
כשסוכן הביטוח טועה - המבוטח משלם: פסק דין תקדימי חושף את מלכודת חידוש הביטוח
בית משפט השלום בקריות דחה תביעה נגד מנורה ביטוח וקבע: סוכנת הביטוח שלא בדקה את הפוליסה המחודשת היא האחראית לנזק של עשרות אלפי שקלים
מבוטח שרכבו נגנב גילה מאוחר מדי שההרחבה החשובה ביותר בפוליסה - "תוספת שווי רכב", נעלמה בחידוש. פסק דין של השופט צבי כוחן מעלה שאלות קשות על אחריות סוכני הביטוח ומדגיש: גם ב-120 חידושים בחודש, אין תירוץ לרשלנות מקצועית.
רן נוימן חשב שהכל בסדר. הוא ביקש מסוכנת הביטוח שלו, הילה שגיא מסוכנות "ימית י.פ", לחדש את פוליסת הביטוח המקיף לרכבו החדש בדיוק באותם התנאים של השנה הקודמת. היא אישרה בווטסאפ: "הפוליסה היא אותה פוליסה בדיוק". חמישה חודשים אחר כך, כשרכבו נגנב, התברר שההרחבה הקריטית - "תוספת שווי רכב" שמבטיחה החזר מלא של מחיר הרכישה, פשוט לא הייתה שם.
פסק הדין שניתן בבית משפט השלום בקריות חושף כשל מערכתי מדאיג בענף הביטוח: סוכנים שלא בודקים את הפוליסות שהם מחדשים, מבוטחים שסומכים עליהם באופן עיוור, וחברות ביטוח שמתנערות מאחריות כשהדברים משתבשים.
"בערך 120 חידושים ואני לא בודקת"
העדות המרכזית בתיק הגיעה דווקא מהילה שגיא עצמה, נציגת הסוכנות שטיפלה בחידוש. בחקירה נגדית היא הודתה: "יש לי בערך 120 חידושים ואם אני יודעת שפוליסה שאני מחדשת עוברת בין אחד לאחד עם אותם סעיפים עם אותם כיסויים, אז אני לא בודקת כי אני יודעת שזה אותו דבר".
- הרכב "הגנוב" חנה בחוץ - והתובע הגיע איתו לבית המשפט: פסק הדין היה חריג
- למה ביטוח הרכב שלכם לא יורד למרות שהיקף הגניבות צנח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כשנשאלה ישירות האם ראתה את הפוליסה שהופקה, התשובה הייתה חד-משמעית: "לא".
ההודאה הזו הייתה קריטית. היא חשפה שהסוכנת לא רק שלא סימנה את ההרחבה הנדרשת בטופס החידוש למנורה, אלא גם לא טרחה לבדוק את הפוליסה החדשה כשהתקבלה. רק אחרי הגניבה, כשפנתה למנורה בבקשה נואשת להוסיף את ההרחבה רטרואקטיבית, היא כתבה במייל: "בטעות בחידוש לא שמנו את הכיסוי של חדש תמורת ישן".
מנורה ביטוח: "אנחנו הנפקנו בדיוק מה שביקשו"
מנורה ביטוח, מצידה, הציגה עמדה ברורה: החברה הנפיקה פוליסה בהתאם להצעה שקיבלה מהסוכנות. בטופס ההצעה שמילאה הסוכנת, ההרחבה "תוספת שווי רכב" סומנה במפורש כ"לא מבוקשת".
דקלה לוי, נציגת מחלקת החיתום במנורה, הסבירה בעדותה כי ההרחבה עולה כסף נוסף בשנה השנייה לביטוח: "לפעמים לא רואים את זה בפוליסה כי אנחנו מגלמים את זה בהנחות, אבל הסעיף הזה עולה כסף בוודאות".
- "מה שמרגש אותי בכל פעם מחדש הוא לראות לקוח מגשים חלום בזכות התכנון שעשינו יחד"
- "אחרי שסיימתי לעבוד גיליתי שלא קיבלתי את מלוא הזכויות שלי. סוכן פנסיוני עזר לי, וכך התאהבתי במקצוע"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- "אחרי שסיימתי לעבוד גיליתי שלא קיבלתי את מלוא הזכויות שלי....
החברה טענה שהבקשה להוסיף את ההרחבה באופן רטרואקטיבי, לאחר קרות מקרה הביטוח, מנוגדת לחוק חוזה הביטוח ולא יכולה להתקבל.
