רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

כשסוכן הביטוח טועה - המבוטח משלם: פסק דין תקדימי חושף את מלכודת חידוש הביטוח

בית משפט השלום בקריות דחה תביעה נגד מנורה ביטוח וקבע: סוכנת הביטוח שלא בדקה את הפוליסה המחודשת היא האחראית לנזק של עשרות אלפי שקלים



עמית בר | (27)

מבוטח שרכבו נגנב גילה מאוחר מדי שההרחבה החשובה ביותר בפוליסה - "תוספת שווי רכב", נעלמה בחידוש. פסק דין של השופט צבי כוחן מעלה שאלות קשות על אחריות סוכני הביטוח ומדגיש: גם ב-120 חידושים בחודש, אין תירוץ לרשלנות מקצועית.

רן נוימן חשב שהכל בסדר. הוא ביקש מסוכנת הביטוח שלו, הילה שגיא מסוכנות "ימית י.פ", לחדש את פוליסת הביטוח המקיף לרכבו החדש בדיוק באותם התנאים של השנה הקודמת. היא אישרה בווטסאפ: "הפוליסה היא אותה פוליסה בדיוק". חמישה חודשים אחר כך, כשרכבו נגנב, התברר שההרחבה הקריטית - "תוספת שווי רכב" שמבטיחה החזר מלא של מחיר הרכישה,  פשוט לא הייתה שם.

פסק הדין שניתן בבית משפט השלום בקריות חושף כשל מערכתי מדאיג בענף הביטוח: סוכנים שלא בודקים את הפוליסות שהם מחדשים, מבוטחים שסומכים עליהם באופן עיוור, וחברות ביטוח שמתנערות מאחריות כשהדברים משתבשים.

"בערך 120 חידושים ואני לא בודקת"

העדות המרכזית בתיק הגיעה דווקא מהילה שגיא עצמה, נציגת הסוכנות שטיפלה בחידוש. בחקירה נגדית היא הודתה: "יש לי בערך 120 חידושים ואם אני יודעת שפוליסה שאני מחדשת עוברת בין אחד לאחד עם אותם סעיפים עם אותם כיסויים, אז אני לא בודקת כי אני יודעת שזה אותו דבר".

כשנשאלה ישירות האם ראתה את הפוליסה שהופקה, התשובה הייתה חד-משמעית: "לא".

ההודאה הזו הייתה קריטית. היא חשפה שהסוכנת לא רק שלא סימנה את ההרחבה הנדרשת בטופס החידוש למנורה, אלא גם לא טרחה לבדוק את הפוליסה החדשה כשהתקבלה. רק אחרי הגניבה, כשפנתה למנורה בבקשה נואשת להוסיף את ההרחבה רטרואקטיבית, היא כתבה במייל: "בטעות בחידוש לא שמנו את הכיסוי של חדש תמורת ישן".

מנורה ביטוח: "אנחנו הנפקנו בדיוק מה שביקשו"

מנורה ביטוח, מצידה, הציגה עמדה ברורה: החברה הנפיקה פוליסה בהתאם להצעה שקיבלה מהסוכנות. בטופס ההצעה שמילאה הסוכנת, ההרחבה "תוספת שווי רכב" סומנה במפורש כ"לא מבוקשת".

דקלה לוי, נציגת מחלקת החיתום במנורה, הסבירה בעדותה כי ההרחבה עולה כסף נוסף בשנה השנייה לביטוח: "לפעמים לא רואים את זה בפוליסה כי אנחנו מגלמים את זה בהנחות, אבל הסעיף הזה עולה כסף בוודאות".

קיראו עוד ב"זירת הסוכנים"

החברה טענה שהבקשה להוסיף את ההרחבה באופן רטרואקטיבי, לאחר קרות מקרה הביטוח, מנוגדת לחוק חוזה הביטוח ולא יכולה להתקבל.

