חזי יוסף
צילום: ארכיון עצמי
ראיון

"סיקרן אותי לדעת אם בברלין יש טעם אחר והתשובה היא לא"

לאחר 3 שנים בברלין, המעצב חזי יוסף נכנס שוב לרשימת 200 המעצבים הדיגיטליים הטובים בעולם של ארכייב. "יש פער תרבותי בכל המובנים, בדיאלוג, בהומור ועוד"
משה בנימין | (26)

3 שנים לאחר שהעתיק את חייו לברלין, הארט חזי יוסף, לשעבר במקאן תל אביב נכנס שוב (בפעם השנייה) לרשימת 200 מעצבי הדיגיטל ה​טובים בעולם על פי מגזין ארכייב הבינלאומי שנחשב למוביל בתחום הפרסום. 

בשונה מהפעם הקודמת, יוסף שעם מעברו לברלין ופרישתו ממקאן בחר שלא לעבוד כשכיר במשרד פרסום ופתח בקריירת פרילאנס מופיע במגזין עם יצירות שלו, עליהן עבד לקראת תערוכה שהוא צפוי להשיק, שאינן קשורות למותג מסחרי כלשהו. "חשבתי שזה הכל פוליטיקה ואינטרס לברנז'ה, אבל כנראה שאם אתה מספיק טוב זה לא מעניין אותם" אומר יוסף לאייס על הבחירה של ארכייב לשלב אותו במגזין השנתי. "בגלל זה בתכל'ס זה גם בהרבה יותר מרגש". 

–המעבר לברלין היה מתוך רצון להתקדם מקצועית, לחפש אתגר בעבודה כארט או מתחושת מיצוי במדינה ורצון לחוות סביבה אחרת?

"הרעיון לעבור לאירופה התבשל אצלי תקופה ארוכה, רציתי להתפתח מקצועית ואישית. אחרי 10 שנות קריירה בארץ וכמה יעדים שהגשמתי מקצועית, הבנתי שהאתגר הבא הוא לא בארץ. בין מספר הצעות עבודה שקיבלתי היו 2 הצעות בולטות שמאוד קסמו לי - אחת McCANN Craft לונדון והשניה מ-Armando Testa שבמילאנו. אך לאחר חשיבה ארוכה הבנתי שזו לא הדרך, לא רציתי לעבור לאירופה בידיעה שאני מחויב לאיזשהו משרד פרסום או לעבודה שיכול להיות שלא איהנה ממנה. כישראלי שלא מחזיק דרכון אירופאי, צעד כזה יכול להוות גם מלכוד.

 

"ברלין היה אחד מהיעדים הנוספים ששקלתי ולאחר בירור מעמיק הבנתי שיש לי את כל הנתונים להשיג ויזת אומן שתאפשר לי לשהות בברלין שנתיים. החלטתי שאני יוצא למסע מאתגר של חיים חדשים בברלין כפרילאנסר. מצאתי דירה, הוצאתי ויזת אומן, למדתי גרמנית, פתחתי עסק עצמאי. זה לא היה קל בכלל. אך עם זאת, הקושי והאתגר הם אלו שמצמיחים בך כבנאדם יכולות ותובנות שלא הכרת".

 

-כבר מצאת לעצמך קהילת חברים מקומית? 

 "ברלין היא מטרופולין, יש בה מגוון רחב של אנשים מכל העולם שבאים לנסות את החיים בה, חלקם נשארים וחלקם עוזבים, מה שהופך אותה למאוד דינמית. במהלך ה-3 שנים פה יצא לי להכיר מגוון אנשים מכל העולם ויצרתי מספר חברויות - עם גרמנים, בריטים, יפנים, צרפתים וכמובן גם ישראלים. באופן כללי, אני מסוג האנשים שחברות מבחינתם זה עניין של איכות ולא כמות, אז לוקח לי זמן ליצור חברויות".

