בוט מרקטינג - אוטומציית הלידים עליה תמיד חלמנו
כאנשי שיווק אנו מחויבים להימצא תמידית בחזית השינויים. גם כדי לתת ללקוחותינו את הטוב ביותר, וגם כדי לעדכן ולחדש את הידע המקצועי שלנו. שיווק באמצעות בוטים הוא השלב הבא בדיגיטל.
עד לפני כמה שנים בודדות, המונח "בוט" (קיצור של "רובוט") היה גורם לנו לדמיין מכונה שזוחלת באינטרנט למטרות סריקה, אחזור מידע ועוד. ואכן מחקרים מראים שמעל 60% מהטראפיק באינטרנט כלל אינו אנושי, אלא מגיע מבוטים.
רק מרגע שלמדנו להפוך את הבוטים גם לחלק משמעותי מתהליכי שיווק, התחיל טרנד חדש בדיגיטל. אגב, המילה "רובוט" באנגלית היא תוצר של "רבוט" ברוסית - קיצור של "רבוטה", שמשמעה "עבודה".
בראשית ברא בוט
למרות שחלפו שנים רבות מאז המצאת האייסיקיו, החל משנת 2014 שוב התחלנו להשתמש במסרים מיידיים בכמויות גדולות (הרבה יותר מאשר ברשתות החברתיות עצמן). אפליקציות כגון וואצאפ, פייסבוק מסנג'ר, סנפצ'ט ואחרות, תופסות כיום נפח משמעותי מהפעילות של מיליארדי בני אדם בדיגיטל.
- התפוצצות הבועה: טיפלתי תפטר 120 עובדים, אחרי שווי של 8.3 מיליארד דולר
- חברת Imagen גייסה 30 מיליון דולר לאוטומציה עבור צלמים מקצועיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צ'טבוטים הם צורה מתוחכמת ומתקדמת יותר של אפליקציות המסרים המיידיים. ההתעניינות בצ'ט בוטים תמיד הייתה קיימת בצורה כזו או אחרת, לפחות ב-15 השנים האחרונות כפי שניתן לראות ממגמות החיפוש בגוגל טרנדס. אבל רק החל משנת 2016 חלה קפיצה משמעותית ברמת ההתעניינות - ובעקבותיה גם באפשרויות החדשות הנגזרות מהתחום.
ככל הנראה, הבוטים הראשונים ששימשו כחלק ממשפך השיווק היו הנציגים הווירטואליים באתרי אינטרנט. זוכרים אותם? פופ-אפים שהופיעו בתחתית המסך או בשוליו, עם תמונה של נציג/ת שירות חייכן/ית, המזמין/ה אתכם ליצור קשר ולהתעניין.
זה אולי נשמע הזוי, אבל גם הבוטים המאוד ראשוניים האלה הגדילו את כמות הלידים באתר. מה הפלא? סוכן מכירות אוטומטי שפועל עבור העסק 24 שעות ביממה, עם תסריטי שיחה מוכנים מראש, ואדיבות מספקת כדי לקבל לפחות מייל או טלפון של הלקוח המתעניין. חוץ מזה, בזמנו זה היה חדשני - ובני אדם מתלהבים מכל מה שחדש.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
פריצת הדרך
השינוי המשמעותי ביותר בתעשיית הצ'טבוטים התרחש בעיקר הודות לפייסבוק. מיום השקתו של פייסבוק מסנג'ר, על שלל אפשרויות האוטומציה הכלולות בו, נפרץ הסכר. כיום יש עשרות אלפי מפתחים שבונים בוטים מבוססי פייסבוק מסנג'ר, לצד חברות שכולן קודש לבוטים בלבד - Chat Fuel, Many Chat ומובייל מאנקי, אם למנות את הבולטות ביותר.
היישומים של בוטים בעולם השיווק נמצאים כיום רק בתחילת הדרך, אבל כמה מהבולטים ביותר הם איסוף לידים אוטומטי עם תסריטי שיחה מוכנים מראש, חלופה לדפי נחיתה חיצוניים, שימוש בבינה מלאכותית כחלק מהמענה למשתמש, שירות לקוחות בדפי פייסבוק ארגוניים והיד עוד נטויה.
בנוסף אפשר להטמיע צ'ט / מסנג'ר חינם בכל אתר, ולקבל אפשרות לקשר מיידי עם מבקרי האתר. מטמיעים קוד פשוט (לדוגמה כאן), והאתר שלכם יציג פופ-אפ קטן עם אייקון של מסנג'ר, וואצאפ או כל אמצעי אחר ליצירת קשר. כמו כן קיימים גם תוספי וורדפרס שמאפשרים בדיוק את אותו דבר.
בניגוד לנציגי השירות הווירטואליים שהוזכרו כאן בהתחלה, צ'טבוטים מאפשרים תחכום גדול יותר כגון שימוש ב-AI. כך תקבלו מכונת שיווק משומנת שתאפשר לכם לאסוף לידים, ואף לרשום מנויים להודעות מיידיות - בלחיצת כפתור פשוטה (בלי להטריח את המשתמשים במילוי פרטים, דבר שמוריד את אחוזי ההרשמה).
תעשיית הצ'טבוטים חזויה להגיע לשווי של 1.25 מיליארד דולר עד שנת 2025. כדאי מאוד לקפוץ על העגלה הזו, שנכון להיום רובה חינמית ולא דורשת השקעה גדולה מדי, אך מביאה תוצאות מיידיות.
איך מכפילים את המכירות באמצעות צ'טבוט ורשימת תפוצה בפייסבוק מסנג'ר? בכנס Next Case 2019 תוכלו לשמוע הרצאה בת 20 דקות, שתלמד אתכם יותר על שיווק חכם באמצעות בוטים.
כנס נקסט קייס מציג אך ורק מקרי בוחן אמיתיים מהשטח, ומיועד למנהלי דיגיטל, מנהלי שיווק, מנכ"לים, בעלי עסקים וכל מי שיש לו נגיעה לעולם השיווק המודרני.
הכנס מאורגן זו השנה השישית על ידי אנגורה מדיה, בעלת בלוג השיווק Askpavel. לפרטים והרשמה >>>
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
