יגאל ברקת
צילום: סיון פרג

ביהושע מכוונים לתוכן ומשפיענים: יש צמיחה של מאות אחוזים

כשמשרדי הפרסום מבינים לאן הרוח נושבת ההשקעה בכח אדם שישאיר את הכסף בבית היא הצעד המיידי. "בעוד שנתיים-שלוש זה יתפוס בממוצע 10-15% מתקציבי הפרסום"
משה בנימין | (2)

בהתאם למגמה הרווחת, מחלקת התוכן שהחלה ביהושע TBWA כטפטוף ראשוני לפני כ-3 שנים קיבלה בשנה האחרונה דגש שהפך אותה לאחת הבולטות במשרד, עם רוח גבית של המנכ"ל יגאל ברקת.

מתוך ידיעה שאם המשרד לא יציע ללקוחותיו פעילות תוכן ומשפיענים, יהיו בשוק מי שיתפסו את התפקיד במקומם ויצליחו "להשתחל" לתקציב, המשרד הקים מחלקת תוכן in-house בראשותו של אלכס סקליאר שלאחרונה גם צורפה אליה מנהלת משפיענים בתקן חדש שמתמחה באיתור, גיוס והפקה של תכני משפיענים. 

פריחת תחום המשפיענים אינה חדשה לאיש בעולם הפרסום. לצד ההצלחה של הרשתות החברתיות, כך גם כוחם של כוכבי היוטיוב, אושיות הפייסבוק וסלבריטאי האינסטגרם עולה ומתפתח ביחס ישר. עם זאת, בארץ, השוק שהסתכם בנתח כספי לא משמעותי, או לא משמעותי מספיק כדי שמשרדי הפרסום ירצו לנעוץ בו שיניים התפתח בעיקר דרך סוכנויות משפיענים מתמחות שמחברות בין משפיענים למפרסמים ומשרדי פרסום, סוכנויות תוכן שמתמחות בפתרון בריפים מבוססי תוכן וסוכנויות פרסום המתמחות בצעירים שעבורם פעילות שכזו היא הגישה המובילה בדיאלוג העדכני עם בני הנוער, צעירים, חיילים וכו'. 

"ראינו צמיחה של מאות אחוזים בגזרת התוכן" אומר לאייס יגאל ברקת, מנכ"ל יהושע TBWA. "בחלקה הגדול", הוא מוסיף, "היא באה על חשבון דיספליי דיגיטל". כפי שהיה בעבר עם הדיגיטל עצמו - ההיסטוריה חוזרת על עצמה. הדיגיטל, שכיום הוא כבר מפלצת שצפויה לבלוע את כל הפרסום המסורתי ולהכניס את שיטותיה גם לטלוויזיה (פרסום מטורגט מבוסס IP) החל את דרכו כמדיה פרסומית שרק סוכנויות מתמחות עסקו בו. כך גם התוכן והמשפיענים. כשהכסף זולג לשם, משרדי הפרסום מבינים, וכמעט תמיד באיחור משמעותי, לאן הרוח נושבת ומשקיעים כסף בכח אדם שתפקידו להעניק ללקוח את השירותים שבעבר הוציא לספקי משנה - כדי שהכסף יישאר בבית. 

-בנקודת הזמן הזו כבר אפשר להצביע על לקוחות שהתנסו בפעילות ואז החליטו להזרים תקציבים גדולים יותר?

"חד משמעית כן" עונה ברקת. "כמעט כל לקוח שמתנסה בפעילות כזו מעצים אותה אחר כך". סקליאר מוסיף ואומר כי "מהשנה הבאה נראה יותר מותגים שעובדים עם 'נבחרות' לשנה קדימה, עם התאמת ערכים, פגישות אחת לחודש ועוד". סקליאר מרחיב את הפרספקטיבה ומסביר על הנעשה בתחום בארה"ב. לדבריו "בכל חברה גדולה יש כבר מנהל משפיענים ובארץ זה עדיין לא קורה, פרט לחברות הייטק שבהם יש תפקיד של מנהל קהילה שאחראי על התחום".   

על פי נתוני יהושע TBWA ולדברי יגאל ברקת, כיום הנתח הכספי הממוצע שמופנה מתוך תקציב הפרסום לתוכן ומשפיענים עומד על אחוזים בודדים. מנגד, סקליאר, מנהל המחלקה מחזיק בגישה אופטימית ואומר לאייס, כי להערכתו "בעוד כשנתיים-שלוש אני צופה שזה יתפוס בממוצע 10-15% מתקציבי הפרסום". 