 

-עם אילו מותגים הספקת לעבוד מאז שאתה שם?

"כשיצאתי לפרילאנס יצאתי קצת גם מהבועה של עולם הפרסום ופתאום נפתחו בפניי אופציות של דברים שלא חשבתי עליהם. למזלי לא הייתי צריך לעבוד בלהשיג עבודה, ובשנייה שהודעתי שאני יוצא לפרילאנס התחילו להגיע מגוון הצעות לפרויקטים. כמובן שבהתחלה רובן הגיעו מחברות בארץ, אבל עם הזמן התחלתי לעבוד עם משרדים מקומיים וכל מיני חברות סטארט-אפ בברלין. רגע השיא שלי פה היה כש-Adobe בכבודם ובעצמם פנו אלי להצעת עבודה על פרויקט אמנים לטובת קידום Adobe stock".

 

-אתה כבר יכול להצביע על הבדלי גישה בין מעצב ישראלי למעצב גרמני-אירופאי או שנוכחת לדעת ששפת העיצוב האוניברסלית מגשרת על הפער התרבותי והגישה יותר דומה משונה?

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

"עולם העיצוב הגרפי כמו כל עולם עיצוב אחר מושפע בעיקר על ידי טרנדים והשראות מהצלחה של ברנדים גדולים. הסטייל העיצובי נורא תלוי במוצר שאתה מעצב, הפלטפורמה והקהל יעד שלו.

 

"זה משהו שמאוד סיקרן אותי כמעצב - לראות אם פה זה עובד אחרת, אם פה הטעם הוא אחר. התשובה היא לא. גם פה כמו בארץ יש עיצובים ויש עיצובים. מה שכן בולט פה זה הטרנד של עיצוב היפסטרי".

 

כדי להיכנס למהדורת 200 מעצבי הדיגיטל של ארכייב, בשלב הראשון המעצבים נדרשים להגיש את היצירות שלהם ואז הם למעשה מחכים לתשובת אנשי המגזין שמחליט אם המעצב עונה על הדרישות וישולב. במידה וכן, צוות המגזין בוחר מתוך היצירות את המועדפות עליו לפרסום.

המודעה הנבחרת של יוסף (מימין) מתוך מגזין 200 המעצבים של ארכייב 

במקום ה-125, עם דגל ישראל לצידו. חזי יוסף

לאחר (שנתיים?) בברלין אתה מרגיש כישראלי שרק "נקלע לסיטואציה" ועדיין מרגיש זר שחי בזרות? או שתקופת ההתאקלמות כבר עברה ואתה כבר מתנהל כמקומי לכל דבר?

"אני מאמין שכמו בכל תהליך כזה - יש רגעים ויש רגעים. בכל זאת מדובר בפער תרבותי בכל המובנים, אם זה הדיאלוג, ההומור, היחסים הבינ-אישיים, הבירוקרטיה וכו'. לא ניתן לצמצם פער כזה ב-3 שנים וגם לא ב-10. כן ניתן להבין את זה, לכבד את זה ולחיות עם זה. ובשנייה שעושים את זה מתחילים להרגיש בבית. אני דובר גרמנית אבל מתנהל בעיקר באנגלית".

אחד השינויים המידיים שהוליד המעבר לברלין הוא זמן פנוי שנותר בידיו של הפרילאנס החדש לאחד שעבר בעשר השנים לפני כן כשכיר. "החלטתי לקחת את הזמן הפנוי הזה ולקדם חלום ישן - תערוכה משלי כאמן דיגיטלי", הוא מספר.