השופט: "הסוכנות לא מילאה את חובותיה המקצועיות"

השופט צבי כוחן היה חד וברור בפסיקתו. הוא קבע כי הסוכנות הפרה את חובותיה המקצועיות כלפי המבוטח בכמה רמות:

ראשית, הסוכנת טעתה במילוי טופס החידוש ולא כללה את ההרחבה שהמבוטח ביקש במפורש.

שנית, היא לא בדקה את הפוליסה החדשה שהונפקה ולא וידאה שהיא תואמת לדרישות הלקוח.

שלישית, היא לא עברה עם המבוטח על תנאי הפוליסה המחודשת, כפי שמחייבת אותה חובת הזהירות המקצועית.

השופט הדגיש בפסק הדין את החובות הנרחבות המוטלות על סוכני ביטוח, בהתבסס על הפסיקה: "עליו לוודא כי הפוליסה מתאימה לצרכיו הספציפיים של המבוטח... עליו להציג בפני המבוטח מצב מדויק בנוגע להיקף הכיסוי... עליו לוודא כי הכיסוי הביטוחי שהוצא על-ידי המבטח מתאים להצעת הביטוח ולדרישות המבוטח".

פיתול נוסף: עורך הדין היה בעל הסוכנות

בהערת אגב חריגה, השופט התייחס לעובדה שעורך הדין יהושע מרום, שייצג את התובע, היה בעבר בעל הסוכנות ימית י.פ. השופט ציין כי "יש, לכל הפחות, טעם לפגם" בכך שעורך הדין בחר לייצג את הלקוח נגד מנורה, כאשר למעשה האחריות הייתה של הסוכנות שהייתה בבעלותו.

מנורה אף העלתה טענות על ניגוד עניינים והפרת חובת נאמנות, אך השופט לא הרחיב בנושא זה מעבר להערתו.

המסר למבוטחים: אל תסמכו באופן עיוור

פסק הדין מעביר מסר ברור למבוטחים: אל תסתפקו באישור כללי מסוכן הביטוח שהפוליסה חודשה "באותם התנאים". דרשו לראות את הפוליסה החדשה, בדקו שכל ההרחבות שביקשתם אכן נכללות, ותעדו את הדרישות שלכם בכתב.

לסוכני הביטוח המסר חד: גם אם יש לכם 120 חידושים בחודש, אין זה פוטר אתכם מהחובה לבדוק כל פוליסה. הרשלנות עלולה לעלות ביוקר - לא רק ללקוח, אלא גם לכם.

הלקח: הזהירות הטובה ביותר היא בדיקה עצמית

המקרה של רן נוימן מדגיש את החשיבות של ערנות צרכנית בתחום הביטוח. פוליסת ביטוח היא חוזה מורכב, והפרטים הקטנים יכולים להיות ההבדל בין כיסוי מלא לבין הפסד של עשרות אלפי שקלים.

התביעה נדחתה, והתובע חויב בהוצאות משפט של 13,000 שקל. האם יפנה כעת לתבוע את הסוכנות? הזמן יגיד. אבל הנזק המיידי ברור: במקום לקבל את מלוא שווי הרכב החדש שנגנב, הוא קיבל רק את השווי המופחת - הפסד של עשרות אלפי שקלים.