מבחינת ברקת וסקליאר, היתרונות ברורים. "מפרסם שעובד מול משפיענים, רשתות חברתיות, Seo ו-Sem וכל השאר, לא עושה את זה יעיל. אנחנו בונים הכל בתוך הבית ומטפלים בהכל בריל-טיים. זה אותו הצוות ואותה החשיבה מאסטרטגיה לביצוע מאוד מדויק. אין אצלנו בריף שלא יושב בו איש תוכן". 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מחלקת התוכן של המשרד שמנהלת בין השאר פעילויות במגזר הערבי ועומדת מאחורי מהלכים עדכניים מול קהלים צעירים לנביעות, פרימור ופררו רושה כוללת 3 פונקציות של עובדים: מנהלי סושיאל, מנהלי תוכן ומנהלי משפיענים. סקליאר מציין את צמיחתן של קהילות הפייסבוק כאחד המנועים המרכזיים של התחום. "יש שם כלים מדהימים" הוא אומר ומוסיף ש"לפייסבוק יש נציגים של המטה העולמי שאחראים על כל מנהלי הקהילות ומסבירים איך לעשות את זה נכון ואנחנו נעזרים בהם". עמוד האינסטגרם של צה"ל, תחת השם, IDF Confessions הוא אחת הדוגמאות לשיתוף פעולה שכזה כקהילת משפיענים. 

עם זאת, למרות שכל המפרסמים "רוצים להיות שם" ומפנים לכך תקציבים, תוכן ומשפיענים עדיין רחוק מלהפוך לרכיב שמנצח או מפסיד מכרזים. לדברי ברקת "זה עדיין לא קורה. יש פה עוד אתגר שלדעתי השוק לא מוכן לו, הוא עוד לא מבין את הדבר הזה. בסוף זה תמהיל של כלים שמשרד חייב להביא איתו ומשפיענים זה כלי שחייב להיות בו" .

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יגאל עוזב? 21/07/2019 20:23
    הגב לתגובה זו
    נזכרו בתוכן ב 2019
  • 1.
    מיכאל 21/07/2019 18:31
    הגב לתגובה זו
    המותגים כבר מייצרים תוכן לבד עם יצרני התוכן. הם לא צריכים אתכם או משרדים אחרים. בלוגים טכנולוגיים אתרי אימהות אתרי אוכל ויוטיוברים כבר עושים את זה 3 שנים בלי הקופון שאתם חולמים לגזור
אלמוג בוקר
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים.
ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
חדשות 12חדשות 12
רייטינג

בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות

עלייה של כ-10% בצופי מהדורות החדשות המרכזיות של כל הערוצים; חדשות 12 עדיין בראש כל המהדורות וכמו בכל מוצ"ש, רשת מטפסת למקום השני בעקבות כך שערוץ 14 אינו משדר בשבת 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המתח והציפייה לחדשות בנוגע לעסקה עם החאמס באו לידי ביטוי במהדורות החדשות, כשסך כל הצופים עמד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים. כמובן, שחדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של לדשות 12 של קשת עמדה אמש על 15.6% רייטינג עם 411 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 6.5% רייטינג ו-180 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 5.2% רייטינג עם 145 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.8% רייטינג ו-113 אלף צופים בלבד.


פריים טיים ושאר מהדורות החדשות

 בפריים טיים, המיני סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר זכתה לכמות צופים גדולה במיוחד, עם 20% רייטינג ו-514 אלף צופים. בערב שכולו אקטואליה, גם הפטריוטים עלתה ועמדה על 8.4% רייטינג ו-243 צופים. ושוב, בערב של אקטואליה, וללא ריאליטי, השעשועון של רשת, "כלוב הזהב" היה עם 7.1% ו-166 אלף צופים ואילו "משפחות"  התיעדוית של כאן11 היה עם 1.5% בלבד ו-38 אלף צופים. 

גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם עם ערד ניר של חדשות 12 של קשת עמד על 5.1% ו-128 אלף צופים בין 13:00 ל-15:00 ואילו בין 15:00 ל-16:00 על 4.2% וכ-105 אלף צופים. משדר החדשות של רשת עם אלי ראכלין עמד על 2.9% רייטינג ו-67 אלף צופים ב13:00, ב-14:00 ירד מעט ל-2.2% רייטינג ו-49 אלף צופים ואילו ב-15:00 ירד ל-1.9% רייטינג ו-41 אלף צופים בלבד. 

ב-16:00 חדשות 12 עברו למהדורה עם גדעון אוקו, שהיה עם רייטינג של 5.1% ו-120 אלף צופים וב-17:00 עלה ל-6.5% רייטינג ו-153 אלף צופים. רשת שידרו מהדורה עם ליאור קינן, שב-16:00 עמדה על 2.1% רייטינג ו-43 אלף צופים וב-17:00 עלתה ל-3% רייטינג ו-61 אלף צופים. 

לאחר מכן, פגוש את העיתונות המוקדמת עם בן כספית עמדה על 7.4% רייטינג ו-201 אלף צופים ולאחר מכן, כשעמית סגל הצטרף, עמדה על 12.4% ו-345 אלף צופים. מוריה וברקו עמדו על 4.5% רייטינג ו-110 אלף צופים במהדורה המוקדמת, ולאחר מכן כששי גולדן הצטרף, עמדו על 5.9% ו-144 אלף צופים.