מספקים גיבוי לתשתיות קרקעיות קיימות, ומשמשים כפתרון
תקשורת יציב במיוחד במקרי חירום או כשלי רשת. שילוב זה מציב את גילת בעמדה טובה בשוק התקשורת המתפתח, עם יכולת לספק שירותים מתקדמים וגמישים ללקוחותיה במגזרים שונים. המהלך הנוכחי משקף את מגמת ההתרחבות של החברה לתחומים בעלי ערך מוסף, תוך מינוף טכנולוגיות מתקדמות
לשיפור השירותים הקיימים ולכניסה לשווקים חדשים.
מנכ"ל החברה, איציק בן אליעזר מסר: "בראי החברה, אישור שירות זה מהווה צעד אסטרטגי עבור החברה, המאפשר את הרחבת סל השירותים של החברה, הצעת פתרונות תקשורת מתקדמים ללקוחות קיימים ופנייה לנתחי
שוק חדשים. טכנולוגיית הלוויינים במסלול נמוך (LEO) מציעה יתרונות, ובהם זמני השהיה נמוכים, כיסוי גלובלי רחב, וביצועים משופרים בהשוואה לפתרונות לווייניים מסורתיים. החברה רואה בשירות המוצע פוטנציאל לצמיחה ברבדים עסקיים נוספים, בין היתר בשים לב לכך ששירותי תקשורת
המבוססים על מערך לוויינים נמוכי מסלול מהווה גיבוי לתשתית הקרקעית ולכן חיוני לאספקת שירות תקשורת באופן רציף, ובפרט בתקופות חירום. כמו כן, שילוב שירותי תקשורת על-גבי לוויינים מרובי מסלול יאפשר לחברה גמישות והתאמה לצרכי התקשורת המשתנים של לקוחותיה, לרבות לקוחותיה
במגזר הממשלתי, תוך המשך אספקת פתרונות תקשורת בעלי מאפיינים וביצועים עדיפים באופן משמעותי בהשוואה לשוק".
- גילת טלקום: הרווח הנקי נפגע משערוך אג"ח להמרה
- בחצי מהזמן: גילת טלקום תפעיל את 18,000 קווי התשתית של בזק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד גילת טלקום, גם חברת חלל-תקשורת חלל תקשורת 14.37% קיבלה את אישור משרד התקשורת לאספקת שירותי תקשורת לוויינית נמוכי מסלול. חלל-תקשורת, ספקית שירותי התקשורת הלוויניים ומפעילת צי לוויני עמוס הודיעה כי קיבלה את אישור משרד התקשורת להפעלת שירותי תקשורת באמצעות מערכת לוויינים נמוכי מסלול של חברת Eutelsat Communications S.A. (One Web) בישראל. כזכור, כחלק ממימוש האסטרטגיה העסקית שלה למתן שירותי תקשורת לוויינית מרובת מסלול (Multi-Orbit), החליטה החברה לספק שירותי תקשורת לוויינית באמצעות הלוויינים נמוכי המסלול של חברת OneWeb מקבוצת Eutelsat.
מנכ״ל חלל-תקשורת, דן זיצ׳ק אמר: "האישור שניתן לנו ע״י משרד התקשורת הוא חשוב ביותר ויאפשר לנו לפתח מנוע צמיחה חדש ולספק שירותי לוויינים נמוכי מסלול גם לחברות בארץ. יש לציין כי במצב חירום בישראל, שירותי תקשורת המבוססים על מערך לוויינים נמוכי מסלול מהווה גיבוי לתשתית הקרקעית ולכן הוא קריטי לאספקת שירות תקשורת באופן רציף בזמנים כאלה״. חברת OneWeb מקבוצת Eutelsat הינה חברת תקשורת גלובלית המספקת שירותי חיבוריות ואינטרנט לווייני המבוסס על לווינים נמוכי מסלול (LEO). מטרת החברה היא לספק שירותי חיבוריות ל"כולם, בכל מקום", ולספק שירותי תקשורת ואינטרנט לאזורים מרוחקים תוך עמידה ברמות שירות מובטחות. החברה הוקמה ב-2012, וב-2022 התמזגה עם חברת Eutelsat. כיום היא נמצאת בשליטת מספר גופים עסקיים מצרפת, יפן, קוריאה והודו וממשלת בריטניה. ב-2019 החלה החברה בשיגור קונסטלצייה של כ-650 לוויינים נמוכי מסלול, השלימה את שיגורם של כל הלוויינים והחלה במתן שירותים בשנת 2023.
- 1.שושו 02/03/2025 15:32הגב לתגובה זוחלל תקשורת הייתה על הקרשים מאז הכשלון עם הלווין עמוס. מקווה שהאישור יפתח מבערים והחברה תספק את הסחורה. גם המנייה וגם האגח עולים יפה זו הזדמנות להכנס אני בפנים!

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?