השופט: "הסוכנות לא מילאה את חובותיה המקצועיות"
השופט צבי כוחן היה חד וברור בפסיקתו. הוא קבע כי הסוכנות הפרה את חובותיה המקצועיות כלפי המבוטח בכמה רמות:
ראשית, הסוכנת טעתה במילוי טופס החידוש ולא כללה את ההרחבה שהמבוטח ביקש במפורש.
שנית, היא לא בדקה את הפוליסה החדשה שהונפקה ולא וידאה שהיא תואמת לדרישות הלקוח.
שלישית, היא לא עברה עם המבוטח על תנאי הפוליסה המחודשת, כפי שמחייבת אותה חובת הזהירות המקצועית.
השופט הדגיש בפסק הדין את החובות הנרחבות המוטלות על סוכני ביטוח, בהתבסס על הפסיקה: "עליו לוודא כי הפוליסה מתאימה לצרכיו הספציפיים של המבוטח... עליו להציג בפני המבוטח מצב מדויק בנוגע להיקף הכיסוי... עליו לוודא כי הכיסוי הביטוחי שהוצא על-ידי המבטח מתאים להצעת הביטוח ולדרישות המבוטח".
פיתול נוסף: עורך הדין היה בעל הסוכנות
בהערת אגב חריגה, השופט התייחס לעובדה שעורך הדין יהושע מרום, שייצג את התובע, היה בעבר בעל הסוכנות ימית י.פ. השופט ציין כי "יש, לכל הפחות, טעם לפגם" בכך שעורך הדין בחר לייצג את הלקוח נגד מנורה, כאשר למעשה האחריות הייתה של הסוכנות שהייתה בבעלותו.
מנורה אף העלתה טענות על ניגוד עניינים והפרת חובת נאמנות, אך השופט לא הרחיב בנושא זה מעבר להערתו.
המסר למבוטחים: אל תסמכו באופן עיוור
פסק הדין מעביר מסר ברור למבוטחים: אל תסתפקו באישור כללי מסוכן הביטוח שהפוליסה חודשה "באותם התנאים". דרשו לראות את הפוליסה החדשה, בדקו שכל ההרחבות שביקשתם אכן נכללות, ותעדו את הדרישות שלכם בכתב.
לסוכני הביטוח המסר חד: גם אם יש לכם 120 חידושים בחודש, אין זה פוטר אתכם מהחובה לבדוק כל פוליסה. הרשלנות עלולה לעלות ביוקר - לא רק ללקוח, אלא גם לכם.
הלקח: הזהירות הטובה ביותר היא בדיקה עצמית
המקרה של רן נוימן מדגיש את החשיבות של ערנות צרכנית בתחום הביטוח. פוליסת ביטוח היא חוזה מורכב, והפרטים הקטנים יכולים להיות ההבדל בין כיסוי מלא לבין הפסד של עשרות אלפי שקלים.
התביעה נדחתה, והתובע חויב בהוצאות משפט של 13,000 שקל. האם יפנה כעת לתבוע את הסוכנות? הזמן יגיד. אבל הנזק המיידי ברור: במקום לקבל את מלוא שווי הרכב החדש שנגנב, הוא קיבל רק את השווי המופחת - הפסד של עשרות אלפי שקלים.
- 20.אנונימי 05/09/2025 08:38הגב לתגובה זועכשיו הסוכנות תממן את ההפרש וגם הוצאות משפט... וגם יצא להם שם רע.טפשים
- 19.יוני 05/09/2025 07:12הגב לתגובה זוגם הודתה שלא ראתה גם הודתה שאמרה שזה אותו הסכם ביטוח . ובכל זאת יצאה זכאית !!!
- 18.מישל 04/09/2025 21:23הגב לתגובה זוסוכני ביטוח מיותרים
- סוכנים מתווכים רוח עוד פונקציות מיותרות למי שישר (ל"ת)אנונימי 05/09/2025 09:31הגב לתגובה זו
- 17.אנונימי 04/09/2025 16:49הגב לתגובה זובדרך כלל תובעים את כל השרשרת. מדוע לא תבע גם את הסוכנות והסוכנת מסתבר שעורך הדין שלו גם הוא רשלן.
