אוטומציה שיווקית מחשבים אינטרנט מידע
צילום: Istock

בוט מרקטינג - אוטומציית הלידים עליה תמיד חלמנו

נקסט קייס |

כאנשי שיווק אנו מחויבים להימצא תמידית בחזית השינויים. גם כדי לתת ללקוחותינו את הטוב ביותר, וגם כדי לעדכן ולחדש את הידע המקצועי שלנו. שיווק באמצעות בוטים הוא השלב הבא בדיגיטל.

 

עד לפני כמה שנים בודדות, המונח "בוט" (קיצור של "רובוט") היה גורם לנו לדמיין מכונה שזוחלת באינטרנט למטרות סריקה, אחזור מידע ועוד. ואכן מחקרים מראים שמעל 60% מהטראפיק באינטרנט כלל אינו אנושי, אלא מגיע מבוטים.

 

רק מרגע שלמדנו להפוך את הבוטים גם לחלק משמעותי מתהליכי שיווק, התחיל טרנד חדש בדיגיטל. אגב, המילה "רובוט" באנגלית היא תוצר של "רבוט" ברוסית - קיצור של "רבוטה", שמשמעה "עבודה".

 

בראשית ברא בוט

למרות שחלפו שנים רבות מאז המצאת האייסיקיו, החל משנת 2014 שוב התחלנו להשתמש במסרים מיידיים בכמויות גדולות (הרבה יותר מאשר ברשתות החברתיות עצמן). אפליקציות כגון וואצאפ, פייסבוק מסנג'ר, סנפצ'ט ואחרות, תופסות כיום נפח משמעותי מהפעילות של מיליארדי בני אדם בדיגיטל.

 

צ'טבוטים הם צורה מתוחכמת ומתקדמת יותר של אפליקציות המסרים המיידיים. ההתעניינות בצ'ט בוטים תמיד הייתה קיימת בצורה כזו או אחרת, לפחות ב-15 השנים האחרונות כפי שניתן לראות ממגמות החיפוש בגוגל טרנדס. אבל רק החל משנת 2016 חלה קפיצה משמעותית ברמת ההתעניינות - ובעקבותיה גם באפשרויות החדשות הנגזרות מהתחום.

ככל הנראה, הבוטים הראשונים ששימשו כחלק ממשפך השיווק היו הנציגים הווירטואליים באתרי אינטרנט. זוכרים אותם? פופ-אפים שהופיעו בתחתית המסך או בשוליו, עם תמונה של נציג/ת שירות חייכן/ית, המזמין/ה אתכם ליצור קשר ולהתעניין.

 

זה אולי נשמע הזוי, אבל גם הבוטים המאוד ראשוניים האלה הגדילו את כמות הלידים באתר. מה הפלא? סוכן מכירות אוטומטי שפועל עבור העסק 24 שעות ביממה, עם תסריטי שיחה מוכנים מראש, ואדיבות מספקת כדי לקבל לפחות מייל או טלפון של הלקוח המתעניין. חוץ מזה, בזמנו זה היה חדשני - ובני אדם מתלהבים מכל מה שחדש.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

פריצת הדרך

השינוי המשמעותי ביותר בתעשיית הצ'טבוטים התרחש בעיקר הודות לפייסבוק. מיום השקתו של פייסבוק מסנג'ר, על שלל אפשרויות האוטומציה הכלולות בו, נפרץ הסכר. כיום יש עשרות אלפי מפתחים שבונים בוטים מבוססי פייסבוק מסנג'ר, לצד חברות שכולן קודש לבוטים בלבד - Chat Fuel, Many Chat ומובייל מאנקי, אם למנות את הבולטות ביותר.

 

היישומים של בוטים בעולם השיווק נמצאים כיום רק בתחילת הדרך, אבל כמה מהבולטים ביותר הם איסוף לידים אוטומטי עם תסריטי שיחה מוכנים מראש, חלופה לדפי נחיתה חיצוניים, שימוש בבינה מלאכותית כחלק מהמענה למשתמש, שירות לקוחות בדפי פייסבוק ארגוניים והיד עוד נטויה.

 

בנוסף אפשר להטמיע צ'ט / מסנג'ר חינם בכל אתר, ולקבל אפשרות לקשר מיידי עם מבקרי האתר. מטמיעים קוד פשוט (לדוגמה כאן), והאתר שלכם יציג פופ-אפ קטן עם אייקון של מסנג'ר, וואצאפ או כל אמצעי אחר ליצירת קשר. כמו כן קיימים גם תוספי וורדפרס שמאפשרים בדיוק את אותו דבר.

 

בניגוד לנציגי השירות הווירטואליים שהוזכרו כאן בהתחלה, צ'טבוטים מאפשרים תחכום גדול יותר כגון שימוש ב-AI. כך תקבלו מכונת שיווק משומנת שתאפשר לכם לאסוף לידים, ואף לרשום מנויים להודעות מיידיות - בלחיצת כפתור פשוטה (בלי להטריח את המשתמשים במילוי פרטים, דבר שמוריד את אחוזי ההרשמה).

 

תעשיית הצ'טבוטים חזויה להגיע לשווי של 1.25 מיליארד דולר עד שנת 2025. כדאי מאוד לקפוץ על העגלה הזו, שנכון להיום רובה חינמית ולא דורשת השקעה גדולה מדי, אך מביאה תוצאות מיידיות.

 

איך מכפילים את המכירות באמצעות צ'טבוט ורשימת תפוצה בפייסבוק מסנג'ר? בכנס Next Case 2019 תוכלו לשמוע הרצאה בת 20 דקות, שתלמד אתכם יותר על שיווק חכם באמצעות בוטים.

 

כנס נקסט קייס מציג אך ורק מקרי בוחן אמיתיים מהשטח, ומיועד למנהלי דיגיטל, מנהלי שיווק, מנכ"לים, בעלי עסקים וכל מי שיש לו נגיעה לעולם השיווק המודרני.

 

הכנס מאורגן זו השנה השישית על ידי אנגורה מדיה, בעלת בלוג השיווק Askpavel. לפרטים והרשמה >>>

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים

מוצאי שבת היתה בסימן קשת, ששלטה בלוח השידורים עם פער עצום במהדורה המרכזית ובפריים טיים 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 18% רייטינג ו-475 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. חדשות 14 היו במקום השני עם 6.1% ו-174 אלף צופים. שתי המהדורות הנוספות גם הן מרוויחות צופים בעקבות ההיעדרות של 14 משידורי שבת, וחדשות 13, עמדה על 5.5% רייטינג ו-142 אלף צופים ואילו המהדורה של כאן11, עמדה על 116 אלף צופים ו-5.3% רייטינג.


פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירווזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 18.6% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 8.9% רייטינג ו-224 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 233 אלף צופים. במקום האחרון היה הפרק המסיים של הסדרה התיעודית על ואנונו, עם נתון מכובד של 5.5% רייטינג ו-119 אלף צופים.

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 3.4% רייטינג ו-91 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-4.1% רייטינג ו-121 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-7.4% רייטינג ו-215 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 2.1% ו-57 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 11% רייטינג ו-276 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם נתונים דומים למדי, 10.9% ו-309 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 4.6% רייטיג ו-128 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.5% ו-95 אלף צופים. 

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, "אברי ושרקי" היו בראש, עם 7.3% רייטינג ו-168 אלף צופים, שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של היה במקום השני, עם 4.6% ו-117 אלף צופים, ואילו במקום האחרון היו חדשות הלילה עם שרה ב"ק, של ערוץ 14, עם 3.2% ו-81 אלף צופים.