"מדי שנה ארכייב פנו אלי והציעו לי להגיש שוב מועמדות, אבל התעלמתי. השנה החלטתי לנסות ולהגיש מועמדות קצת אחרת, להגיש רק עבודות שלי כאמן דיגיטלי. אחרי הכל, עבודות של מודעות פירסום זה אמנם ביצוע שלי והמון ארט, אבל זה מלווה בהמון דעות של אנשי קריאייטיב שהיו בדרך ולקוח שצריך לאשר. שלחתי להם מספר יצירות (שאינני יכול לחשוף בשלב זה), והתבשרתי שנבחרתי להיכנס לרשימה המכובדת שוב. אני חייב לציין שהפעם זה ריגש אותי בהרבה יותר - הפעם אני ברשימה הזו נטו בזכות האמנות שלי".

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    מיכל 22/03/2019 19:42
    הגב לתגובה זו
    מוכשר אמיץ והלוואי ואנשים ילמדו לפרגן פה במקום להיות עסוקים בלהקטין ולהשמיץ
  • 18.
    אלוף מוכשר וחתיך למות!!!! (ל"ת)
    רינת אברמוב 21/03/2019 18:52
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    ליבנת 21/03/2019 18:43
    הגב לתגובה זו
    מוכשר!!! הרבה אהבה ותמשיך לייצג ולייצור מה שאתה אוהב??
  • 16.
    אושרית 20/03/2019 21:01
    הגב לתגובה זו
    תצליח ! הבאת לנו הרבה כבוד
  • 15.
    גלית ישראלוב 20/03/2019 20:55
    הגב לתגובה זו
    גאון ומוכשר כן ירבו כמוך
  • 14.
    סחטן עלייך לא מובן מאליו (ל"ת)
    אלמוג 20/03/2019 20:32
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    גם נסיך וגם מוכשר (ל"ת)
    הנס 20/03/2019 20:29
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    מייקל 20/03/2019 20:14
    הגב לתגובה זו
    תמשיך לייצג אותנו בכבוד
  • 11.
    חתיך הורס!! (ל"ת)
    רועי 20/03/2019 19:28
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    איזנ כיף לשמוע גם דברים טובים ולא רק חדשות רעות..תצליח (ל"ת)
    תמר 20/03/2019 19:21
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מחכים לתערוכה בארץ לקנות יצירות שלך. (ל"ת)
    נוגה 20/03/2019 18:35
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יהודון עובר אל הגרמנים? שלא יעשו ממך סבון, טמבל (ל"ת)
    איכ 20/03/2019 15:08
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מושית 20/03/2019 13:22
    הגב לתגובה זו
    הוא סטרייט? סתם מתעניינת
  • gri 20/03/2019 15:09
    הגב לתגובה זו
    כלומר אני לא חושב שיש לו אפשרות למבע אחר עם כל כך הרבה הזרקות ומילויים
  • gay as can get (ל"ת)
    just me 20/03/2019 15:02
    הגב לתגובה זו
  • גלית ישראלוב 20/03/2019 21:12
    כמה נמוך אפשר לרדת?!
  • 6.
    טיפוס דוחה במיוחד ולא משנה כמה הוא מוכשר (ל"ת)
    בלה בלה 20/03/2019 11:26
    הגב לתגובה זו
  • היית רוצה להיות כזה דוחה...קנאי (ל"ת)
    רינת 20/03/2019 18:33
    הגב לתגובה זו
  • יש ממורמרים (ל"ת)
    אלמוג 20/03/2019 20:33
  • אני בטוחה שיושב מאחורי המקלדת בחור חסר חיים (ל"ת)
    תמר 20/03/2019 19:23
  • 5.
    חזוססססססססס (ל"ת)
    כל הכבוד 20/03/2019 10:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גאווה ישראלית (ל"ת)
    דניאלה לביא 20/03/2019 10:52
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אלוף!!! איזה גאווה (ל"ת)
    רינת 20/03/2019 10:39
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אלון 20/03/2019 10:36
    הגב לתגובה זו
    גאווה ישראלית
  • 1.
    יערית 20/03/2019 10:35
    הגב לתגובה זו
    כל דבר שנוגע בו הופך לוווואוווו
  • גדולללל (ל"ת)
    ליאת 20/03/2019 20:25
    הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.