טלוויזיה  דיגיטל סמארטפון
צילום: iStock

אם הוועדה למדרוג לא תכריע - קנטאר תמדוד רייטינג עוד שנה

ביום ראשון הקרוב תעלה שוב להצבעה הצעותיהן של קנטאר מדיה ונילסן להפעלת המדידה החדשה, שתכלול גם צפייה בדיגיטל. מה ההצעות כוללות?
אלכסנדר כץ |
הוועדה למדרוג צריכה להכריע עד יום ראשון הבא לגבי זהותה של החברה שתזכה במכרז להפעלת המדידה החדשה, קאנטר מדיה או נילסן. ואולם, אם לא תהיה תמימות דעים בין חברות הוועדה ולמעשה לא תגענה 2 החברות הגדולות בוועדה - קשת 12 ורשת 13 - לכדי הסכמה, אזי קנטאר תמשיך להפעיל את המדידה לפחות עוד שנה, ואז צפויה להתקיים שוב הצבעה בנושא.   הוועדה מורכבת מנציגים קשת 12, רשת 13, ערוץ 9, הלא TV, ערוץ 24, תאגיד השידור כאן (כאן 11 וחינוכית 23), איגוד הפרסום, איגוד השיווק והרשות השנייה. המדידה הנוכחית שמתקיימת מ-1999, החלה עם דגימה של כ-580 בתי אב וגדלה בשנים האחרונות ל-700 בתי אב, אבל היא לא יודעת לדגום צפייה בפלטפורמות דיגיטליות וחברתיות, כלים חשובים מאד בהתנהלות של חלק מהחברים בה. חלק לא קטן מהישראלים צופים בשידורים באמצעות סמארטופונים, טאבלטים ומחשבים שאינם נדגמים. גם הרשתות החברתיות עדיין לא נדגמות, למרות שפעילות שידורית נרחבת של הגופים המשדרים מבוצעת דרכן.   כבר בחודש יוני ניצבו נילסן וקנטאר מדיה, 2 חברות ענק בינ"ל, על קו הגמר ואולם בהצבעה בוועדה למדרוג נרשם תיקו, כאשר בין 2 החברות הגדולות בוועדה, קשת ורשת, נרשמו חילוקי דעות: קשת תומכת בהמשך עבודתה של קנטאר, ואילו רשת מעוניינת בנילסן. ביום חמישי האחרון תוכננה להתקיים ישיבה מיוחדת של הוועדה, ואולם מנכ"ל ועדת המדרוג הנכנס רוני ארן, שהבין כי אין הסכמה בין חברות הוועדה לגבי זהות החברה הזוכה, החליט לדחות את הישיבה ב-10 ימים.     למעשה, ההצעות של 2 החברות דומות יחסית במורכבותם ובעלויות התפעול שלהן, שעומדות על כ-100 מיליון שקלים לתקופה של 10 שנים. 2 החברות מציעות למעשה המשך הפעלת המדידה בקרב 700 בתי אב (שהם כ-2,300 יחידים, א"כ), עליהם יתווסף רכיב חדש שיבצע מדידה של המכשירים החכמים של אותם יחידים (כגון טלפון נייד, אייפד ומחשב, א"כ), באמצעות הראוטר הביתי.   כמו כן, באמצעות הטמעת קוד מיוחד באתרי האינטרנט של הערוצים החברים בוועדה, אפשר יהיה לקבל מידע מדויק על מספר הצופים, וזאת בניגוד לפאנל של 700 בתי האב ו-2,300 האנשים, שהם מדגם מייצג של החברה הישראלית. מאידך, נראה כי בוועדת המדרוג ידחו בשלב זה רכיב נוסף שהציעו 2 החברות המתמודדות (אם שינויים כאלה ואחרים בין הצעה להצעה) שבבסיסו מציע להקים פאנל צופים בדיגיטל, שיכלול כמה אלפי משתמשים.  הוועדה למדרוג סובלת בשנה האחרונה מקיטון במספר חבריה - למשל בשל פרישתו של ערוץ 20, מיזוגה של החינוכית בתאגיד השידור, והמיזוג בין רשת לערוץ עשר. בנוסף חילוקי דעות עם הרשות השנייה עשוי להוביל לפרישת הרשות מהוועדה למדרוג. על כל אלה יש לזכור כי תאגיד השידור הציבורי כאן החליט לפרוש מהוועדה, כאשר במוקד ההחלטה - הדרישה של כאן למדוד צפייה גם ביוטיוב, באמצעותו כאן משדר את תכניו בדיגיטל. ואולם הערכות גורסות כי מדידה של יוטיוב יחייב גם את שילובה של גוגל (הבעלים של יוטיוב) כחברת ועדת המדרוג, והדבר מעורר חשש בקרב חברי הוועדה מפני חשיפת כל המידע הנמדד, בפניה של ענקית האינטרנט, שיצרה תחרות קשה ואכזרית מול ערוצי הטלוויזיה ושוק הפרסום המסורתי.   

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.