- 16.במידה והסוכן שגה לתבוע אותו צריך להיות לו פוליסה של אחריות מיקצועית (ל"ת)אנונימי 03/09/2025 14:33הגב לתגובה זו
- 15.אנונימי 02/09/2025 22:30הגב לתגובה זוקצת הגזים סוכם שמכבד את עצמו על טעות כזאת משלם ללקוח ומסתדר עם חברת הביטוח 120 חידושים בחודש שיציע לחברה אחרת שיעביר אליה חידושים ויתנו לו בןנןס את החדש תמורת ישן מוגבל ל10 אחוז ממחיר הרכב במנורה תביעה של 15 עד30 אלף גג קורה המון בדכ חברות מגבות סוכנים רק שמנורה זה חברה מאוד לא נעימה אחד שיודע
- 14.אנונימי 02/09/2025 22:24הגב לתגובה זוחברה נוראית דולה כך תביעה ונותנת לסוכנים שלה לשאת בנזקים מטומם מח שעובד איתה איפה הלשכה להתארגן 50 100 סוכנים ולהסיק להעביר פרודוקציה יש חלופות
- 13.מני 02/09/2025 22:23הגב לתגובה זוהיה צריך לחייב את החברת ביטוח
- 12.הסוכן הוא האשם התביעה מוזרה (ל"ת)קומבינה של סוכן וחברת ביטוח 02/09/2025 10:27הגב לתגובה זו
- 11.פיטוסי 01/09/2025 18:44הגב לתגובה זולוקחים על ביטוחים שלא קיימים בכלל כל סוכני הביטוח נוכלים .הפעם נדפקו
- 10.החוקר 01/09/2025 17:47הגב לתגובה זולמה התובע לא תבע את סוכנות הביטוח הרי היא עשתה את הטעות השופט קבע הוצאות גבוהות כאיתות לתובע שאי אפשר לעבוד עליו .
- 9.אנונימי 01/09/2025 15:32הגב לתגובה זוכך קובע חוק חוזה ביטוח. המבטח היה צריך להיות אחראי למחדל של הסוכן.
- 8.אילן האקדמאי 31/08/2025 11:55הגב לתגובה זוובזה היה נגמר ליובתו
- אלא אם עורך הדין שלך היה בעל הסוכנות (ל"ת)אנונימי 02/09/2025 21:52הגב לתגובה זו
- 7.עוד לא נולד הלקוח שמסוגל לבדוק את כל הפוליסה (ל"ת)שמעון מבת ים 31/08/2025 05:36הגב לתגובה זו
- 6.צב 30/08/2025 16:18הגב לתגובה זוהיה לי מקרה עם ביטוח תאונות אישיות. שהסוכנות לא החריגה אופנוע למזלי לא נפגעתי פיזית וכשעליתי על זה הם החזירו לי כסף את ההצעה מילאה פקידה וחתם סוכן ביטוח שלא שייך לסוכנות. הכל לצאת ידי חובה
- 5.תאונות. אישיו. (ל"ת)אנונימי 30/08/2025 16:16הגב לתגובה זו
- 4.הפניקס 30/08/2025 16:13הגב לתגובה זואני לא ממליץ אף אחד לרכוש ביטוח רכב בחברת הפניקס עבור טסלה חשמלית
- אנונימי 01/09/2025 21:00הגב לתגובה זומה אתה יודע שאנחנו לא יודעים על ביטוח טסלה החב פניקס
- 3.עמלות גנבה גבוהה 30/08/2025 12:59הגב לתגובה זוסוכן בחר עבורי מסלול דומה בשמו למסלול שבקשתי טעויות קורות לכולם אבל במקרים כאלה אנחנו משלמים.
- למה לא תבעת את הסוכן (ל"ת)טלי 30/08/2025 17:46הגב לתגובה זו
- אנונימי 03/09/2025 07:59את הבנק אתה גם תובע על עמלות גבוהות
- 2.שירה 30/08/2025 09:53הגב לתגובה זובכך שלא חייב את חברת הביטוח יחד עם הסוכנתמשום שהסוכנת היא שליחה של המבטח ומה שהיא יודעת כך גם חברת הביטוח. על בית המשפט היה לחייב את המבטח והסוכנת ולקבוע כיצד האחריות בניהם מתחלקת. לדעתי יש מקום לערעור.
- אנונימי 30/08/2025 17:44הגב לתגובה זוהסוכנת לא נתבעה ולכן לבית המשפט אין סמכות לקבוע את אחריותה. רק חברת הביטוח נתבעה
- 1.לבן 30/08/2025 09:01הגב לתגובה זולערער עד העליון... נחוץ פסק דין תקדימי. הסוכנות היא שליחה של חברת הביטוח והיא אחראית עליה. אם לא מדוע חברת הביטוח מפנקת את סוכניה במתנות לטיולים בנוסף לקח לכול הסוכנים. אם חב הביטוח מתנערות מכם תעזרו למבוטחים ולא לחברות הביטוח.
