ביהושע מכוונים לתוכן ומשפיענים: יש צמיחה של מאות אחוזים
בהתאם למגמה הרווחת, מחלקת התוכן שהחלה ביהושע TBWA כטפטוף ראשוני לפני כ-3 שנים קיבלה בשנה האחרונה דגש שהפך אותה לאחת הבולטות במשרד, עם רוח גבית של המנכ"ל יגאל ברקת.
מתוך ידיעה שאם המשרד לא יציע ללקוחותיו פעילות תוכן ומשפיענים, יהיו בשוק מי שיתפסו את התפקיד במקומם ויצליחו "להשתחל" לתקציב, המשרד הקים מחלקת תוכן in-house בראשותו של אלכס סקליאר שלאחרונה גם צורפה אליה מנהלת משפיענים בתקן חדש שמתמחה באיתור, גיוס והפקה של תכני משפיענים.
פריחת תחום המשפיענים אינה חדשה לאיש בעולם הפרסום. לצד ההצלחה של הרשתות החברתיות, כך גם כוחם של כוכבי היוטיוב, אושיות הפייסבוק וסלבריטאי האינסטגרם עולה ומתפתח ביחס ישר. עם זאת, בארץ, השוק שהסתכם בנתח כספי לא משמעותי, או לא משמעותי מספיק כדי שמשרדי הפרסום ירצו לנעוץ בו שיניים התפתח בעיקר דרך סוכנויות משפיענים מתמחות שמחברות בין משפיענים למפרסמים ומשרדי פרסום, סוכנויות תוכן שמתמחות בפתרון בריפים מבוססי תוכן וסוכנויות פרסום המתמחות בצעירים שעבורם פעילות שכזו היא הגישה המובילה בדיאלוג העדכני עם בני הנוער, צעירים, חיילים וכו'.
"ראינו צמיחה של מאות אחוזים בגזרת התוכן" אומר לאייס יגאל ברקת, מנכ"ל יהושע TBWA. "בחלקה הגדול", הוא מוסיף, "היא באה על חשבון דיספליי דיגיטל". כפי שהיה בעבר עם הדיגיטל עצמו - ההיסטוריה חוזרת על עצמה. הדיגיטל, שכיום הוא כבר מפלצת שצפויה לבלוע את כל הפרסום המסורתי ולהכניס את שיטותיה גם לטלוויזיה (פרסום מטורגט מבוסס IP) החל את דרכו כמדיה פרסומית שרק סוכנויות מתמחות עסקו בו. כך גם התוכן והמשפיענים. כשהכסף זולג לשם, משרדי הפרסום מבינים, וכמעט תמיד באיחור משמעותי, לאן הרוח נושבת ומשקיעים כסף בכח אדם שתפקידו להעניק ללקוח את השירותים שבעבר הוציא לספקי משנה - כדי שהכסף יישאר בבית.
-בנקודת הזמן הזו כבר אפשר להצביע על לקוחות שהתנסו בפעילות ואז החליטו להזרים תקציבים גדולים יותר?
"חד משמעית כן" עונה ברקת. "כמעט כל לקוח שמתנסה בפעילות כזו מעצים אותה אחר כך". סקליאר מוסיף ואומר כי "מהשנה הבאה נראה יותר מותגים שעובדים עם 'נבחרות' לשנה קדימה, עם התאמת ערכים, פגישות אחת לחודש ועוד". סקליאר מרחיב את הפרספקטיבה ומסביר על הנעשה בתחום בארה"ב. לדבריו "בכל חברה גדולה יש כבר מנהל משפיענים ובארץ זה עדיין לא קורה, פרט לחברות הייטק שבהם יש תפקיד של מנהל קהילה שאחראי על התחום".
על פי נתוני יהושע TBWA ולדברי יגאל ברקת, כיום הנתח הכספי הממוצע שמופנה מתוך תקציב הפרסום לתוכן ומשפיענים עומד על אחוזים בודדים. מנגד, סקליאר, מנהל המחלקה מחזיק בגישה אופטימית ואומר לאייס, כי להערכתו "בעוד כשנתיים-שלוש אני צופה שזה יתפוס בממוצע 10-15% מתקציבי הפרסום".
מבחינת ברקת וסקליאר, היתרונות ברורים. "מפרסם שעובד מול משפיענים, רשתות חברתיות, Seo ו-Sem וכל השאר, לא עושה את זה יעיל. אנחנו בונים הכל בתוך הבית ומטפלים בהכל בריל-טיים. זה אותו הצוות ואותה החשיבה מאסטרטגיה לביצוע מאוד מדויק. אין אצלנו בריף שלא יושב בו איש תוכן".
- כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
- אפל מעלה את מחיר TV+ ב-30% ל-13 דולר לחודש
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
מחלקת התוכן של המשרד שמנהלת בין השאר פעילויות במגזר הערבי ועומדת מאחורי מהלכים עדכניים מול קהלים צעירים לנביעות, פרימור ופררו רושה כוללת 3 פונקציות של עובדים: מנהלי סושיאל, מנהלי תוכן ומנהלי משפיענים. סקליאר מציין את צמיחתן של קהילות הפייסבוק כאחד המנועים המרכזיים של התחום. "יש שם כלים מדהימים" הוא אומר ומוסיף ש"לפייסבוק יש נציגים של המטה העולמי שאחראים על כל מנהלי הקהילות ומסבירים איך לעשות את זה נכון ואנחנו נעזרים בהם". עמוד האינסטגרם של צה"ל, תחת השם, IDF Confessions הוא אחת הדוגמאות לשיתוף פעולה שכזה כקהילת משפיענים.
עם זאת, למרות שכל המפרסמים "רוצים להיות שם" ומפנים לכך תקציבים, תוכן ומשפיענים עדיין רחוק מלהפוך לרכיב שמנצח או מפסיד מכרזים. לדברי ברקת "זה עדיין לא קורה. יש פה עוד אתגר שלדעתי השוק לא מוכן לו, הוא עוד לא מבין את הדבר הזה. בסוף זה תמהיל של כלים שמשרד חייב להביא איתו ומשפיענים זה כלי שחייב להיות בו" .
- 2.יגאל עוזב? 21/07/2019 20:23הגב לתגובה זונזכרו בתוכן ב 2019
- 1.מיכאל 21/07/2019 18:31הגב לתגובה זוהמותגים כבר מייצרים תוכן לבד עם יצרני התוכן. הם לא צריכים אתכם או משרדים אחרים. בלוגים טכנולוגיים אתרי אימהות אתרי אוכל ויוטיוברים כבר עושים את זה 3 שנים בלי הקופון שאתם חולמים לגזור

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.