עורך דין
צילום: freepik

נזכרים מאוחר: להתגרש בגיל 50 ולהמשיך הלאה

הגעתם לגיל 50, הילדים שלכם מתחילים לעזוב את הקן בזה אחר זה, ואתם מבינים פתאום את מה שהיה ידוע לכם שנים – אש התשוקה ביניכם כבתה. הגיעה העת לפנות איש איש לדרכו ולהמשיך הלאה בחייכם.

נושאים בכתבה גירושין

בגיל 50 החיים עוד ממשיכים ויש בהחלט מקום לפרק חדש בחייכם, שיתאים יותר לצרכים שלכם שהשתנו עם השנים. אך איך אפשר להמשיך הלאה? ומה חשוב לסגור לפני שממשיכים בדרככם החדשה?

גירושין בגיל השלישי

בשונה מגירושין בגילאים הצעירים, סביר להניח שהסוגיות בגיל מבוגר הן ייחודיות לגיל השלישי. סוגיית הילדים כבר מאחוריכם ואינה מהווה את עיקר המחלוקת. עיקר המחלוקת בגירושין בגיל השלישי הוא על אופן חלוקת הרכוש הרב שהספקתם לצבור יחד כזוג, ועל הרכוש שאתם מבקשים להותיר אחרי מותכם.

ככלל הרכוש המשותף לבני זוג הוא רכוש שנצבר יחד במהלך הנישואין, להוציא ירושות ומתנות, אלא אם בני הזוג הסכימו אחרת ביניהם בהסכם ממון תקף. יחד עם זאת, לאחר נישואין ממושכים סוגיית הרכוש הופכת להיות מורכבת יותר, ועולה הסבירות שתאלצו לחלק ביניכם גם רכוש שהבאתם מחוץ לנישואין כגון דירת מגורים ורכוש שקיבלתם בירושה ושיתפתם אותם עם בן הזוג במהלך הנישואין.

בנוסף, בגיל מבוגר ראוי לחשוב מה יקרה בעתיד כשלא תוכלו לדאוג לצרכים שלכם ולאן תגיע הירושה שלכם לאחר אריכות ימים. גירושין בגיל השלישי אין פירושם שבן הזוג לא ימשיך הלאה ולא ימצא זוגיות רומנטית חדשה. הבטיחו שהרכוש שלכם יגיע לילדים שלכם, ולא לילדים של בן הזוג החדש. אם ערכתם ייפוי כוח מתמשך לטובת בן הזוג או צוואות הדדיות, מהרו לבטל אותם ולערוך ייפוי כוח מתמשך חדש וצוואה חדשה.

שמרו על טובת הילדים גם בגירושין בגיל מאוחר

אם יש לכם עדיין ילדים קטינים תדרשו להתייחס לסוגיה זו בהסכם הגירושין או בהליך המשפטי ולתת את הדעת על גילם. חלוקת זמני שהות בין ההורים לילדיהם המתבגרים תלויה גם ברצון הילדים, שכנראה מעדיפים לבלות את עיקר זמנם עם חבריהם. זמני שהות של ילדים בוגרים עם הוריהם יהיו נוקשים פחות ויאלצו אתכם לגלות גמישות רבה יותר.

אם הילדים שלכם בגרו ועזבו את הקן, סוגיית הילדים לא תהיה חלק מהליך הגירושין הרשמי ביניכם, אך שימו לב להמשיך לדאוג לטובתם גם אם זו אינה נכללת בהסדר המשפטי ביניכם. המנעו מלערב ילדים בפרטי הסכסוך ביניכם, גם אם הם כבר בוגרים ואף אם הם הורים בעצמם. אל תסיתו את הילדים כנגד ההורה השני ואל תיצרו אווירה משפחתית מתוחה בצל הגירושין.

איך מספרים לנכדים על הגירושין?

אם אתם כבר סבים לנכדים צעירים שימו לב שהגירושין שלכם עלולים להשפיע גם עליהם. אמנם לא תכנסו לסוגיות של משמורת על הנכדים שלכם, אך בפועל ארוחת החג כבר לא תהיה אותו דבר בשבילם.

ההורים של הנכדים הם שצריכים לתווך להם את המצב המשפחתי החדש של סבא וסבתא כפי שהם רואים לנכון, אך המשימה שלכם היא להקפיד להסביר לנכדים באופן בלתי אמצעי, שאתם עדיין אוהבים אותם ושהגירושין לא ישנו את האהבה שלכם כלפיהם.

בדיוק כמו עם הילדים שלכם, גם את הנכדים שלכם אין לשתף בפרטי הסכסוך בין סבא לסבתא, וככל שתשכילו לנהל את הגירושין ביניכם עם פחות מאבקים, כך הנכדים יפגעו פחות ממשבר הגירושין.

לעולם לא מאוחר מדי להתגרש

גירושין יכולים להתרחש בכל גיל. חשוב שלא להסתכל לאחור בטינה ולתהות מה היה יכול להיות אחרת אם הייתם בוחרים להתגרש בגיל צעיר יותר. הוקירו את החלקים הטובים שהיו בחיי המשפחה שלכם, ודאגו לשפר בהווה את החלקים שאינם מתאימים לכם עוד. כי אין זמן נכון יותר מההווה ולעולם לא מאוחר מדי להתגרש ולהמשיך הלאה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: קרני תכלתצילום: קרני תכלת

פילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים

הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם 

נושאים בכתבה תאורה

בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים

כשמעצבים פנים או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?

הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה

בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.

הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך

במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה. 

הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה

בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.



צילום: קרני תכלת
צילום: קרני תכלת