- אנונימי 03/09/2025 08:00הגב לתגובה זובול! הסוכן הוא שלוח החברה בטח אם עובד איתה כמה שנים!

"אחרי שסיימתי לעבוד גיליתי שלא קיבלתי את מלוא הזכויות שלי. סוכן פנסיוני עזר לי, וכך התאהבתי במקצוע"
שם: אור שרצר
תפקיד: מתכנן פיננסי, סוכן ביטוח פנסיוני
מקום מגורים: הרצליה
מצב משפחתי: נשוי למאיה, אבא לליב
השכלה אקדמית ומקצועית: תואר ראשון במנהל עסקים ושיווק מהמכללה למינהל, רישיון פנסיוני מטעם משרד האוצר
- הרווח של סוכני הביטוח והפשלה של רשות שוק ההון והביטוח
- "החלום שלי הוא שילדיי יגדלו בחברה שבה כל משפחה מבינה את החשיבות של ביטחון פנסיוני"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניסיון תעסוקתי: בעל ניסיון של כמעט עשור בשוק ההון , מתוכן 8 שנים בבית ההשקעות אלטשולר שחם. בשש שנים האחרונות ליוויתי לקוחות פרטיים בקבלת החלטות פיננסיות ובניהול החיסכון האישי שלהם.

"מה שמרגש אותי בכל פעם מחדש הוא לראות לקוח מגשים חלום בזכות התכנון שעשינו יחד"
חיים שוקרון, סוכנות אופק פיננסים: לקוחות שואלים אותי “מה ההבדל בינך לבין מי שמטפל בי היום?” אחרי הפגישה ההבדל מובן. הם זוכים ליחס אישי, מקצועיות ומענה מהיר בכל רגע נתון
שם: חיים שוקרון
תפקיד: מתכנן פיננסי
מקום מגורים: קרית אתא
מצב משפחתי: נשוי + 4
השכלה אקדמית ומקצועית: בגרות מלאה + רישיון מטעם משרד האוצר
ניסיון תעסוקתי: רכז הדרכה לנוער בסיכון 3 שנים; קרוב לעשור מתכנן פיננסי
למה בחרת את תחום העיסוק הזה?
תמיד נמשכתי לשוק ההון, וחיפשתי מקצוע שמחבר בין עולם ההשקעות לבין עולם השירות. עולם התכנון הפיננסי וסוכני הביטוח מאפשר בדיוק את זה - לשלב השקעות, ביטוח והבנה עמוקה של צורכי הלקוח, כדי לתכנן עבורו חסכונות והשקעות שמותאמים אישית לצרכים שלו.
כמה זמן אתה במקצוע?
אני קרוב לעשור בתחום. התחלתי כמתאם פגישות, לאחר מכן הקמתי מוקד טלפוני וניהלתי כ-24 מתמחים בדרך לרישיון פנסיוני. כשסיימתי את מבחני הרשות עברתי לעבודה כסוכן בפועל, וכיום אני גם מלווה סוכנים בתחילת דרכם.
- "אחרי שסיימתי לעבוד גיליתי שלא קיבלתי את מלוא הזכויות שלי. סוכן פנסיוני עזר לי, וכך התאהבתי במקצוע"
- "אם לקוח לא מסכים, אעשה הכל כדי להסביר את הרציונל שלי, אבל בסוף ההחלטה היא שלו"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ספר קצת על העבודה שלך, מהו התהליך שאתה עובר עם הלקוח?
השלב הראשון הוא היכרות מעמיקה עם הלקוח - גיל, מצב משפחתי, נכסים קיימים ועוד. ככל שההיכרות טובה יותר, כך אפשר להתאים לו פתרונות נכונים יותר. לאחר מכן נבנית אסטרטגיית השקעה המותאמת לטווחי ההשקעה ולצרכים האישיים, תוך התייחסות להיבטים הוליסטיים כמו מיסוי, נכסים לטווח ארוך וקצר, והגדרת מטרות ברורות, למשל קצבה חודשית או תשואה רצויה. לאורך הדרך אנחנו מבצעים התאמות לפי מצב השוק והשינויים האישיים של הלקוח.
איזה ערך אתה נותן ללקוחות שלך?