בוט מרקטינג - אוטומציית הלידים עליה תמיד חלמנו
כאנשי שיווק אנו מחויבים להימצא תמידית בחזית השינויים. גם כדי לתת ללקוחותינו את הטוב ביותר, וגם כדי לעדכן ולחדש את הידע המקצועי שלנו. שיווק באמצעות בוטים הוא השלב הבא בדיגיטל.
עד לפני כמה שנים בודדות, המונח "בוט" (קיצור של "רובוט") היה גורם לנו לדמיין מכונה שזוחלת באינטרנט למטרות סריקה, אחזור מידע ועוד. ואכן מחקרים מראים שמעל 60% מהטראפיק באינטרנט כלל אינו אנושי, אלא מגיע מבוטים.
רק מרגע שלמדנו להפוך את הבוטים גם לחלק משמעותי מתהליכי שיווק, התחיל טרנד חדש בדיגיטל. אגב, המילה "רובוט" באנגלית היא תוצר של "רבוט" ברוסית - קיצור של "רבוטה", שמשמעה "עבודה".
בראשית ברא בוט
למרות שחלפו שנים רבות מאז המצאת האייסיקיו, החל משנת 2014 שוב התחלנו להשתמש במסרים מיידיים בכמויות גדולות (הרבה יותר מאשר ברשתות החברתיות עצמן). אפליקציות כגון וואצאפ, פייסבוק מסנג'ר, סנפצ'ט ואחרות, תופסות כיום נפח משמעותי מהפעילות של מיליארדי בני אדם בדיגיטל.
- התפוצצות הבועה: טיפלתי תפטר 120 עובדים, אחרי שווי של 8.3 מיליארד דולר
- חברת Imagen גייסה 30 מיליון דולר לאוטומציה עבור צלמים מקצועיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צ'טבוטים הם צורה מתוחכמת ומתקדמת יותר של אפליקציות המסרים המיידיים. ההתעניינות בצ'ט בוטים תמיד הייתה קיימת בצורה כזו או אחרת, לפחות ב-15 השנים האחרונות כפי שניתן לראות ממגמות החיפוש בגוגל טרנדס. אבל רק החל משנת 2016 חלה קפיצה משמעותית ברמת ההתעניינות - ובעקבותיה גם באפשרויות החדשות הנגזרות מהתחום.
ככל הנראה, הבוטים הראשונים ששימשו כחלק ממשפך השיווק היו הנציגים הווירטואליים באתרי אינטרנט. זוכרים אותם? פופ-אפים שהופיעו בתחתית המסך או בשוליו, עם תמונה של נציג/ת שירות חייכן/ית, המזמין/ה אתכם ליצור קשר ולהתעניין.
זה אולי נשמע הזוי, אבל גם הבוטים המאוד ראשוניים האלה הגדילו את כמות הלידים באתר. מה הפלא? סוכן מכירות אוטומטי שפועל עבור העסק 24 שעות ביממה, עם תסריטי שיחה מוכנים מראש, ואדיבות מספקת כדי לקבל לפחות מייל או טלפון של הלקוח המתעניין. חוץ מזה, בזמנו זה היה חדשני - ובני אדם מתלהבים מכל מה שחדש.
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
פריצת הדרך
השינוי המשמעותי ביותר בתעשיית הצ'טבוטים התרחש בעיקר הודות לפייסבוק. מיום השקתו של פייסבוק מסנג'ר, על שלל אפשרויות האוטומציה הכלולות בו, נפרץ הסכר. כיום יש עשרות אלפי מפתחים שבונים בוטים מבוססי פייסבוק מסנג'ר, לצד חברות שכולן קודש לבוטים בלבד - Chat Fuel, Many Chat ומובייל מאנקי, אם למנות את הבולטות ביותר.
היישומים של בוטים בעולם השיווק נמצאים כיום רק בתחילת הדרך, אבל כמה מהבולטים ביותר הם איסוף לידים אוטומטי עם תסריטי שיחה מוכנים מראש, חלופה לדפי נחיתה חיצוניים, שימוש בבינה מלאכותית כחלק מהמענה למשתמש, שירות לקוחות בדפי פייסבוק ארגוניים והיד עוד נטויה.
בנוסף אפשר להטמיע צ'ט / מסנג'ר חינם בכל אתר, ולקבל אפשרות לקשר מיידי עם מבקרי האתר. מטמיעים קוד פשוט (לדוגמה כאן), והאתר שלכם יציג פופ-אפ קטן עם אייקון של מסנג'ר, וואצאפ או כל אמצעי אחר ליצירת קשר. כמו כן קיימים גם תוספי וורדפרס שמאפשרים בדיוק את אותו דבר.
בניגוד לנציגי השירות הווירטואליים שהוזכרו כאן בהתחלה, צ'טבוטים מאפשרים תחכום גדול יותר כגון שימוש ב-AI. כך תקבלו מכונת שיווק משומנת שתאפשר לכם לאסוף לידים, ואף לרשום מנויים להודעות מיידיות - בלחיצת כפתור פשוטה (בלי להטריח את המשתמשים במילוי פרטים, דבר שמוריד את אחוזי ההרשמה).
תעשיית הצ'טבוטים חזויה להגיע לשווי של 1.25 מיליארד דולר עד שנת 2025. כדאי מאוד לקפוץ על העגלה הזו, שנכון להיום רובה חינמית ולא דורשת השקעה גדולה מדי, אך מביאה תוצאות מיידיות.
איך מכפילים את המכירות באמצעות צ'טבוט ורשימת תפוצה בפייסבוק מסנג'ר? בכנס Next Case 2019 תוכלו לשמוע הרצאה בת 20 דקות, שתלמד אתכם יותר על שיווק חכם באמצעות בוטים.
כנס נקסט קייס מציג אך ורק מקרי בוחן אמיתיים מהשטח, ומיועד למנהלי דיגיטל, מנהלי שיווק, מנכ"לים, בעלי עסקים וכל מי שיש לו נגיעה לעולם השיווק המודרני.
הכנס מאורגן זו השנה השישית על ידי אנגורה מדיה, בעלת בלוג השיווק Askpavel. לפרטים והרשמה >>>
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