תגובות לכתבה(27):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    אנונימי 05/09/2025 08:38
    הגב לתגובה זו
    עכשיו הסוכנות תממן את ההפרש וגם הוצאות משפט... וגם יצא להם שם רע.טפשים
  • 19.
    יוני 05/09/2025 07:12
    הגב לתגובה זו
    גם הודתה שלא ראתה גם הודתה שאמרה שזה אותו הסכם ביטוח . ובכל זאת יצאה זכאית !!!
  • 18.
    מישל 04/09/2025 21:23
    הגב לתגובה זו
    סוכני ביטוח מיותרים
  • סוכנים מתווכים רוח עוד פונקציות מיותרות למי שישר (ל"ת)
    אנונימי 05/09/2025 09:31
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אנונימי 04/09/2025 16:49
    הגב לתגובה זו
    בדרך כלל תובעים את כל השרשרת. מדוע לא תבע גם את הסוכנות והסוכנת מסתבר שעורך הדין שלו גם הוא רשלן.
  • 16.
    במידה והסוכן שגה לתבוע אותו צריך להיות לו פוליסה של אחריות מיקצועית (ל"ת)
    אנונימי 03/09/2025 14:33
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אנונימי 02/09/2025 22:30
    הגב לתגובה זו
    קצת הגזים סוכם שמכבד את עצמו על טעות כזאת משלם ללקוח ומסתדר עם חברת הביטוח 120 חידושים בחודש שיציע לחברה אחרת שיעביר אליה חידושים ויתנו לו בןנןס את החדש תמורת ישן מוגבל ל10 אחוז ממחיר הרכב במנורה תביעה של 15 עד30 אלף גג קורה המון בדכ חברות מגבות סוכנים רק שמנורה זה חברה מאוד לא נעימה אחד שיודע
  • 14.
    אנונימי 02/09/2025 22:24
    הגב לתגובה זו
    חברה נוראית דולה כך תביעה ונותנת לסוכנים שלה לשאת בנזקים מטומם מח שעובד איתה איפה הלשכה להתארגן 50 100 סוכנים ולהסיק להעביר פרודוקציה יש חלופות
  • 13.
    מני 02/09/2025 22:23
    הגב לתגובה זו
    היה צריך לחייב את החברת ביטוח
  • 12.
    הסוכן הוא האשם התביעה מוזרה (ל"ת)
    קומבינה של סוכן וחברת ביטוח 02/09/2025 10:27
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    פיטוסי 01/09/2025 18:44
    הגב לתגובה זו
    לוקחים על ביטוחים שלא קיימים בכלל כל סוכני הביטוח נוכלים .הפעם נדפקו
  • 10.
    החוקר 01/09/2025 17:47
    הגב לתגובה זו
    למה התובע לא תבע את סוכנות הביטוח הרי היא עשתה את הטעות השופט קבע הוצאות גבוהות כאיתות לתובע שאי אפשר לעבוד עליו .
  • 9.
    אנונימי 01/09/2025 15:32
    הגב לתגובה זו
    כך קובע חוק חוזה ביטוח. המבטח היה צריך להיות אחראי למחדל של הסוכן.
  • 8.
    אילן האקדמאי 31/08/2025 11:55
    הגב לתגובה זו
    ובזה היה נגמר ליובתו
  • אלא אם עורך הדין שלך היה בעל הסוכנות (ל"ת)
    אנונימי 02/09/2025 21:52
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    עוד לא נולד הלקוח שמסוגל לבדוק את כל הפוליסה (ל"ת)
    שמעון מבת ים 31/08/2025 05:36
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    צב 30/08/2025 16:18
    הגב לתגובה זו
    היה לי מקרה עם ביטוח תאונות אישיות. שהסוכנות לא החריגה אופנוע למזלי לא נפגעתי פיזית וכשעליתי על זה הם החזירו לי כסף את ההצעה מילאה פקידה וחתם סוכן ביטוח שלא שייך לסוכנות. הכל לצאת ידי חובה
  • 5.
    תאונות. אישיו. (ל"ת)
    אנונימי 30/08/2025 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הפניקס 30/08/2025 16:13
    הגב לתגובה זו
    אני לא ממליץ אף אחד לרכוש ביטוח רכב בחברת הפניקס עבור טסלה חשמלית
  • אנונימי 01/09/2025 21:00
    הגב לתגובה זו
    מה אתה יודע שאנחנו לא יודעים על ביטוח טסלה החב פניקס
  • 3.
    עמלות גנבה גבוהה 30/08/2025 12:59
    הגב לתגובה זו
    סוכן בחר עבורי מסלול דומה בשמו למסלול שבקשתי טעויות קורות לכולם אבל במקרים כאלה אנחנו משלמים.
  • למה לא תבעת את הסוכן (ל"ת)
    טלי 30/08/2025 17:46
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 03/09/2025 07:59
    את הבנק אתה גם תובע על עמלות גבוהות
  • 2.
    שירה 30/08/2025 09:53
    הגב לתגובה זו
    בכך שלא חייב את חברת הביטוח יחד עם הסוכנתמשום שהסוכנת היא שליחה של המבטח ומה שהיא יודעת כך גם חברת הביטוח. על בית המשפט היה לחייב את המבטח והסוכנת ולקבוע כיצד האחריות בניהם מתחלקת. לדעתי יש מקום לערעור.
  • אנונימי 30/08/2025 17:44
    הגב לתגובה זו
    הסוכנת לא נתבעה ולכן לבית המשפט אין סמכות לקבוע את אחריותה. רק חברת הביטוח נתבעה
  • 1.
    לבן 30/08/2025 09:01
    הגב לתגובה זו
    לערער עד העליון... נחוץ פסק דין תקדימי. הסוכנות היא שליחה של חברת הביטוח והיא אחראית עליה. אם לא מדוע חברת הביטוח מפנקת את סוכניה במתנות לטיולים בנוסף לקח לכול הסוכנים. אם חב הביטוח מתנערות מכם תעזרו למבוטחים ולא לחברות הביטוח.
  • אנונימי 03/09/2025 08:00
    הגב לתגובה זו
    בול! הסוכן הוא שלוח החברה בטח אם עובד איתה כמה שנים!
אלכסנדרה יקים. צילום: שי רגב/חלבני משרד פרסוםאלכסנדרה יקים. צילום: שי רגב/חלבני משרד פרסום

