עבודה מול מחשב עובד עבודה צוות
צילום: Istock

מדוע יש ביקוש גבוה כל־כך לבוגרי מדעי המחשב?

רבות דובר על כך שישראל מיתגה את עצמה לאורך השנים כסטארט אפ ניישן, ובכול שנה אנו שומעים על חברות שנמכרות לענקיות ההייטק בסכומים שנעים ממיליוני דולרים למאות מיליונים. עם זאת, עדיין לא ברור מדוע דווקא בתחום זה הביקוש למתכנתים תמיד גובר על ההיצע הקיים, וסטודנטים בתחום מתקבלים למקומות עבודה נחשקים עוד לפני סיום התואר. במאמר זה ננסה לעמוד על הסיבות לביקוש הגובר.

תוכן בחסות |

התפתחות טכנולוגית מואצת

העולם כולו עובר התפתחות טכנולוגית מואצת, ומספיק לבחון את האבולוציה המהירה של מחשבים, מכשירי טלפון ניידים וטלוויזיות כדי לראות זאת. ארבעים שנים לאחר שהתחלנו להשתמש לראשונה במכשיר CRT כדי לצפות בטלוויזיה בבית, טלוויזיות חכמות ומקרנים מסוגלים להיענות לפקודות קוליות. התפתחות זו ממשיכה גם ל"אינטרנט של הדברים", שיוצר מגוון מכשירים המחוברים לרשת, החל מווילון אוטומטי ועד למקרר חכם.

גם הערים ברחבי העולם עוברות התפתחות, והופכות לערים חכמות המונעות באמצעות מערכים ממוחשבים וחיישנים, הקולטים מידע ומנתחים אותו בזמן אמת. כלי־רכב אוטונומיים כבר נוסעים בקליפורניה, ונראה שהיום בו רובוטים ישתלבו במערך העבודה הקיים בחברות לא רחוק.

כיצד כול זאת קשור ללימודי מדעי המחשב? הטכנולוגיות החדשניות שציינו מבוססות על שילוב בין חומרה לתוכנה, ושימוש באלגוריתמים חכמים שאותם לומדים באופן בסיסי בתואר הראשון בתחום וממשיכים ללמוד בתארים מתקדמים יותר. אלפי חברות מתחרות זו בזו בהפקת מוצרים מהירים, טובים וזולים יותר, ומפתחי המוצרים הללו הם בוגרי התואר.

שכר גבוה יותר בכול שנה של ניסיון

סיבה נוספת לביקוש הגבוה למתכנתים בחברות ההייטק הוא הזמן הקצר יחסית שניתן להפוך ממתכנת מתחיל למתכנת בכיר. כול שנתיים של ניסיון בתחום משמען "תג מחיר" גבוה יותר של העובד, שיכול להסתכם בהעלאת שכר של אלפי שקלים בשנה.

בתחום זה קשה מאוד למצוא עובדים נאמנים. אם מפתח אלגוריתמים מזהה הזדמנות טובה יותר בחברה גדולה, משרה ניהולית או אתגר מקצועי, הוא יעבור למקום עבודה חדש והמשרה שלו תתפנה.

ניתן להשוות זאת למשחק כיסאות מוזיקליים הפוך, שבו כמות הכיסאות ממשיכה לגדול במהירות וכמות העובדים נותרת זהה. לכן, מעסיקים רבים מעדיפים לטפח את המתכנתים שלהם עוד במהלך הלימודים לתואר, וניתן למצוא משרות סטודנט רבות שמעניקות ניסיון לצד שכר בסיס התחלתי גבוה משמעותית בהשוואה לתחומים אחרים. בזכות זאת, נראה שהביקוש לעובדים בתחום רק יגבר.

ניתן לעבור בקלות לעבודה מעבר לים

קיימת סיבה נוספת לצורך הגובר והולך בבוגרי מדעי המחשב במשק. מפתח שלומד שפה כלשהי יכול לעבוד לא רק בישראל, אלא גם במקומות נוספים סביב הגלובוס. למשל, מתכנתים רבים עוברים לעמק הסיליקון בארה"ב, לחברות הזנק המעניקות שכר עצום, או משתלבים בחברות בין־לאומיות באירופה וארה"ב כמו "פייסבוק", "גוגל", "אפל" וחברות נוספות.

כול משרה שאוישה על־ידי מתכנת ישראלי מעבר לים, יוצרת משרה פנויה בישראל במקום העבודה הקודם של אותו העובד. ניתן לראות שבכול רחבי העולם חברות ההייטק ממשיכות לאורך שנים לגייס עובדים חדשים ויוצרות צוותים מיומנים. מספיק להציץ לרגע באתרי גיוס העובדים ולראות את כמות המודעות העצומה שיש בתחום ההייטק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אופיר לוינגר. צילום: יח"צאופיר לוינגר. צילום: יח"צ

מדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?

בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר



נושאים בכתבה נדל"ן

רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה. 

אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו. 

לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.

כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה. 

לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.

צילום: Freepikצילום: Freepik

מיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?

 שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב 

נושאים בכתבה רכב

כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.

המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"

אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.

גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.

מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"

המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.

מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.