יועץ עיסקי
צילום: FREEPIK

למרות העלייה בסך העמלות - מחצית מהסוכנים מרוויחים יחסית מעט

למרות שסך העמלות עלה ב-9% ב-2022, כמחצית מסוכני מבעלי הרישון מכניסים סכומים נמוכים עד כדי כך שאולי כדאי להם לשקול למכור את התיק; למה הסוכנים לא מצליחים לממש את הפוטנציאל בשוק?
רוי שיינמן |

רשות שוק ההון והביטוח פרסמה השבוע את דו"ח הממונה לשנת 2022, ממנו עולים מספר נתונים מעניינים לגבי ענף הסוכנים. ראשית, בשנת 2022 היו כ-12,407 בעלי רישיון יחיד פעילים בענף ביטוח פנסיוני, עלייה של 4.5% לעומת 2022. העלייה הגדולה ביותר נרשמה בקטגורית היועצים הפנסיוניים - ב-2022 היו 10,780 יועצים פנסיוניים לעומת 9,758 ב-2019, עלייה של 10.5%.

גם סך העמלות עלו, כאשר ב-2022 שולמו בענף סך של 2.93 מיליארד, עלייה של 9% לעומת 2019, כאשר העלייה הניכרת ביותר נרשמה בקטגורית הגמל והפנסיה, שם שולמו עמלות בסך של 2.06 מיליארד שקל לעומת 1.42 מיליארד שקל ב-2019 - עלייה של 45%.

לצד זאת, ההכנסות מעמלות בשנה של קרוב למחצית מסוכני הביטוח (44%) הן מתחת לרבע מיליון שקל, כאשר בפועל מספר הסוכנים גבוה יותר מאחר ולא נכללים בנתונים סוכנים שהכנסתם מעמלות נמוכה מ-24 אלף שקל בשנה.

בהתפלגות לפי סוכנויות שחברות הביטוח שילמו להן עמלות בענף ביטוח כללי, הראל ביטוח ניצבת בפסגה עם המספר הרב ביותר של סוכנויות וסוכנים. נכון ל-2022 הראל שילמה עמלות ל-1,119 סוכנויות המהוות 79% מסך הסוכנויות, ול-3,242 סוכנים המהווים 74% מסך הסוכנים. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיים שוקרון, אופק פיננסים. צילום: אלה הלחיים שוקרון, אופק פיננסים. צילום: אלה הל

"מה שמרגש אותי בכל פעם מחדש הוא לראות לקוח מגשים חלום בזכות התכנון שעשינו יחד"

חיים שוקרון, סוכנות אופק פיננסים: לקוחות שואלים אותי “מה ההבדל בינך לבין מי שמטפל בי היום?” אחרי הפגישה ההבדל מובן. הם זוכים ליחס אישי, מקצועיות ומענה מהיר בכל רגע נתון

זיו וולף |
נושאים בכתבה מתכנן פיננסי

שם: חיים שוקרון

תפקיד: מתכנן פיננסי

מקום מגורים: קרית אתא

מצב משפחתי: נשוי + 4

השכלה אקדמית ומקצועית: בגרות מלאה + רישיון מטעם משרד האוצר 

ניסיון תעסוקתי: רכז הדרכה לנוער בסיכון 3 שנים; קרוב לעשור מתכנן פיננסי 


למה בחרת את תחום העיסוק הזה?

תמיד נמשכתי לשוק ההון, וחיפשתי מקצוע שמחבר בין עולם ההשקעות לבין עולם השירות. עולם התכנון הפיננסי וסוכני הביטוח מאפשר בדיוק את זה - לשלב השקעות, ביטוח והבנה עמוקה של צורכי הלקוח, כדי לתכנן עבורו חסכונות והשקעות שמותאמים אישית לצרכים שלו.

כמה זמן אתה במקצוע?

אני קרוב לעשור בתחום. התחלתי כמתאם פגישות, לאחר מכן הקמתי מוקד טלפוני וניהלתי כ-24 מתמחים בדרך לרישיון פנסיוני. כשסיימתי את מבחני הרשות עברתי לעבודה כסוכן בפועל, וכיום אני גם מלווה סוכנים בתחילת דרכם.

ספר קצת על העבודה שלך, מהו התהליך שאתה עובר עם הלקוח?

השלב הראשון הוא היכרות מעמיקה עם הלקוח - גיל, מצב משפחתי, נכסים קיימים ועוד. ככל שההיכרות טובה יותר, כך אפשר להתאים לו פתרונות נכונים יותר. לאחר מכן נבנית אסטרטגיית השקעה המותאמת לטווחי ההשקעה ולצרכים האישיים, תוך התייחסות להיבטים הוליסטיים כמו מיסוי, נכסים לטווח ארוך וקצר, והגדרת מטרות ברורות, למשל קצבה חודשית או תשואה רצויה. לאורך הדרך אנחנו מבצעים התאמות לפי מצב השוק והשינויים האישיים של הלקוח.

איזה ערך אתה נותן ללקוחות שלך?