"בעולם הפיננסי יש יותר מגישה אחת נכונה. בדרך כלל מי שלא מסכים איתי בהתחלה, מסכים בדיעבד"

אלכסנדרה יקים, מנכ"לית סוכנות אלכסנדרה יקים: הרבה לקוחות שואלים אותי אם אוכל לעזור גם להוריהם ולילדיהם, וזה תמיד מחמם את הלב, כי זו ההוכחה לאמון שנבנה לאורך הדרך"



זיו וולף |
נושאים בכתבה סוכן ביטוח

 

שם: אלכסנדרה יקים 

תפקיד: מנכ"לית ובעלים - אלכסנדרה יקים סוכנות לביטוח פנסיוני 

מקום מגורים: חיפה

מצב משפחתי: נשואה + 2

השכלה אקדמית ומקצועית: תואר ראשון בסטטיסטיקה מאוניברסיטת חיפה, בעלת רישיון סוכן ביטוח פנסיוני, מתכננת פרישה מוסמכת ומתכננת פיננסית.

ניסיון מקצועי: עבודה בבנק לאומי, בסוכנויות הסדרים ופרטיים, והקמת עסק עצמאי בשנת 2020.

למה בחרת את תחום העיסוק הזה?

יהונתן גליק. צילום: יוליה טינקלמןיהונתן גליק. צילום: יוליה טינקלמן

"במקצוע הזה הלקוח הוא בעצם הבוס, וצריך שהוא יהיה מרוצה"

זיו וולף |

שם: יהונתן גליק

תפקיד: מתכנן פיננסי וסוכן ביטוח 

מקום מגורים: חולון 

מצב משפחתי: נשוי + 3 

השכלה אקדמית ומקצועית: תואר ראשון מימון ומנהל עסקים; רישיון סוכן ומתכנן פרישה 

ניסיון תעסוקתי: בית ההשקעות אי בי אי; סוכנות ארבע עונות לתכנון פיננסי; כעת עצמאי



יהונתן גליק חש סיפוק גדול מהעובדה שרוב הלקוחות שלו מגיעים בשיטת "חבר מביא חבר" ושקרובי משפחה של לקוחות מגיעים בעקבותיהם. בראיון לביזפורטל הוא מספר על הלקוח שהצליח לעבור לדיור מוגן בזכות ההון הראשוני שצבר, ומסביר איך הוא מתמודד עם לקוחות שלא מסכימים עם ההמלצות שלו, ומה החלום שלו.

צפו בסרטון המלא: 



נכתב בשיתוף אלטשולר שחם ללא מעורבות בתכנים